سبدگردانی و مدیریت دارایی در شرکت‌های ایرانی و بین‌المللی

  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۵
  • ۳۷ نظر
  • ۱۲۵۱۴ مشاهده
مدیریت دارایی در شرکت های دارایی

اگر بخواهیم در مورد دانش سبدگردانی صحبت کنیم، باید در ابتدا در مورد ” دانش ” و ” سبدگردانی “ به‌صورت جداگانه تعاریفی داشته باشیم. دانش یعنی مجموعه‌ای از اطلاعاتی سازماندهی شده، توسط افراد مناسب و خبره جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند تا به‌صورت کاربردی جهت رسیدن به اهداف سازمان و حل مسائل، استفاده شوند.

سبدگردانی یعنی بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات اقتصادی و مالی که توسط یک فرد خبره در امر سرمایه‌گذاری  انجام می‌شود، در راستای خصوصیات، سطح ریسک‌پذیری و میزان سرمایه سرمایه‌گذار، بهترین ترکیب چیدمان دارایی‌ها انتخاب شود تا با نظارت مستمر بتواند منجر به افزایش ارزش دارایی‌های شود. همانطور که بیان شد در تعریف دانش و تعریف فرآیند سبدگردانی، کلید‌واژه‌ها مشابه و مرتبط وجود دارد که بر اساس آن می‌تواند نتیجه گرفت سبدگردانی یک دانش است که از علوم مالی و روانشناسی باید در آن بهره جست. 

مدیریت دارایی در شرکت های سبدگردانخصوصیات سبدگردان

زمانی که از خبره بودن سبدگردان صحبت به میان می‌آید، منظور چیست؟ طبق قوانین سازمان بورس اورق بهادار تهران، سبدگردان به عنوان پیش شرط باید دارای تحصیلات عالی دانشگاهی در یکی از رشته‌های مالی، حسابداری یا  اقتصاد باشد. این موضوع تنها به عنوان یک پیش شرط مطرح شده و شرط اصلی سبدگردان شدن، شرکت در آزمون‌های بازار سرمایه و موفقیت در دریافت گواهینامه‌های حرفه‌ای صادر شده از سوی سازمان بورس است. جهت این امر، فردی که دارای تحصیلات عالی دانشگاهی است ابتدا باید موفق به اخذ گواهینامه ” اصول بازار سرمایه ” شود تا بتوان نتیجه گرفت که این فرد اصول پایه و قوانین مرتبط با بازار سرمایه و معاملات را می‌داند.

سپس شخص باید موفق به اخذ گواهینامه ” تحلیل‌گری بازار سرمایه” گردد. یعنی فرد به درجه‌ای برسد که به عنوان یک کارشناس برجسته بتواند عوامل مرتبط و تاثیر‌گذار بر بازارهای مختلف مالی بخصوص بورس اوراق و بهادار را تجزیه و تحلیل کند. مرحله بعدی دریافت گواهینامه “مدیریت سبد اوراق بهادار ” است تا بتوان تحلیل‌ها را مدیریت کرد و بر اساس مولفه‌های همچون ریسک، بازده، زمان و سرمایه تصمیم به سرمایه‌گذاری گرفت.

زمان موردنیاز و تجربه موفق

از آنجا که آزمون هر کدام از این گواهی‌نامه‌ها طی فواصل زمانی خاصی برگزار می‌شود، برای اخذ این سه گواهی نامه حدودا دو سال زمان لازم است، آن هم بعد از اتمام تحصیلات عالی دانشگاهی. اما از لحاظ ما در کارگزاری آگاه، چنین فردی صرفا شرایط لازم را برای سبدگردانی دارد و نه شرایط کافی را.

تجربه عاملی است که بسیار برای ما حائز اهمیت است. تجربه موفقیت‌آمیز فرد در بازار سرمایه ( نه صرفا حضور در بازار بلکه حضور موفق و سودآور ) فاکتوری است که به ما می‌گوید فرد سبدگردان چه میزان بازدهی در شرایط مختلف بازار می‌تواند کسب کند. آیا قدرت تصمیم‌گیری در شرایط دشوار را دارد؟ آیا بر احساسات خود می‌تواند در معاملات غلبه کند؟ آیا از بُعد روانشناسی، سلامتی لازم جهت مدیریت سرمایه را دارد؟ پس تجربه موفق‌آمیز در کنار سایر عوامل توضیح داده شده در بالا، شرایط لازم و کافی را برای امر سبدگردانی توسط یک فرد را فراهم می‌کند.

سبدگردانی در ایران

در ایران فعالیت سبد‌گردانی هم در قالب سبد‌های اختصاصی و هم در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری به صورت جدی از سال ۱۳۸۶ آغاز شد. در مورد اینکه شرکت‌های دارای مجوز سبدگردان چه میزان سبد در اختیار دارند، اطلاعات دقیقی در دست نیست ولیکن میزان صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت این شرکت‌ها از آنجاییکه روی سایت fipiran.com منتشر می‌شود، در دسترس عموم قرار دارد. 

سبدگردانی و مدیریت دارایی در سایر کشورها

در ادامه این مطلب بیایید نگاهی هم به آمار بزرگ‌ترین سبدگردان‌های دنیا از لحاظ میزان دارایی‌های تحت مدیریت، تعداد پرسنل و سایر اطلاعات مهم آنها داشته باشیم.

به طور مثال شرکتی مانند black rock بیش از ۱۰ برابر تولید ناخالص داخلی کشورمان، دارایی تحت مدیریت دارد و چنین عدد بزرگی در معادلات بین‌المللی تعیین‌کننده است. این شرکت‌ها ساختارهای مستحکمی برای جمع‌آوری منابع سرمایه‌گذاران و مدیریت آنها و در آخر پاسخگویی مناسب به سرمایه گذاران را دارند. ما در کارگزاری آگاه در حال کوشش هستیم تا بتوانیم رویه‌های این شرکت‌ها را تا حد ممکن شناسایی و با تطبیق با محیط فرهنگی و اقتصادی کشورمان، آنها را پیاده سازی نماییم.

بر طبق آماری که سال ۲۰۱۶ توسط IPK منتشر شد مدیریت دارایی توسط مدیران سبدهای سرمایه‌گذاری در این سال  نسبت به سال قبل ۱۲% رشد را نشان می‌دهد. هر چند این میزان رشد از نرخ رشد ۱۷٫۸۵ سال ۲۰۱۴ کمتر است اما به نسبت سال ۲۰۱۳ که نرخ رشد ۸٫۹% بود افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.
در سال ۲۰۱۶ دارایی تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۵۶٫۳ تریلیون یورو برآورد شده این در حالیست که در سال ۲۰۱۵ این مبلغ ۵۰٫۳ تریلیون یورو، در سال ۲۰۱۴ مبلغ ۴۲٫۷ تریلیون یورو، در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۳۹٫۲ تریلیون یورو و در سال ۲۰۱۲ ۳۶٫۳ مبلغ تریلیون یورو بوده است.

بزرگ‌ترین سبدگردانان جهان

در جدول زیر ۱۰ شرکتی که بیشترین مبالغ سرمایه‌گذاری در این سبدها سرمایه گذاری شده است را معرفی می‌کنیم.

ردیف نام شرکت کشور میزان دارایی در سال ۲۰۱۶(میلیون یورو) میزان دارایی در سال ۲۰۱۴(میلیون یورو)
۱ BlackRock آمریکا / انگلستان ۴,۷۰۸,۴۳۹ ۳,۸۴۴,۳۸۳
۲ Vanguard Asset  Management آمریکا / انگلستان ۳,۰۹۱,۹۷۹ ۲,۵۷۷,۳۸۰
۳ State Street Global Advisors آمریکا / انگلستان ۲,۰۶۶,۴۷۹ ۲,۰۲۳,۱۴۹
۴ Fidelity Investments آمریکا ۱,۸۳۰,۳۳۰ ۱,۵۹۵,۳۸۰
۵ BNY Mellon Investment Management آمریکا / انگلستان ۱,۴۹۲,۸۹۵ ۱,۴۰۷,۱۶۳
۶ J.P. Morgan Asset Management آمریکا / انگلستان ۱,۳۶۱,۱۷۸ ۱,۲۶۶,۸۰۵
۷ PIMCO آمریکا / آلمان ۱,۳۲۱,۱۵۸ ۱,۱۶۲,۵۸۳
۸ Capital Group آمریکا ۱,۲۷۲,۰۸۰ ۱,۱۶۷,۲۳۱
۹ Prudential Financial آمریکا ۱,۰۸۹,۷۳۷ ۹۶۸,۶۲۸
۱۰ Legal & General Investment Mngt.† انگلستان ۱,۰۱۲,۳۸۹ ۸۹۳,۹۰۰

بر طبق آمارها شرکت BlackRock با دارایی ۴٫۷ تریلیون یورویی سهم ۷٫۸ درصد از کل دارایی‌های تحت صندوق‌های سرمایه‌گذاری دنیا را به خود اختصاص داده است. این در حالیست که ۱۰ شرکت مذکور بالا، سهم ۳۳ درصدی از کل دارایی‌ها را دارند.

در زیر توجه شما را به خلاصه‌ای از اطلاعات غول‌های سبد‌گردانی در دنیا جلب می‌کنیم.

Black Rock – 1

شرکت BlackRock در سال ۱۹۸۸ میلادی در شهر نیویورک با هدف مدیریت دارایی جهانی تاسیس شد. این شرکت با ۱۳۵ تیم سرمایه‌گذاری در ۳۰ کشور دنیا با داشتن مشتری از ۱۰۰ کشور بزرگترین شرکت مدیریت دارایی در جهان است. طبق آخرین آمارها این شرکت در سال ۲۰۱۶ چیزی بالغ بر ۵٫۱ تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت خود داشته که همین حجم سرمایه موجب شده تا به BlackRock لقب شبه‌بانک داده شود. این شرکت دارای مشتریانی از نقاط مختلف دنیاست که شامل موسسات دولتی، شرکت‌ها، بنیادها، و میلیون‌ها نفر از افراد است که برای دوران بازنشستگی، شرایط بهتر آموزشی فرزندان خود و در کل برای یک زندگی بهتر وارد این مجموعه می‌شوند.

Vanguard – 2

این شرکت در سال ۱۹۷۵ میلادی در ایالت پنسیلوانیای امریکا تاسیس شد. طبق برآورد در ماه مارچ ۲۰۱۶ میزان دارایی تحت مدیریت این شرکت چیزی بالغ بر ۳٫۶ تریلیون دلار است. طبق آخرین تخمین‌ها شرکت Vanguard حدود ۱۴ هزار کارمند در آمریکا و سایر کشورهاست و این تعداد می‌تواند گویای بزرگی و گستردگی فعالیت این شرکت در زمینه مدیریت دارایی در سرتاسر دنیا باشد. صندوق‌های قابل معامله در بازار بورس (ETF) شرکت Vanguard با دارایی حدود ۴۵۱ میلیارد دلار بعد از صندوق ETF شرکت Black Rock بزرگترین صندوق است.

State Street Global Advisors – 3

این شرکت در سال ۱۹۷۸ میلادی در شهر بوستون ایالت متحده تاسیس شد. در حال حاضر دارایی تحت مدیریت این شرکت حدود ۲٫۳ تریلیون دلار تخمین زده شده است و با داشتن ۲۵۰۰ کارمند در ۲۵ منطقه دنیا توانسته به عنوان سومین شرکت مدیریت‌کننده دارایی نام خود را در سطح دنیا ثبت کند.

Fidelity Investments – 4

مقر اصلی این شرکت در شهر بوستون امریکاست. این شرکت با ۱۰ دفتر در این منطقه و همچنین ۱۹۰ مرکز در سرتاسر ایالات متحده به عنوان چهارمین شرکت بزرگ دنیا در زمینه مدیریت دارایی است. این شرکت در ۸ کشور دیگر اروپایی ، آسیایی و استرالیا به ارائه خدمات به مشتریان خود می پردازد. این شرکت با قدمت ۷۱ ساله و با تعداد حدود ۴۵ هزار کارمند تقریبا مدیریت دارایی چیزی بالغ بر ۲٫۱ تریلیون دلار را به عهده دارد.

BNY Mellon Investment Management – 5

این شرکت در سال ۲۰۰۷ از ادغام The Bank of New York و شرکت مالی Mellon تشکیل شد. این شرکت با دارایی ۳۰٫۵ تریلیون دلار به عنوان بزرگترین custodian bank به عنوان پنجمین شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ دنیا مبلغی حدود ۱٫۷۲ تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت دارد. قابل ذکر است The Bank of New York به عنوان قدیمی‌ترین بانک در ایالت متحده و همچنین بیستمین بانک قدیمی جهان در سال ۱۷۸۴ توسط الکساندر همیلتون تاسیس گردیده بود. طبق آخرین آمارها که در اواخر سال ۲۰۱۵ منتشر شد این کمپانی بیش از ۵۱۲۰۰ کارمند داشت.

J.P. Morgan Asset Management – 6

جی‌پی مورگان به عنوان یک رهبر جهانی در خدمات مالی ارائه‌دهنده مشاوره مالی به شرکت‌های مهم در دنیا، دولت‌ها و بانک‌ها در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا است. این شرکت با تحت مدیریت داشتن مبلغی حدود ۱٫۵ تریلیون دلار به عنوان ششمین شرکت بزرگ مدیریت دارایی نام خود را در دنیا به ثبت رسانده است.

Pacific Investment Management Company ( PIMCOP ) – 7

این شرکت در سال ۱۹۷۱ در ایالت کالیفرنیای امریکا آغاز به کار کرده و در حال حاضر با حدود ۲۲۰۰ کارمند در ۱۲ کشور دنیا، مدیریت مبلغی حدود ۱٫۵ تریلیون دلار را به عهده دارد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردانی، راه‌حل‌های مالی از جمله خدمات این شرکت است و حدود ۲۳۰ مدیر پرتفو با سابقه کار بطور میانگین ۱۵ سال در اختیار دارد.

Capital Group – 8

شرکت Capital در سال ۱۹۳۱ در شهر لس انجلس آمریکا تاسیس شد. این شرکت از جمله قدیمی‌ترین و بزرگترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در آمریکاست که طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۶ دارایی حدود ۱٫۳۹ تریلیون دلار را تحت مدیریت دارد. گروه Capital در حال حاضر با حدود ۷ هزار کارمند در سراسر جهان توانسته سهم هشتمین شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری در جهان را به نام خود ثبت کند. از خدمات این شرکت می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مدیریت اختصاصی دارایی، خدمات برنامه‌های بازنشستگی اشاره نمود.

Prudential Financial – 9

این شرکت در سال ۱۸۷۵ در ایالت نیوجرسی امریکا تاسیس شد. از فعالیت‌های این شرکت می‌توان به صندوق‌های سرمایه گذاری، بیمه عمر، طرح‌های بازنشستگی و مشاور املاک اشاره کرد. طبق آخرین آمار منتشر شده حدود ۴۸ هزار کارمند در ۳۰ کشور دنیا در این شرکت مشغول به کار هستند. رقم ۱٫۲ تریلیون دلار آخرین تخمین از میزان دارایی‌های تحت مدیریت این شرکت است.

۱۰ – Legal & General Investment Management

این شرکت انگلیسی در سال ۱۸۳۶ میلادی در شهر لندن با هدف ارائه خدمات مالی تاسیس شد. بیمه عمر، بیمه عمومی، مستمری بازنشستگی، سرمایه گذاری از جمله خدمات این شرکت است. طبق آخرین برآورد تعداد ۸۵۰۰ کارمند در شعب این شرکت در سراسر جهان برای ۱۰ میلیون مشتری مشغول به کار هستند و دارایی حدود ۱ تریلیون دلار را مدیریت می‌کنند.

نتیجه گیری

سبدگردانی یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری است که در ایران بسیار ناشناخته مانده و متاسفانه افراد حتی خیلی کمی از این خدمات اطلاع دارند. نقش شرکت‌های مدیریت دارایی و سبدگردان‌ بزرگ در بازارهای مالی دنیا غیرقابل انکار است و به نظر می‌رسد در ایران نیز می‌بایست اهمیت بیشتری برای این موضوع قائل شد. گروه آگاه نیز با تجربه و اعتبار چندین ساله، حضور و فعالیتی موفق در بازار سرمایه داشته است؛ ما افرادی را برای سبدگردانی انتخاب می‌کنیم که  از بین نخبگان بازار باشند تا با عملکرد خود رضایت سرمایه‌گذاران را فراهم آورند.

37 پاسخ به “سبدگردانی و مدیریت دارایی در شرکت‌های ایرانی و بین‌المللی”

  1. abbas_0802@yahoo.com گفت:

    اطلاعات بسیار خوبی بود

    ۰
  2. agah02882 گفت:

    سلام
    در ایران ایا سبد گردان درجه بندی هستند براساس فعالیتشون؟و اینکه بهترین سبد گردان را چطور تشخیص بدیم؟
    ممنون از اطلاعات دهیتون

    ۰
    • Agah گفت:

      سلام
      در سایت سازمان بورس اوراق بهادار، مقایسه ای میان شرکتهای سبدگردان انجام شده است ولی در این مقاله تنها شرکتهایی که صرفاً سبدگردان هستند مورد بررسی قرار گرفته اند و در خصوص تخصص کارگزاریها در زمینه سبدگردانی حرفی به میان نیامده است.
      برای پیدا کردن مدیر سبد مناسب می توانید به سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران به آدرس www.fipiran.com مراجعه کنید و پس از مقایسه صندوق های مختلف، صندوقی مناسب را مد نظر قرار دهید
      و جهت اطلاع از شرایط، به مدیر آن صندوق مراجعه نمایید.

      ۰
  3. agah04971 گفت:

    با سلام به موارد خوبی اشاره شده بود ان شا اله همگی پرسود و سبز باشیم

    ۰
  4. n15476 گفت:

    سلام
    اطلاعات خوبی بود انشاءالله که این رویه ها توسط شما جاری و کاربردی گردد تا ما هم بتوانیم از آن استفاده نمائیم.
    با تشکر.

    ۰
  5. agah02772 گفت:

    باعرض ادب وسلام از
    اطلاعات بالا می خواستم سپاسگزارم.می خواستم بدانم که این سبدگردانی و مدیریت دارایی در شرکت‌های ایرانی و بین‌المللی
    در کارگزاری آگاه پیاده می شود.اگر انجام میشودبه چه صورت؟

    ۰
    • Agah گفت:

      سلام
      دوست گرامی جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید فرم انتهای مطلب را تکمیل نمایید تا کارشناسان سبدگردانی با شما تماس گیرند.

      با تشکر

      ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 6