فیلترنویسی چیست؟

  • ۵ اسفند ۱۴۰۲
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۸
  • ۴۹ نظر
  • ۴۵۸۶۷ مشاهده
فیلترنویسی

همان­طور که می­‌دانیم، تعداد نمادهای پذیرفته شده در بورس فراوان است و با گذشت زمان نیز به تعداد آن­‌ها نیز افزوده می‌شود. لذا مشاهده و بررسی همه نمادها در حالی­‌که اطلاعات مالی و معاملاتی آن‌­ها به صورت لحظه‌ای به‌روز می‌شود، وقت­‌گیر و سردرگم‌­کننده است. استفاده از تکنولوژی و برنامه‌نویسی باعث سهولت انتخاب و شناسایی سهم‌های با پتانسیل رشد بالا شده است. فیلترنویسی یکی از مواردی است که در این راه به ما کمک می کند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از این ابزارهای کارآمد تحلیلی و معاملاتی، به­ نام فیلترنویسی آشنا کنیم.


منظور از فیلتر چیست؟

به طور کلی کلمه فیلتر صرف‌نظر از نوع آن، به معنای پالایش، صاف کردن و جداکردن بخش­‌هایی از یک مجموعه است. با در نظر گرفتن این مفهوم، “فیلتر “در بورس به معنای جدا کردن تعدادی از نمادها  به منظور هدف خاصی است.

فیلترنویسی در بازار سرمایه

فرض کنید شخصی برای سرمایه­ گذاری، به دنبال سهام مناسبی است تا در شرایط مناسب اقدام به خرید آن نماید. پیدا کردن چنین نمادهایی از میان تمام نمادهای بازار کار سختی خواهد بود؛ اما می‌توان با فیلترنویسی این کار را به آسانی انجام داد. امکان فیلترنویسی در سایت (شرکت مدیریت فناوری بورس تهران) به سهامداران کمک می­‌کند دیده­ بان خود را به گونه­‌ای که سلیقه،ترجیح و تحلیل­شان است، مشاهده کنند و از کل نمادهای موجود در بازار، نمادهای منطبق بر فیلتر نوشته‌شده را انتخاب کنند. در این صورت بقیه نمادها به سهامدار نمایش داده نمی­شود. برای مثال، فیلتر بیش‌ترین صف خرید یا بیش‌ترین صف فروش، فیلتر صف فروش بالای n میلیون حجم، فیلتر نمادهای که n بار معامله شده‌­اند، فیلتر نمادهایی که کمتر یا بیشتر از حجم مبنا معامله شده­‌اند و … . در واقع فیلترنویسی ابزاری است که به شما کمک می‌کند سهامی که دارای فاکتورهای مدنظر شماست به راحتی از بقیه نمادهای بورسی جدا شود.

اگر بخواهیم تعریف تخصصی‌­تری از فیلترنویسی ارائه دهیم باید بگوییم که فیلترنویسی، مجموعه­‌ای از دستورات است که به صورت شبه کد­ها یا اسکریپت­‌ها (فایل­هایی محدود و قابل تشخیص از زبان برنامه­‌نویسی بوده که وظیفه و عمل خاصی را روی سایت پیاده­‌سازی می­کنند) تعریف می­‌شود و دارای یک‌سری از عملگرها و موارد از پیش تهیه شده است. ویژگی ذکر شده تا حدی سفارشی و شرطی کردن اطلاعات را برای سرمایه­‌گذاران اعمال کرده است.

مزایای فیلترنویسی

  1. رصد سریع: با استفاده از فیلترها شما می­توانید تمام نمادهای گروه­‌های مختلف بازار را زیر نظر داشته باشد و در سریع‌­ترین زمان وضعیت آن­‌ها را تحلیل کنید.
  2. عدم نیاز به نرم افزارهای جانبی: فیلتر‌نویسی از طریق سایت tsetmc (تب دیده بان بازار-> فیلترنویسی) انجام می‌­شود و نیازی به هیچ نرم افزار کمکی دیگری ندارد.
  3. امکان رصد بازار با استراتژی­‌ها و دسته­‌بندی­ های مختلف: برای مثال انتخاب فیلتری با ویژگی‌هایی مثل عدم نمایش حجم معاملات، نمایش تعداد و قیمت معاملات.
  4. نمایش اطلاعات تکنیکالی و فاندامنتالی به صورت تجمیعی: فیلترها می‌­توانند برخی اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال و یا موارد قابل استفاده در فاندامتال را روی نمادهای انتخاب شده پیاده­‌سازی کنند و احتیاج به تست در نرم افزارهای مختلف به صورت جداگانه وجود ندارد.
  5. راحت بودن محیط اسکریپت‌­نویسی: همان‌طورکه اشاره شد، برای استفاده از قابلیت فیلتر‌نویسی از اسکریپت­ استفاده می‌شود، که نیازی به دانستن برنامه­‌نویسی حرفه­‌ای نیست و با توجه به راهنمای سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران  (tsetmc) استفاده می­‌شود.

معایب فیلترنویسی

  1. بومی بودن: یکی از ویژگی‌­های فیلتر‌نویسی بومی بودن آن است. این ویژگی باعث می­‌شود در سایر بازارهای مالی استفاده نشود، چرا که در آن­ها اطلاعات متفاوتی مورد نیاز است و تنها در بازار بورس تهران امکان استفاده از آن وجود دارد.
  2. عدم استفاده از دوره­‌های زمانی (تایم فریم) مختلف: در حال حاضر در فیلتر‌نویسی تنها امکان استفاده از تایم فریم روزانه موجود است و امکان تعویض تایم فریم به هفتگی، ساعتی و … وجود ندارد.
  3. عدم امکان استفاده از بک تست: فرض کنید فیلتری تعریف کرده‌­ایم، که اگر سهمی ۸ درصد رشد کرد متوجه شویم برای خرید مناسب است؛ اما اگر بخواهیم بدانیم زمانی که سهم در گذشته در این شرایط بوده است چه اتفاقی برایش افتاده است، امکان پذیر نیست.
  4. عدم ارتباط با سایر نرم افزارها برای گزارش­‌گیری
  5. محدودیت دسترسی به داده­‌های گذشته: طبق بررسی­‌ها برای برخی از داده­‌های گذشته محدودیت دسترسی تا ۲۱ روز قبل مشاهده شده است.
  6. فیلتر‌نویسی یک زبان برنامه­‌نویسی مانند MQL  در نرم افزارهای معاملاتی نیست.

نحوه استفاده از فیلترنویسی در سایت tsetmc

استفاده از فیلترهای مختلف در سایت tsetmc نتایج مختلفی دربر دارد. اعمال فیلترهای مختلف در این سایت نیازمند آموزش کافی در حوزه فیلترنویسی است. علاوه بر کلاس های مختلف در این خصوص، آموزش فیلترنویسی در کارگزاری آگاه به صورت رایگان نیز برای افرادی که امکان ثبت نام در کلاس های فیلترنویسی را ندارند ایجاد شده است.


سخن آخر:

فیلترنویسی با مزایا و معایب خود، طرفداران خاصی دارد که روزانه با توجه به سهامی که در فیلترها رصد می‌کنند، اقدام به خرید و فروش سهام می‌نمایند. نحوه اعمال و بررسی فیلترها، مهارتی است که برای یادگیری آن نیاز به آموزش است. آموزش فیلترنویسی به دو صورت کلاس های آموزشی و صفحات آموزشی رایگان انجام می شود. همه افرادی که اطلاعات کافی از نحوه خرید و فروش سهام دارند، می‌توانند فیلترنویسی را آموزش ببینند.

49 پاسخ به “فیلترنویسی چیست؟”

  1. Av5711 گفت:

    بسیار عالی. بنده جدیدا ثبت نام کرده ام. انشالله مفید باشد.

    ۰
  2. سید پیمان ضیاءپور گفت:

    با سلام
    من از این مطلب فیلترنویسی که همیشه مورد سوالم بود نهایت استفاده را بردم.
    ممنون از زحمات تیم آگاه

    ۱
  3. حمید گفت:

    سلام
    امکان بسیا ر ارزشمند.
    ممنون از آگته

    ۱
  4. امیر گفت:

    بسیار جالب و موثر بود

    ۴
  5. داوود الوندی گفت:

    درخواست فیلم های آموزشی را دارم

    ۵
    • agah4 گفت:

      سلام دوست گرامی
      ویدیوهای آموزشی در بآشگاه وجود دارد و شما می توانید از آن ها به صورت رایگان استفاده کنید. همچنین در خصوص فیلترنویسی نیز صفحه ای در همین مطلب قرار داده شده که فیلترهای متنوعی را می توانید برای معاملات خود فعال و از آن ها استفاده کنید.

      ۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 9