خدمات بورس کالا در قزوین (استان قزوین)

  • تاریخ درج ۱۸ شهریور ۱۳۹۷
  • تاریخ ویرایش ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
  • ۳ نظر
  • ۱۸۷۷ مشاهده

از آن جایی که در شرایط امروزی اقتصاد که دولت قصد کاهش نقش خود در بازارها را پیش گرفته است؛ از این رو بورس کالا نقش مهمی در این فرآیند را به عهده گرفته است. توسعه بازارها در بورس کالا نیز در راستای کاهش نقش تصدی گری دولت انجام می شود. بورس کالا در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد و امروزه به محل عرضه بسیاری از کالا ها تبدیل شده است. بورس کالا در ایران دارای رینگ صنعتی،کشاورزی و پتروشیمی به همراه رینگ صادراتی جهت خرید کالا برای صادرات است.

در رینگ صنعتی فلزات اساسی و در رینگ کشاورزی گندم، جو و ذرت و در رینگ پتروشیمی محصولات پتروشیمی از قبیل اوره، متانول، پلیمرها و فراورده‌های نفتی و … معامله می‌گردد. شایان‌ذکر است حسب قوانین بورس کالا تمامی کالاها قابلیت پذیرش در بورس کالا رادارند.

تمامی اقتصادهای توسعه‌یافته و یا درحال‌توسعه دارای بورس‌های کالایی پویا و بزرگی هستند که بیشتر کالاهای تولیدی کشور در آن بورس‌های کالایی پذیرش گردیده‌اند. درواقع یکی از المان‌های توسعه‌یافتگی اقتصادی کشورها، بورس کالای فعال، پیشرفته و پویا است.

 

مزایای پذیرش کالا در بورس کالا چیست؟

بورس کالا باعث ایجاد معاملاتی متشکل، سازمان‌یافته و قانونمند در بستر کاملاً رقابتی می‌گردد. بورس کالا این امکان را فراهم می‌آورد که خریداران و فروشندگان پوشش ریسک نوسانات قیمت را داشته باشند. قیمت‌ها در بورس کالا بر اساس مبانی عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد لذا بسیار شفاف بوده و باعث رانت زدایی از اقتصاد داخلی کشور می‌گردد. لازم به توضیح است که کالاهای پذیرش شده در بورس کالا، دارای استاندارد خاص مورد تأیید هیئت پذیرش بورس کالا هستند. همچنین بورس کالا این مزیت را فراهم می‌کند که مبدأ و مقصد کالاها مشخص گردد.
خریدوفروش کالاهای پذیرفته‌شده در بورس‌های کالایی که با رعایت مقررات حاکم بر آن بورس‌ها مورد دادوستد قرار می‌گیرند، توسط وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و عمومی و دستگاه‌های اجرایی نیاز به برگزاری مناقصه یا مزایده و تشریفات مربوط به آن‌ها ندارد. طبق قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، دولت مکلف است کالای پذیرفته‌شده در بورس را از نظام قیمت‌گذاری خارج نماید.

تمامی شرکت‌هایی که در استان قزوین فعالیت دارند می‌توانند کالاهای موردنظر خود را پس از پذیرش از طریق بورس کالا عرضه نمایند. هم‌چنین می‌توانند مواد مصرفی موردنیاز خود را نیز از طریق همین بازار با بهترین قیمت فراهم نمایند. در سال‌های اخیر برخی از ابزارهای مالی که شامل قراردادهای آتی و اختیارات معامله هستند در بورس کالا پذیرفته‌شده‌اند که قراردادهای آتی بر روی سکه و زعفران و اختیارات معامله شامل سکه است.

 

انواع قراردادها در بورس کالا:

۱) قرارداد نقدی: که طی آن خریدار قیمت را به‌صورت نقد پرداخت و در همان لحظه کالا را دریافت می‌نماید.
۲) قرارداد نسیه:که طی آن خریدار کالا را دریافت و مبلغ معامله را در تاریخی در آینده پرداخت می‌کند.
۳) قرارداد سلف: قراردادی است که طی آن خریدار مبلغ معامله را به‌صورت نقد در زمان معامله پرداخت می‌نماید ولی کالای مورد معامله را درزمانی در آینده که مشخص‌شده است دریافت می‌نماید.
۴) قرارداد آتی: خریدار و فروشنده مبلغ مورد معامله و کالا را در آینده پرداخت و کالا را تحویل می‌دهند.
۵) قرارداد اختیار معامله:همانند معاملات آتی است با این تفاوت که یک‌طرف تعهد دارد و طرف دیگر اختیار انجام معامله را دارد.

جهت رصد معاملات بازارمشتقه و بازار فیزیکی می‌توانید از لینک زیر استفاده نمایید:

تابلوی بر خط بازار مشتقه (http://cdn.ime.co.ir)

تابلوی معاملات بازار فیزیکی (http://ttsboard.ime.co.ir)

 

خدمات کارگزاری آگاه شعبه قزوین در حوزه بورس کالا

کارگزاری آگاه شعبه قزوین آماده ارائه کلیه خدمات مرتبط با بورس کالا در قزوین است. برای دریافت خدمات کافی است فرم زیر را تکمیل نمایید.

3 پاسخ به “خدمات بورس کالا در قزوین (استان قزوین)”

  1. صادق طاهری گفت:

    با سلام بنده کدبورسی را برای خریدهای شهرداری نیاز دارم .اگر امکان هستش اینجانب را راهنمایی نماید

    ۰
    • Agah7 گفت:

      سلام دوست عزیز
      جهت اخذ "کد معاملاتی"، لازم است شخص با در دست داشتن مدارک ذیل به یکی از شعب کارگزاری‌آگاه مراجعه و نسبت به اخذ کد خود اقدام نماید. مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:
      صل و تصویر شناسنامه از تمام صفحات
      اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی
      دریافت نامه معرفی به بانک از کارگزاری و مراجعه به بانک به منظور افتتاح حساب در اختیار بورس*
      اعلام شماره حساب در اختیار بورس به کارگزاری
      * حساب در اختیار بورس(حساب عملیاتی)، شماره حسابی است که به نام مشتری است اما وی تنها قادر است وجوهی را به این حساب واریز نماید و حق برداشت از آن را ندارد و برداشت صرفاً توسط بورس کالا بعد از درخواست مشتری انجام می‌پذیرد. این حساب جهت تسویه وجوه معاملات مشتری در اتاق پایاپای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
      چنانچه مشتری تمایل داشته باشد امور مربوط به معاملات وی توسط وکیل ایشان انجام شود لازم است به همراه وکیل خود به کارگزاری مراجعه نموده و علاوه بر مدارک مذکور،

      وکالت نامه معتبر با مهر دفتر اسناد رسمی
      معرفی نامه وکیل
      مدارک هویتی وکیل (اصل شناسنامه و کارت ملی)
      تکمیل فرم مشخصات وکیل مشتریان کارگزاری (فرم احراز هویت وکیل)
      را نیز به متصدی پذیرش در کارگزاری تحویل نماید. با تکمیل فرم مشخصات وکیل، سایر امور توسط وکیل متقاضی انجام خواهد شد تا زمانی که متقاضی اعلام نماید که خود شخصاً تمایل به انجام معاملات دارد و یا تصمیم به تغییر وکیل گرفته است

      ۰
  2. AW3216 گفت:

    آگاه خوان خدماتش را تمام ایران گسترانده باآرزوی موفقیت های بیشتر برای آگاه که برای بورس و بازار بورسی ایران همه جانبه زحمت میکشد

    ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: