تابلوخوانی بورس چیست و چه کاربردی دارد؟

  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۹
  • ۱۴۶ نظر
  • ۳۵۲۰۵ مشاهده
تابلو خوانی و بازارخوانی در بورس

برای ورود و موفقیت در هر حرفه و شغلی، آموزش و کسب مهارت در زمینهٔ مورد نظر، گام اول است. ورود به بازار سرمایه و تبدیل به یک معامله گر حرفه‌ای شدن، آرزویی آرمانی است که هر سرمایه گذار در سر می‌پروراند؛ اما این مهم به‌راحتی قابل دستیابی نبوده و مستلزم یادگیری پی‌درپی است. در کنار مفاهیمی چون تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، یکی از مباحث بسیار مهم که هر سرمایه‌گذار نیازمند آن است، بازارخوانی و تابلو خوانی در بورس است که به‌نوعی کار روانشناسی بازار بورس را انجام می‌دهد. یک سرمایه گذار می‌بایست بر تابلو بورس و بازارخوانی تسلط کافی داشته باشد تا بتواند به بررسی و تجزیه و تحلیل اتفاقات روی تابلو پرداخته و به دنبال آن به خرید و فروش سهام بپردازد. در این مقاله به آموزش تابلوخوانی بورس میپردازیم.


ویدئو بررسی تابلوخوانی بورس و کاربرد آن 


آموزش تابلو خوانی بورس

یکی از سایت های پرکاربرد جهت بررسی و خرید و فروش سهام، سایت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس WWW.TSETMC.COM است که اطلاعات جامعی از معاملات روزانه سهام در اختیار سرمایه گذار قرار می‌دهد. هر سهم در این سایت با نماد مخصوص به خود نمایش داده می‌شود. تابلو خوانی یعنی بررسی هر نماد، میزان خرید و فروش، نوسان‌های قیمت، میزان عرضه و تقاضای سهامداران حقیقی و حقوقی و … که در این سایت به نمایش گذاشته شده است و باعث شناخت وضعیت کوتاه‌مدت و میان‌مدت سهم می‌شود. در واقع تابلوخوانی یعنی خواندن اطلاعات موجود در سایت TSE.

ضرورت یادگیری تابلو خوانی در بورس

تابلو خوانی و بازار خوانی در سایت TSE یکی از مهمترین موضوعات برای خرید و فروش سهام به حساب می‌آید. با بررسی و تحلیل اطلاعات موجود در این سایت، می‌توان جهت حرکت سهم و بازار را تشخیص داد. اگر به دنبال سهم خاصی باشیم، با جستجو در سایت (Tsetmc) مانند تصویر زیر می‌توان سابقه معاملات آن سهم را مشاهده و بررسی کرد. در ادامه به بررسی سهم دزهراوی می‌پردازیم.
همان‌طور که در مطالب پایین ملاحظه می‌کنید، بخش‌های مختلف اطلاعات مربوط به هر سهم با اعداد ۱ تا ۸ شماره‌گذاری شده که در ادامه به توضیح هریک و بررسی سهم دزهراوی می‌پردازیم.

بررسی سهم دزهراوی

با کلیک بر روی « دزهراوی» می‌توان اطلاعات مربوط به معاملات این سهم را مشاهده نمود.

 

بررسی سهم دزهراویهمان‌طور که در تصویر بالا ملاحظه می‌گردد، بخش‌های مختلف اطلاعات مربوط به هر سهم با اعداد ۱ تا ۸ شماره‌گذاری شده که در ادامه به توضیح هریک می‌پردازیم.


۱. قیمت

بخش اول وضعیت قیمت حال حاضر سهام را نشان می‌دهد. قیمت خرید بهترین سفارشی که در سطر اول سفارشات وجود دارد است. قیمت معامله بیانگر آخرین قیمت معامله‌شده سهام است. قیمت اولین، اولین معامله‌ای که در نماد انجام شده است را نشان داده و قیمت پایانی، میانگین موزون قیمت های معامله‌شده همان روز با توجه به حجم معاملات است. قیمت فروش نیز مانند قیمت خرید بوده و قیمت دیروز، قیمت پایانی روز گذشته را نشان می‌دهد.

چنانچه آخرین قیمت معامله نسبت به قیمت پایانی بیش‌تر باشد، نشان‌دهنده اقبال بازار به سهام است و روند مثبت احتمالی در روز بعد را نشان می‌دهد و برعکس. در محاسبه قیمت پایانی سهام، میزان حجم مبنای سهم نیز بررسی می‌شود و درصورتی‌که تعداد سهام معامله‌شده در یک روز بسیار کمتر از حجم مبنا باشد، قیمت پایانی نزدیک صفر است. در کل از قیمت پایانی برای محاسبه قیمت مجاز روز آینده استفاده می‌شود.

 

قیمت سهام در سایت TSETMC

۲. بازه قیمتی

این بخش تغییرات سهم را به‌صورت روزانه، هفتگی و سالیانه نشان می‌دهد. بازه روز حداقل و حداکثر قیمتی است که سهام شرکت در آن روز معامله شده است. قیمت مجاز قیمتی است که سهم می‌تواند روزانه در آن بازه نوسان داشته باشد. بازه هفته درواقع قیمت سهام شرکت در طی یک هفته را نشان می‌دهد و بازه سال قیمت سهام را در طی یک سال گذشته نشان می‌دهد؛ یعنی اگر امروز ۲۰ فروردین باشد قیمت سال نشان‌دهنده قیمت سهام شرکت از ۲۰ فروردین سال گذشته تا ۲۰ فروردین امسال است.

به‌عنوان‌مثال بازه روز سهام دزهراوی در ساعت ۰۹:۰۰ اولین معامله سهم در قیمت ۲۰۶۱۷ ریال انجام شده و بعد از آن با افزایش تقاضا همراه و قیمت تا محدوده ۲۱۴۲۶ ریال رشد می‌کند و تا پایان معاملات نیز در همین محدوده معامله می‌شود. پس بازه روز سهم (۲۰۶۱۷ – ۲۱۴۲۶) ریال است.

بازه قیمت سهام در سایت TSETMC

۳. خرید و فروش حقیقی و حقوقی

در بازار سرمایه دو دسته سرمایه‌گذار داریم که شامل سرمایه گذاران حقیقی و سرمایه گذاران حقوقی است. سرمایه گذاران حقوقی، شرکت‌های ثبت‌شده‌ای هستند که از طریق شرکت اقدام به دریافت کد بورسی نموده‌اند (شرکت های سرمایه گذاری، سبدگردانی، صندوق های سرمایه گذاری و…). سرمایه گذاران حقیقی افرادی، هستند که اقدام به دریافت کد معاملاتی کرده و سپس به خرید و فروش سهام می‌پردازند.

یکی از بخش‌های مهم سایت TSE این بخش است که در آن تعداد خریداران و فروشندگان، میزان خرید و فروش حقیقی ها و حقوقی ها و حجم معاملات آن‌ها را نشان می‌دهد. با بررسی تعداد سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و حجم معاملات انجام‌شده، می‌توان به تجزیه و تحلیل سهم موردنظر پرداخت. همان‌طور که در تصویر نماد دزهراوی مشاهده می‌شود سمت چپ مربوط به فروشنده‌ها و سمت راست مربوط به خریداران است.

خرید و فروش حقوقی و حقیقی در سایت TSETMC

۴. معاملات

تعداد معاملات، تعداد معامله هایی که در یک سهم انجام شده است را نشان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال در نماد دزهراوی ۹۱۲۱ بار معامله بین خریدار و فروشنده انجام شده است و این عدد ربطی به حجم معاملات ندارد. حجم معاملات شامل تعداد سهام شرکت که در طی روز بین خریدار و فروشنده معامله می‌شود است. به‌عنوان‌مثال حجم معاملات نماد دزهراوی ۱۶.۲۱۸ M (میلیون) سهم است.

ارزش معامله: سهام یک شرکت در طول روز و در ساعات معاملات تعیین شده با قیمت‌ها و حجم‌های گوناگون مورد معامله قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال اگر شما ۵۰۰ سهم ۱۰۰۰ تومانی ارزش معامله شما ۵۰۰۰۰۰ تومان می‌شود. شخص دیگری ۶۰۰۰ سهم به قیمت ۱۰۵۰ تومان خریده باشد ارزش معامله آن ۶۳۰۰۰۰۰ تومان می‌شود. اگر به همین ترتیب ارزش کلیه معاملاتی که در طول روز در یک سهم انجام می‌شود را جمع کنیم، ارزش معامله آن سهم به دست می‌آید. ارزش بازار نیز از حاصل‌ضرب تعداد سهام کل شرکت در قیمت پایانی سهم به دست می‌آید. مقایسه میزان حجم معاملات با میانگین حجم ماه، یکی از سیگنال‌هایی است که تابلوی معاملات بازار به ما می‌دهد که در کنار مباحث تکنیکالی می‌توان از آن بهره برد.

معاملات در سایت TSETMC

۵. حجم مبنا

تعداد سهام همان‌طور که از نام آن پیداست به تعداد سهامی که مورد معامله قرار گرفته است گفته می‌شود. حجم مبنا به حداقل تعداد سهامی گفته می‌شود که باید در طول یک روز معامله شود تا قیمت پایانی آن سهم بتواند نوسان مثبت یا منفی داشته باشد. فلسفه حجم مبنا برای کنترل رشد بی‌رویه قیمت سهام در سال ۱۳۸۲ با ۱۵ درصد از کل سهام یک شرکت طی یک سال تصویب گردید. بدین ترتیب حجم مبنای روزانه ۰۰۰۶/۰ (شش ده هزارم) کل سهام شرکت شد. در سال ۱۳۸۳ تغییر کرده و به ۲۰ درصد افزایش و حجم مبنا نیز ۰۰۰۸/۰ (هشت ده هزارم) افزایش یافت؛ اما از سال ۱۳۹۳ به ۱۰ درصد کاهش یافت. در اواخر سال ۱۳۹۸ این قانون مجدداً تغییر کرد و اکنون بر اساس میزان معاملات سهم و قیمت پایانی آن و به‌صورت شناور محاسبه می‌شود.

سهام شناور درصدی از سهام شرکت است که در اختیار عموم قرار دارد. در سهام دزهراوی ۱۹ درصد سهام در اختیار مردم است و درواقع هرچقدر میزان درصد سهام شناور یک شرکت بیشتر باشد می‌توان گفت سهام آن شرکت بر اساس عرضه و تقاضای واقعی‌تر قیمت‌گذاری شده است و کنترل قیمت سهام و فعالیت‌های سفته بازی در چنین شرکت‌هایی کم‌تر اتفاق می‌افتد. میانگین حجم ماه هم میانگین تعداد سهامی است که در یک ماه اخیر معامله شده است.

حجم مبنا در سایت TSETMC

۶. EPS و P/E

یکی از اطلاعات مهم در تابلو بورس، سود هر سهم شرکت (EPS) و نسبت قیمت به درآمد (P/E) برای هر سهم است. درواقع یکی از انواع صورت های مالی شرکت‌ها، صورت سود و زیان است که نشان‌دهنده عملکرد یک شرکت در طی یک دوره زمانی است که محصول نهایی آن سود یا زیان است. هرگاه کل سود پس از کسر مالیات را به تعداد سهام تقسیم نماییم؛ سود هر سهم به دست خواهد آمد. چنانچه EPS در تابلوی معاملات سهام، منفی باشد نشان‌دهنده زیان ده بودن شرکت است.

P/E از تقسیم قیمت جاری سهم بر سود هر سهم به دست می‌آید. این نسبت به‌عنوان ابزار دست تحلیل گران بوده که تلاش می‌کنند با تخمین دقیق آن بتوانند ارزش ذاتی یک شرکت را به دست آورند.

eps در سایت TSETMC

۷. خرید و فروش

این بخش روند کنونی معاملات سهم را نشان می‌دهد. به‌طورکلی سه حالت در معاملات یک سهم می‌تواند رخ دهد. اول این‌که صف خرید باشد، دوم اینکه صف فروش باشد و سوم خرید و فروش به‌صورت متعادل انجام شود. خرید و فروش اوراق بهادار در بورس بر اساس سازوکار حراج انجام می‌گردد. در این حراج اولویت اول قیمت مناسب و اولویت دوم زمان است.

به‌عنوان‌مثال همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌شود در سطر اول و قسمت تقاضا، ۱۱۲۰ درخواست خرید با حجم ۲.۴۲۱.۲۳۲ سهم را در ۲۰۴۰۶ ریال وجود دارد و در سطر دوم نیز ۷ سفارش درخواست خرید ۵۹۱۵ سهم در قیمت ۲۰۴۰۵ ریال و در سطر سوم ۴ سفارش درخواست خرید با حجم ۶۴۵۰ سهم در قیمت ۲۰۴۰۴ ریال را ثبت شده است. اگر به قیمت های خرید توجه کنید می‌بینید که در هر مرحله قیمت کاهش پیدا کرده است. پس در قسمت تقاضا کسی که بالاترین قیمت را پیشنهاد بدهد، سفارشش در ردیف اول قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب درخواست‌های خرید از بالاترین قیمت به پایین‌ترین قیمت اولویت‌بندی می‌شود. حال اگر شخصی درخواست خرید در قیمت ۲۰۴۰۶ ریال را داشته باشد و هم‌زمان هم شخص دیگری همین قیمت را پیشنهاد بدهد، سامانه معاملات به‌صورت خودکار اولویت خرید را به شخصی می‌دهد که زودتر سفارشش را ثبت کرده باشد. در قسمت عرضه موضوع برعکس بوده و قیمت از پایین‌ترین به بالاترین قرار می‌گیرد.

درنهایت زمانی که قیمت پیشنهادی برای خرید سهم با قیمت پیشنهادی برای فروش سهم برابر باشد، معامله انجام می‌شود. در این حالت سامانه معاملاتی به‌صورت خودکار خرید و فروش را در کسری از ثانیه انجام می‌دهد و بلافاصله سفارش‌های انجام‌شده از سامانه معاملاتی حذف می‌شوند.

خرید و فروش سهام در سایت TSETMC

۸. نمودار قیمت و حجم

این نمودار بیانگر این است که در دامنه نوسان روز جاری چه حجمی و در چه قیمتی معامله شده است.

نمودار قیمت و حجم در سایت TSETMC

آشنایی با مفاهیم مهم در تابلوخوانی

برای آن که تصمیمات مناسب و سودآوری در معاملات خود بگیرم بهتر است با مفاهیم مهم و کاربردی بورس که ما را در تابلوخوانی کمک می‌کنند آشنا شویم. علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد مفاهیم و اصطلاحات دیگری در تابلوخوانی وجود دارد که اهمیت ویژه‌ای دارند و در ادامه تعریفی مختصر از آن‌ها ارائه می‌کنیم.

قدرت خریدار و فروشنده:

خریدار و فروشنده دو طرف همیشگی تمامی معاملات بازارهای مالی هستند. در این بازارها میانگین حجم معاملات افراد قدرتمند همواره بیشتر از سایر افراد است و این گروه در تغییر جهت یا افزایش شتاب حرکت نمودارها نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. در تابلو خوانی آمار معاملات اشخاص حقیقی و حقوقی درج می‌شود و لازم است که تحرکات این دو دسته مخصوصا حقیقی‌ها به دقت رصد شود.

پول هوشمند:

یکی از روش‌های پیش بینی روند قیمتی سهم، شناسایی ورود و خروج پول هوشمند در سهم است. پول هوشمند یا اسمارت مانی، پولی است که در اختیار سهامداران عمده و بازیگران اصلی بازار سرمایه قرار دارد بنابراین این گروه در ایجاد یا تغییر روند نمادها نقش مهمی ایفا می‌کنند. شناسایی پول هوشمند در تابلوخوانی در واقع شناسایی و ردگیری اقدامات این افراد است.
برای تشخیص ورود پول هوشمند در یک نماد در ابتدا به حجم معاملات توجه کنید. افزایش قابل توجه حجم و ارزش معاملات روزانه سهم در مقایسه با میانگین چند روز گذشته، نشانه ورود پول هوشمند به سهم است. افزایش یا کاهش نسبت قدرت خریدار به قدرت فروشنده نیز دومین نشانه ورود یا خروج پول هوشمند به سهم است.

کد به کد در تابلوخوانی:

کد به کد کردن یعنی در یک بازه زمانی کوتاه حجم زیاد و نامتعارفی از سهام یک شرکت بین کدها جا به جا شود. منظور از کد، کد معاملاتی شخص حقیقی یا حقوقی فعال در بازار سرمایه است و عمل کد به کد نشان از شروع یک روند صعودی یا نزولی در قیمت سهم دارد. به دو دلیل عمل کد به کد در یک سهم صورت می‌گیرد اول برای برای شروع یک حرکت مثبت یا منفی در سهم و دوم برای فریب دادن معامله‌گران بازار سرمایه و گمراهی آن‌ها در تابلو خوانی.

رنج کشیدن:

یکی دیگر از مفاهیم تابلوخوانی، مفهوم رنج کشیدن است. رنج کشیدن یعنی حرکت دادن قیمت یک سهم به سمت قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تر از قیمت فعلی آن. معمولا سهامداران بزرگ یک سهم یا افرادی که نقدینگی فراوان دارند توانایی جا به جا کردن قیمت یک سهم را در بازار سرمایه دارند.
در رنج کشی بازیگر در موقعیت مناسبی سهم را می‌خرد و بعد از این که مقدار سهام مورد نیاز خود را جمع‌آوری کرد شروع به افزایش قیمت سهم یا همان رنج‌کشی می‌کند. در نهایت و برای رسیدن به هدف خود سهم را به سمت صف می‌کشاند یا در قیمت بالاتری نسبت به قیمت بازگشایی کار خود را پایان می‌دهد. رنج مثبت به معنای بالا بردن قیمت یک سهم و رنج منفی به معنای پایین آوردن قیمت آن است.

کدام روش بهتر است؟ تابلوخوانی یا تحلیل (بنیادی و تکنیکال)

سوالی که عموما مطرح می‌شود این است که برای موفقیت در بورس آموزش کدام روش بهتر است، تابلو خوانی یا یادگیری تحلیل تکنیکال و بنیادی؟ به صراحت نمی‌توان گفت که کدامیک بهتر است یا نمی‌توان روشی را جایگزین روش دیگر کرد. تابلو خوانی مختص بورس ایران است اما تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی در بازارهای مالی دیگر نیز کاربرد دارد. در حقیقت این مهارت‌ها در کنار یکدیگر منجر به موفقیت در یک معامله می‌شود و در بازاری چون بورس ایران باید به همه این مهارت‌ها مجهز بود.
از آن جایی که زمان کمتری برای تابلو خوانی صرف می‌شود و انجام تحلیل‌های فنی و بنیادی زمان بر هستند؛ می‌توان گفت که تابلو خوانی در شرایط اضطراری و برای اتخاذ تصمیمات سریع می‌تواند کمک بیشتری به ما کند. ضمن این که در تابلوخوانی مواردی بررسی می‌شوند که در تحلیل‌ها وجود ندارند مانند حجم فروشنده و خریدار، حجم مبنا، بازه‌های قیمتی و برخی از مواردی که در بالا نام بردیم. با تابلوخوانی می‌توان داده‌های هر سهم را آنالیز کرد و سریع‌تر به تصمیم درستی در رابطه با خرید یا فروش آن سهم رسید.

به طور کلی تابلو خوانی برای فهم موارد زیر است:

  • چه نمادهای بورسی پر بیننده، پر فروش، فعال و با جذب نقدینگی همراه بودند.
  • در یک بازه زمانی خاص، جذب نقدینگی به سمت کدام صنعت (پتروشیمی، غذایی، دارویی یا…) بود.
  •  صف خرید یا فروش در سهم مورد نظر، صوری است یا خیر.
  • چه فرقی میان صف فروش ۱ میلیونی با ۱۰۰ میلیون سهم است.
  • این که فریب صف‌های خرید و فروش در یک سهم را نخوریم.
  •  به حجم روزانه، هفتگی و ماهانه معاملات در سهم توجه کنیم.
  •  به تعداد معاملات روزانه و هفتگی سهم توجه کنیم.
  • به روانشناسی بازار سرمایه و رفتار سهامداران خرد دقت کنیم.
  •  به دامنه نوسان قیمت سهم در هر روز و هفته و ماه توجه کنیم.

تکنیک‌های تابلو خوانی در بورس

تابلو خوانی به نوعی روانشناسی بازار بورس است که با تسلط بر آن می‌توان ورود و خروج پول را به هر منظوری که باشد تشخیص داد. یک تابلو خوان حرفه‌ای با یک نگاه چشمی به تابلو سهم در سایت TSE به راحتی می‌توند زمان مناسب معاملات خود را تشخیص دهد یا اردرهای ترس، مخفی و.. را شناسایی کند.

اردر ترس

سهامداران عمده برای ترساندن سهامداران خرد از ریزش بازار و افت قیمت سهم، در برخی از سهم‌ها سفارش گذاری می‌کنند تا بتوانند سهام را کف قیمت خریداری کنند؛ به این روش اردر ترس می‌گویند. در این روش سهامدار عمده با راه‌اندازی صف‌های فروش جعلی، ترسی را به دل سهامداران خرد می‌اندازد و باعث می‌شود که سهامدار خرد سهم خود را بفروشد و قیمت سهم نزولی شود. سپس سهامدار عمده در کف قیمت سهم را جمع می‌کند.

بازیگر بی‌پول

یکی دیگر از متداول‌ترین روش‌های خرید و فروش سهامدار عمده در بازار بورس ایران این است که به صورت صوری، قیمت‌ها را بالا می‌برد تا سهامدار خرد آن را خریداری کند و سپس از سهم خارج می‌شود. حال اگر فردی با تکنیک تابلوخوانی سهام آشنا باشد، فریب این بازی را نمی‌خورد.


سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به موضوع تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس پرداخته و به دنبال آن به بررسی بخش‌های مختلف سایت مدیریت فناوری بورس تهران بپردازیم. به‌طورکلی برای انجام یک معامله و یا خرید و شناسایی سهام مناسب می‌بایست در کنار استفاده از تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، به رفتارشناسی سرمایه گذاران در خریدوفروش سهام، وضعیت کلی سهم و… با توجه به تابلوی بورس بپردازیم تا بتوانیم بهترین معامله را به انجام برسانیم. گاهی بر اساس تابلوی بورس است که شاهد اتفاقاتی مانند کد به کد کردن، معاملات بلوکی، اردر سفارش ترس و موارد متعدد دیگر خواهیم بود که همه این‌ها صرفاً با استفاده از مفهومی با نام تابلو خوانی و رفتارشناسی سرمایه‌گذاران میسر خواهد بود. علاوه بر آن سایت مدیریت فناوری این امکان را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده است تا قادر به رصد معاملات روزانه بعد از پایان معاملات باشند. لذا تسلط بر تابلو خوانی و بازار خوانی برای هر سرمایه گذاری الزامی است. به‌منظور آموزش کامل تابلو خوانی می‌توانید از کلاس‌های کارگزاری آگاه استفاده نمایید.

سوالات متدوال

تابلو خوانی چیست؟

به فرایند تجزیه و تحلیل سایت TSETMC، تابلو خوانی می‌گویند. تابلو خوانی در واقع یکی از روش‌های ارزیابی سهام در بازار بورس است. در این روش می‌توانید به اطلاعات مهمی مانند حجم خرید و فروش حقیقی‌ها و حقوقی‌ها، حجم کلی معاملات، نسبت‌های DPS و P/E دسترسی داشته باشید. با استفاده از این اطلاعات، امکان پیش‌بینی شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری در روزهای آینده، برای شما فراهم می‌شود.

آیا تابلو خوانی ورود پول هوشمند را تشخیص می‌دهد؟

بله. با بررسی حجم معاملات در تابلوی معاملات، می‌توانید از ورود و خروج پول هوشمند در سهم‌های مختلف مطلع شوید.

آیا تابلو خوانی روش مناسبی برای شناسایی سهم‌های ارزشمند در بورس است؟

بله، با تجزیه و تحلیل یک نماد در تابلو معاملات، می‌توانید متوجه رفتار سهامداران حقیقی و حقوقی شوید و در نهایت با استفاده از سایر مولفه‌ها در این بستر، روند معاملات سهم در روز‌های آتی را پیش‌بینی کنید.

تابلوی معاملات چیست؟

سایت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی TSETMC.COM با عنوان تابلوی بورس و معاملات شناخته می‌شود. این سایت، مرجع اصلی آمار معاملات در بازار سرمایه است.

حقیقی‌ها و حقوقی‌ها چه افرادی هستند؟

هر شخصی که بعد از ثبت‌نام و دریافت کد بورسی، در بازار سرمایه مشغول خرید و فروش سهام شود، سهامدار حقیقی است. همچنین به گروهی از افراد که در نقش یک شرکت، سازمان و… کد معاملاتی دریافت می‌کنند، شخص حقوقی گفته می‌شود.

بهترین روش تحلیل سهام در بازار بورس کدام است؟

هر روش تحلیلی در بازار بورس، مزایا و معایبی دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش اعتبار ارزیابی خود به یک روش تحلیلی اکتفا نکنید. شما می‌توانید با استفاده از ترکیب روش‌های تحلیلی مختلف مانند تابلو خوانی، تحلیل تکنیکال و بنیادی، میزان ریسک سرمایه‌گذاری خود را به حداقل برسانید.


146 پاسخ به “تابلوخوانی بورس چیست و چه کاربردی دارد؟”

  1. سعید گفت:

    هر معامله گر و تریدری اگر به سه مقوله تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و تابلو خوانی مسلط بوده و البته کمی ریسک پذیر و صبور باشددر بازار سرمایه موفق خواهد بود.

    ۳۱
  2. سوسن فدایی گفت:

    یکی از قسمت های تابلو به نظرم خرید و فروش حقوقی ها هست که واقعا بعضی وقتا ادم رو خسته میکنه .گاهی اوقات ممکن است حقوقی در نقش خریدار و یا فروشنده می گیره که با توجه به قرارگرفتن در آن نقش استراتژی خاص خود را می‌طلبد.

    ۲۶
  3. mohammadi گفت:

    تابلو خوانی اطلاعات خوبی درخصوص قیمت ، قیمت پایانی ، بازه روز بعد ، اطلاعیه های کدال ، حجم مبنا ، EPS , میزان خرید و فروش ، ارزش معاملات ، میزان خرید و فروش و ... در اختیار معامله گران قرار میدهد.

    ۳۹
  4. paria گفت:

    با سلام.من برای امروز درخواست واریز داشتم.در سایت زده اعمال شد ولی به حسابم واریز نشده.لطفا سریعا بررسی نمایید.

    ۳۰
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      اگر درخواست وجه را تا قبل از ساعت ۱۲ بزنید پول فردای آن روز به حساب شما واریز خواهد شد . اما اگر بعد از ساعت ۱۲ درخواست وجه بزنید ۲ الی ۳ روز کاری طول می کشد تا پول به حساب شما واریز شود. بعد از ارسال تقاضای وجه، درصورتی که وضعیت درخواست شما در حالت "انجام شد" قرار گرفته باشد, زمان پرداخت وجه مورد نظر شما بین ۸:۳۰ صبح تا ۱۶:۳۰ متغیر است و به صورت خودکار به حساب شما واریز می گردد.

      ۳۶
    • مهدی گفت:

      دقیقاً تابلو خانی لازمه خرید سهام در بورس است

      ۲
  5. hamid گفت:

    تابلو خوانی مهمترین و اصلی ترین فاکتور در معاملات سهام میباشد به جرات می توان گفت کسی که دانش تابلو خوانیو بازار خونی در بورس را نداشته باشد نمیتواند سهام خوبی را بخرد بر اساس تابلوی بورس است که میتوان فهمید چه اتفاقاتی در حال شکل گیری است و چگونه میتوان تصمیم درست را برای یک معامله خوب رقم زد

    ۹۲
    • بهمن گفت:

      کسی که به تابلو مسلط باشه سریعتر از کسانی که صرفا تکنیکالی و بنیادی کار میکنند تغییرات نماد را متوجه میشه و میتونه سود خوبی کسب کنه.

      ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 26