معاملات کد به کد در بورس چیست؟

  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
  • ۹ دی ۱۳۹۸
  • ۳۲ نظر
  • ۴۱۴۶۲ مشاهده
معاملات کد به کد در بورس

هر شرکت در بازار سرمایه ایران، علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران خاص خود را دارد که می‌توانند حقوقی یا حقیقی باشند. این افراد که معمولاً سرمایه زیادی در دست دارند، می‌توانند تعیین‌کننده میزان عرضه و تقاضا در سهم و به‌تبع آن تعیین قیمت سهم باشند. در مواقعی، این سهامداران با توجه به شرایط بازار تصمیم به خریداری سهم می‌گیرند.

با این کار تقاضا در سهم را افزایش داده و پس از مدتی با سود از سهم خارج می‌شوند و یا زمانی که اوضاع کلی بازار خوب نباشد و صف‌های میلیونی فروش وجود داشته باشد، از سهم حمایت کرده و از کاهش ارزش آن جلوگیری می‌کنند. معاملات به شکل «کد به کد کردن سهام» یکی از روش‌های تشخیص شروع حرکت جدید در یک سهم است که در ادامه به آن می‌پردازیم.


کد به کردن در بورس چیست؟

سهامداران در بازار بورس اوراق بهادار، اعم از حقیقی و حقوقی، دارای یک کد معاملاتی هستند. علاوه بر آن معمولاً سهامداران حقوقی چندین کد حقیقی هم برای انجام معاملات خود دارند. با استفاده از این کدها می‌توانند سیگنال‌های خرید یا فروش صادر کنند که با دانش تابلو خوانی قابل‌تشخیص هستند. سیگنال خرید در این مواقع وقتی صادر می‌شود که سهامدار حقوقی با کد حقوقی خود شروع به فروش سهم می‌کند و با کد حقیقی خود شروع به خرید می‌کند در این صورت قیمت افت می‌کند. سپس با استفاده از کد حقوقی شروع به خرید سهم در بازار کرده تا جایی که قیمت سهم در بازار افزایش یافته و در نهایت بعد از رشد قیمت با کد حقیقی اقدام به فروش سهم می‌کند و به‌این‌ترتیب سود خوبی نصیب کد حقیقی خریدار می‌شود. همین حالت در جهت منفی و در هنگام کاهش قیمت نیز وجود دارد و می‌تواند در عرض چند ثانیه حجم معاملات را به‌شدت افزایش دهد.

دلایل کد به کد کردن در بورس

کد به کد کردن سهام در بازار سرمایه، هم توسط سهامداران حقوقی و هم حقیقی انجام می‌شود که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

  • جابجایی سهم برای شروع یک حرکت مثبت در سهم (قرارگیری سهم در کف حمایتی مهم) و یا حرکت منفی در سهم (قرارگیری سهم در یک مقاومت سنگین و مهم).
  • فریب خریداران و فروشندگان و گمراهی آن‌ها در تابلو خوانی

روش تشخیص معاملات کد به کد در بورس

تابلو خوانی بورس در سایت مدیریت فناوری بورس تهران (tsetmc.com) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های معاملاتی و تکمیلی در کنار تحلیل های بنیادی و تکنیکال، می‌تواند امکان رفتارشناسی و روانشناسی بازار را برای سرمایه گذار فراهم آورد. در معاملات روزانه، هنگامی که حجم معاملات در طی زمان‌های خاصی به‌سرعت افزایش می‌یابد و حالت غیر نرمال پیدا می‌کند، امکان انجام شدن معاملات کد به کد وجود دارد. برای این منظور، ریز معاملات روزانه در صفحه مربوط به هر نماد را می‌توان مشاهده کرد.

یک سهم خاص را که معاملات آن به‌صورت ناگهانی بسیار افزایش یافته در نظر می‌گیریم.

مشاهده اطلاعات سهام
همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینیم، در زمان مشخص و روی یک قیمت مشخص کد به کد انجام شده و پیش‌بینی می‌شود که سهامدار حقوقی برای سهم برنامه‌ی خاصی دارد. مسلماً با این نوع کد به کد، هدف آن نزول سهم و خرید در قیمت‌های پایین است.

مشاهده اطلاعات کد به کد در سهم

انواع معاملات کد به کد در بورس

کد به کد کردن به صورت‌های مختلف می‌تواند انجام شود که شامل کد به کد از حقیقی به حقیقی، از حقوقی به حقیقی، از حقوقی به حقوقی و از حقیقی به حقوقی است.

  • سیگنال خرید: فروش با کد حقوقی و خرید با کد حقیقی در محدوده‌های حمایتی (هدف حرکت رو به رشد در سهم).
  • سیگنال فروش: فروش با کد حقیقی و خرید با کد حقوقی در محدوده‌های مقاومتی (هدف خالی کردن و فروش سهم).
  • خرید و فروش با کد حقوقی (اهمیت موقعیت حمایتی سهم).
  • خرید و فروش با کد حقیقی (اهمیت موقعیت مقاومتی سهم).
  • موقعیت حمایتی موقعیتی است که انتظار می‌رود افت قیمت متوقف شده و ریزش بیشتری رخ ندهد.
  • موقعیت مقاومتی موقعیتی است که انتظار می‌رود عرضه زیاد شود و به‌عنوان سد مقاومتی در برابر پیشروی سهم قرار گیرد.

یکی از مهم‌ترین حالت‌های قیدشده حالت کد به کد کردن در سهم از حقوقی به حقیقی است.

تفاوت معاملات کد به کد و بلوکی

معامله بلوکی مشمول کارمزد کارگزاری نمی‌شود، درحالی‌که معامله کد به کد کارمزد دارد. به همین علت معامله کد به کد مهم‌تر از معامله بلوکی است. کاربرد معامله بلوکی صرفاً شاخص سازی یا جابه‌جایی سهم بین دو حقوقی بزرگ است، ولی هدف معامله کد به کد پیاده کردن برنامه‌های خاص است. گاهی شاخص کل روزانه منفی است به‌این‌ترتیب در برخی از نمادهای بازار ممکن است معامله بلوکی انجام شود. این معاملات به‌منظور مثبت کردن شاخص کل و یا کم کردن اثر منفی شاخص کل انجام می‌شود؛ بنابراین باید معاملات بلوکی را هر روز بررسی کرد چراکه ممکن است شاخص کل مثبت باشد و به‌اشتباه فکر کرد که بازار هم مثبت است درصورتی‌که بسیاری از نمادهای بازار منفی بوده و تنها معاملات بلوکی در یک سهم موجب رشد شاخص شده است. معامله بلوکی یک معامله در یک ثانیه است ولی معامله کد به کد چندین معامله با قیمت و حجم واحد در یک ثانیه است. در مقابل نمادی که معاملات بلوکی داشته باشد عدد ۲، ۳ یا ۴ قرار می‌گیرد. تصویر زیر مربوط به یک معامله بلوکی است.


سخن آخر

تشخیص به‌موقع معاملات کد به کد در بورس علاوه بر آن‌که از گمراهی سهامداران و به طبع آن از ضرر و زیان جلوگیری می‌کند، می‌تواند سیگنال‌های خرید یا فروش در یک سهم مناسب را نشان دهد که این مهم با داشتن دانش تابلو خوانی عملی است. هنگامی‌که در نمادی معامله کد به کد صورت پذیرد، تعداد خریدار و فروشنده نیز دستخوش تغییراتی می‌شود که نشان می‌دهد معامله بین عده‌ای خاص انجام شده و درک درست این موضوع می‌تواند موقعیت‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذار در بازار ایجاد کند. به دنبال آن، مدیریت سرمایه مناسب هم می‌تواند ضامن بقا و ماندگاری سرمایه گذار در بازار بورس باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود از این مباحث به‌عنوان اصول اساسی موفقیت در بازار استفاده شود.

32 پاسخ به “معاملات کد به کد در بورس چیست؟”

  1. دریا گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون. لطفا در مورد میانگین کم کردن هم مطلبی بگذارید

    ۶
  2. محسن گفت:

    سلام
    مطلب خوبی بودممنونم اگر امکان پذیر است این مطالب توسط کارشناسان باشگاه بیشتر توضیح داده شود واز طریق ایمیل در اختیار اعضاء باشگاه قرار گیرد.

    ۸
  3. ارسلان گفت:

    عالی بود

    ۵
  4. hach گفت:

    بسیار عالی

    ۷
  5. مهسا گفت:

    بسیار عالی بود ممنونم

    ۱۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 6