تریگر در تحلیل تکنیکال چیست؟

  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۶ نظر
  • ۱۴۳۹ مشاهده
تریگر چیست

تحلیل تکنیکال یکی از بهترین روش‌های تحلیل سهام در بازار بورس است. تحلیل‌گران با استفاده از ابزارهای متعددی که در این بستر وجود دارد، می‌توانند بهترین موقعیت‌های ورود و خروج از سهم‌های بورسی را شناسایی کنند. مفاهیم و ابزارهای متنوعی در بستر تکنیکال وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید موقعیت‌های مناسب برای ورود و خروج از سهم را تشخیص دهید. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به یکی از مفاهیم و ابزارهای مهم تکنیکال به نام «تریگر» بپردازیم؛ ابزاری که به نقاط حساس برای خرید و فروش سهام اشاره دارد.


ویدئو تریگر در تحلیل تکنیکال


مفهوم تریگر در معامله‌گری

تریگر یک مفهوم جامع در بستر تحلیل تکنیکال است. تریگر در لغت به معنای «ماشه» است. تریگر در تحلیل تکنیکال به نقاط یا سطوحی گفته می‌شود که ما بر اساس نوع استراتژی معاملات و تحلیل‌هایی که انجام داده‌ایم، در آن محدوده‌ها قصد ورود یا خروج از سهم را داریم. مفهوم تریگر در فرایند خرید و فروش سهام تفاوتی ندارد و همان‌طور که اشاره کردیم، تریگر همان نقاط حساس در نمودار سهم برای ورود و خروج سرمایه‌گذار است.
به عبارت دیگر، فعالان بازار بورس تریگر را مجموعه‌ای از نشانه‌ها می‌دانند که با شناسایی آن‌ در روند معاملات سهم، می‌توان سیگنال ورود و خروج دریافت کرد. بر همین اساس پیشنهاد می‌کنیم مفهوم یا ابزار تریگر را در استراتژی معاملاتی خود تعریف کنید تا در بازه‌های زمانی مشخص از مزایای آن بهره‌مند شوید.

آیا تریگر صرفا مختص ورود به معامله است؟

برخی از معامله‌گران بر این باورندکه تریگرها فقط مختص به ورود به معامله هستند اما در اصل این طور نیست. تریگرها هم برای ورود به سهم و هم برای خروج از آن کاربرد دارند. در صورتی که یک استراتژی معاملاتی مشخص و به روز داشته باشید، با استفاده از تریگرها می‌توانید بازدهی خوبی را در بازار بورس به دست بیاورید.

انواع تریگرها

تریگرهای ورود و خروج بر اساس ابزار مختلف و نمودارهای سهام در بازار بورس، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. انواع تریگرها عبارت‌اند از:

۱. اندیکاتورها

اندیکاتورها یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند. اندیکاتورها انواع مختلفی دارند که معامله‌گران با استفاده از آن‌ها می‌توانند بهترین موقعیت‌های ورود و خروج از سهم‌های بورسی را تشخیص دهند. بعضی از اندیکاتورهای مهم در بورس عبارت‌اند از اندیکاتور RSI، اندیکاتور MACD ، اندیکاتور CCI، اندیکاتور Bands Bollinger، اندیکاتور SAR Parabolic و ….
در نمودار زیر اندیکاتور میانگین متحرک ساده در بازه زمانی ۹ روزه استفاده شده است. همان‌طور که می‌بینید دو نقطه یا سطح مناسب برای ورود و خروج از سهم در این بازه زمانی تعیین شده است که با عناوین تریگر ورود و تریگر خروج شناخته می‌شوند.

اندیکاتور در تریگرها

۲. پولبک

بسیاری از معامله‌گران اعتقاد دارند که موقعیت پولبک یکی از کم‌ریسک‌ترین روش‌های ورود به معامله به شمار می‌آید. به زبان ساده، پولبک به شرایطی گفته می‌شود که معامله‌گر در شرایط ایده‌آل از نظر ریسک و بازده وارد موقعیت معاملاتی شود. معنای دیگری که برای این مفهوم می‌توان در نظر گرفت خداحافظی است چراکه در این حالت، روند بعد از شکست سطح حمایتی یا مقاومتی معتبر خود، سعی می‌کند یک بار دیگر به آن سطح شکسته شده بازگردد. به صورت کلی سه نوع پولبک عادی، خارجی و داخلی وجود دارد. در تصویر زیر، دو موقعیت مناسب برای ورود (تریگر ورود) به سهم را مشاهده می‌کنید.

پولبک در تریگر

۳. الگوی قیمت سهم

الگوی قیمت در نمودار سهم‌های بورسی همانند اندیکاتورها دارای تنوع زیادی است. معامله‌گران با استفاده از الگوی قیمتی یک سهم می‌توانند روند آینده آن را پیش‌بینی کنند با این اوصاف می‌توان گفت که الگوی قیمتی در سهم یکی از تریگرهای مناسب برای ورود و خروج محسوب می‌شود. در مقاله‌های قبلی به صورت کامل به انوع الگوهای قیمتی در بازار بورس اشاره کردیم که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از الگوی سرو شانه، الگوی سقف و کف دوقلو، الگوی پرچم، الگوی مستطیل و … . در نمودار قیمتی زیر، یک الگوی پرچم سعودی مشخص شده است. در انتهای روند نزولی و شکستی که ایجاد شده است، می‌توان تریگر ورود به سهم را تشخیص داد..

الگو قیمت سهم

۴. شکست روند

فرایند پولبک و شکست در نمودار سهم‌های بورسی تا حدودی مشابه هستند که در مقاله‌های قبلی به صورت کامل به تفاوت‌های میان این دو اشاره کردیم. زمانی که قیمت یک سهم با شکست مواجه می‌شود این شکست تحت شرایط خاص با سرعت زیادی به حرکت خود ادامه می‌دهد. همان‌طور که در نمودار زیر می‌بینید، بعد از شکست قیمت، یک تریگر ورود قوی به سهم ایجاد شده است.

شکست روند در تریگرها

۵. کندل استیک

معامله‌گران در بازار بورس می‌توانند از سه نوع نمودار خطی، میله‌ای و کندل استیک استفاده کنند. در میان این نمودارها، کندل استیک به دلیل مزایای متعدد بیشتر مورد استقبال معامله‌گران قرار گرفته است. از جمله مزیت‌های کندل استیک استفاده راحت و تشخیص روند صعودی یا نزولی سهم به‌صورت مجزا است. استفاده از کندل استیک‌ها دارای شرایطی است، اولین شرط این است که تغییرات قیمتی سهم دارای روند صعودی یا نزولی باشد. کندل استیک‌ها به صورت کلی از یک بدنه و سایه پایینی و بالایی تشکیل می‌شوند. کندل استیک‌ها دارای الگوهای متنوعی هستند که بعضی از آن‌ها عبارت‌اند از الگوی ماروبوزو، دوجی، دوجی پایه بلند، دوجی سنگ قبر، چکش، چکش معکوس و … . همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، یک الگوی پوشای صعودی درروند نمودار سهم به عنوان تریگر ورود مشخص شده است.

کندل استیک در تریگرها

مزایای استفاده از تریگر

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، استفاده از تریگرها در روند معاملات سهام به معامله‌گر کمک می‌کند تا برگشت‌های زود هنگام روند معامله را تشخیص دهد. تریگرها دارای تنوع زیادی هستند که هم برای ورود به سهم و هم برای خروج از سهم مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعضی از مزایای استفاده از تریگر عبارت‌اند از:

افزایش قدرت تصمیم‌گیری و کاهش ریسک: تریگر ورود و خروج در روند معاملات سهام به معامله‌گر کمک می‌کند تا با دقت بیشتری تصمیم‌گیری کند و از تصمیم‌های احساسی و هیجانی فاصله بگیرد. با این کار میزان ریسک سرمایه‌گذاری تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

کسب بازدهی بیشتر در معاملات: طبق مطالب ارائه شده، متوجه شدید که تریگر یک نقطه یا سطح امن برای معامله‌گر است که با شناسایی آن اماکن کسب بازدهی در روند معاملات بیشتر می‌شود.
تعیین خط روند سهم: تریگر به ما کمک می‌کند تا خط روند سهم را برای روزهای آینده پیش‌بینی کنیم. با این حال می‌توانیم برای نگه‌داری یا فروش سهم مورد نظر تصمیم‌گیری بهتری داشته باشیم.

محدودیت‌های استفاده از تریگر

در بعضی موارد ممکن است نتایج مطلوبی از تریگرها دریافت نشود. به عنوان مثال زمانی که بازار یا یک سهم در حال اصلاح باشد، اندیکاتور مکدی ترگیرهای ورود و خروج متعددی را به معامله‌گر نمایش می‌دهد که انتخاب تریگر ورود و خروج در این شرایط کار ساده‌ای نیست، بنابراین بهتر است معامله‌گر برای جلوگیری از تشکیل این حالت از اندیکاتورهایی استفاده کند که سیگنال خط تریگر را تایید کند.
علاوه بر این پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان بیشتر از تریگر ورود و خروج در فرایند تحلیل سهم، به صورت همزمان از سایر ابزارهای تکنیکال استفاده کنید. با این کار، نتایج نهایی از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود.


سخن آخر

در این مقاله با انواع تریگرها در روند معاملات سهام در بازار بورس آشنا شدیم. تریگرها به زبان ساده مجموعه‌ای از نشانه‌ها هستند که با شناسایی آن‌ها می‌توان بهترین موقعیت‌های معاملاتی برای ورود و خروج از سهم را پیش‌بینی کرد. تریگرها دارای تنوع زیادی هستند و معامله گران باید با توجه به نوع استراتژی معاملاتی خود، از انواع آن‌ها بهره‌مند شوند. دقت داشته باشید که استفاده از تریگرها به منظور شروع معامله در بورس به تنهایی اعتبار زیادی ندارد از این رو پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطمینان بیشتر، حتما به صورت همزمان از سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده کنید. علاوه بر این، تریگرها در یک الگوی مشخص مثل الگوی قیمتی، تنوع زیادی دارند و برای تشخیص آن‌ها باید به تمام مفاهیم و تکنیک‌های تحلیل سهم در بازار بورس تسلط داشته باشید.

6 پاسخ به “تریگر در تحلیل تکنیکال چیست؟”

  1. محمد گفت:

    خیلی عالی بود

    ۵
  2. صمدی گفت:

    خیلی خوب بود

    ۲
  3. اسماعیلی گفت:

    ممنون از مطالب آموزنده ای که میگذارید.

    ۲
  4. سیدمجیدسادات گفت:

    سلام بسیار عالی بود.

    ۱
  5. ایمان خونساری گفت:

    عالی بود

    ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: