۵ روش خرید طلا در بورس

  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
  • ۸۸ نظر
  • ۶۱۲۴۹ مشاهده
5 روش خرید طلا از بورس

خرید طلا همیشه یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری بوده است. به عنوان مثال، زمان‌هایی که احتمال وقوع یک فاجعه اقتصادی وجود داشت، افراد برای حفاظت از سرمایه خود، در طلا سرمایه‌گذاری می‌کردند. با توجه به تحقیقات انجام‌شده، خرید طلا در بورس بهترین روش برای حفظ سرمایه در مقابل سقوط بازارهای مختلف از جمله بورس محسوب می‌شود. به همین علت، اگر پیش‌بینی‌ها و نشانه‌ها به شرایط بد بورس در آینده اشاره دارد، می‌توان مطمئن بود که بهترین سرمایه‌گذاری طلا است.


راه‌های مختلفی برای خرید طلا و سرمایه‌گذاری در این سنگ ارزشمند وجود دارد. به عنوان مثال، با گذشت زمان و افزایش روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس، امکان سرمایه گذاری در طلا در بازار بورس فراهم شد. در ادامه شما را با بهترین روش‌های خرید طلا در بورس و مزایا و معایب هرکدام آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.


ویدئو معرفی روش های خرید طلا در بازار بورس


انواع روش‌های خرید طلا در بورس

همان طور که اشاره کردیم، در حال حاضر راه‌های زیادی برای خرید طلا وجود دارد اما باور اشتباهی در میان مردم شکل گرفته است که برای خرید طلا حتما باید به‌ صورت حضوری به صرافی‌ها یا طلافروشی‌ها مراجعه کرد. همه ما می‌دانیم که خرید و نگهداری طلا به صورت فیزیکی، ریسک‌های اجتناب‌ناپذیری دارد. به عنوان مثال، سرقت طلا یا خرید طلای تقلبی از جمله این ریسک‌ها هستند. این در حالی است که با خرید و فروش طلا در بورس کالا، ریسک‌های خرید و نگهداری طلا به حداقل می‌رسد.

حالا باید به این نکته توجه کنیم که چه راه‌هایی برای خرید طلا در بورس کالا وجود دارد و کدام یک از آن‌ها، بهترین گزینه برای ما محسوب می‌شوند؟

در حالت کلی می‌توان از روش‌های زیر برای خرید طلا در بورس استفاده کرد:

  1. گواهی سپرده سکه طلا
  2. صندوق های کالایی با پشتوانه طلا
  3. گواهی سپرده شمش طلا
  4. قرارداد آتی صندوق طلا
  5. قرارداد اختیار معامله سکه طلا (آپشن)

در صورت تمایل برای سرمایه‌گذاری در طلا از طریق بورس، بهتر است ابتدا با این روش‌ها و مزایای و معایب هرکدام آشنا شوید و سپس بهترین گزینه را برای خود برگزینید.

 

گواهی سپرده سکه طلا

روش اول: معاملات گواهی سپرده سکه

گواهی سپرده سکه (به‌ اصطلاح قبض انبار) اوراقی است که خریدار آن هم می‌تواند بعد از خرید، سکه خود را از خزانه بانک مربوطه تحویل بگیرد و هم می‌تواند این اوراق را به صورت سهام نگه دارد و با افزایش قیمت آن نماد، گواهی سپرده سکه خود را بفروشد. هر نماد گواهی سپرده سکه یک تاریخ سررسید دارد. خریدار هم می‌تواند بعد از خرید سکه، آن را تحویل بگیرد و هم می‌تواند این اوراق را تا سررسید نگهداری کند. در صورتی‌ که سررسید نماد سکه تمام شده باشد و دارنده این اوراق، گواهی سپرده سکه خود را نفروخته باشد، طبق قانون گواهی سپرده کالایی باید سکه‌های خود را تحویل بگیرد؛ اما معمولا برای گواهی سپرده سکه نماد جدیدی تعریف می‌شود و این نماد به نماد بعدی با سررسید جدید انتقال می‌یابد.

نمادهای گواهی سپرده سکه

نمادهای گواهی سپرده سکه که در حال حاضر معامله می‌شوند به شرح زیر است:

  1. سكه۰۳۱۲پ۰۱ سكه تمام بهار طرح جدید ۰۳۱۲ – بانک رفاه
  2. سكه۰۰۱۲پ۰۴ سكه تمام بهار طرح جدید ۰۱۱۰ – بانک صادرات
  3. سكه۰۱۱۲پ۰۳ سكه تمام بهار طرح جدید ۰۱۱۲ – بانک سامان
  4. سكه۰۲۱۱پ۰۲ سكه تمام بهار طرح جدید ۰۲۱۱ – بانک ملت
  5. سكه۰۱۱۱پ۰۵ سکه تمام بهار طرح جدید ۰۱۱۱ – بانک آینده

با توجه به موارد بالا، «۴ رقم سمت راست» به معنای تاریخ سررسید گواهی سپرده سکه، «پ» به معنای پیوسته بودن این معاملات و «دو رقم سمت راست»، کد خزانه (انبار) پذیرش‌شده است.

مثالی از نماد گواهی سپرده سکه

برای مثال نماد سكه ۰۰۱۱پ۰۲ به معنای سکه یک‌روزه بانک ملت که معاملات آن به‌صورت پیوسته انجام می‌شود و تاریخ سررسید آن برای برج ۱۱ (بهمن ماه) سال ۱۴۰۰ است. ذکر این نکته ضروری است که بازار گواهی سپرده کالایی به دلیل ماهیت کم‌ریسک بودن آن و این که این بازار ابزار مناسبی برای دو دسته از خریداران (سرمایه‌گذاران و استفاده‌کنندگان نهایی از این کالا) است، رشد خوبی را تاکنون تجربه کرده است.

نکته: بورس کالا تصمیم گرفت برای یکسان‌سازی قیمت نمادهای هر گروه کالایی گواهی سپرده، در هر ماه یک نماد هر گروه کالایی گواهی سپرده را به عنوان نقدشونده‌ترین نماد تعیین کند و معاملات در ماه بعد بر اساس قیمت پایانی آن نماد نقدشونده تعیین شود.

نکات مهم برای خرید گواهی سپرده سکه

  1. ساعت معامله گواهی سپرده سکه: پیش‌گشایش معاملات گواهی سپرده سکه طلا و صندوق‌های کالایی سکه طلا، از ساعت ۱۱:۳۰  آغاز می‌شود و زمان حراج پیوسته نیز از ساعت ۱۲ تا ۱۵ است. 
  2. حداقل خرید: برای خرید گواهی سپرده سکه لازم است که خریداران حداقل یک سکه یا ۱۰ سهم گواهی سپرده سکه را خرید کنند.
  3. کد معاملاتی مورد نیاز برای خرید: برای خرید گواهی سپرده سکه، داشتن کد بورس سهام کافی است.
  4. نوسانات قیمتی: نوسانات قیمتی بین بازه -۵ و +۵ است.

روش دوم: معاملات گواهی سپرده شمش طلا

گواهی سپرده شمش طلا عملکردی مشابه با گواهی سپرده سکه دارد؛ با این تفاوت که با خرید تعداد کافی از این گواهی می‌توانید به جای سکه طلا، یک شمش طلای حدودا یک کیلوگرمی را به صورت فیزیکی از انبار بورس کالای ایران (خزانه بانک ملت) تحویل بگیرید. هر برگه گواهی سپرده شمش طلا برابر با ۱۰۰ سوت یا ۰.۱ میلی‌گرم است. به عبارت بهتر برای در اختیار گرفتن یک شمش طلای کامل باید حداقل ۱۱هزار واحد از این نوع گواهی را خریداری کنید. در این صورت می‌توانید برای تحویل فیزیکی شمش طلا اقدام کنید. قیمت گواهی سپرده شمش طلا در بازه‌ای ۵ درصدی نوسان می‌کند.

توجه کنید که برای معامله در بازارهای مالی و خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا باید کد معاملاتی بازارهای مالی (کد مشتقه) داشته باشید. همچنین اگر کد بازار فیزیکی بورس کالا دارید، باید مطمئن شوید که هر دو کد مذکور متعلق به یک کارگزاری هستند.

نکته: محدودیت‌هایی برای خرید واحدهای این گواهی برای افراد حقیقی وجود دارد. به عنوان مثال، هر فرد حقیقی حداکثر می‌تواند ۵۰۰ هزار گواهی سپرده کالایی را بخرد. این تعداد گواهی برابر با ۵۰ عدد شمش طلا است.

هزینه انبارداری

خریداران گواهی سپرده شمش طلا باید به هزینه انبارداری توجه کنند. در صورتی که برای دریافت شمش طلای فیزیکی اقدام می‌کنید باید تا روز تحویل شمش، هزینه انبارداری آن را به حساب کارگزار خود واریز کنید. اگر قصد دارید گواهی سپرده خود را پس از افزایش قیمت به فروش برسانید، این هزینه از وجه معامله شما کسر خواهد شد. معامله‌گرانی که تصمیم دارند گواهی سپرده شمش را در حساب معاملاتی خود نگهداری کنند هم باید هزینه انبارداری را در بازه‌های زمانی اعلام شده واریز کنند تا جریمه نشوند.

نکته: هزینه انبارداری به ازای هر واحد گواهی سپرده معادل با ۳ تومان (روزانه) است.

روش سوم: صندوق سرمایه‌گذاری کالایی با پشتوانه طلا

صندوق طلا نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس است که روی گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق با پشتوانه طلا امکان پیروی از بازده قیمت سکه طلا را فراهم می‌آورد و واحدهای سرمایه‌گذاری آن در بورس کالای ایران قابل معامله است. فعالیت اصلی این صندوق‌های سرمایه گذاری در گواهی سپرده سکه طلا است که به‌ عنوان دارایی اصلی صندوق در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین عملکرد صندوق، به عملکرد سکه طلا بستگی دارد. هرچند بخش عمده منابع صندوق صرف خرید گواهی سپرده سکه طلا می‌شود، ولی بخشی از منابع صندوق طلا در بازار مشتقه سکه طلای بورس کالا از جمله قراردادهای اختیار معامله سکه طلا نیز سرمایه گذاری خواهد شد. گفتنی است که واحدهای این صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دامنه نوسان ندارند. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ریسک پایین‌تری نسبت به سکه طلا دارد و با حداقل ۵۰۰۰۰۰ تومان می‌توان در آن‌ها سرمایه گذاری کرد. برای خرید صندوق کالایی، باید کد بورسی و کد معاملاتی داشته باشید.

ترکیب دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا
گواهی سپرده سکه طلا حداقل ۷۰% از کل دارایی صندوق
اوراق مشتقه سکه حداکثر ۲۰% از کل دارایی صندوق
اوراق با درآمد ثابت گواهی سپرده و سپرده‌گذاری در بانک حداکثر ۱۰% از کل دارایی صندوق

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا

روش چهارم: قرارداد آتی صندوق طلا

تمام قراردادهای آتی از یک کالای پایه مشتق می‌شوند. قرارداد آتی صندوق طلا هم از این قاعده مستثنی نیست. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا (که پیش از این معرفی کردیم)، دارایی پایه قراردادهای آتی صندوق طلا هستند. در قراردادهای آتی، خریدار متعهد می‌شود در زمان مشخصی در آینده، ۱۰۰۰ واحد از صندوق سرمایه گذاری طلا را با قیمتی معین از فروشنده خریداری کند. در مقابل فروشنده هم متعهد می‌شود که واحدهای مذکور را در زمان تعیین‌شده و با قیمت مشخص به خریدار بفروشد.

ویژگی های قراردادهای آتی صندوق طلا

قراردادهای آتی صندوق طلا دو ویژگی خاص دارند که باعث شده جذابیت این قراردادها نزد سرمایه‌گذاران افزایش پیدا کند. این دو ویژگی به شرح زیر هستند:

  1. دو طرفه بودن بازار: ماهیت تعهدی بازار آتی این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است که حتی از کاهش قیمت طلا هم سود کسب کنند. این در حالی است که در سایر روش‌ها با کاهش قیمت طلا، سرمایه‌گذار با زیان مواجه می‌شود.
  2. اهرم مالی: سرمایه‌گذاران برای شرکت در معاملات بازار آتی، کل ارزش معامله را پرداخت نمی‌کنند. بنابراین می‌توانند تنها با در اختیار داشتن درصدی از سرمایه مورد نیاز، برای معامله در این بازار اقدام و چند برابر سرمایه اولیه خود سود کسب کنند.

نکته: توجه به این نکته ضروری است که حداقل سرمایه برای ورود به بازار آتی صندوق طلا برابر با یک وجه تضمین (حدود ۲ میلیون تومان) است.

روش پنجم: قرارداد اختیار معامله سکه طلا یا آتی طلا

در قرارداد اختیار معامله (آپشن) سکه طلا، این حق به خریدار داده می‌شود که در روز سررسید قرارداد، سکه طلا را بخرد یا بفروشد. در مقابل فروشنده موظف می‌شود در صورت تمایل خریدار، سکه طلا را از او بخرد یا به او بفروشد. در قراردادهای اختیار معامله یا آپشن، دامنه مشخصی برای کف و سقف قیمت سکه در آینده در نظر گرفته می‌شود. بنابراین هرگز نمی‌توان معاملات مورد نظر را با قمتی بالاتر یا پایین‌تر از دامنه مذکور انجام داد.

  • لازم به ذکر است، در اختیار داشتن کد مشتقه کالا برای شرکت در معاملات آپشن ضروری است. پس از دریافت کد مشتقه کالا می‌توانید از طریق سامانه‌های آنلاین مشتقه کالا یا از طریق تماس تلفنی با شعب کارگزاری برای شرکت در معاملات آپشن اقدام کنید.

مزایای خرید طلا در بورس چیست؟

موارد زیر تنها بعضی از مهمترین مزایای خرید طلا در بورس هستند:

  • خطرات نگهداری فیزیکی طلا مانند سرقت را ندارد.
  • هنگام خرید فیزیکی طلا باید مبلغ قابل توجهی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده و مالیات خرید پرداخت کنید. این در حالی است که مبلغ مالیات و کارمزد خرید و فروش در بورس بسیار کم است.
  • برای معامله فیزیکی طلا باید زمان مشخصی را صرف مراجعه به بازار یا طلافروشی‌ها کرد اما خرید و فروش طلا در بورس با استفاده از سامانه‌های معاملاتی آنلاین و تنها با چند کلیک امکان‌پذیر است. 
  • افزایش نرخ طلا باعث شده است تا شمار زیادی از مردم توانایی مالی کافی برای خرید آن را نداشته باشند این در حالی است که خرید طلا در بورس با سرمایه اولیه اندک هم ممکن است.

نکات مهم خرید طلا در بورس

  1. حساب وکالتی: برای خرید از بازار فیزیکی بورس کالا نیاز به معرفی یک حساب از طرف مشتری به کارگزار است که به حساب کارگزار لینک شود. این حساب برای واریز ۱۰ درصد پیش‌پرداخت مشتری جهت خرید در بازار فیزیکی استفاده می‌شود.
  2. تمام مراحل کار از زمان کدگیری و بلوک کردن حساب مشتری و ارسال به تالار و خرید و مذاکره و همچنین ارسال ثبت برای عرضه کننده و گرفتن حواله از طریق کارگزار انجام می‌گیرد.
  3. به دلیل اعلام قیمت هر روزه طلا و تغییر دائم آن لازم است که برای خرید طلا قبل از خرید، مذاکره‌ای بین خریدار و فروشنده صورت گیرد تا به یک قیمت واحد برای معامله برسند.
  4. ساعت معامله: تالار طلا هر روزی که عرضه صورت گیرد، از ساعت ۱۲:۳۰ شروع می‌شود.
  5. حداقل و حداکثر خرید: حداقل خرید شمش طلا یک کیلوگرم و حداکثر آن ۵ کیلوگرم است.
  6. فروشندگان طلا: سه عرضه‌کننده (فروشنده) شمش طلا را در این بازار عرضه می‌کنند:
  •  تهیه و تولید مواد معدنی ایران
  • زر معدن اختران
  • گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران

نحوه خرید سکه در بورس

سرمایه‌گذاران تا سه سال گذشته، می‌توانستند به خرید و فروش قرارداد آتی سکه طلا در بورس بپردازند. با توجه به مصوبات و قوانین جدید سازمان بورس، این روش از معاملات طلا در بازار آتی منسوخ شد و اکنون قرارداد آتی صندوق طلا در این بازار معامله می‌شود. در حال حاضر تنها راه خرید سکه در بورس، استفاده از گواهی سپرده سکه طلا است. البته همان طور که اشاره کردیم، برای سرمایه‌گذاری در طلا از طریق بازار بورس روش‌هایی مانند صندوق‌های کالایی با پشتوانه طلا و شمش طلا در بازار فیزیکی نیز وجود دارد.
در کل می‌توان گفت خرید طلا، یکی از راه‌های مطمئن و کم‌ریسک سرمایه‌گذاری است که طرفداران خاص خود را دارد. تحلیل‌گران پیشنهاد می‌کنند پرتفویی از مجموعه دارایی‌ها مانند سهام، ارز و طلا در کنار هم تشکیل دهید. در این حالت می‌توانید با بررسی روند تغییر قیمت طلا، زمان بهینه را برای ورود به بازار شناسایی کنید و سود خود را به حداکثر برسانید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص معاملات طلا در بورس کالا می‌توانید با شماره ۸۲۱۵۴۶۴۱ تماس بگیرید.


سخن آخر

سرمایه‌گذاری در طلا یکی از بهترین روش‌های حفظ ارزش پول و کسب سود است. افراد در گذشته، طلا را به صورت فیزیکی خریداری می‌کردند و بعد از افزایش قیمت، آن را در بازار به فروش می‌رساندند. این روش با ریسک‌های زیادی همراه بود و سرمایه‌گذاران با نگرانی به خرید و فروش طلا می‌پرداختند. در حال حاضر معاملات طلا در بازار سرمایه امکان‌پذیر است. از طریق گواهی سپرده سکه طلا می‌توانید به خرید سکه در بورس بپردازید. همچنین امکان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های کالایی با پشتوانه طلا و خرید شمش طلا در بازار فیزیکی نیز وجود دارد.


سوالات متداول

چگونه می‌توانیم در بورس کالا به خرید و فروش طلا بپردازیم؟

برای این منظور کافی است از کارگزاری مورد نظر خود کد بورسی سهام‌داری دریافت کنید. با استفاده از این کد بورسی می‌توانید به خرید سهام در بورس اوراق بهادار و همچنین به معامله واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر پشتوانه طلا و گواهی سکه طلا بپردازید.

در چه روزها و ساعاتی امکان معامله صندوق طلا و سکه طلا فراهم است؟

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۵:۳۰ به‌غیراز ایام تعطیل. ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۰۰ مرحله پیش‌گشایش است و در ساعت ۱۳:۰۰ کشف قیمت انجام می‌شود. حراج پیوسته (معاملات عادی) از ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۳۰ برقرار است.

با چه مبلغی می‌توان به خرید طلا در بورس پرداخت؟

برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان کفایت می‌کند؛ اما اگر قصد خرید گواهی سکه طلا را دارید باید حداقل هزینه ۱ سکه را بپردازید.

سرمایه‌گذاری در صندوق های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا را توصیه می‌کنید یا گواهی سکه طلا؟

تقریباً هر دو روش سرمایه‌گذاری از لحاظ میزان بازدهی با یکدیگر همبستگی زیادی دارند اما در بازارهای شدیداً صعودی با توجه به این که واحدهای صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا دامنه نوسان ندارند، سود بیشتری را می‌توانند عاید سرمایه‌گذاران خود کنند. از طرفی گواهی سکه طلا با توجه به این که دامنه نوسان دارد، در بازارهای شدیداً نزولی ریزش قیمتی کمتری را تجربه می‌کند. نکته دیگری نیز که وجود دارد، این است که برای سرمایه‌گذاری در صندوق های با پشتوانه طلا مبلغ ۵۰۰ هزار تومان نیز کفایت می‌کند اما برای خرید گواهی سکه طلا باید حداقل هزینه یک سکه را بپردازید.

در چه روزها و ساعاتی امکان معامله معاملات شمش طلا در بورس کالا فراهم است؟

روز عرضه شمش طلا در بازار فیزیکی بورس کالا مشخص نیست اما هر روز ساعت ۱۶ می‌توان عرضه‌های بورس کالا را چک کرد که بتوان متوجه شد برای روز بعد شمش طلا عرضه شده است یا نه. تالار طلا در صورت عرضه، ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه شروع می‌شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

88 پاسخ به “۵ روش خرید طلا در بورس”

  1. هادی منفردی گفت:

    این خیلی خوبه برای کسایی که مایل به خرید طلا هستن

    ۱۵
  2. جلال گفت:

    سلام بهترین راه خرید سهم‌های ارزان هست زیرا جا برای بزرگ شدن دارند

    ۱۲
  3. عیسی گفت:

    با سلام نمودار طلا به علت ارزش ذاتی همیشه رو به صعود است .اما نگهداری طلا در خانه بسیار اشتباه و به همین علت باید سهمهای طلایی خرید.با تشکر از شما

    ۱۶
  4. معین گفت:

    خرید طلا از بورس و سرمایه گذاری بورسی طلا خطر سرقت طلا از منزل را صفر می کند

    ۴۰
  5. Ah گفت:

    سعی کنید سهم داری کنید نه سهم بازی.!

    ۳۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 16