معرفی بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال

  • تاریخ درج ۱۴ آذر ۱۴۰۱
  • تاریخ ویرایش ۲ اسفند ۱۴۰۲
  • ۷ نظر
  • ۷۱۹ مشاهده
کدام اندیکاتور بهتر است؟

تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای می‌دانند که برای شناسایی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری پرسود، باید از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. برخی از ابزارهای تکنیکال استفاده می‌کنند و برخی رویکرد بنیادی دارند. طرفداران تحلیل تکنیکال نام اندیکاتورهای مختلف را بسیار شنیده‌اند. این تنوع گاهی برای تازه‌کاران گیج‌کننده می‌شود. در این مقاله به سوال کدام اندیکاتور بهتر است پاسخ می‌‌دهیم و بهترین اندیکاتورها را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.


ویدئو معرفی بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال 


چرا باید از اندیکاتورها استفاده کنیم؟

 پیدا کردن بهترین زمان خرید و فروش دارایی، کلید موفقیت در بازارهای مالی مانند بورس است. فردی که راهکاری برای کشف این نکته پیدا کند، ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش و سود سرمایه‌اش را افزایش خواهد داد. به همین علت تحلیل‌گران و فعالان حرفه‌ای بازار از اندیکاتورهای مختلف استفاده می‌کنند. این افراد با کمک تحلیل تکنیکال و اندیکاتورهای مربوط به آن تلاش می‌کنند روند بازار و نقاط بازگشت قیمت را شناسایی کنند. پس از آن می‌توانند برای قرار گرفتن در جایگاه خریدار یا فروشنده تصمیم بگیرند. هر تحلیل‌گر با توجه به استراتژی خود به دنبال استفاده از نوسان‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت خواهد بود. این عمل نوسان‌گیری نام دارد و با کمک اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال انجام می‌شود.

تحلیل تکنیکال یکی از ابزارهای ضروری برای نوسان گیری است. بازارهای مالی روندی ثابت و مشخص ندارند و در اصطلاح پرتلاطم هستند. قیمت دارایی‌ها در بازارهای مالی روندی ثابت ندارند. به عبارت بهتر، هر صعودی با نزولی همراه خواهد بود. گاهی اوقات اصلاحات قیمتی در کوتاه‌مدت رخ می‌دهند و گاهی اوقات نیز در بلندمدت. بنابراین تمام افرادی که برای سرمایه گذاری در بازار بورس از روش سرمایه گذاری مستقیم استفاده می‌کنند، باید با تعدادی از روش‎های تحلیل و ابزارهای مربوط به آن آشنایی داشته باشند.

بهترین اندیکاتور در تحلیل تکنیکال کدام است؟

پاسخ به این سوال ساده نیست. بسیاری از تحلیلگران، به صورت همزمان از چند اندیکاتور استفاده می‌کنند تا احتمال موفقیتشان بیشتر شود. همانطور که اشاره کردیم تحلیل‌گران از اندیکاتورها برای محاسبه نقاط ورود و خروج بازار استفاده می‌کنند. این اندیکاتورها انواع متعددی دارند اما عملکرد همه آن‌ها بر پایه محاسبات ریاضی روی قیمت، زمان و حجم معاملات بنا شده است. در ادامه بعضی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اندیکاتورهایی را که به صورت گسترده مورد استفاده فعالان بازار قرار می‌گیرند، به شما معرفی خواهیم کرد.

۱- اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average)

اساس کار اندیکاتور میانگین متحرک روی عمل میانگین گرفتن بنا شده است. به عبارت بهتر، در این اندیکاتور تعدادی داده با هم جمع و حاصل جمع آن‌ها بر تعداد داده‌ها تقسیم می‌شود. با این کار حد وسط داده‌های مربوط به بازارهای مالی به دست می‌آید. داده‌های حاصل از این اندیکاتور اطلاعات قابل توجهی را در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهد و به آن‌ها برای اخذ تصمیم‌های مالی بهتر کمک می‌کند.

اندیکاتور میانگین متحرک

داده‌های حاصل از این اندیکاتور (در بازه‌های زمانی گوناگون) در نهایت در قالب یک نمودار خطی به نمایش در می‌آیند. لازم به ذکر است که میانگین متحرک نوعی اندیکاتور دنباله‌روی روند محسوب می‌شود و از لحاظ جهت حرکت، مشابه نمودار اصلی قیمت است. اندیکاتور میانگین متحرک به دو نوع میانگین متحرک ساده (Simple moving average) و میانگین متحرک نمایی (Exponential moving average) تقسیم می‌شود. از این اندیکاتور می‌توان برای تعیین روند نمودار و نمایش سطوح حمایت و مقاومت پنهان استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این اندیکاتور به مقاله اندیکاتور میانگین متحرک در تحلیل تکنیکال مراجعه کنید.

۲- اندیکاتور باند بولینگر (Bollinger Bands)

اندیکاتور باند بولینگر یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال است. این اندیکاتور برای شناسایی سقف و کف قیمت دارایی در بازارهای مالی به کار می‌رود. شناسایی این دو نقطه اهمیت زیادی برای تحلیل‌گران دارد به همین علت هم این افراد تمایل زیادی به استفاده از اندیکاتور باند بولینگر نشان می‌دهند.

اندیکاتور باند بولینگر

همانطور که اشاره کردیم با کمک این اندیکاتور می‌توان کف و سقف قیمت دارایی را در روند معاملات تشخیص داد و از این طریق تحرک قیمت بین این دو نقطه را تعیین کرد. اندیکاتور باند بولینگر سه خط مجزا دارد که به ترتیب باند بالایی (Upper band)، باند وسط (Middle band) و باند پایینی (Lower band) نام دارند. باند وسط در این اندیکاتور، همان میانگین متحرک ساده است. باند بالایی، انحراف معیار مثبت از میانگین ساده و باند پایینی، انحراف معیار منفی از میانگین ساده است. شما می‌توانید برای آشنایی با روش استفاده و تحلیل این اندیکاتور به صفحه اندیکاتور باند بولینگر چیست مراجعه کنید و پاسخ سوالات خود را بیابید.

۳- شاخص حرکت میانگین جهت دار (ADX)

شاخص حرکت میانگین جهت دار مخفف عبارت Average Directional movement Index است که به طور خلاصه ADX نامیده می‌شود. این اندیکاتور به عنوان یک اندیکاتور روندی شناخته شده است. با استفاده از اندیکاتور ADX وضعیت‌های رونددار و بدون روند بازار شناسایی می‌شود.

شاخص حرکت میانگین جهت دار

اندیکاتور ADX از سه بخش با نام‌های منحنی DI+، منحنی DI- و منحنی اصلی  ADXتشکیل می‌شود. در صورتی که خط ADX روندی صعودی داشته باشد، بازار رونددار است و افقی بودن این خط نیز به معنای راکد بودن معاملات در بازار است.

تحلیل‌گران می‌توانند با کمک این اندیکاتور، سیگنال خرید یا فروش دریافت کنند. به عنوان مثال:

  • در صورتی که منحنی DI+ منحنی DI- منفی را به سمت بالا بکشد، سیگنال خرید صادر می شود.
  • در صورتی که منحنی DI+ منحنی DI- را به سمت پایین بکشد، سیگنال فروش صادر می‌شود.

توصیه می‌شود که فعالان بازار با این اندیکاتور آشنایی داشته باشند. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این شاخص به مقاله اندیکاتور ADX چیست، مراجعه کنید.

۴- شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) یکی دیگر از ابزارهای مهم تحلیل تکنیکال است که با نام اندیکاتور RSI شناخته شده است. از این اندیکاتور برای شناسایی قدرت یا ضعف روند قیمت استفاده می‌شود. اندیکاتور RSI از جمله اندیکاتورهای بازگشتی است و در تعیین نقاط قیمتی و سطوح بازگشتی بازار کاربرد دارد. این اندیکاتور قدرت خریداران و فروشندگان بازار را در مقایسه با یکدیگر نمایش می‌دهد و به همین علت شاخص قدرت نسبی نام گرفته است. نمودار اندیکاتور RSI بین دو نقطه صفر و صد نوسان می‌کند. زمانی که این نمودار بالاتر از ۷۰ قرار بگیرد، اندیکاتور در اشباع خرید و زمانی که کمتر از ۳۰ باشد در اشباع فروش است.

شاخص قدرت نسبی

شما می‌توانید با مراجعه به مقاله آموزش اندیکاتور RSI به طور کامل با روش‌های استفاده و تحلیل این اندیکاتور آشنا شوید.


کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به پرسش کدام اندیکاتور بهتر است، پاسخ دهیم. در همین راستا بعضی از مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای تحلیل تکنیکال را به شما معرفی کردیم. میانگین متحرک، باند بولینگر، شاخص حرکت میانگین جهت دار و شاخص قدرت نسبی از جمله بهترین اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال هستند. تحلیل‌گران و سرمایه‌گذارانی که به صورت مستقیم در بازارهای مالی مانند بورس فعالیت می‌کنند باید با این اندیکاتورها آشنا باشند چرا که از آن‌ها برای دریافت سیگنال خرید و فروش استفاده می‌شود. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشند. نظرات و پیشنهادهای خود را از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

7 پاسخ به “معرفی بهترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال”

  1. محمد بازرگان گفت:

    سلام
    چرا سایت باشگاه با مشکل مواجه است؟!
    اعتبار که از کسی می‌خرم، اصلا تو باشگاه من دیده نمیشه که تایید کنم و به همین دلیل بارها خطا ثبت شده برام!!؟
    یا بعد چند روز تعدادی دیده میشه که تایید کنم و تعدادی همچنان نه!
    چرا اینجوری کردید باشگاه رو!
    چندین بار با کارشناسان آگاه تلفنی صحبت کردم و حتی بیش از ۲۰ دقیقه فقط پشت خط موندم! ولی جواب درستی ندادند!
    لطفا رسیدگی کنید.
    الان من برای ۲۶ فروردین اعتبار خریدم و تعدادی بعد از یکی دو روز ، قابل مشاهده و تایید شد ولی هنوز یه اعتبار اصلا تو باشگاه من دیده نمیشه که تایید کنم! در صورتی که تو باشگاه فرستنده نوشته:منتظر تایید گیرنده اعتبار!

    ۱
    • کارشناس 1124 گفت:

      سلام دوست عزیز. این موضوع نیاز به بررسی دارد. برای بررسی موضوع لطفا با همکاران ما درکارگزاری با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۴ تماس بگیرید و یا تیکت پشتیبانی ارسال نمایید.
      جهت ارسال تیکت پشتیبانی به یکی از روش های زیر می توانید اقدام نمایید:
      از طریق سیستم کامپیوتری: به سایت online.agah.com مراجعه نموده و در قسمت ویجت های سمت چپ گزینه ی ثبت تیکت پشتیبانی را انتخاب نمایید.
      از طریق اپلیکیشن: گزینه «بیشتر» را انتخاب نموده در قسمت «تیکت پشتیبانی» علامت مثبت را انتخاب نمایید.
      دقت داشته باشید درصورتی که از طریق مرورگر تلفن همراه خود به آدرس سایت online.agah.com مراجعه می کنید، می بایست تلفن همراه خود را به فرمت سایت مخصوص رایانه (Desktop site) تغییر دهید.

      ۰
  2. رضا گفت:

    مطالب بسیار خوب بود.

    ۰
  3. رضا گفت:

    سلام. آیا غیر از سوالات مسابقه که در سایت "باشگاه مشتریان آگاه" مطرح میشه، مسابقات در پلتفرم دیگری هم وجود داره؟ کسانی که رتبه های اول در کسب امتیاز ماهانه مسابقات میشن و به طور مثال بالای ۸۰۰۰ امتیاز کسب کرده اند، چطور چنین چیزی امکان داره؟

    ۰
    • کارشناس 2239 گفت:

      با سلام
      دوست عزیز، مسابقات خارج از سامانه باشگاه مشتریان مطرح نمی گردد. برای تمامی مشتریان امکان کسب امتیاز بیشتر، با شرکت در مسابقات جسورانه و پاسخ صحیح به سوالات مهیا است.

      ۰
  4. سیدمحمدخاتمی گفت:

    میانگین متحرک می‌توانند تا حدودی رفتار قیمت پیش‌بینی کند

    ۲
  5. سیدمحمدخاتمی گفت:

    خیلی عالی بود

    ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: