معرفی صندوق زمرد آگاه (صندوق سهامی مبتنی بر صدور و ابطال)

  • تاریخ درج ۲۳ فروردین ۱۴۰۱
  • تاریخ ویرایش ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۴ نظر
  • ۱۹۸۹ مشاهده
معرفی صندوق زمرد آگاه

صندوق‌های سرمایه گذاری یکی از محبوب‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم محسوب می‌شوند. با استفاده از این صندوق‌ها می‌توان بدون نیاز به دانش بورسی یا صرف زمان برای رصد بازار به سرمایه‌گذاری و کسب سود در بازار سرمایه پرداخت. صندوق‌های سرمایه گذاری انواع مختلفی از جمله: سهامی، درآمد ثابت، کالایی و…. دارند. صندوق زمرد آگاه یکی از صندوق‌های سهامی کارگزاری آگاه است که با پرداخت سود دوره‌ای، گزینه‌ای مناسب برای کسب درآمد از بورس به شمار می‌رود.


ویدئو معرفی صندوق زمرد آگاه


معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دو روش غیر مستقیم سرمایه‌گذاری در بورس هستند. در این روش‌ها، پرتفوی اشخاص به واسطه شرکت‌های سبدگردان و کارگزاری‌ها شکل می‌گیرد. یعنی شخصی که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارد، پول خود را در اختیار این نهاد‌ها می‌گذارد تا بر اساس تحلیل تیمی حرفه‌ای و متخصص، سودسازی کنند. صندوق سرمایه‌گذاری یک نهاد مالی است که تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کند. این نهاد وجه نقد را از مردم دریافت می‌کند و به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف اختصاص می‌دهد. با توجه به نوع صندوق، نوع و ترکیب این دارایی‌ها متفاوت است. برای مثال، صندوق درآمد ثابت بیشترین درصد دارایی خود را به اوراق درآمد ثابت اختصاص می‌دهد و صندوق سهامی، بیشترین درصد دارایی خود را صرف خرید سهام و حق تقدم سهام شرکت‌های بورسی می‌کند.

معرفی مدیریت دارایی آگاه

شرکت سبدگردان آگاه در سال ۱۳۹۷ با مجوز رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار و تحت نظارت آن سازمان، راه‌اندازی شد؛ البته سابقه فعالیت آگاه به سال ۱۳۸۴ (زمان تاسیس) بازمی‌گردد. به عبارت بهتر، از سال ۹۷ تمامی فعالیت‌های مدیریت دارایی آگاه که پیش از این در کارگزاری انجام می‌شد، به شرکت سبدگردان آگاه انتقال یافت. در شرکت سبدگردان آگاه، خدمات مدیریت دارایی، در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری متنوع و سبدگردانی اختصاصی ارائه می‌شود تا افراد از هر قشر و با هر میزان سرمایه‌ بتوانند از مزایای بورس بهره‌مند شوند. در حال حاضر ۱۷ صندوق سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت سبدگردان آگاه قرار دارد که بعضی از آن‌ها در دوره‌های زمانی متفاوت، جزو پربازده‌ترین‌های بازار بوده‌اند. آگاه بالغ بر ۵ میلیون نفر مشتری و بیش از ۲۲۰.۰۰۰ میلیارد ریال دارایی تحت مدیریت دارد.

معرفی صندوق زمرد آگاه

در شهریور ۱۴۰۰ تیم مدیریت دارایی آگاه تصمیم بر راه‌اندازی صندوق سهامی دیگری به نام «زمرد» گرفت. صندوق سرمایه‌گذاری زمرد آگاه، صندوقی مبتنی بر صدور و ابطال و در سهام است. زمرد توسط شرکت سبدگردان آگاه و شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه راه‌اندازی شده است و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و بر اساس مقررات، اساسنامه و امیدنامه خود فعالیت می‌کند. معمولا صندوق سهامی تقسیم سود نقدی ندارند اما زمرد از معدود صندوق‌های سهامی است که هر سه ماه یک بار سود نقدی پرداخت می‌کند. لازم به ذکر است که این صندوق از نوع سهامی است و ممکن است در شرایط نزولی بازار، سود کافی را کسب نکند. در چنین شرایطی، پرداخت سود نقدی سه ماهه انجام نمی‌شود.

این سود، گزینه‌ای عالی برای افرادی است که می‌خواهند ضمن سرمایه‌گذاری و تامین آینده، درآمد فعلی خود را افزایش دهند و بخشی از سود محقق‌شده را به صورت وجه نقد دریافت کنند. لازم به ذکر است، سرمایه گذاری در صندوق زمرد آگاه این امکان را به شما می‌دهد در صورت تمایل نداشتن به دریافت سود نقدی، بتوانید این سود را مجددا در همین صندوق سرمایه‌گذاری کند. به عبارت بهتر در این حالت، سود دریافتی شما صرف خرید واحدهای صندوق زمرد می‌شود. حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در صندوق زمرد آگاه به اندازه مبلغ صدور یک واحد زمرد و حداکثر مبلغ سرمایه‌گذاری ۵% از کل ارزش دارایی صندوق است. ترکیب دارایی در زمرد آگاه، حداقل ۷۰% سهام و حق تقدم سهام و مابقی سپرده بانکی یا اوراق بهادار با در آمد ثابت و… است.

مزایای صندوق زمرد

موارد زیر را می‌توان به عنوان مزایای صندوق زمرد آگاه مطرح کرد:

۱.پرداخت سود سه ماهه نقدی: پرداخت سود صندوق زمرد آگاه به صورت دوره‌ای و تا سقف ۳ درصد از متوسط ارزش خالص دارایی‌های صندوق (NAV) در ۹۰ روز گذشته است. (به شرط آن که ارزش خالص دارایی‌های هر واحد پس از تقسیم سود، از ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری (مبلغ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال) و ارزش خالص دارایی‌های هر واحد در اولین روز پس از پایان دوره قبلی تقسیم سود کمتر نشود.)

۲.امکان Reinvest یا سرمایه‌گذاری مجدد: منظور از Reinvest این است که سرمایه‌گذار می‌تواند سود صندوق را به صورت نقدی دریافت کند یا با تکمیل فرم مخصوص قبل از پایان هر دوره تقسیم سود، درخواست کند واحدهای سرمایه‌گذاری جدید به نام او صادر شود.

۳.حذف کارمزد صدور: برای خرید واحدهای صندوق زمرد، کارمزدی پرداخت نخواهید کرد. برای فروش نیز کارمزد ابطال دریافت نمی‌شود و فقط برای بخش متغیر کارمزد ابطال، اگر زیر ۳ ماه انجام شود، لازم است از ۱-۵% کارمزد پرداخت شود. جدول زیر نرخ کارمزد صدور و ابطال صندوق زمرد را با جزئیات کامل نمایش می‌دهد:

عنوان هزینه

شرح

دریافت‌کننده

کارمزد صدور

فاقد کارمزد ثابت و متغیر

———

کارمزد ابطال

الف) بخش ثابت: ندارد

———

ب) بخش متغیر:

ب-۱) ۵% از قیمت ابطال در صورتی که تاریخ ابطال ۷ روز یا کمتر با تاریخ صدور گواهی سرمایه‌گذاری فاصله داشته باشد.

ب-۲) ۴% از قیمت ابطال در صورتی که تاریخ ابطال بیش از ۷ روز و برابر یا کمتر از ۱۵ روز با تاریخ صدور گواهی سرمایه‌گذاری فاصله داشته باشد.

ب-۳) ۳% از قیمت ابطال در صورتی که تاریخ ابطال بیش از ۱۵ روز و برابر یا کمتر از ۳۰ روز با تاریخ صدور گواهی سرمایه‌گذاری فاصله داشته باشد.

ب-۴) ۲% از قیمت ابطال در صورتی که تاریخ ابطال بیش از ۳۰ روز و برابر یا کمتر از ۶۰ روز با تاریخ صدور گواهی سرمایه‌گذاری فاصله داشته باشد.

ب-۵) ۱% از قیمت ابطال در صورتی که تاریخ ابطال بیش از ۶۰ روز و برابر یا کمتر از ۹۰ روز با تاریخ صدور گواهی سرمایه‌گذاری فاصله داشته باشد.

تذکر: ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری به ترتیب تاریخ از اولین واحدهای سرمایه‌گذاری صادره صورت می‌پذیرد (روش اولین صادره از اولین وارده).

 

صندوق

 

صندوق

 

صندوق

 

صندوق

 

صندوق

۴. مدیریت حرفه‌ای: همان طور که قبلا گفتیم، سابقه عملکرد صندوق‌های آگاه، گواهی بر مدیریت حرفه‌ای این مجموعه است. سرمایه‌گذاران می‌توانند با تکیه بر این تخصص و تجربه، دارایی خود را با خاطری آسوده به زمرد آگاه بسپارند.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق زمرد آگاه

برای سرمایه‌گذاری در این صندوق نیازی به ثبت نام در کارگزاری نیست اما باید ثبت نام و احراز هویت سجام انجام شود. بنابراین:

۱- در سامانه سجام به آدرس ir ثبت‌نام و مراحل احراز هویت خود را کامل کنید.

۲- وارد سایت صندوق زمرد به آدرس ir شوید.

۳- روی گزینه «ورود سرمایه‌گذاران» کلیک کنید.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق زمرد آگاه 1

۴- روی گزینه «دریافت نام کاربری و رمز عبور» کلیک کنید.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق زمرد آگاه 2

۵- طبق تصویر زیر، اطلاعات درخواستی سامانه (کدملی، شماره موبایل و ایمیل) خود را در کادرهای مربوطه بنویسید و روی گزینه «بررسی اطلاعات» کلیک کنید.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق زمرد آگاه 3

۶- وارد حساب کاربری خود در سایت صندوق زمرد شوید و برای خرید و فروش واحدهای این صندوق اقدام کنید.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق زمرد آگاه 4

نکته: در صورتی که مشتری کارگزاری آگاه هستید، می‌توانید برای خرید و فروش تمام صندوق‌های صدور و ابطالی این کارگزاری (صندوق‌های مشترک، زمرد و مروارید آگاه) از طریق سامانه آساتریدر اقدام کنید. برای این کار، پس از وارد شدن به حساب کاربری خود در آساتریدر، (طبق تصویر زیر) در بخش دسترسی سریع روی گزینه «صندوق» کلیک کنید.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق زمرد آگاه 5

برای آشنایی با مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام به مقاله «آموزش دریافت و بازیابی کد سجام» مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: خرید صندوق های آگاه با تخفیف کارمزد ۱۰۰ درصدی

صندوق زمرد مناسب چه افرادی است؟

برای انتخاب صندوق مناسب، لازم است ابتدا شخصیت مالی و اهداف خود را بشناسیم و بدانیم که تا چه حد ریسک‌پذیر یا ریسک‌گریز هستیم. صندوق‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از این انواع، مناسب با یک تیپ شخصیتی است. به عنوان مثال، صندوق‌های درآمد ثابت مناسب افرادی با روحیه ریسک‌پذیری پایین است چرا که دارایی این صندوق از اوراق کم‌ریسک تشکیل شده است. صندوق سهامی، دومین نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و مناسب افرادی با روحیه ریسک‌پذیری بالا است؛ چرا که بخش بزرگی از دارایی این صندوق را سهام شرکت‌های بورسی تشکیل می‌دهد و همه ما می‌دانیم که ماهیت سهام، نوسان است. بنابراین صندوق‌های سهامی مناسب افرادی است که ریسک‌پذیر هستند یا در سرمایه‌گذاری، دید بلندمدت دارند.

بنابراین بهتر است پیش از سرمایه‌گذاری (برای انتخاب صندوق مناسب با روحیه خود)، در آزمون ریسک‌سنجی شرکت کنید. با شرکت در این آزمون، شخصیت مالی‌تان را بهتر می‌شناسید و می‌توانید بر اساس اهداف و خواسته‌های خود، سرمایه‌گذاری رضایت‌بخش‌تری را تجربه کنید. در نظر داشته باشید که با استفاده از صندوق‌ها هم می‌توان یک پرتفوی متنوع ساخت. شما می‌توانید سبدی از صندوق‌های مختلف تشکیل دهید و ریسک و بازدهی سرمایه‌گذاری خود را از این طریق مدیریت کنید. مثلا اگر توانایی پذیرش حد متعادلی از ریسک را دارید، ۵۰ درصد سبد را به صندوق‌های درآمد ثابت و ۵۰ درصد دیگر را به صندوق‌های سهامی اختصاص دهید. همان طور که اشاره کردیم، صندوق زمرد مناسب افراد با روحیه ریسک‌پذیری بالا است. علاوه بر این، به دلیل داشتن تقسیم سود دوره‌ای، مناسب کسانی است که به دنبال کسب درآمد از بورس هستند. به طور کلی تمامی افرادی که برای حفظ ارزش پول خود به دنبال بازاری سودآور هستند و نگاه بلندمدتی به سرمایه‌گذاری دارند، می‌توانند صندوق زمرد را گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری بدانند.


سخن آخر

صندوق زمرد یکی از صندوق‌های سهامی و مبتنی بر صدور و ابطال است که توسط شرکت سبدگردان آگاه تاسیس شده است. تیم آگاه با پشتوانه سال‌ها تجربه در مدیریت سرمایه، توانسته دارایی سرمایه‌گذاران خود را در بورس اوراق بهادار به صورت تخصصی و حرفه‌ای مدیریت کند. زمرد آگاه یک صندوق سهامی با پرداخت سود دوره‌ای است. شما می‌توانید سود این صندوق را نقدا دریافت کنید یا آن را به سرمایه‌گذاری مجدد اختصاص دهید. این صندوق برای افرادی که ریسک‌پذیری بالا و افق زمانی بلندمدتی دارند، گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود.

14 پاسخ به “معرفی صندوق زمرد آگاه (صندوق سهامی مبتنی بر صدور و ابطال)”

  1. ناشناس گفت:

    سلام.
    آیا مبلغ سود پرداخت شده از ارزش هر سهم کم می‌شود یا خیر ؟ ممنون میشم جواب بدین

    ۲
    • کارشناس 1124 گفت:

      سلام. دوست عزیز صندوق زمرد از نوع سهامی و با پرداخت سود دوره‌ای (هر سه ماه یکبار) است.
      درمورد سود زمرد، در دوره های ۳ ماهه، اگر سودی حاصل شودحداکثر ۳درصد از سود واریز می‌شود و مابقی روی قیمت واحدها اعمال می‌شود. این صندوق هر سه ماه یکبار در ۱۵ ام هر ماه واریز انجام می‌دهد، سود قابل تقسیم به این صورت است که تا سقف ۳ درصد از متوسط ارزش خالص دارایی های صندوق در ۹۰ روز گذشته به شرطی که:
      ۱. ارزش خالص دارایی های هر واحد پس از تقسیم سود، از ارزش مبنای هر واحد سرمایه گذاری کمتر نشود.
      ۲. ارزش خالص دارایی های هر واحد پس از تقسیم سود، از ارزش خالص دارایی های هر واحد در ابتدای دوره کمتر نباشد صندوق زمرد از نوع سهامی هست و می‌بایست با دید بلندمدت نگهداری شودو بازده آن در کوتاه مدت نمی‌تواندملاک قرار بگیرد بدون تضمین سود و پیش بینی سود هست.

      ۲
  2. علی شکوری گفت:

    آیا تفاوت صندوق مشترک آگاه با صندوق زمرد فقط در پرداخت دوره ای (سه ماهه) سود سهم است؟ یا نه تفاوت دیگری دارند؟ یکی ریسک پذیری بالا داشته باشد با توجه به عملکرد گذشته آنها کدامیک را برای سرمایه گذاری حدود یک میلیارد پیشنهاد می کنید؟

    ۱
    • کارشناس 1621 گفت:

      سلام دوست عزیز، صندوق مشترک آگاه صندوق سهامی است و پر ریسک می‌باشد. صندوق سهامی وابستگی زیادی به نوسانات بازار بورس دارد و در بلند مدت می تواند سوددهی مناسبی برای سرمایه گذار کسب کند. صندوق مشترک آگاه مبتنی بر صدور و ابطال می‌باشد و حداقل سرمایه لازم برای صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، عمدتاً به اندازه قیمت صدور یک واحد از آن‌ها بوده. مشخصا صندوق مشترک آگاه، تقسیم سود ندارد و سرمایه گذاران می توانند از نوسانات قیمت واحدهای این صندوق کسب سود کنند. صندوق مشترک آگاه بدون پیش بینی سود و بدون تضمین سود است. یعنی درصد مشخصی برای سود ندارد، زیرا وابسته به شرایط بازار است.
      صندوق زمرد از نوع سهامی و با پرداخت سود دوره‌ای (هر سه ماه یکبار) است.
      درمورد سود زمرد، اگر سودی حاصل بشه، ۳ درصد رو براتون واریز میکنه و مابقی سود، روی قیمت واحدهاتون اعمال میشه. این صندوق هر سه ماه یکبار در ۱۵ ام هر ماه واریز انجام میده، سود قابل تقسیم به این صورت است که: تا سقف ۳ درصد از متوسط ارزش خالص دارایی های صندوق در ۹۰ روز گذشته به شرطی که:
      ۱. ارزش خالص دارایی های هر واحد پس از تقسیم سود، از ارزش مبنای هر واحد سرمایه گذاری کمتر نشه.
      ۲. ارزش خالص دارایی های هر واحد پس از تقسیم سود، از ارزش خالص دارایی های هر واحد در ابتدای دوره کمتر نباشه. صندوق زمرد از نوع سهامی هست و می‌بایست با دید بلندمدت نگهداری بشه و بازده آن در کوتاه مدت نمیتونه ملاک قرار بگیره و ممکنه موجب ضرر هم بشه.بدون تضمین سود و پیش بینی سود هست.
      عملکرد هر صندوق میتونید از طریق سایت صندوق قسمت بازده مقایسه کنید.

      ۱
    • کارشناس 1621 گفت:

      سلام دوست عزیز، صندوق مشترک آگاه صندوق سهامی است و پر ریسک می‌باشد. صندوق سهامی وابستگی زیادی به نوسانات بازار بورس دارد و در بلند مدت می تواند سوددهی مناسبی برای سرمایه گذار کسب کند. صندوق مشترک آگاه مبتنی بر صدور و ابطال می‌باشد و حداقل سرمایه لازم برای صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال، عمدتاً به اندازه قیمت صدور یک واحد از آن‌ها بوده. مشخصا صندوق مشترک آگاه، تقسیم سود ندارد و سرمایه گذاران می توانند از نوسانات قیمت واحدهای این صندوق کسب سود کنند. صندوق مشترک آگاه بدون پیش بینی سود و بدون تضمین سود است. یعنی درصد مشخصی برای سود ندارد، زیرا وابسته به شرایط بازار است.
      صندوق زمرد از نوع سهامی و با پرداخت سود دوره‌ای (هر سه ماه یکبار) است.
      درمورد سود زمرد، اگر سودی حاصل بشه، ۳ درصد رو براتون واریز میکنه و مابقی سود، روی قیمت واحدهاتون اعمال میشه. این صندوق هر سه ماه یکبار در ۱۵ ام هر ماه واریز انجام میده، سود قابل تقسیم به این صورت است که: تا سقف ۳ درصد از متوسط ارزش خالص دارایی های صندوق در ۹۰ روز گذشته به شرطی که:
      ۱. ارزش خالص دارایی های هر واحد پس از تقسیم سود، از ارزش مبنای هر واحد سرمایه گذاری کمتر نشه.
      ۲. ارزش خالص دارایی های هر واحد پس از تقسیم سود، از ارزش خالص دارایی های هر واحد در ابتدای دوره کمتر نباشه. صندوق زمرد از نوع سهامی هست و می‌بایست با دید بلندمدت نگهداری بشه و بازده آن در کوتاه مدت نمیتونه ملاک قرار بگیره و ممکنه موجب ضرر هم بشه.بدون تضمین سود و پیش بینی سود هست.

      ۲
  3. مرتضی گفت:

    چرا باشگاه آگاه در دادن امتیازات باشگاهی و اعمال امتیازات پاسخ به سوالات در بعضی موارد کم کاری می نماید؟

    ۵
  4. Reza گفت:

    سود سالانه صندوقها در مجموع حدودا چقدره

    ۸
  5. Reza گفت:

    چگونه بدون دانش در بورس فعالیت کنیم

    ۰
    • نگین ابراهیمی گفت:

      سلام
      دوست عزیز در صورت عدم دانش کافی در خصوص بازار سرمایه می‌توانید برای سرمایه گذاری از صندوق های سرمایه گذاری سهامی، درآمد ثابت و یا مختلط استفاده نمایید.همچنین جهت اطلاع بیشتر می‌توانید به مطلب مربوط به صندوق های سرمایه گذاری مراجعه نمایید.

      ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: