معرفی تالار مجازی بورس ایران

  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱ مرداد ۱۳۹۹
  • ۶۶ نظر
  • ۶۲۰۳ مشاهده
تالار مجازی بورس ایران

ورود به بازار بورس و سرمایه‌گذاری در آن به‌خصوص در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری مورد توجه افراد قرار گرفته است. بسیاری از افراد با تکیه بر دانش اطرافیان خود وارد این بازار می‌شوند؛ عده ای با مراجعه به کلاس‌های مجازی و یا حضوری سعی در یادگیری مهارت‌های بازار بورس را دارند و بعضی از کاربران هم با مطالعه کتب، مقالات آموزشی و تماشای فیلم‌های آموزشی میزان دانش بورسی خود را ارتقا می‌دهند.

ولی در کنار تمامی این روش‌ها، وجود فضایی که بتوان آموزه‌های خود را به صورت عملی اجرا و نتیجه آن را دریافت کرد، تاثیر بسزایی در تجربه و درک محیط بورس خواهد داشت.
در همین راستا شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، در سال ۱۳۸۹ اقدام به تاسیس فضایی برای تمرین سرمایه‌ گذاری در بورس، تحت عنوان تالار مجازی بورس، به آدرس irvex.ir کرده است.


معرفی تالار مجازی بورس (irvex)

همان‌طور که ذکر شد، تالار مجازی بورس یک فضای شبیه‌سازی شده از محیط اصلی بورس را برای شما به نمایش در می‌آورد. تمامی اطلاعات ارائه شده در این فضا از جمله تابلو اصلی، شاخص‌ها، نمودارها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، حقیقی هستند و شما می‌توانید به صورت کاملا واقعی آن‌ها را مشاهده و در این مکان به فعالیت بپردازید.
گفتنی است که در این فضا امکان استفاده از پول واقعی وجود ندارد و کاربر نمی‌تواند سرمایه خود را وارد تالار مجازی بورس کند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری بر مبنای اطلاعات واقعی صورت می‌گیرد، اما سود و زیان ناشی از آن، شامل وی نمی‌شود. پس در تالار مجازی بورس شما ریسک واقعی را تجربه می‌کنید، اما اتفاقی برای داراییتان نمی‌افتد.

ورود به تالار بورس مجازی

پس از ورود به تالار بورس مجازی سه بخش «چرا بورس»، «یاد بگیریم» و «تمرین کنیم» برای کاربران نمایش داده می‌شود.

  • در بخش چرا بورس، توضیحاتی در رابطه با اینکه بازار بورس و اوراق بهادار و همچنین تالار بورس چیست، ارائه گردیده است.
  • در بخش دوم مفاهیم این بازار مانند ریسک، اصول سرمایه‌گذاری، مزایای سرمایه‌گذاری و … آموزش داده شده است.
  • بخش سوم جهت ورود به تالار مجازی بورس و ثبت نام است. بعد از ثبت‌نام، مرحله تایید هویت کاربر انجام می‌شود و در نهایت صفحه اصلی سایت تحت عنوان «شبیه‌سازی معاملات» برای وی نمایش خواهد یافت.

در این مرحله کاربر می‌تواند به بخش‌های مختلف تالار مجازی بورس وارد شود و با ورود به هر بخش پیام آموزشی مربوط به آن، نمایش خواهد یافت که کاربر می‌تواند آن را مطالعه و یا رد کند.

شروع معاملات در تالار مجازی بورس

شروع معاملات در تالار مجازی بورسبرای شروع معاملات در تالار مجازی بورس، انتخاب یکی از مسابقات آن الزامی است. زمان ثبت‌نام از کاربر درخواست می‌شود که یکی از سه مسابقه: پیش‌فرض، خصوصی و یا عمومی را انتخاب کند و پس از آن می‌تواند با انتخاب سهام و یا صندوق سرمایه‌گذاری مدنظر، پروسه معاملات خود را آغاز کند.
همان‌طور که ذکر شد، تمامی اطلاعات این بازار بر اساس شرایط جاری بازار است؛ بنابراین با انتخاب سهام مورد نظر جهت خرید، کاربر ملزم به انتخاب تعداد مدنظر و پرداخت کارمزد است. این شرایط برای فروش سهام نیز به همین ترتیب خواهد بود.

همچنین در تالار مجازی بورس هم، مانند بازار حقیقی آن، برای خرید و فروش هر سهامی وجود متقاضی لازم است و معامله بر اساس قیمت بهترین عرضه انجام می‌شود؛ در صورت عدم وجود تقاضا، معامله صورت نمی‌گیرد.

تنظیمات شخصی و امکانات تالار مجازی بورس

امکان اعمال تنظیمات، جهت شخصی‌سازی برای کاربران تالار بورس وجود دارد؛ این تنظیمات به شرح زیر هستند:

  • کاربر می‌تواند گزینه «امکان مشاهده سبد سهام توسط دیگران» را فعال کند؛ در این صورت سبد سهام وی برای مابقی کاربران عضو تالار بورس قابل رویت است.
  • هر کاربری می‌تواند گزینه «هشدار» یا «زنگ» را برای سهام مدنظر خود فعال کند؛ با این کار در صورت افزایش یا کاهش قیمت آن سهم، اطلاع‌رسانی به کاربر انجام می‌شود.
  • کاربران می‌توانند سوابق خرید و فروش خود را مشاهده کنند.
    علاوه بر تنظیمات شخصی‌سازی پرتفوی، امکانات دیگری برای کاربران در تالار مجازی بورس در نظر گرفته شده است:
  • کاربران می‌توانند دامنه نوسانات تعریف کنند؛ در این شرایط اگر قیمت سهم از دامنه تعریف شده فراتر برود، اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.
    دقت نمایید برای استفاده از امکان دریافت پیام، کاربر پس از تعریف دامنه نوسان در سامانه، باید پیام ارسالی را در همان بخش تعریف کند.
  • امکان تعریف مسابقه اختصاصی (به نام کارگزاران) برای کاربران تالار مجازی بورس فراهم است.
    در این شرایط کاربر می‌تواند لینک مستقیمی بین سامانه معاملات آنلاین کارگزاری مربوطه و مسابقه اختصاصی ایجاد کند.
  • علاوه بر مسابقات اختصاصی به نام کارگزاران، امکان تعریف مسابقه گروهی نیز در این سامانه وجود دارد. این گروه ممکن است شامل اعضای یک خانواده، دوستان و … باشد.
  • برای شروع مسابقه، ابتدا یک کاربر آن را طراحی کرده و سپس مابقی اعضای شرکت‌کننده را دعوت می‌کند؛ پس از شروع مسابقه افراد به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و در انتها میزان بازدهی آن‌ها با هم مقایسه می‌شود و برنده مسابقه می‌تواند از اعتبارات مجازی تعیین شده استفاده کند.
    گفتنی است که در طراحی مسابقه، موارد متعددی مانند: مبلغ سرمایه‌گذاری، زمان شروع و پایان مسابقه و… تعیین می‌شود.
  • امکان دریافت سود سهام (طبق آنچه در واقعیت برای آن سهم اتفاق افتاده است) وجود دارد؛ البته این سود به مبلغ قابل معامله در پرتفوی کاربر در تالار مجازی بورس اضافه می‌شود و قابلیت دریافت وجه نقد واقعی و واریز به حساب در این سامانه برای کاربران فراهم نیست.
  • در صورتی که عملکرد کاربر در این سامانه خوب باشد، تالار مجازی بورس، جایزه‌هایی در قالب سهام واقعی برای وی در نظر می‌گیرد.
  • در تالار مجازی بورس، پیام‌های ناظر بورس، اخبار و اطلاعیه‌ها طبق آنچه در واقعیت رخ می‌دهد انتشار یافته و در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.
  • هر کاربر در تالار مجازی بورس می‌تواند چندین سبد متنوع برای خود تشکیل دهد.
  • همچنین در این سامانه امکان دریافت تغییرات سهام شرکت، در بازه‌های معین وجود دارد.

دریافت سود واقعی از تالار مجازی بورس

دریافت سود واقعی از طریق تالار مجازی بورس به صورت مستقیم اتفاق نمی‌افتد. از آنجایی که کاربر زمان ورود به این سامانه وجهی را به عنوان سرمایه در حساب معاملاتی خود شارژ نمی‌کند و تمامی مبالغ مجازی هستند، بنابراین در صورت انجام معاملات سود‌ده نیز، مبلغ سود به شکل مجازی به حساب وی افزوده می‌شود و امکان دریافت نقدی آن وجود ندارد.
بدیهی است که این موضوع در رابطه با ضرر احتمالی هم صدق می‌کند و هرگز هیچ کاربری به صورت واقعی وجهی را به عنوان ضرر از دست نخواهد داد. با این تفاسیر افراد ریسک واقعی را تجربه می‌کنند، اما پول واقعی را از دست نداده و به دست هم نمی‌آورند.

اما در این بین سود واقعی کجاست؟

فرض کنید شخصی بدون تجربه تنها با مطالعه و تکیه بر آموزش‌های دریافتی، وارد بازار بورس می‌شود و اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند؛ درست است که آموزش‌ها تاثیر بسزایی در درک نحوه سرمایه‌گذاری، آنچه در بازار رخ می‌دهد و … دارند، اما همگی می‌دانیم که در تمامی زمینه‌ها، تجربه بهترین معلم خواهد بود.
بنابراین آن شخص ناچار است که تجربیات را از طریق سرمایه‌گذاری واقعی و فعالیت در بازار بورس به‌دست آورد که ممکن است در این بین متحمل ضررهای سنگینی ‌شود.
از طرفی بارها مشاهده شده که نوسانات بازار بر خلاف پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها پیش رفته و این موضوع شوک بزرگی را برای سرمایه گذاران به وجود آورده است؛ در این بین افرادی که شرایط مشابه را تجربه کرده‌اند، بهترین عملکرد و عکس‌العمل را دارند.
اگرچه با فعالیت در بازار حقیقی بورس این تجربه به مرور بدست می‌آید؛ اما کسب تجربه، مشمول پرداخت هزینه و سرمایه‌گذاری واقعی است.
بنابراین با حضور در تالار مجازی بورس، افراد ریسک واقعی، میزان سوددهی سهام شرکت‌ها طبق وقایع جاری بازار بورس در بازه‌های زمانی متنوع، انواع استراتژی سرمایه‌گذاری و … را تجربه می‌کنند و در نهایت پس از ورود به بازار بورس، به جای طی کردن قدم‌های اولیه، مانند یک حرفه‌ای رفتار می‌کنند.

عضویت و استفاده از خدمات تالار مجازی بورس در کنار گذراندن دوره‌های آموزش کامل بورس آن، بهترین روش پیشنهادی برای کاربران تازه وارد و نا‌آشنا به بازار بورس است.

66 پاسخ به “معرفی تالار مجازی بورس ایران”

  1. فرزاد گفت:

    با سلام
    با توجه به اینگه اخیرا افراد زیادی وارد بورس میشوند جهت بازدهی بیشتر و پایین اوردن ریسک معاملات اراِیه هر گونه مطالب در این مورد بسیار تاثیر گذار خواهد بود
    با تشکر

    ۷
  2. محمدصادق گفت:

    نظر به کم تجربگی و اطلاعات کم افراد تازه وارد خیلی برنامه جامع و جالبی هست که باعث یادگیری و تجربه اندوزی کاربران جدید میشود
    مثل یه مانور نظامی هست

    ۱۴
  3. عبداله گفت:

    سلام
    با توجه به میزان اطلاعات افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه شدن ارایه شدن این آموزش ها ضروری و کاربردی میباشد
    با سپاس فراوان

    ۲۲
  4. مسعود گفت:

    با سلام
    با توجه به پایین بودن سطح بسیاری از افراد که به تازگی به بازار سرمایه وارد شدن این اموزشها خیلی مورد نیاز است
    با تشکر

    ۲۷
  5. حسین گفت:

    سلام وقتتون بخییر
    توسط شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادار و با هدف آموزش و آشنایی علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران با سازوکار مناسب سرمایه‌گذاری در بورس راه اندازی شده‌است. برای فعالیت در این تالار، کاربران نه نیاز به پول دارند و نه ضرر خواهند کرد. هدف اصلی این سامانه، آموزش عملی سرمایه‌گذاری در بورس است. قیمت‌ها، شاخص‌ها و سایر اطلاعات در تالار مجازی، واقعی و منطبق بر شرایط واقعی بازار است، به‌طوری‌که گویی کاربر واقعاً در حال سرمایه‌گذاری در بورس است.

    ۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 13