ایجاد دیدبان کم‌ریسک به وسیله پیوت پوینت (Pivot Point)

  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
  • ۲۹ دی ۱۳۹۶
  • ۷۸ نظر
  • ۲۴۱۰۰ مشاهده

امروزه تکنیک‌ها، روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای تحلیل و بررسی شرکت‌ها وجود دارد که معامله‌گران بازارهای مالی با استفاده از آن‌ها به معاملات و خریدوفروش سهام می‌پردازند. باتوجه به شرایط بازار و در هر دوره هر یک از این تکنیک‌ها، دارای معایب و مزایایی هستند که می‌تواند در تحلیل معامله گران تعیین‌کننده باشد. معامله‌گران به دنبال روش‌هایی هستند که به بازدهی بالا، ضرر کمتر، ایجاد شرایط کم ریسک‌تر و … منجر شود، به همین دلیل همواره روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی که برای فعالیت در بازارهای مالی  به‌کار می‌روند در حال بروزرسانی هستند.

در این مقاله در نظر داریم با استفاده از سطوح پیوت پوینت و اندیکاتور میانگین متحرک (مووینگ اوریج)، روشی برای شناسایی سهام کم ریسک و ایجاد دیدبانی متشکل از سهامی که پتانسیل افزایش قیمتی رو به بالا دارند، به مخاطبین بآشگاه بلاگ ارائه دهیم. این دیدبان، علاوه براینکه در تصمیم‌گیری درست در خرید و فروش به ما کمک می‌کند، همچنین می‌تواند از تمرکز ما بر سهامی که مورد توجه بازار هستند ولی در میان‌مدت و بلندمدت بازدهی خاصی ندارند، جلوگیری نماید.

پیوت پوینت(Pivot Point):

قدمت پیوت پوینت‌ها به حدود ۹۰ سال قبل برمی‌گردد. هم‌اکنون در بازارهای جهانی و مالی در دوره‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به شکلی فراگیر از این تکنیک استفاده می‌شود. تحلیل مبتنی بر پیوت پوینت یکی از رایج‌ترین تحلیل‌های مورداستفاده توسط معامله‌گران به‌منظور تشخیص نقاط مناسب ورود به یک معامله و خروج از آن است. در نمودارهای قیمتی، یک سری نقاط و سطوحی وجود دارند که نقاط و سطوح پیوت نامیده می‌شوند. پیوت پوینت‌ها، نقاطی از نمودار قیمتی هستند که انتظار می‌رود در آن نقاط، روند سهم عوض شده و بازگشت قیمتی اتفاق بیفتد.

نقاط پیوت به دو دسته پیوت مینور و پیوت ماژور تقسیم می‌شوند. در پیوت‌های مینور برگشت قیمتی به صورت جزئی بوده اما پیوت‌های ماژور نقاط با اهمیتی هستند که باعث می‌شوند روندهای صعودی به روندهای نزولی و یا بالعکس تبدیل شوند.

علاوه‌بر نقاط پیوت، مفهوم دیگری به نام سطوح پیوت وجود دارد که با استفاده از یک سری فرمول‌های ریاضی و با توجه به نوسانات دوره‌های قبل نمودار قیمتی، به‌دست می‌آیند.

بیشتر بخوانید: تغییر کارگزار ناظر

تشخیص پیوت ماژور:

همان‌طور که گفته شد پیوت‌های ماژور نقاط بااهمیتی از نمودار قیمتی هستند که باعث برگشت قیمت می‌شوند، درنتیجه این نقاط مبنای اصلی تحلیلگران برای تجزیه‌وتحلیل نمودارها به‌شمار می‌روند. ازاین‌رو تشخیص پیوت‌های ماژور، امری بسیار مهم است که برای تشخیص آن‌ها از پیوت مینور دو راه وجود دارد:

  • قیمت بیش از ۳۸% گام قبل را اصلاح کند و اندیکاتور macd تغییر فاز دهد.
  • نمودار از لحاظ زمانی حداقل به اندازه ۳۸% گام قبلی باشد و اندیکاتور مکدی تغییر فاز دهد.

ایجاد یک دیدبان کم ریسک از طریق پیوت پوینت

در بیشتر مواقع تشخیص پیوت ماژور بدون نیاز به محاسبات فوق امکان‌پذیر است اما در مواردی باید از دو تکنیک گفته شده استفاده کرد. در ادامه به بررسی هر تکنیک به‌صورت جداگانه می‌پردازیم.

۱-قیمت و مکدی:

همان‌طور که گفته شد در این تکنیک برای تشخیص پیوت ماژور، قیمت باید حداقل ۳۸% گام قبل را اصلاح کند و در اندیکاتور مکدی تغییر فاز اتفاق بیفتد.

ایجاد یک دیدبان کم ریسک از طریق پیوت پوینت

در شکل فوق همان‌طور که مشخص شده است در هر گام اصلاحی، قیمت به میزان حداقل ۳۸% درصد، گام قبل از خود را اصلاح کرده و در مکدی تغییر فاز نیز اتفاق افتاده است.

۲-زمان و مکدی:

در این تکنیک مدت زمان گام اصلاحی باید حداقل به میزان ۳۸% گام قبل باشد و در اندیکاتور macd تغییر فاز رخ بدهد.

ایجاد یک دیدبان کم ریسک از طریق پیوت پوینت

در شکل فوق همان‌طور که مشاهده می‌شود، زمان گام‌های اصلاحی، حداقل به میزان ۳۸% گام قبل بوده است.

با استفاده از دو تکنیک فوق می‌توان به‌راحتی پیوت‌های ماژور را از پیوت‌های مینور تشخیص داد.

نکته‌ای که در تشخیص پیوت‌ها وجود دارد این است که اگر دیدگاه یک تحلیلگر بلندمدت باشد، باید نمودار قیمتی را نیز به‌صورت بلندمدت تحلیل کند و پیوت‌های ماژور را انتخاب نماید. در یک دیدگاه (Time Frame) بلندمدت، پیوت‌های مینور به‌عنوان یک پیوت ماژور برای دیدگاه (Time Frame) کوتاه‌مدت است که این نکته باید مدنظر قرار بگیرد.

ایجاد یک دیدبان کم ریسک از طریق پیوت پوینت

در شکل فوق یک نمودار در دیدگاه بلندمدت را مشاهده می‌کنید. مستطیل‌های قرمز پیوت‌های ماژور و دایره‌های سبز پیوت‌های مینور هستند.

تحلیل‌گری که دیدگاه کوتاه‌مدت دارد، باید از دایره‌های سبز رنگ که در تایم کوتاه‌مدت به‌عنوان ماژور محسوب می‌شوند، برای تحلیل استفاده کند. درنتیجه برای تعیین پیوت‌های ماژور در ابتدا باید دیدگاه تحلیل مشخص شود و بعد از آن به شناسایی پیوت‌ها بپردازیم.

میانگین متحرک(مووینگ اوریج):

میانگین متحرک‌ها یکی از ناب‌ترین ابزارها برای استفاده و تحلیل بازار هستند که اکثر کارشناسان و تحلیل‌گران جهانی به‌طور حتم از این ابزار استفاده می‌کنند. میانگین متحرک‌ها یک ابزار کلیدی برای تعیین و تشخیص روند بازار هستند و با استفاده از این اندیکاتورها می‌توان جهت بازار را تشخیص داد و برای معامله‌گرانی که تمایل به انجام معاملات در جهت روند بازار دارند مناسب است.

در این روش برای تجزیه‌وتحلیل سهام شرکت‌ها از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته بازار استفاده می‌کنیم. این میانگین متحرک ۲۰۰ روزه در نرم‌افزار تحت وب کارگزاری آگاه وجود دارد و به‌راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.

تشریح روش استفاده از پیوت پوینت و میانگین متحرک:

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، در این روش به دنبال ایجاد یک دیده‌بان از سهام کم ریسک با پتانسیل بالا در دوره‌های مختلف بازار هستیم. دوره‌های بازار می‌توانند به‌صورت ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه باشند که در بورس تهران با توجه به اینکه تایم روزانه بازار محدود است، دوره‌های ساعتی و روزانه کاربرد نداشته و دوره‌های ماهانه و سالانه بازدهی بهتری دارند.

در این تکنیک ابتدا یک مقایسه بین سطح پیوت پوینت و میانگین متحرک با نمودار قیمتی انجام می‌شود. سهامی که نمودار قیمتی آن‌ها در بالای سطح پیوت و میانگین متحرک ۲۰۰ روزه است، در دیده‌بان قرار گرفته و جزو سهام کم ریسک محسوب می‌شوند. سهامی که نمودار آن‌ها زیر یکی از موارد گفته‌شده مانند سطح پیوت و یا میانگین متحرک باشند، منتظر می‌مانیم تا تکلیف آن‌ها مشخص شوند و سهامی که نمودار آن‌ها هم زیر سطح پیوت و هم زیر میانگین متحرک ۲۰۰ روزه هستند جزو سهام پرریسک محسوب شده و در دیدبان قرار نمی‌گیرند.

به شکل زیر توجه کنید:

ایجاد یک دیدبان کم ریسک از طریق پیوت پوینت

سهامی که شرایط بالا را داشته باشند به‌عنوان سهام کم ریسک در دیده‌بان قرار می‌گیرند. در اینجا لازم است ذکر شود که شناسایی سهام کم ریسک به منزله سیگنال خرید نیست، بلکه با شناسایی این سهام به دنبال فرصت‌های معاملاتی خرید در دوره زمانی مدنظر هستیم که در بعضی مواقع ممکن هست فرصت معاملاتی موردنظر ایجاد نشده و قیمت سهم ریزشی باشد. شرایط فوق برای دوره‌های سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت بسیار مناسب است، زیرا میانگین متحرک ۲۰۰ روزه، دوره  بلندمدتی از نوسانات قیمت سهام را در برمی‌گیرد و در دوره کوتاه‌مدت کاربرد زیادی ندارد.

نکته بعدی که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که منظور از سهم کم ریسک، سهمی نیست که با سرمایه‌گذاری در آن هیچ‌گونه ریسکی موردتوجه معامله‌گر نباشد، بلکه ریسک ناشی از این سهم برای سرمایه‌گذاری به‌مراتب کمتر از سهام دیگر هست اما همچنان به میزان کمی ریسک برای آن وجود دارد.

به‌عنوان مثال نمودار زیر متعلق به شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

ایجاد یک دیدبان کم ریسک از طریق پیوت پوینت

همان‌طور که در شکل بالا مشخص است، در ابتدای سال ۹۶ نمودار حول سطح پیوت سال و میانگین متحرک در حال نوسان است. به‌محض تثبیت نمودار بالای سطح پیوت و میانگین متحرک، سهم شرکت فولاد در دیدبان قرار گرفته و پس از آن به دنبال فرصت‌های معاملاتی خرید در طول سال خواهیم بود و  بازدهی قیمت سهام این شرکت در طول سال ۹۶، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برای محاسبه سطح پیوت در هر دوره زمانی از فرمول زیر استفاده میکنیم:

P.P= (High+Low+2*close)/4

P.P: سطح پیوت

High: بیشترین قیمت

Low: کمترین قیمت

Close: قیمت بسته شدن سهم در آخرین روز دوره مد نظر

به عنوان مثال در سال ۱۳۹۶ هستیم و در نظر داریم به صورت بلند مدت تحلیل کنیم. چون در سال ۹۶ هستیم، با مراجعه به سال ۹۵ (دوره قبلی ) و بدست آوردن بیشترین و کمترین قیمت و همچنین قیمت بسته شدن سهم در سال ۹۵ و استفاده از فرمول بالا، سطح پیوت سالیانه بدست می آید.

ایجاد یک دیدبان کم ریسک از طریق پیوت پوینت

شکل بالا نمودار شرکت کروی است. از ابتدای سال ۹۶ قیمت سهام زیر پیوت سال بوده و با شکست سطح پیوت و میانگین متحرک، شرایط برای سرمایه‌گذاری مناسب مهیا می‌شود.

همان‌گونه که مشخص است سهامی که بالای سطح پیوت و میانگین متحرک هستند، سهامی به‌شدت کم ریسک بوده و می‌توان در شرایط مناسب به دنبال فرصت‌های معاملاتی خرید برای سرمایه‌گذاری پربازده بود.

 

تعریف استراتژی ها متنوع با سطوح پیوت

در کنار سطح پیوت، یک سری سطوح حمایت و مقاومت تعریف می‌شود که با استفاده از ترکیب این سطوح، می‌توان سیستم‌های معاملاتی متنوعی طراحی کرد و به‌راحتی محدوده‌های مناسب سرمایه‌گذاری را مورد شناسایی قرار داد.

در مبحث پیوت پوینت، سه مقاومت و سه حمایت در کنار سطح اصلی پیوت تعریف می‌شود.

  • R1 = (2*PP) – L
  • R2 = PP + (H – L)                                                سطوح مقاومت
  • R3 = H + 2*(PP-L)  

 

  • S1 = (2*PP) – H
  • S2 = PP – (H – L)                                                سطوح حمایت
  • S3 = L – 2*(H – PP)  

ایجاد یک دیدبان کم ریسک از طریق پیوت پوینت

شکل بالا نمودار مرقام است. همان‌طور که ملاحظه می‌شود نمودار در یک دوره میان‌مدت بین سطح پیوت و مقاوت R1 در حال نوسان بوده و بهترین استراتژی نوسان‌گیری بین این دو سطح محسوب می‌شود. با شکست سطح پیوت، نمودار به سمت حمایت اول سال در حرکت است و در آن محدوده امکان یک نوسان و برگشت قیمتی وجود دارد.

برای دیدن فیلم آموزش نوسان گیری در بورس وارد شوید.

ایجاد یک دیدبان کم ریسک از طریق پیوت پوینت

در نمودار ذوب می‌توان عکس‌العمل به سطوح مقاومتی را مشاهده کرد. این سطوح می‌توانند نقاط مناسب سرمایه‌گذاری برای ورود و خروج از سهم ذوب‌آهن را نشان دهند.

یکی از موارد مورداستفاده از سطوح پیوت، تغییر قطبیت یا سطوح  است. جایی که با شکست مقاومت‌ها یا حمایت‌ها نقش سطوح برعکس می‌شود.

به مثال زیر توجه کنید:

ایجاد یک دیدبان کم ریسک از طریق پیوت پوینت

در نمودار قیمتی سهم قثابت می‌توان تغییر عملکرد سطوح حمایت و مقاومت را به‌وضوح مشاهده کرد.

جمع‌بندی:

در این مقاله به معرفی یک روش برای تشکیل یک دیدبان از سهام کم ریسک پرداختیم تا از سهام پر ریسک بازار دوری کنیم. با شناسایی سهام و تشکیل دیدبان، ریسک سرمایه‌گذاری به‌شدت کاهش میابد و به دنبال فرصت‌های معاملاتی خرید برای کسب سود مناسب در دوره‌های زمانی مختلف با استراتژی‌های متنوع هستیم.

78 پاسخ به “ایجاد دیدبان کم‌ریسک به وسیله پیوت پوینت (Pivot Point)”

  1. AJ9925 گفت:

    سلام
    ممنون از مطالب مفید تشکر فقط اگه میشه در خصوص مطالب فیلم اموزشی اضافه کنید
    مرسی

    ۱
  2. AJ8553 گفت:

    با سلام
    احتراما این تکنیک و تحلیل با چه نرم افزاری انجام می گیرد. تشکر.

    ۱
    • Agah گفت:

      با سلام
      شما می توانید برای این تکنیک ازتمام نرم افزارهای موجود از جمله نرم افزار آنلاین تحت وب کارگزاری آگاه استفاده کنید.

      ۱
  3. AH7434 گفت:

    بسیار مفید بود - در مورد فیلتر های دیدبان بورس و اندیکاتورهای مخصوص نوسانگیری هم مطلب بذارید - تشکر از باشگاه آگاه

    ۱
  4. AH3527 گفت:

    سلام
    عالی بود ممنون
    پیشنهاد برای قسمت نمودار تکنیکال
    لطفا در قسمت تکنیکال نمودارقیمت اندیکاتور و اسیلاتور را که اعمال میکنیم با خارج شدن از سیستم تنظیمات شخصی شامل اسیلاتور و اندیکاتور ها به همان صورت قبل باقی بماند تا نیازی نباشد در هر مرحله ورود و خروج تنیمات مجددا اعمال کنیم باسپاس.

    ۱
  5. miladmahtabi1983@gmail.com گفت:

    سلام خدمت شما آگاه بخش ترین آگاه دنیا

    از مطالب خوب شما استفاده میکنیم...تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 10