حساب وکالتی چیست؟

  • ۳۰ دی ۱۴۰۲
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۶
  • ۱۵۲ نظر
  • ۱۱۹۷۷ مشاهده
حساب وکالتی چیست

برای انجام معاملات در بورس، لازم است حساب خود را شارژ کنید. در حالت معمول این کار از طریق پرداخت شتابی انجام می‌گیرد. یعنی به سامانه آنلاین وارد می‌شوید و از طریق پرداخت شتابی، حساب معاملاتی خود را به میزان مورد نظر شارژ می‌کنید. روش دیگری که شما را از انجام پرداخت‌های شتابی معاف می‌کند، معرفی حساب وکالتی است. حساب وکالتی راهکاری است برای این که وجه مورد نیاز برای خریدها، مستقیما از حساب بانکی شما برداشت شود. در ادامه تمامی جزئیات را در این زمینه بررسی می‌کنیم.


ویدئو معرفی حساب وکالتی در بورس


منظور از حساب وکالتی چیست؟

منظور از حساب وکالتی، حسابی است که به حساب معاملاتی لینک می‌شود. مشتریان کارگزاری می‌توانند برای واریز وجوه مورد نیاز برای معاملات بورس، نزد یکی از بانک‌های منتخب حساب باز کنند. پس از طی کردن مراحل لازم و تکمیل فرم‌های مرتبط، به کارگزاری وکالت داده می‌شود وجوه مورد نیاز برای سفارش‌ها را مستقیما در حساب بانکی مشتری مسدود کند. زمانی که معامله انجام شد، وجه مسدودی به حساب کارگزاری منتقل می‌شود. همچنین در صورتی که به هر دلیلی معامله انجام نشود، وجه مسدود‌شده آزاد خواهد شد. دقت داشته باشید که نوع حساب مشتری یا حساب مبدا، باید پس‌انداز یا سپرده کوتاه‌مدت باشد. حساب مقصد یا حساب به نام کارگزاری که وجوه پیش‌پرداخت به آن واریز خواهد شد نیز باید حساب جاری باشد. مشتریان می‌توانند به تعداد کارگزاری‌ها یا بانک‌های عاملی که معاملات خود را از طریق آن‌ها انجام می‌دهند، حساب وکالتی داشته باشند. با این حال، هر مشتری اجازه دارد برای هر کارگزاری فقط یک حساب وکالتی از یک بانک معرفی کند و این یعنی، نمی‌توان نزد یک کارگزاری بیش از یک حساب وکالتی تعریف کرد.

حساب وکالتی بورس کالا چیست؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که حساب وکالتی بورس کالا با حساب وکالتی که برای بازار بورس استفاده می‌شود، متفاوت است. توجه به این نکته ضروری است که این دو مورد یکسان هستند. به عبارت بهتر، شما می‌توانید از یک حساب وکالتی برای معاملات خود در دو بازار بورس و بورس کالا استفاده کنید. دقت کنید که این کار به معنای بهره گرفتن از یک حساب معاملاتی یکسان برای معاملات در هر دو بازار بورس و بورس کالا است چرا که هر حساب وکالتی تنها به یک حساب معاملاتی لینک می‌شود.

حساب وکالتی چه مزایایی دارد؟

مهمترین مزیت حساب وکالتی صرفه‌جویی در زمان و سرعت بخشیدن به معاملات است. اگر حساب بانکی خود را به حساب معاملاتی نزد کارگزاری متصل کنید، دیگر نیازی به شارژ حساب معاملاتی نخواهید داشت. همچنین به سرعت و بدون نیاز به شارژ حساب، سفارش خود را ثبت می‌کنید و وجه مورد نیاز مستقیما از حساب بانکی شما برداشت خواهد شد.

تفاوت حساب وکالتی با حساب غیر وکالتی چیست؟

حساب غیر وکالتی در حقیقت همان حساب نزد کارگزاری است. در شرایطی که از این حساب برای معاملات خود استفاده کنید، هنگام ثبت سفارش، مسدودی غیر وکالتی برای‌ شما ثبت خواهد شد. حساب وکالتی همان حسابی است که با حساب کارگزاری لینک شده است. در صورتی که از این شیوه استفاده کنید، هنگام ثبت سفارش، مسدودی وکالتی برای‌تان ثبت خواهد شد. یعنی وجه مورد نیاز مستقیما و توسط کارگزاری در حساب‌تان مسدود می‌شود.

چگونه نزد کارگزاری آگاه حساب وکالتی تعریف کنیم؟

قبل از بررسی این فرایند در کارگزاری آگاه لازم است دو نکته مهم را در نظر بگیرید:

  •  نوع حساب بانکی به نام مشتری که به حساب کارگزاری لینک می‌شود، باید حساب سپرده کوتاه‌مدت یا پس‌انداز باشد.
  •  تعریف حساب وکالتی نزد کارگزاری آگاه تنها از طریق بانک‌های سامان و پارسیان انجام می‌شود.

برای تعریف حساب وکالتی نزد کارگزاری آگاه لازم است ابتدا وارد سامانه agah.ebgo.ir شوید. سپس روی گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی و در اختیار» کلیک کنید. در مرحله بعد کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در کادرهای مربوطه وارد کنید. پس از ورود به سامانه، می‌توانید با کلیک کردن روی نام بانک مورد نظر، معرفی‌نامه کارگزاری آگاه را دانلود کنید.

افتتاح حساب وکالتی در بورس کالا

حساب وکالتی در کارگزاری آگاه

در مرحله بعد باید معرفی‌نامه کارگزاری را به یکی از شعب منتخب بانک ارائه دهید. پس از افتتاح حساب وکالتی و لینک حساب در بانک باید تایید آن را به کارگزاری اعلام کنید. اعلام به کارگزاری از دو روش زیر انجام می‌شود:

  1. ارسال تیکت پشتیبانی در سامانه آنلاین آگاه
  2. ارسال ایمیل به آدرس crm@agah.com

کارگزاری آگاه پس از دریافت اطلاعات حساب وکالتی، برای لینک کردن حساب در کارگزاری اقدام و نتیجه را به شما اعلام می‌کند.

برای استفاده از حساب وکالتی در هنگام معامله، لازم است در صفحه ثبت سفارش خرید، گزینه منبع مالی را به حالت حساب وکالتی تغییر دهید. به این ترتیب، وجه مورد نیاز مستقیما در حساب شما مسدود می‌شود. برای مشاهده مسدودی وکالتی یا غیر وکالتی در سامانه معاملاتی آنلاین آگاه از منوی سمت چپ صفحه، گزینه «وضعیت مالی مشتری» را انتخاب کنید.

سوالات متداول حساب وکالتی

حساب وکالتی چیست؟

حساب وکالتی یک حساب بانکی است که به حساب معاملاتی متصل می‌شود. به این ترتیب، وجه مورد نیاز برای خرید مستقیما از حساب بانکی شما کسر می‌شود و نیازی به پرداخت شتابی یا بارگذاری فیش واریز نقدی نیست. داشتن حساب وکالتی برای فعالیت در بورس کالا الزامی و در بورس اوراق بهادار اختیاری است.  

مهمترین مزیت حساب وکالتی چیست؟

معامله‌گرانی که حساب معاملاتی دارند می‌توانند هنگام خرید دارایی‌های مورد نظر خود، به سرعت و بدون شارژ حساب معاملاتی، سفارش خود را ثبت کنند.

 


سخن آخر

منظور از حساب وکالتی حسابی است که به حساب کارگزاری متصل می‌شود. با تعریف این حساب، دیگر نیازی به شارژ حساب معاملاتی خود نخواهید داشت و به کارگزاری وکالت می‌دهید مبلغ مورد نیاز برای سفارش‌ها را مستقیما در حساب‌تان مسدود کند. برای استفاده از این حساب لازم است درخواست خود را به شعب آگاه ارائه دهید و فرم‌های لازم را نزد بانک ببرید. پس از انجام عملیات در بانک، به پذیرش شعب مراجعه می‌کنید و در نهایت حساب‌تان به حساب کارگزاری لینک می‌شود. برای این کار لازم است نزد یکی از بانک‌های سامان یا پارسیان حساب پس‌انداز یا سپرده کوتاه‌مدت داشته باشید.

152 پاسخ به “حساب وکالتی چیست؟”

  1. یونس گفت:

    سلام آیا میتوان در یک روز معامله خرید و فروش یک سهم را انجام داد ؟یا وجه حاصل از فروش مسدود می‌شود ؟

    ۶
    • میترا رضایی گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله امکان خرید و فروش یک سهام در همان روز وجود دارد و شما با وجه حاصل از فروش سهم امکان خرید سهام را دارید .

      ۹
      • آرش گفت:

        آیا حساب جاری وکالتی میشود ؟

        ۶
        • کارشناس 1082 گفت:

          آرش عزیز در صورتی که هدف شما وکالتی کردن حساب جاری برای بورس کالا هست مشکلی از بابت جاری بودن نوع حساب وجود نداره، اما در صورتی که قصد معرفی حساب جاری برای معاملات اوراق بهادار رو دارید امکان لینک حساب جاری وجود نداره.

          ۵
        • محمد گفت:

          سلام آیا میشه از همون حساب وکالتی که برای بورس کالا بازار های فیزیکی هست برای سایت ایران خودرو و سایپا نیز استفاده کرد به طور هم زمان؟

          ۳۱
    • محمد گفت:

      سلام از قسمت درخواست وجه گزینه‌ای نیست که حساب بورسی را تبدیل به حساب وکالتی کنیم لطفا راهنمایی بفرمایید.

      ۰
  2. رامین گفت:

    سلام آیا از حساب بانک ملت که برای بازار آتی کارگزاری آگاه استفاده می کنم اینجا هم می تونم معرفی کنم چون بانک ملت فقط دو حساب باز می کنه و می گه اجازه نداره حساب دیگه ای باز کنه . که من هر دو را برای آتی استفاده کردم . متاسفانه بانک سامان هم در شهر محل سکونت من نیست.

    ۲
    • مهری خزائی گفت:

      سلام دوست عزیز. با لینک حساب بانکی به حساب کارگزاری، امکان انجام خرید از منبع مالی حساب بانکی فراهم می‌شود و دیگر نیازی به شارژ حساب نزد کارگزاری نیست. تنها بانک‌های سامان، پارسیان وآینده قابلیت لینک حساب را دارند که می بایست به صورت حضوری به کارگزاری مراجعه نموده و معرفی نامه‌ی لینک حساب را از شعب کارگزاری دریافت نمایید، پس از مراجعه به بانک مورد نظر و انجام اقدامات لازم، چنانچه از لینک شدن حساب بانکی خود از طریق بانک اطمینان دارید با برقراری تماس با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۴ یا ثبت تیکت پشتیبانی درخواست خود را جهت لینک حساب بانکی اعلام نمایید. ولی چنانچه منظور شما ثبت شماره حساب به منظور تقاضای وجه است، جهت اصلاح یا اضافه نمودن شماره حساب بانکی خود درخواست را با فرمت مشخص ذیل در تیکت پشتیبانی ارسال نمایید.
      نام بانک:
      کد شعبه:
      نام شعبه:
      نوع حساب:
      نام شهر بانک:
      شماره حساب:
      شماره شبا:
      بر اساس قانون سازمان بورس اوراق بهادار، حساب بانکی معرفی شده می‌بایست غیر مشترک، معتبر و به نام صاحب کد بورسی باشد.
      جهت ارسال تیکت پشتیبانی به یکی از روش های زیر می توانید اقدام نمایید:
      از طریق سیستم کامپیوتری: مراجعه به سایت online.agah.com/ ویجت های سمت چپ/ ثبت تیکت پشتیبانی
      از طریق اپلیکیشن: گزینه بیشتر/ تیکت پشتیبانی/ علامت مثبت
      دقت داشته باشید درصورتی که از طریق مرورگر تلفن همراه خود به آدرس سایت online.agah.com مراجعه می کنید، می بایست تلفن همراه خود را به فرمت سایت مخصوص رایانه (Desktop site) تغییر دهید.

      ۵
  3. محسن سهرابی گفت:

    خیلی خوب بود، یه سوال داشتم، آیا پس از فروش یک سهم میتوان کاری کرد که مبلغ فروش هم مستقیما به حساب بانکی منتقل شود.

    ۶
    • مریم نوری گفت:

      سلام دوست عزیز،لینک حساب فقط جهت خرید راحت تر می باشد و جهت برداشت وجه باید درخواست خود را ثبت کنید و امکان واریز مستقیم وجود ندارد.

      ۳
      • جلیلی گفت:

        سلام. خسته نباشید. خرید آنی ولی برداشت طبق زمان بندی ۲۴ تا ۴۸ ساعت!؟

        ۱
        • کارشناس 1492 گفت:

          سلام دوست عزیز، براساس قوانین و مقررات سازمان بورس اوراق بهادار، تسویه معاملات صندوق های درآمد ثابت (t+1) و تسویه معاملات سهام، حق تقدم و صندوق های سهامی و مختلط (t+2) است.

          ۴
  4. عباس رویان گفت:

    سپاس از آموزش خوبتون

    ۴
  5. Mohsen گفت:

    من از این روش استفاده کردم خیلی مناسب است
    اما در یک مورد پول مسدود شد و وقتی به بانک مراجعه کردم کاری نکردند و با کارگزاری تماس گرفتم و رفع مسدودی شد
    البته بی علت که‌مسدود نمیشود
    و معمولا از این روش پرداخت استفاده نمیکنم
    حساب من کوتاه مدت بانک ملت بود

    ۲۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 15