آشنایی با قراردادهای اختیار خرید و فروش

  • تاریخ درج ۷ دی ۱۳۹۵
  • تاریخ ویرایش ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
  • ۸ نظر
  • ۱۲۵۱۳ مشاهده

آشنایی با قراردادهای اختیار خرید و فروش

همانطور که می‌دانید امکانات جدیدی در بورس در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته است. در حال حاضر اختیار خرید قابل معامله است و اختیار فروش هم به زودی قابل معامله خواهد شد. این اختیارات از ابزارها و مشتقاتی برای جلوگیری از کاهش ریسک سرمایه گذاری فعالان بازار بورس است.

قراردادهای اختیار خرید و اختیار فروش در معاملات پر ریسک نیز قابل استفاده است. روند قرارداد به این صورت است:

۱- فرض کنید پیش بینی شما این است که سهام خاصی مانند فولاد مبارکه در دوماه آینده رشد قیمت خواهد داشت و بر این اساس سراغ اختیار خرید دو ماهه فولاد مبارکه می‌روید که در واقع سررسید آن دوماه آینده است.

۲- فرض کنید که اختیار معامله فولاد مبارکه (هر اختیار) را که دو ماه آینده است را به قیمت ۱۹ تومان می‌خرید. یعنی به جای اینکه خود فولاد مبارکه را بخرید اختیار خرید فولاد مبارکه را می‌خرید.

۳- در هر قرارداد قیمت پایه هر سهم مشخص شده است. فرضا برای فولاد مبارکه اختیارات خریدی که قابل معامله است به صورت قیمت هر قرارداد ۱۳۰ تومان است .

۴- در واقع شما حق خرید فولاد مبارکه ۱۴۹ تومانی را در ۲ ماه آینده برای خودتان ایجاد می‌کنید، حال اگر بعد از دو ماه قیمت فولاد مبارکه بیشتر از ۱۵۰ تومان بود، شما می توانید با واریز کردن آن ۱۳۰ تومان تعیین شده، فولاد مبارکه‌‌های ۱۴۹ تومانی را برای خودتان تبدیل به سهام کنید، فارغ از اینکه قیمت سهم چه مقدار بالاتر از این قیمت باشد.

۵- اما اگر قیمت سهم پایین تر از ۱۵۰ تومان بود، می‌توانید اختیار خریدتان را به سهام تبدیل نکنید و به ازای هر سهم همان مبلغی را که بابت خرید اختیار خریدتان پرداخت کرده‌اید را به عنوان زیان سرمایه به حساب آورید.

۶- اما گاهی اوقات هم می‌شود که پیش‌بینی می‌کنید قیمت‌ها طی بازه‌های زمانی مشخص در آینده افت خواهد کرد در این زمان است که اختیار فروش به کمک شما می‌آید و شما می‌توانید قرارداد اختیار فروش را داشته باشید.

۷- تفاوتی که در اختیار فروش وجود دارد این است که به عنوان مثال فرض کنید همان فولاد مبارکه و اختیار فروش آن به قیمت ۱۹ تومان است. در قراردادهای اختیار فروش قیمت خود سهم که در قرارداد مشخص می‌شود، قیمت پایه، بیش از قیمت تابلو است. فرض کنید که قیمت ۱۵۰ تومان، قیمت توافق شده هر سهم فولاد مبارکه باشد و شما اختیار فروش را به مبلغ ۱۹ تومان خریداری ‌کنید. این زمانی است که شما پیش بینی می‌کنید قیمت هر سهم فولاد تا ۲ ماه آینده کمتر از ۱۳۰ تومان خواهد بود. یعنی این اتفاق رخ می‌دهد که شما بعد از اینکه اختیار فروش را گرفتید می‌توانید در تاریخ مشخص شده قرارداد، تصمیم بگیرید که آیا سهام را بفروشید یا نفروشید.

۸- اما بعضی از افراد می‌توانند برای انجام معاملات پر ریسک، خود این اختیارها را در این برهه زمانی دو‌‌ ماهه که قابل معامله است خرید و فروش کنند چون خود اختیارها هم مثل سهام‌ها در این دوماه قابل معامله است و افراد می‌توانند این اختیارها را خرید و فروش کنند و روی آنها نوسان گیری انجام دهند و این کار بسیار پر ریسک و پیش‌بینی آن بسیار دشوار است و به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود با اصل سرمایه وارد این وادی بشوید چون این کار به اطلاعات زیادی نیاز دارد. برای آشنایی بیشتر با نحوه خرید و فروش سهم می‌توانید به سراغ آموزش خرید و فروش در بورس بروید.

8 پاسخ به “آشنایی با قراردادهای اختیار خرید و فروش”

  1. AQ4542 گفت:

    با تشکر از توضیحاتتون
    آیا فقط کسی میتواند اختیار فروش را بخرد که دارنده سهام مربوطه باشد؟

    ۰
    • agah5 گفت:

      سلام
      بله . البته هر کسی میتواند بخرد ولی بدون داشتن سهم اصلی کاربردی ندارد و فقط هزینه برای خریدار دارد. این اوراق بمنزله بیمه سهام است

      ۲
  2. agah04454 گفت:

    سلام. خیلی ممنونم از این توضیحاتتون. خیلی عالیه که شما در تلاش برای شفافیت بیشتر شرایط و امکانات در دسترس ما تلاش می کنید

    ۰
  3. agahh03447 گفت:

    سلام .ممنون از پاسخ گویی ولی اگر امکان دارد قرار داد اختیار فروش را کا مل تر (در وبلاگ یا ویدئو آموزشی )بیشتر ومفصل توضیح دهید .با نهایت تشکر از کار گذاری وکارشناسان عزیز .

    ۰
  4. agahh03447 گفت:

    سلام.خیلی خوبه .
    منظور از اختیار فروش وقتی که بازار دوطرفه نیست یعنی چه؟باتشکر.

    ۰
    • Agah گفت:

      سلام دوست گرامی
      همانطور که در ویدئو توضیح داده شده است زمانی که شما پیش‌بینی می‌کنید که قیمت سهم ریزش (افت) خواهد داشت، می‌توانید با خرید اختیار فروش، بازدهی کسب کنید.

      ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: