راهنمای دریافت کد معاملات برخط (آنلاین) آتی کالا در کارگزاری آگاه

  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
  • ۴ آذر ۱۳۹۴
  • ۱۹۶ نظر
  • ۱۰۸۲۳۴ مشاهده
راهنمای دریافت کد معاملات برخط (آنلاین) آتی کالا در کارگزاری آگاه

بازار آتی کالا، به عنوان یکی از بخش‌های بازار سرمایه، طرفداران زیادی دارد. ویژگی‌های بازار آتی کالا مثل وجود اهرم مالی، بازدهی بالا، فراهم بودن شرایط متنوع برای انجام معاملات (مثلا آربیتراژ یا معاملات آپشن و…) باعث جذب سرمایه‌گذاران به این بازار شده است اما برای فعالیت در بازار آتی کالا، باید به دو موضوع توجه کرد:

  • کسب اطلاعات و دانش کافی در زمینه چگونگی انجام معاملات
  • طی کردن سلسله مراتب دریافت کد – معاملات برخط؛ چرا که کد معاملاتی بازار آتی، با کد معاملاتی بازار سهام تفاوت دارد.

در ادامه این مطلب با چگونگی دریافت کد معاملاتی برخط (آنلاین) برای افراد حقیقی و حقوقی، افتتاح حساب‌های در اختیار بورس و پشتیبان و نحوه انتقال کد معاملات آتی به کارگزاری آگاه آشنا خواهیم شد.


ویدئو راهنمای دریافت کد معاملات برخط آتی کالا در کارگزاری آگاه


کد معاملاتی آتی (کد مشتقه کالا) چیست؟

همان طور که گفتیم، کد معاملاتی بازار آتی با کد معاملاتی بازار سهام تفاوت دارد. برای درک این تفاوت، ابتدا باید بدانیم که کد معاملاتی آتی چیست؟

کد معاملات آتی یا کد مشتقه کالا عبارت است از شناسه‌ای منحصر به فرد و متشکل از ۹ عدد، که برای افراد حقیقی با اعدادی چون ۲۰ ،۲۰۰ یا ۲۰۰۰ و برای افراد حقوقی با اعدادی مانند ۱۰۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰۰ آغاز می‌شود. معامله‌گران بازار آتی به واسطه این کد در سامانه معاملاتی بورس کالا شناسایی می‌شوند. این کد در سامانه معاملاتی بازار سهام اعتباری ندارد و مخصوص انجام معاملات برخط (آنلاین) آتی کالا است.

نکته: با داشتن کد مشتقه کالا (کد معاملاتی آتی)، می‌توانید هر دو نوع معاملات آتی کالا و معاملات آپشن کالا را انجام دهید. در واقع معاملات آتی بر پایه‌ گواهی سپرده‌ زعفران نگین، صندوق طلای لوتوس و نقره، همچنین آپشن مبتنی بر قرارداد آتی و آپشن سکه طلا با این کد معاملاتی امکان‌پذیر خواهد بود.

راهنمای دریافت کد معاملات برخط

مراحل دریافت کد آتی کالا

در ادامه، مراحل دریافت کد آتی کالا را بیان می‌کنیم و جزئیات مربوط به هر مرحله را شرح می‌دهیم.

  • مراجعه با سایت agah.ebgo.ir و انتخاب گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا
  • تکمیل اطلاعات سجام و بارگذاری مدارک لازم
  • افتتاح دو حساب بانکی از یکی از بانک‌های ملت یا سامان (در ادامه تفاوت این دو حساب توضیح داده می‌شود.)
  • اعلام شماره شبای حساب‌های در اختیار بورس و پشتیبان از طریق سایت agah.ebgo.ir
  • تکمیل آزمون معاملات مشتقه
  • ارسال مدارک به بورس کالا و دریافت تاییدیه (این مرحله توسط کارگزاری انجام می‌شود.)
  • دریافت کد معاملاتی آتی کالا (این کد از طریق پیامک برای فرد ارسال می‌شود.)
  • پس از ایجاد دسترسی آنلاین برای متقاضی، پیامک حاوی لینک ورود به سامانه آنلاین آتی، نام کاربری و رمز عبور به شماره موبایلی که معامله‌گر در سامانه سجام ثبت کرده است، ارسال می‌شود.

معاملات آپشن سکه طلا

شرایط لازم برای دریافت کد معاملات آتی کالا (اشخاص حقیقی)

  • داشتن کد بورسی
  • حداقل سن ۱۸ سال تمام
* حساب در اختیار بورس (حساب عملیاتی)، شماره حسابی به نام مشتری است که او تنها می‌تواند وجوهی را به این حساب واریز کند و حق برداشت از آن را ندارد. برداشت صرفا توسط بورس کالا و بعد از درخواست مشتری انجام می‌پذیرد. این حساب برای تسویه وجوه معاملات مشتری در اتاق پایاپای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر مشتری تمایل داشته باشد امور مربوط به معاملات وی توسط وکیل ایشان انجام شود، لازم است به همراه وکیل خود به کارگزاری مراجعه و علاوه بر موارد مذکور، مدارک زیر را نیز ارائه دهد:

  • وکالت‌نامه معتبر با مهر دفتر اسناد رسمی
  • معرفی‌نامه وکیل
  • مدارک هویتی وکیل (اصل شناسنامه و کارت ملی)
  • تکمیل فرم مشخصات وکیل مشتریان کارگزاری (فرم احراز هویت وکیل)

پس از تکمیل فرم مشخصات وکیل، سایر امور توسط وکیل متقاضی انجام خواهد شد. همچنین متقاضی در هر زمانی می‌تواند برای تغییر وکیل یا انجام معاملات توسط خود، اقدام کند.

مدارک لازم برای دریافت کد معاملات آتی کالا (اشخاص حقوقی)

مدارک لازم برای دریافت کد معاملات آتی کالا (اشخاص حقوقی) به شرح زیر است:

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس
  • تصویر روزنامه رسمی آگهی آخرین تغییرات
  • تصویر اساسنامه
  • سرمایه ثبتی شرکت (مندرج در روزنامه رسمی)
  • مدارک ثبت شرکت
  • کد اقتصادی و اظهارنامه مالیاتی
  • معرفی نماینده شرکت برای پیگیری و انجام امور مربوطه
  • صورت‌های مالی آخرین دوره‌ شرکت به همراه گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی
  • معرفی صاحبان امضای مجاز
  • کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز، تمامی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل

برای دریافت کد مشتقه کالا (حقوقی)، لازم است نماینده‌ شرکت به یکی از شعب کارگزاری آگاه مراجعه و فرم‌های مربوطه را دریافت کند. سپس فرم‌های مذکور را تکمیل کند و به همراه مدارک مورد نیاز به کارگزاری ارائه دهد. پس از طی مراحل قانونی، کد معاملاتی حقوقی فعال می‌شود.

 قرارداد آتی صندوق طلا

تفاوت حساب در اختیار بورس و حساب پشتیبان

برای دریافت کد معاملات آتی کالا، شما باید دو حساب بانکی «در اختیار بورس» و «پشتیبان» داشته باشید اما تفاوت حساب در اختیار بورس و حساب پشتیبان چیست؟

حساب در اختیار بورس یا حساب عملیاتی، شماره حسابی متعلق به مشتری است که او تنها اجازه واریز وجه به آن را دارد. برداشت وجه از این حساب توسط معامله‌گر ممکن نخواهد بود. بورس کالا، بعد از ثبت درخواست انجام معامله توسط مشتری و برای تسویه وجوه معاملات وی در اتاق پایاپای، وجه مورد نظر را از این حساب برداشت می‌کند. حساب پشتیبان یا حساب شخصی، زمانی استفاده می‌شود که فرد قصد برداشت وجه از «حساب در اختیار بورس» را داشته باشد. برای این منظور معامله‌گر درخواست خود را به بورس کالا اعلام می‌کند، بورس وجه مورد نظر را از حساب عملیاتی برداشت و به حساب شخصی فرد منتقل می‌کند. دقت کنید که حساب پشتیبان یا شخصی به حساب در اختیار بورس متصل است و تنها برای برداشت وجه از حساب عملیاتی به کار می‌رود.

لازم به ذکر است برای دریافت کد معاملات آتی، افتتاح حساب عملیاتی و پشتیبان حتما باید در یکی از دو بانک ملت یا سامان انجام شود. دقت داشته باشید که هر دو حساب باید در یک بانک باشد. مثلا شما نمی‌توانید حساب عملیاتی را در بانک ملت و حساب پشتیبان را در بانک سامان افتتاح کنید. در ادامه شرایط افتتاح حساب عملیاتی و پشتیبان را در بانک‌های سامان و ملت توضیح می‌دهیم.

۱- بانک سامان

پس از مراجعه به کارگزاری، تکمیل فرم‌ها و دریافت برگه «معرفی به بانک»، به یکی از شعب بانک سامان مراجعه کنید. در رابطه با حساب عملیاتی، افتتاح حساب اجباری است و شما نمی‌توانید از شماره حساب‌های دیگر خود در بانک سامان برای این منظور استفاده کنید. از این پس تمام نقل و انتقالات مالی ناشی از معاملات مثل واریز وجه تضمین، واریز سود، برداشت زیان و… به واسطه این حساب انجام می‌شود.

در رابطه با حساب پشتیبان در بانک سامان، دو انتخاب برای شما وجود دارد:

  • اگر از قبل در این بانک حسابی داشته باشید، می‌توانید آن را به عنوان حساب پشتیبان لحاظ کنید. برای این کار پس از مراجعه به بانک، درخواست خود را اعلام و مراحل آن را طی کنید.
  • یک حساب جدید به عنوان حساب پشتیبان افتتاح کنید. اگر از قبل در این بانک حسابی نداشته باشید، انجام این مرحله ضروری است و اگر از قبل حساب داشته باشید، اعلام می‌کنید که قصد استفاده از آن به عنوان حساب پشتیبان را ندارید.

۲- بانک ملت

برای افتتاح حساب‌های عملیاتی و پشتیبان در بانک ملت، نیاز به برگه «معرفی به بانک» نیست. کافی است که به یکی از شعب بانک مراجعه و دو حساب با ویژگی‌های زیر افتتاح کنید:

  1. حساب کوتاه‌مدت (ساده، انفرادی و بدون طرح) به عنوان حساب در اختیار بورس
  2. حساب جاری یا قرض‌الحسنه به عنوان حساب پشتیبان
  3. دقت کنید که در بانک ملت هم می‌توانید از حساب‌های قبلی خود برای معاملات آتی کالا استفاده کنید. اما از آن جایی که در حساب در اختیار بورس امکان برداشت مستقیم از حساب وجود ندارد، پیشنهاد می‌شود که حتما برای افتتاح حساب اقدام کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید. این در حالی است که در رابطه با حساب پشتیبان (که برای برداشت وجه از بورس کالا استفاده می‌شود)، استفاده از حساب‌های قبلی بانک ملت که کوتاه‌مدت یا قرض‌الحسنه باشند، بلامانع است.
  4. توجه داشته باشید که در بانک ملت تنها امکان داشتن یک شماره حساب کوتاه‌مدت وجود دارد.

نکته: پس از افتتاح حساب‌های بانکی، باید دوباره به سایت agah.ebgo.ir مراجعه، شماره شبای حساب‌های بانکی خود را در سامانه وارد و آزمون مشتقه را تکمیل کنید.

پس از طی مراحل فوق، کد معاملاتی مشتقه کالا صادر خواهد شد. این فرایند چند روز کاری زمان می‌برد. پس از ایجاد دسترسی آنلاین، یک پیامک حاوی لینک ورود به سامانه آنلاین آتی، نام کاربری و رمز عبور به شماره موبایلی که در سامانه سجام ثبت کرده‌اید، ارسال می‌شود.

نحوه انتقال کد معاملاتی آتی به کارگزاری آگاه

برای انتقال کد معاملاتی آتی از کارگزاری‌های دیگر به آگاه، لازم است تمام مراحل دریافت کد به استثنای باز کردن حساب‌های بانکی انجام شود. شما باید تمام موقعیت‌های باز خود را در کارگزاری مبدا، ببندید. سپس از یکی از شعب کارگزاری مبدا، نامه انتقال کد را دریافت و آن را به کارگزاری آگاه تحویل دهید. ادامه فرآیند توسط واحد پذیرش کارگزاری آگاه انجام می‌شود و کد از طریق بورس کالا به کارگزاری آگاه منتقل خواهد شد. همچنین پس از انتقال کد معاملاتی آتی به کارگزاری آگاه، هر دو حساب بانکی عملیاتی و پشتیبان هم منتقل می‌شوند و نیاز به افتتاح مجدد حساب نخواهد بود.

نکته: فرایند انتقال کد، سریع‌تر از دریافت کد خواهد بود و طی روزهای کاری کمتری انتقال کد به کارگزاری آگاه صورت می‌گیرد.

 نکته: با انتقال کد معاملاتی مشتقه کالا از یک کارگزاری به کارگزاری آگاه، شماره حساب در اختیار بورس و موجودی آن به طور کامل به کارگزاری آگاه منتقل می‌شود.

سخن آخر

بازار آتی کالا یک بازار دوطرفه است، به عبارت دیگر معامله‌گران حتی از ریزش قیمت‌ها هم می‌توانند سود کسب کنند. از طرف دیگر وجود اهرم مالی و امکان انجام معامله تا چند برابر سرمایه، شرایط کسب سود را بیش از پیش در این بازار فراهم می‌کند. بنابراین ورود به بازار مشتقه کالا، برای همه سرمایه‌گذاران (ریسک‌پذیر و ریسک‌گریز) مناسب است. شما می‌توانید با شرکت در کلاس‌های آموزش ابزار مشتقه آگاه ، در مدت‌زمان کمی نحوه انجام معاملات و جزئیات کار در این بازار را بیاموزید. همچنین دریافت کد معاملات برخط (آنلاین) آتی کالا در کارگزاری آگاه کاملا رایگان و بدون هیچ هزینه‌‌ای انجام می شود.

ثبت نام و دریافت کد آتی کالا

برای دریافت کد آتی کالا و شروع سرمایه‌گذاری در این بازار روی دکمه زیر کلیک کنید:

ثبت نام کد آتی کالا

سوالات متداول

کد معاملاتی آتی چیست؟

کد معاملات آتی یا کد مشتقه کالا، شناسه‌ای منحصر به فرد و متشکل از ۹ عدد است. معامله‌گران بازار آتی به واسطه این کد در سامانه معاملاتی بورس کالا شناسایی می‌شوند.

نحوه کد گیری غیر حضوری آتی کالا در کارگزاری آگاه به چه صورت است؟

برای دریافت کد معاملاتی آتی باید به سایت agah.ebgo.ir مراجعه و مدارک لازم را بارگذاری کنید. سپس برای افتتاح حساب به یکی از بانک‌های سامان یا ملت مراجعه کنید. پس از معرفی حساب بانکی خود به سامانه ebgo، مراحل دریافت کد به پایان می‌رسد.

196 پاسخ به “راهنمای دریافت کد معاملات برخط (آنلاین) آتی کالا در کارگزاری آگاه”

  1. hbr61 گفت:

    خیلی خوب و روان بود ممنون

    ۰
  2. وحید گفت:

    با راحت تر شدن دریافت کد آنلاین ، در آینده استقبال از این بازار بیشتر می شود.

    ۶
  3. saba138528@gmail.com گفت:

    بسیار عالی

    ۵
  4. فردین حسینی گفت:

    ممنون خیلی مفید بود..

    ۱
  5. bascm2003 گفت:

    ممنون...بسیار کاربردی بود...

    ۱
1 2 3 21