معرفی صندوق زرین آگاه (صندوق طلا ETF)

  • ۲۵ دی ۱۴۰۲
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۰
  • ۳۴ نظر
  • ۲۲۸۳ مشاهده
معرفی صندوق زرین آگاه

معامله‌گران، معمولا طلا را به عنوان یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند. با این حال، محدودیت‌های مختلفی برای خرید فیزیکی طلا و نگهداری از آن، پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دارد. صندوق‌ طلا را می‌توان گزینه‌ای مناسب برای افرادی به شمار آورد که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا را دارند، اما سرمایه یا شرایط نگهداری از طلای فیزیکی را ندارند. در این مطلب به سراغ این صندوق‌ها رفته‌ایم و ضمن صحبت درباره صندوق‌های طلا و مزایای سرمایه‌گذاری در آن‌ها، به معرفی صندوق زرین آگاه به عنوان یکی از محصولات پرطرفدار مدیریت دارایی آگاه می‌پردازیم.


صندوق طلا چیست؟

سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه و خرید انواع مختلف اشکال فیزیکی طلا همچون شمش‌ها، زیورآلات، طلای آب‌شده و … طرفداران زیادی دارد. دلیل این مساله وضعیت بازار طلا و روند رو به رشد آن است. البته شرایط بهره‌مندی از پتانسیل‌های بازار طلا برای همه سرمایه‌گذاران فراهم نیست، چرا که سرمایه اولیه بالایی مورد نیاز است. به علاوه خرید فیزیکی طلا با ریسک‌های دیگری چون تامین امنیت آن، دزدی، کلاهبرداری در آلیاژ طلا، افت قیمت در زمان فروش و … مواجه است. با این حال، دیگر برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه لازم نیست این کالا را از بازار فیزیکی خریداری کنید. بازار سرمایه روشی معرفی کرده است که امنیت بالاتری دارد و ریسک سرقت و تقلب در آن کمتر است. صندوق‌های کالایی مبتنی بر دارایی پایه طلا یا به اختصار صندوق‌های طلا، راهکار بازار سرمایه برای مواجهه با ریسک‌های خرید فیزیکی طلا است. این صندوق‌ها، علاوه بر امنیت بالا، امکانی را فراهم کرده‌اند که سرمایه‌گذاران با هر میزان سرمایه بتوانند از سود این بازار بهره‌مند شوند.

  • صندوق‌های طلا (Gold Funds) از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. مدیران صندوق، دارایی سرمایه‌گذاران خرد را جمع‌آوری و در گواهی سپرده کالایی سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. سازمان بورس و اوراق بهادار امکانی فراهم کرده است که با حداقل مبلغ ۱۰۰ هزار تومان می‌توان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا را آغاز کرد. این یعنی با هر میزان سرمایه‌ای می‌توانید به بازار جذاب سکه و طلا قدم بگذارید و از افزایش قیمت‌ها در این بازار منتفع شوید.

بیشتر بخوانید: صندوق اهرمی چیست؟

معرفی صندوق زرین آگاه

گروه آگاه بیش از ۱۶ سال است که در بازار سرمایه کشور فعالیت می‌کند و تاکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوعی را در این بازار عرضه کرده است. یکی از محصولات شرکت سبدگردان آگاه، صندوق طلای زرین آگاه با نماد «مثقال» است که با هدف «سرمایه‌گذاری در کالایی ارزشمند، با سرمایه اندک» به بورس آمده است. که در بازار سرمایه کشور فعالیت می‌کند و تاکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوعی را در این بازار عرضه کرده است. یکی از محصولات شرکت سبدگردان اگاه، صندوق طلای زرین آگاه با نماد «مثقال» است که با هدف «سرمایه‌گذاری در کالایی ارزشمند، با سرمایه اندک» به بورس آمده است. 

نام صندوق صندوق سرمایه‌گذاری طلای زرین آگاه با نماد “مثقال”
نماد صندوق مثقال
نوع صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر طلا
نحوه پرداخت سود افزایش قیمت واحد‌های صندوق
بازارگردان صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی آگاه
مدیر صندوق شرکت سبدگردان آگاه
متولی موسسه حسابرسی و خدمات مالی و مدیریت ایران مشهود
ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری ۱۰.۰۰۰ ریال
حداقل میزان سرمایه‌گذاری  ۱۰۰ هزار تومان
کارمزد پرداختی در معاملات ثانویه واحدهای صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا خرید : ۰/۰۰۱۱۵
فروش : ۰/۰۰۱۱۵
جمع کل : ۰/۰۰۲۳
وبسایت صندوق www.zarinagahfund.com

هدف از تاسیس صندوق، این است که سرمایه‌گذاران خرد با سرمایه‌های محدود هم بتوانند حضور در بازار سکه و طلا را تجربه کنند و با رشد قیمت‌ها در این بازار، سرمایه خود را افزایش دهند.

صندوق زرین آگاه از نوع صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) است، به این معنا که برای خرید یا فروش واحدهای این صندوق مشتریان نیازی به مراجعه حضوری ندارند و می‌توانند با استفاده از سامانه معاملاتی آنلاین خود واحدهای این صندوق را خریداری کنند.

نحوه خرید واحدهای مثقال آگاه

برای سرمایه‌گذاری و خرید واحدهای صندوق زرین آگاه، دریافت کد بورسی الزامی است. پس از دریافت کد بورسی، باید در ساعات معامله بورس کالا، یعنی از ساعت ۱۲:۰۰ الی ۱۵:۰۰ وارد سامانه معاملاتی آنلاین کارگزاری خود شوید. واحدهای صندوق زرین با نماد «مثقال» در بازار معامله می‌شود، بنابراین در ادامه باید این نماد را در پنل معاملاتی خود جستجو کنید. حالا می‌توانید به راحتی هر تعداد از واحدهای صندوق را که مد نظر دارید، خریداری کنید.

نحوه خرید واحدهای مثقال آگاه

خرید طلا و سکه از بازار فیزیکی یا صندوق زرین آگاه؟

مهم‌ترین سوالی که ممکن است با آن مواجه شوید این است که وقتی امکان خرید طلا و سکه به صورت فیزیکی وجود دارد، چرا سرمایه‌گذاران باید به سراغ صندوق زرین آگاه بروند و دارایی خود را در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند؟ یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت صندوق‌های طلا، امکان سرمایه‌گذاری با منابع مالی محدود و به صورت مستمر است. با استفاده از این صندوق حتی کسانی که سرمایه زیادی در اختیار ندارند هم می‌توانند به بازار سکه و طلا قدم بگذارند و سرمایه‌گذاری در این بازار را تجربه کنند. اما تنها افرادی که سرمایه آن‌ها برای حضور در بازار فیزیکی طلا و سکه کافی نیست از صندوق‌های طلا استفاده نمی‌کنند، بسیاری این صندوق‌ها را به دلیل امنیت بالای آن‌ها، عدم وجود ریسک تقلب یا سرقت، عدم تفاوت قیمت در زمان خرید و فروش و امکان سرمایه‌گذاری به صورت مستمر با هر میزان سرمایه، به حضور در بازار فیزیکی ترجیح می‌دهند و دارایی خود را از طریق صندوق‌های طلا مدیریت می‌کنند.

همان گونه که می‌دانید برخی بازارها نمی‌توانند همپای تورم حرکت کنند و به همین دلیل برای سرمایه‌گذاری به ویژه در طولانی مدت گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسند. با این حال، بازار سکه و طلا این گونه نیست و قیمت‌گذاری سکه و طلا به دو پارامتر «نرخ دلار» و «قیمت انس طلای جهانی» وابسته است. معمولا بازدهی بازار طلا از گذشته تا به امروز بیشتر از میانگین تورم بوده است. به همین دلیل برآیند نوسانات بلندمدت بازار طلا هم معمولا مثبت و سرمایه‌گذاری در آن سودآور است. می‌توان گفت با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، شما به صورت غیرمستقیم بر نرخ ارز و طلای جهانی سرمایه گذاری کرده‌اید و ارزش سرمایه خود را در مقابل نوسانات بازار و تورم حفظ کرده‌اید. بنابراین بازدهی بالا را نیز می‌توان یکی دیگر از مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا به شمار آورد.

نکته مهم دیگر آسان بودن خرید و فروش واحدهای صندوق زرین آگاه است که از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در این صندوق به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که خرید واحدهای صندوق طلای زرین از سامانه معاملاتی آنلاین آگاه، مشمول پرداخت کارمزد نخواهد شد. نقدشوندگی بسیار بالا هم از دیگر دلایل محبوبیت این صندوق‌ها در میان علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا محسوب می‌شود. این صندوق‌ها دارای رکن بازارگردان هستند که با عرضه و تقاضا، بازار را در زمانی که به سمت خرید یا فروش یک‌طرفه می‌رود، کنترل می‌کند؛ همین موضوع دلیل نقدشوندگی بالای این صندوق‌ها است. مدیریت حرفه‌ای صندوق‌های طلا دیگر مزیت سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا از طریق این صندوق‌ها به شمار می‌رود. مانند دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های طلا نیز توسط تیمی حرفه‌ای و باتجربه در بازار سرمایه مدیریت می‌شوند که یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این صندوق‌ها به شمار می‌رود. صندوق زرین آگاه نیز توسط شرکت سبدگردان آگاه تاسیس شده است که تا به امروز مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیاری را بر عهده داشته است. تنها بازده یکی از صندوق‌های این شرکت یعنی «صندوق مشترک آگاه» طی ۱۳ سال گذشته بیش از ۶۵ هزار درصد بوده است و این نشان از وجود یک تیم مدیریت حرفه‌ای دارد.


سخن آخر

در این مطلب به معرفی صندوق طلای زرین آگاه پرداختیم. توجه کنید صندوق‌های طلا از جمله مهمترین فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا محسوب می‌شوند و سرمایه‌گذارانی که دارایی خرد و اندک در اختیار دارند نیز می‌توانند با استفاده از این صندوق‌ها به این بازار همیشه محبوب، قدم بگذارند و از افزایش قیمت سکه و طلا سود ببرند. حفظ ارزش پول در برابر تورم، امنیت بالا و نقدشوندگی بسیار خوب از دیگر مزایای سرمایه‌گذری در صندوق‌های طلا به شمار می‌روند.

34 پاسخ به “معرفی صندوق زرین آگاه (صندوق طلا ETF)”

  1. مهدیه صفرعلیزاده گفت:

    باسلام
    از چه تاریخی شروع می‌شود؟

    ۱
  2. عاطفه گفت:

    با سلام
    بازگشایی صندوق بلافاصله پس از پایان مهلت پذیره نویسی است یا همانند نمادهای پذیره نویسی دیگر زمان بر است؟

    ۰
    • مریم نوری گفت:

      سلام دوست عزیز حدودا دو الی سه هفته پس از پذیره نویسی معاملات ثانویه شروع میشود . اما این زمان به طور دقیق نمیباشد و بسته به اقدامات سازمان بورس و تشریفات اداری دارد.

      ۰
  3. zz گفت:

    سلام
    چه مدت بعد از پذیره نویسی صندوق شروع به کار میکند؟
    کارمزد چطور محاسبه میشه جهت نوسان گیری
    سپاس

    ۰
    • مریم نوری گفت:

      سلام دوست عزیز حدودا دو الی سه هفته پس از پذیره نویسی معاملات ثانویه شروع میشود . اما این زمان به طور دقیق نمیباشد و بسته به اقدامات سازمان بورس و تشریفات اداری دارد.کارمزدپرداختی در معاملات ثانویه واحد های صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا در هنگام خرید ۰.۰۰۱۱۵ و فروش ۰.۰۰۱۱۵ می باشد که در مجموع کارمزد خرید و فروش ۰.۰۰۲۳ خواهد بود.

      ۰
  4. سارا جلیلیان گفت:

    با درود و آرزوی تندرستی برای شما. فروش ثانویه واحدهای این صندوق از چه تاریخی آغاز می شود؟

    ۰
    • مریم نوری گفت:

      سلام دوست عزیز حدودا دو الی سه هفته پس از پذیره نویسی معاملات ثانویه شروع میشود . اما این زمان به طور دقیق نمیباشد و بسته به اقدامات سازمان بورس و تشریفات اداری دارد.در صندوق زرین پس از پذیره نویسی، در مدتی که صندوق بسته است، تا زمان بازگشایی به ازای مبلغ سرمایه گذاری شده، سود ۲۱% روزشمار تعلق میگیرد. که پس از بازگشایی، این مبلغ در قیمت هر واحد لحاظ میشود. اما بعد از بازگشایی، سود و زیان وابسته به بازار طلا خواهد بود.

  5. فتح اله اسکندری گفت:

    با تشکر فروش در هر لحضه امکان پذیر است یا خیر و سود نقدی دیگر ندارد و فقط تفاوت افزایش قیمت هر واحد مشمول میشود .

    ۳
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      صندوق زرین آگاه از نوع صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) است و پرداخت سود ماهانه ندارد یعنی سرمایه گذارا از افزایش قیمت واحدهای صندوق سود کسب می کنند.

      ۴
    • امید صاحب محمدی گفت:

      تشکر از توضیحاتی که دادین.

      ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: