معاملات اسناد خزانه اسلامی در زنجان (راهنمای گام به گام)

  • ۱۳ تیر ۱۴۰۱
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۷
  • ۴ نظر
  • ۵۴۷۱ مشاهده
اسناد خزانه اسلامی

اگر شخصی جز دسته های زیر باشد، برای دریافت تسویه مطالبات خود نیاز به آشنایی با اسناد خزانه اسلامی (اخزا) دارد:

  • شرکت های پیمانکاری که دارای پروژه های دولتی در زنجان هستند.
  • اشخاص یا شرکت هایی که دارای مطالبات از نهادهای دولتی هستند.
  • اشخاص یا شرکت هایی که قصد عقد قرارداد با ارگان دولتی را دارند.
  • و…

    هدف از نگارش این مطلب راهنمایی کامل و به زبان ساده در مورد معاملات اسناد خزانه اسلامی و نحوه دریافت کد بورسی در زنجان و سپس تأییدیه آن و همچنین تبدیل اوراق به وجوه نقد است.

     اسناد خزانه اسلامی چیست؟ 

    اسناد خزانه اسلامی، اوراق بانامی هستند که نشان‌دهنده تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران به پرداخت ارزش اسمی این اوراق در زمان سررسید است. با توجه به اینکه این اوراق توسط دولت تضمین‌شده است، از بیشترین درجه اعتباری برخوردار هستند. در بسیاری از کشورها از این روش برای تأمین مالی پروژه‌های دولتی استفاده می‌شود؛ بدین شکل که دولت اوراق را منتشر می‌کند و از وجوه حاصل از فروش اوراق، بدهی پیمانکاران را پرداخت می‌کند. برای اصلاح اشکالات فقهی این روش در ایران اوراق خزانه مستقیماً به پیمانکاران تعلق می‌گیرد و آن‌ها اختیاردارند که در صورت نیاز به وجه نقد، اوراق خود را در بازار فرابورس بفروشند و بلافاصله وجه نقد ناشی از فروش را دریافت کنند و یا اوراق را نگهداری کرده و در سررسید آن، مبلغ اسمی را از طریق بانک دریافت نمایند.

    اوراق خزانه اسلامی چگونه منتشر و به فروش می‌رسد؟

    وزارت اقتصاد و دارایی بعنوان نماینده دولت این اوراق را از محل بودجه اختصاص‌یافته منتشر می‌کند. دستگاه‌های زی ربط استان زنجان نیز لیست طلبکاران و پیمانکاران را بر اساس اولویت و به میزان بودجه تعلق یافته، به بانک معرفی می‌نمایند. بانک پس از دریافت اطلاعات لازم از شرکت‌ها و اشخاص و پس از احراز هویت آن‌ها، لیست پیمانکاران را به فرابورس ایران معرفی می‌کند. در مرحله بعد اوراق بنام پیمانکار صادر می‌شود. در مرحله آخر پیمانکارانی که نیاز به وجه نقد دارند می‌توانند این اوراق را از طریق فرابورس بفروش رسانند. پیمانکاران استان زنجان که اوراق خود را دریافت نموده‌اند می‌توانند با مراجعه به کارگزاری آگاه شعبه زنجان نسبت به فروش اوراق اقدام نمایند.

    کد بورسی یا کد سهامداری یکی از خدماتی است که کارگزاری آگاه شعبه زنجان ارائه می دهد. یکی از اطلاعات برای ارائه به ارگان مربوطه در زمینه اسناد خزانه اسلامی، کد بورسی است. درواقع اولین گام برای دریافت اوراق دریافت کد بورسی است.

    • افراد و شرکت هایی که دارای کد بورسی هستند : در این صورت فقط کافی است تأییدیه کد بورسی موجود را دریافت نمایند.
    • افراد و شرکت هایی کد بورسی ندارند : فرد متقاضی میتواند پس از ارائه مدارک و مشخصات نسبت به درخواست کد بورسی از کارگزاری آگاه شعبه زنجان اقدام نماید.

    دریافت کد بورسی و همچنین ارائه تأییدیه کد بورسی برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی در کارگزاری آگاه شعبه زنجان انجام می‌گردد.

    مدارک مورد نیاز:

    • کپی اساسنامه شرکت
    • کپی آگهی تاسیس
    • کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات و تصمیمات
    • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای صاحب امضاء مجاز
    • فرم مشخصات حقوقی تکمیل شده ( فرم خام توسط کارگزاری آگاه ارائه می گردد)
    • نامه در سربرگ شرکت خطاب به کارگزاری آگاه مبنی بر درخواست کد بورسی و همچنین معرفی یکی از کارکنان بعنوان نماینده شرکت جهت انجام فرآیند پذیرش و تحویل مدارک (کپی کارت ملی نماینده معرفی شده)

    کارگزاری آگاه شعبه زنجان

    ✅ زنجان، خیابان فدائیان اسلام( جاوید)، طبقه بالای اتولاین، پلاک ۹۲

    کد پستی: ۵۶۱۴۷۹۳۴۶۱

    تلفن تماس: ۳۳۳۳۹۳۲۶ (۰۲۴)    –  ۳۳۳۳۹۳۲۷ (۰۲۴)

    چگونه می‌توان اسناد خزانه اسلامی را از دولت دریافت کرد؟

    در اولین گام، پیمانکاران با مراجعه به وزارت خانه، اداره و سازمانی که در زنجان از آن طلب دارند، درخواست تسویه‌حساب کنند. وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت از محل بودجه اختصاص‌یافته با انتشار اسناد خزانه اسلامی حساب پیمانکار را تسویه می‌کند. اسناد خزانه اسلامی به‌صورت الکترونیکی منتشر و در سامانه‌های معاملاتی بورس نیز به‌صورت الکترونیکی ثبت می‌شود. پس‌ازآن پیمانکار می‌تواند اوراق خود را جهت فروش به کارگزاری آگاه شعبه زنجان تحویل داده و یا تا سررسید نگهداری نماید.

    تسویه مطالبات پیمانکاران از طریق اسناد خزانه چه مزیتی برای پیمانکاران دارد؟

    درواقع زمانی که اوراق خزانه اسلامی بابت تسویه مطالبات بنام شخص پیمانکار صادر می‌شود دولت هنوز وجهی نپرداخته است و پرداخت وجه را در سررسید اوراق تعهد نموده است. با این تفاوت عمده که این اوراق برخلاف سایر اوراق تعهد مالی زمان‌دار (مانند چک و سفته) دارای بازار فعال برای معاملات تا زمان سررسید هستند. به‌بیان‌دیگر پس‌ازاینکه پیمانکار این اوراق را دریافت کرد درصورتی‌که جهت ادامه فعالیت و پیشرفت پروژه‌های خود نیاز به وجه نقد داشته باشد می‌تواند این اوراق را در بازاری فعال با تعداد زیادی فروشنده و خریدار که روزانه حجم بزرگی از این اوراق در آن معامله می‌شود و شفافیت زیادی نسبت به سایر بازارها دارد، در سریع‌ترین زمان به وجه نقد تبدیل نماید.

    ضمن اینکه امکان معاملات آنلاین اوراق خزانه نیز وجود دارد و پیمانکاران می‌توانند در ساعات معاملاتی نسبت به فروش هر تعداد از اوراق اقدام نمایند. به‌عنوان‌مثال پیمانکار سازمان جهاد کشاورزی زنجان بابت انجام پروژه‌ای به مبلغ ۲۰۰۰ میلیون ریال در مرحله اول اوراقی با سررسید ۷ ماه بعد و به ارزش ۷۰۰ میلیون ریال دریافت می‌نماید. این پیمانکار می‌تواند کل اوراق را بفروش رساند و از این مبلغ برای ادامه پروژه استفاده کند و یا در صورت عدم نیاز به وجه نقد کل اوراق را نگهداری نماید و یا بخشی از اوراق را فروخته (۲۰۰ میلیون ریال) و بقیه را برای فروش در آینده نگهداری نماید. اسناد خزانه اسلامی به‌واسطه داشتن بازاری بزرگ و فعال از نقد شوندگی بالایی برخوردار است.

    واریز مبلغ اسمی اوراق خزانه اسلامی در زمان سررسید چگونه انجام می‌گیرد؟

    در زمان سررسید اوراق، خزانه‌داری مبلغ اسمی اوراق سررسید شده را به حسابی در بانک عامل واریز می‌کند و سپس شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تسویه وجوه این مبالغ را به‌حساب آخرین دارنده اوراق واریز می‌نماید. در همین راستا اعلام شماره‌حساب و شبای دارنده اوراق، به متصدی پذیرش در کارگزاری آگاه شعبه زنجان  در زمان تکمیل فرم‌های مشخصات مشتریان ضروری و مهم است.

    قیمت اسناد خزانه اسلامی در بازار فرابورس چگونه مشخص می‌شود؟

    قیمت اسناد خزانه اسلامی با دو عامل مهم تعیین می‌شود:

    1. زمان تا سررسید
    2. نرخ بازده مورد انتظار

    به دلیل پیچیدگی، این بخش از مطلب با ارائه مثالی توضیح داده می شود. بر فرض فردی در زنجان دارای اوراق خزانه اسلامی  با سررسید ۸ ماه (۲۴۰ روز) است. نرخ بازده مورد انتظار بازار هم ۲۱% است. قیمت اوراق با دانستن این دو عامل با فرمول زیر محاسبه می‌شود. ولی ذکر این نکته ضروری است که قیمت اسناد خزانه اسلامی در بازار همواره تحت تأثیر عرضه و تقاضا است و ممکن است باقیمت محاسبه‌شده تفاوت داشته باشد.

    بورس زنجان
    میتوان نتیجه گرفت که هرقدر به زمان سررسید اوراق خزانه اسلامی نزدیک‌ باشد، قیمت اوراق افزایش پیداکرده و به ارزش اسمی نزدیک تر خواهد بود. پس قیمت اوراق با سررسید ۳ ماه بیشتر از قیمت اوراق با سررسید ۶ ماه است.

    آیا می‌توان این اوراق را در دفاتر اسناد رسمی و یا با وکالت‌نامه معامله کرد؟

    معامله اوراق بهادار ثبت‌شده در بورس (اعم از سهام و اوراق مشارکت و یا اسناد خزانه اسلامی) خارج از سامانه معاملاتی بورس باطل است. درنتیجه تنها راه واگذار کردن این اوراق استفاده از سامانه معاملاتی بورس است. کارگزاری آگاه شعبه زنجان آماده ارائه کلیه خدمات مرتبط با اوراق خزانه اسلامی به فعالین این حوزه اعم از پیمانکاران، اشخاص حقیقی و حقوقی، شرکت‌های تعاونی و … در زنجان است.

    سوالات خود در زمینه اوراق خزانه اسلامی را در بخش نظرات این مطلب وارد کنید تا در اسرع وقت نسبت به پاسخگویی آنها اقدام کنیم.

    قصد یادگیری و پیشرفت در بورس را دارید؟

    از صفر تا صد بورس را توسط بهترین اساتید آموزش ببینید. لطفاً برای کسب اطلاعات کامل‌تر، مشخصات خود را وارد نمایید تا با شما تماس بگیریم.

    4 پاسخ به “معاملات اسناد خزانه اسلامی در زنجان (راهنمای گام به گام)”

    1. AS6103 گفت:

      سلام
      در رابطه با ویژگی های خود اسناد خزانه صحبتی نشده بود.
      با تشکر

      ۰
    2. AA2981 گفت:

      سلام
      ویژگی های اسناد خزانه کدامند؟

      ۰

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    عدد را وارد کنید: