تفاوت صندوق درآمد ثابت و بانک چیست؟

  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۹
  • ۴۷ نظر
  • ۳۱۷۳ مشاهده
تفاوت صندوق سرمایه‌ گذاری درآمد ثابت و سرمایه گذاری در بانک

قشر گسترده‌ای از افراد جامعه از گذشته تاکنون سپرده‌های بانکی را به عنوان یکی از گزینه‌های ثابت برای سرمایه‌گذاری و پس‌انداز، مورد استفاده قرار می‌دهند. پیش از این، احتمالا اولین انتخاب هر فرد با هر میزانی از سرمایه مازاد، سپرده‌‌گذاری پول و دریافت سود آن بود. با گذشت زمان و رونق بیشتر بازار بورس، به مرور ابزارهایی برای کسب سود غیرمستقیم از این بازار معرفی شدند. با این که نوسان قیمت و ریسک، اجزای جدانشدنی بورس هستند اما با وجود صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، فرصت سرمایه‌گذاری امن و بدون ریسک نیز برای فعالان بورس فراهم شده است. در ادامه این مطلب تفاوت صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت در بورس و سرمایه گذاری در بانک را بررسی خواهیم کرد.


صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت چیست؟

یکی از ابزارهای سرمایه گذاری در بورس و کسب سود غیرمستقیم از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. این صندوق‌ها در واقع نهادهای مالی هستند که منابع مالی سرمایه‌گذاران را در پرتفوی صندوق تجمیع می‌کنند و مدیریت آن را به تیمی از تحلیل‌گران و معامله‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه می‌سپارند. معرفی صندوق‌ها، فرصتی ویژه برای افرادی فراهم کرد که دانش مالی کافی یا زمان مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس را ندارند.

فعالیت صندوق‌ها علاوه بر ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری برای افرادی با تجربه کمتر، باعث شد منابع مالی آن‌ها با مدیریت تحلیل‌گران حرفه‌ای، در بازار سرمایه به کار گرفته شوند. پیش از فعالیت صندوق‌های درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی تنها گزینه برای سرمایه‌گذاری ایمن و کم‌ریسک به شمار می‌رفت. رفته رفته و با معرفی ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه، افراد بیشتری به این نوع سرمایه‌گذاری تمایل پیدا کردند و از این مسیر به کسب سود پرداختند. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت برای چند گروه از افراد مناسب است:

  • افرادی که تجربه معامله‌گری در بازار سرمایه را ندارند.
  • افرادی که دانش مالی کافی برای فعالیت در بازار بورس ندارند.
  • افرادی که در پی کسب سود امن و مطمئن از بازار سرمایه هستند.
  • افرادی که ریسک‌پذیری بالایی ندارند.

ترکیب دارایی هر صندوق با توجه به میزان ریسک و بازدهی مورد انتظار از آن، مشخص می‌شود. جزئیات این ترکیب در امیدنامه و اساسنامه هر صندوق هم ذکر می‌شود. معمولا ۷۰ تا ۹۰ درصد از سبد دارایی یک صندوق درآمد ثابت به اوراق مشارکت، گواهی سپرده بانکی، سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص می‌یابد. باقی‌مانده دارایی این صندوق‌ها معمولا با اختیار مدیر صندوق، در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود. همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، این صندوق مناسب افرادی است که از هیجان بالا دوری می‌کنند و ریسک‌پذیری پایینی دارند. هر صندوق درآمد ثابتی که به بازار عرضه می‌شود ممکن است به دو روش قابل معامله در بورس (ETF) یا صدور و ابطالی معامله شود. بسته به نوع معامله واحدهای صندوق، سرمایه‌گذاران می‌توانند از سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها یا وبسایت‌ هر صندوق برای خرید واحدهای آن، اقدام کنند. سود صندوق‌های درآمد ثابت هم ممکن است به دو روش به سرمایه‌گذاران پرداخت شود. این سود یا در دوره‌های زمانی مشخص به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود یا سرمایه‌گذاران از محل افزایش ارزش واحدهای صندوق، از سود متنفع خواهند شد.

فراموش نکنید که ریسک نقدشوندگی یکی از مهم‌ترین عواملی است که هر سرمایه‌گذار باید به آن توجه کند. نقدشوندگی بالای واحدهای یک صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، از مهم‌ترین مزایای این صندوق‌ها به شمار می‌رود. به عبارت بهتر، سرمایه‌گذاران هر زمان که به پول خود نیاز داشته باشند، می‌توانند واحدهای صندوق را به سرعت به پول نقد تبدیل کنند. صندوق‌های درآمد ثابت معمولا ضامن نقدشوندگی دارند. وجود همین ضامن، خیال سرمایه‌گذاران را در مورد منابع مالی آن‌ها آسوده می‌کند. در حال حاضر بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر از سپرده‌های بانکی است و به همین دلیل، مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

بهترین صندوق های درآمد ثابت

صندوق‌های درآمد ثابت آگاه از ابتدای فعالیت خود تا کنون در میان برترین صندوق‌های درآمد ثابت بازار قرار گرفته‌‌اند. معامله واحدهای این صندوق‌ها می‌تواند تجربه‌ای از یک سرمایه‌گذاری امن و مطمئن باشد و امکان سرمایه‌گذاری با حداقل سرمایه اولیه را فراهم می‌کند. این صندوق‌ها شامل موارد زیر هستند:

 ۱- صندوق همای آگاه

صندوق همای آگاه فعالیت خود را از سال ۱۴۰۰ آغاز کرده است و سود پایداری، بیشتر از سود سپرده‌های بانکی به سرمایه‌گذاران خود پرداخت می‌کند. این صندوق در رتبه اول در میان صندوق‌های درآمد ثابت با پرداخت سود ماهیانه قرار دارد و مسیر کسب سود از بازار سرمایه را کوتاه کرده است.

۲- صندوق یاقوت آگاه

صندوق درآمد ثابت یاقوت آگاه فعالیت خود را از سال ۱۳۹۹ آغاز کرده است. این صندوق، حتی در نوسان‌های بازار گزینه‌ای مناسب برای کسب سود از پتانسیل‌های بازار سرمایه به شمار می‌رود. صندوق یاقوت از نوع قابل معامله در بورس است و به راحتی با جستجوی نماد «یاقوت» در سامانه‌های معاملاتی، می‌توان فرایند سرمایه‌گذاری در آن را آغاز کرد.

 ۳- صندوق مروارید آگاه

صندوق مروارید آگاه فعالیت خود را از سال ۱۴۰۱ آغاز کرد و در همین مدت کوتاه توانست در میان پربازده‌ترین صندوق‌های صدور و ابطالی بازار سرمایه قرار بگیرد. سبد دارایی صندوق مروارید به دارایی‌های کم‌ریسک اختصاص یافته است تا خیال سرمایه‌گذاران را از ریسک زیان‌دهی آسوده کند.

تفاوت سوددهی بانک و صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

در حال حاضر (آذر ۱۴۰۲) و بر اساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، به شرح زیر است:

مقایسه سوددهی بانک و صندوق‌های درآمد ثابت

توجه داشته باشید در خبرهای منتشرشده، افزایش نرخ سود بانکی تا ۲۳ درصد هم گزارش شده است. همان ‌طور که اشاره کردیم، انواع مختلفی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی داخلی و خارجی وجود دارد که در این میان، صندوق‌های درآمد ثابت نزدیک‌ترین گزینه به سپرده‌های بانکی هستند. از طرفی چون ریسک این صندوق‌ها پایین است و هیجانات بازار بورس تاثیر چندانی بر آن‌ها ندارد، مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به سپرده‌های بانکی گزینه بهتری است چرا که سرمایه‌گذاران با هر میزانی از سرمایه اولیه، امکان مشارکت در سود کسب‌شده توسط صندوق را خواهند داشت.

بررسی صندوق های سرمایه گذاری بانک‌ها

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانکی، از انواع صندوق‌های در سهام، مختلط و درآمد ثابت هستند. ضامن نقدشوندگی این صندوق‌ها هم خود بانک مد نظر (به ‌عنوان پشتیبان نقدشوندگی صندوق) است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال راحت سرمایه خود را به این صندوق‌ها تزریق کنند. یکی از پارامترهای مهم برای هر فرد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرعت نقدشوندگی آن است که با توجه به نوع صندوقی که شما در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، متفاوت خواهد بود. در هر صورت، صندوق‌های درآمد ثابت قدرت نقدشوندگی بسیار زیادی دارند که در مقایسه با سایر صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران، ایده‌آل است. افرادی که قصد دارند سرمایه خود را از بانک خارج کنند، بدون شک به بهترین گزینه ممکن و جایگزینی آن فکر می‌کنند و معمولا در راس تصمیمات خود، به صندوق‌های با درآمد ثابت می‌رسند.

نحوه محاسبه سود صندوق سرمایه‌گذاری چگونه است؟

معمولا سرمایه‌گذاران از دو روش می‌توانند سود خود را دریافت کنند:

  • افزایش ارزش خالص دارایی‌ها یا NAV 

در این وضعیت با افزایش ارزش صندوق، قیمت واحدهای صندوق هم افزایش خواهد یافت.

  • دریافت سود در بازه‌های زمانی تعریف‌شده

در این حالت بعضی از صندوق‌ها تنها در پایان سال، سود تقسیم می‌کنند و بعضی هم همان طور که قبلا اشاره کردیم به‌ صورت دوره‌ای (۱ ماهه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و…) برای واریز سود اقدام می‌کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند بنا به نیاز یا ترجیحات مالی خود، یکی از این صندوق‌های درآمد ثابت را انتخاب کنند.

با مراجعه به وبسایتfipiran.com  می‌توانید اطلاعات مربوط به تمامی صندوق‌ها را مشاهده و میزان بازدهی آن‌ها را با هم مقایسه کنید.

نکات تکمیلی درباره صندوق های درآمد ثابت

  • حداقل و حداکثر سپرده در این صندوق‌ها با هم متفاوت است و برای هر یک، مبلغی در نظر گرفته می‌شود که هر صندوق تا آن حد می‌تواند سرمایه جذب کند. به ‌عنوان‌ مثال، یک صندوق دو هزار میلیاردی قادر به جذب سرمایه تا این سقف خواهد بود.
  • هنگام سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، حتما اطلاعاتی مانند هزینه صدور و ابطال را در نظر بگیرید.

سخن آخر

صندوق‌های درآمد ثابت یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که با حداقل ریسک ممکن، سود قابل قبولی ارائه می‌دهند. ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها مانند سپرده‌های بانکی پایین است و از نظر ضامن نقد شوندگی همانند صندوق‌های بانکی قابل ‌اطمینان هستند. با توجه به چهارچوب‌ها و سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در راستای مدیریت سرمایه و امور مالی، در حال حاضر صندوق‌های درآمد ثابت گزینه مناسب‌تری از سپرده‌های بانکی هستند و شما می‌توانید با خیال آسوده سرمایه خود را به این صندوق‌ها اختصاص دهید.

47 پاسخ به “تفاوت صندوق درآمد ثابت و بانک چیست؟”

  1. ناحید گفت:

    این صندوق ها با شاخص کل نوسان میکنن؟

    ۴
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      صندوق ها براساسا ترکیب داراییشان به سه دسته صندوق درآمد ثابت، مختلط و در سهام تقسیم بندی میشود. صندوق های در سهام به دلیل آنکه بخش اعظمی از داراییشان را در سهام و حق تقدم سهام سرمایه گذاری میکنند طبعاً از رشد و افت بازار تأثیر مستقیم می‌پذیرند و صندوق درآمد ثابت به دلیل آنکه بخش اعظم دارایی خود را در اوراق بهادار درآمد ثابت مثل گواهی های سپرده گذاری و اوراق مشارکت و .. سرمایه گذاری میکنند کمتر تحت تاثیر نوسانات بازار قرار می گیرد.

      ۵
  2. رضا جون گفت:

    در حال حاضر که بورس دچار دستور شده و اکثر سهمها ریزش کرده بهترین و مطمئنترین راه صندوقهای ثابت میباشد که ریسک کمتری دارد و آرامش نسبی را به ما میدهد.

    ۶
  3. امیر طاها گفت:

    همه چیز بستگی به صندوق انتخابی شما دارد و سرمایه‌گذاری در صندوق های درآمد ثابت نیز اندکی ریسک دارند، ولی این ریسک در مقابل میزان سوددهی آن‌ها قابل چشم پوشی است.

    ۶
  4. حسین گفت:

    قوانین برای تمامی صندوق های سرمایه گذاری یکسان نیست و ممکن است بعضی از صندوق های درآمد ثابت پرداخت سودی نداشته باشند و سود سرمایه‌گذار فقط از طریق افزایش قیمت هر واحد سرمایه گذاری صندوق باشد.

    ۷
  5. محمد گفت:

    سرمایه در بانک نگه داشتن واقعا کار اشتباهیه حتی اگه سودش بالا باشه

    ۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 8