بهترین صندوق های طلا در بورس کدامند؟

  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
  • ۵۳ نظر
  • ۱۲۲۴۰ مشاهده
بهترین صندوق های طلا در بازار بورس

صندوق طلا در بورس نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی است که می‌کوشد از بازار طلا و سکه سود و بازدهی مناسب کسب کند. روشی مناسب برای استفاده از تخصص کارشناسان باتجربه و به دست آوردن سود، بدون دردسرهای خرید و فروش فیزیکی که کار را برای سرمایه‌گذاران ساده‌تر کرده است. در این مقاله جزئیات مربوط به صندوق‌ها را بررسی و بهترین صندوق های طلا در بورس را معرفی خواهیم کرد.


ویدئو بررسی بهترین صندوق های طلا در بورس


صندوق سرمایه‌ گذاری طلا در بورس چیست؟

از گذشته تا امروز یکی از انتخاب‌های اصلی افراد مختلف برای سرمایه‌گذاری و کسب سود، معامله طلا به اشکال مختلف بوده است. وضعیت بازار طلا و ارزندگی آن، دلایلی است که این انتخاب را توجیه می‌کند. با این حال، چالش‌هایی در خرید فیزیکی طلا و نگهداری از آن وجود دارد. این چالش‌ها شامل مواردی چون نیاز به سرمایه اولیه بالا، سرقت، تقلب در عیار طلا، کلاهبرداری و مواردی از این دست است. با وجود این چالش‌ها، باز هم از اقبال سرمایه‌گذاران به بازار طلا کاسته نشد و سال‌های متمادی است که طلا به عنوان یک دارایی مناسب برای سرمایه‌گذاری، به شمار می‌رود. در همین راستا و با فعالیت بیشتر بازارهای سرمایه در سراسر جهان، دارایی‌هایی بر پایه طلا به این بازار معرفی شدند. انواع گواهی سکه، سلف سکه، شمش و …از دارایی‌هایی بودند که در بازه‌های زمانی مختلف به بازار بورس کشور معرفی شدند و فرصتی برای بهره‌مندی افراد از پتانسیل‌های بازار طلا را فراهم کردند. با این وجود، نرخ طلا همواره تحت تاثیر تغییرات اونس جهانی و نوسانات ارزی به خصوص نوسانات دلار، در کشور ما نوسان می‌کند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به بهره‌مندی از بازار طلا، همواره این دو عامل را رصد می‌کنند.

به مرور و با استقبال بیشتر سرمایه‌گذاران از بازار طلا، صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به بازار سرمایه معرفی شدند. صندوق‌های طلا در دسته صندوق‌های کالایی قرار دارند، سبد دارایی خود را به موارد زیر اختصاص می‌دهند:

  • بیش از ۷۰ درصد از سبد دارایی یک صندوق کالایی بر پایه طلا به دارایی‌هایی چون انواع گواهی‌های سکه طلا، سلف سکه طلا، شمش و … اختصاص می‌یابد.
  • آن‌ چه از دارایی این صندوق باقی می‌ماند، باید در دارایی‌هایی چون اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی و … سرمایه‌گذاری شود.

با این ترکیب دارایی، سرمایه‌گذاران علاوه بر بهره‌مندی از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، از رشد بازار طلا در کشور هم بهره‌مند خواهند شد. پس از معرفی صندوق‌های طلا، بسیاری از چالش‌های نگهداری فیزیکی آن هم چاره شدند. به علاوه، برای استفاده از پتانسیل‌های این بازار دیگر نیازی به سرمایه‌های اولیه کلان نبود و افراد مختلف با سرمایه‌های اندک هم امکان مشارکت در این بازار را یافتند. صندوق‌های طلا از نوع صندوق‌های ETF هستند و نماد آن‌ها در بازار بورس معامله می‌شود. با این روش، معامله یک صندوق طلا بسیار ساده شده است. افراد می‌توانند با جست‌وجوی نماد صندوق در سامانه‌های معاملاتی، سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنند. سرمایه‌گذاری در یک صندوق طلا، به دلیل بهره‌مندی از خدمات تیم مدیریت دارایی صندوق، ریس کنترل‌شده‌ای دارد. در واقع این صندوق نگرانی سرمایه‌گذاران از نوسان‌های بازار طلا و آسیب به دارایی‌شان را کاهش داده است. بررسی ویژگی‌های صندوق طلا نشان می‌دهد این صندوق، فرایند کسب سود از بازار طلا را ساده کرده است و چاره‌ای برای چالش‌های پیش روی سرمایه‌گذاران اندیشید.

ویژگی بهترین صندوق های سرمایه گذاری طلا در بورس

انتخاب یک گزینه در میان صندوق‌های موجود در بازار، کار ساده‌ای نیست. با این حال، می‌توان دستورالعملی از ویژگی‌های مهم یک صندوق را در نظر گرفت و انتخاب را بر مبنای این ویژگی‌ها، انجام داد. در کنار ویژگی‌های عمومی صندوق‌ها، موارد مهمی که در انتخاب یک صندوق طلا باید مورد نظر قرار گیرند، به شرح زیر هستند:

۱- نگاهی به سبد دارایی صندوق

همان طور که پیش از این هم گفتیم، دارایی پایه صندوق‌های طلا شامل انواع گواهی سکه، سلف سکه، شمش و … است. بخش قابل توجهی از سود این صندوق‌ها بر مبنای دارایی پایه کسب می‌شود. پس بهتر است سبد دارایی صندوق به درستی مورد بررسی قرار گیرد.

۲- منابع مالی مورد نیاز

سرمایه‌گذاری مستقیم در شکل فیزیکی طلا به منابع مالی قابل توجهی نیاز دارد. در حال حاضر، علاقه‌مندان به کسب بازدهی از بازار طلا می‌توانند تنها با ۱۰۰ هزار تومان مسیر سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنند.

۳- عنصر بازارگردان صندوق

نقدشوندگی واحدهای هر صندوق، به فعالیت عنصر بازارگردان آن وابسته است. صندوق‌های طلا با بهره‌مندی از بازارگردان، نقدشوندگی بالایی دارند. در واقع، واحدهای یک صندوق طلا را به سادگی می‌توان به پول نقد تبدیل کرد.

۴- عملکرد صندوق

با توجه به قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار، هر صندوق موظف است گزارش‌های دوره‌ای دقیق و شفافی از عملکرد خود منتشر کند. این گزارش‌ها در وبسایت فیپیران به آدرس www.fipiran.ir قابل دسترس هستند و امکان مقایسه وضعیت صندوق‌ها بر اساس شاخص‌های عملکردی آن‌ها، وجود دارد. در این گزارش‌ها، میزان بازدهی صندوق در بازه‌های زمانی مختلف قابل دسترس هستند و معیاری مناسب برای مقایسه به شمار می‌روند.

۵- حباب لحظه‌ای قیمت

حباب قیمت در واقع در شرایطی ایجاد می‌شود که ارزش واقعی یک سهم از قیمت معامله کنونی آن فاصله بگیرد. بررسی حباب قیمتی در مورد واحدهای یک صندوق هم می‌تواند معیار مهمی در انتخاب آن باشد. توجه داشته باشید که هر چه حباب قیمتی صندوق بیشتر باشد، آن صندوق با ارزشی بیشتر از پورتفوی خود در حال معامله شدن است.

صندوق مثقال آگاه

صندوق مثقال آگاه یکی از برترین صندوق‌های بازار سرمایه است که دارایی خود را به کسب بازدهی از بازار طلا، اختصاص داده است. این صندوق امکان سرمایه‌گذاری با منابع مالی محدود را نیز، برای سرمایه‌گذاران خود فراهم کرده است. علاوه بر آن، بهره‌مندی از خدمات حرفه‌ای تیم مدیریت دارایی آگاه، اثر چشمگیری در عملکرد درخشان مثقال داشته است. صندوق مثقال آگاه در بورس معامله می‌شود و افراد می‌توانند سرمایه‌گذاری در این صندوق را با جست‌وجوی نماد «مثقال» در سامانه معاملاتی خود، آغاز کنند. این صندوق با بهره‌مندی از رکن بازارگردان، نقدشوندگی بالایی دارد و سودی متناسب با رشد بازار طلا برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد می‌کند.

مراحل سرمایه‌گذاری در صندوق مثقال آگاه

مثقال آگاه از نوع صندوق‌های قابل معامله در بورس یا ETF است. برای خرید و فروش واحدهای این صندوق، لازم است کد بورسی داشته باشید و در یک کارگزاری ثبت نام کنید. در سامانه آگاه اکسپرس می‌توانید به صورت همزمان ثبت نام سجام و کارگزاری را انجام دهید. در نهایت، با ورود به سامانه معاملاتی و جست‌وجوی نماد «مثقال» می‌توانید سفارش خرید خود را ثبت کنید. حداقل مبلغ لازم برای خرید مثقال و دیگر صندوق‌های ETF در بازار بورس، ۱۰۰ هزار تومان است.

مزایای سرمایه گذاری در صندوق مثقال آگاه

با سرمایه گذاری در مثقال از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:

  • بازدهی متناسب با رشد بازار طلا و دلار
  • حفظ ارزش پول در برابر تورم
  • امکان ورود به بازار طلا و سکه با منابع مالی محدود
  • پرداخت کارمزد معاملاتی کمتر در مقایسه با خرید طلا
  • رفع مشکلات نگهداری فیزیکی طلا و سکه و خطر سرقت
  • نقدشوندگی بالا با حضور رکن بازارگردان
  • بهره‌مندی از برنامه‌های معافیت مالیاتی
  • معامله آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب کارگزاری

سرمایه گذاری در مثقال آگاه مناسب چه افرادی است؟

همان طور که اشاره کردیم، بیشترین درصد دارایی‌های این صندوق به گواهی سپرده کالایی طلا اختصاص می‌یابد. بنابراین اگر بر اساس تحلیل‌های خود، آینده طلا را روشن پیش‌بینی می‌کنید، مثقال آگاه می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد. به صورت کلی، طلا همیشه جایگاه ویژه‌ای در سبد سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها داشته است. برخی طلا را برای مدیریت ریسک پورتفو و برخی با هدف حفظ ارزش پول در برابر تورم می‌خرند. با هر شخصیت مالی و هر رویکرد سرمایه‌گذاری، می‌توانید بخشی از سبد دارایی‌های خود را به صندوق مثقال آگاه اختصاص دهید و بدون درگیر شدن در فرایند خرید و نگهداری طلای فیزیکی، از مزایای بازار طلا بهره‌مند شوید.


سخن آخر

طلا از گذشته تا کنون گزینه‌ای محبوب برای سرمایه‌گذاری به شمار رفته است. به خصوص در یک اقتصاد تورمی، طلا می‌تواند سپری در برابر آسیب‌های تورم ایجاد کند. با این حال، خرید شکل فیزیکی طلا و نگهداری از آن همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است. صندوق‌های کالایی بر پایه دارایی طلا بسیاری از چالش‌های موجود برای سرمایه‌گذاری فیزیکی در طلا را رفع کردند. علاوه بر آن، فرصتی فراهم کردند که سرمایه‌گذاران به راحتی و با سرمایه اولیه محدود هم بتوانند از رشد این بازار، بهره‌مند شوند.


سوالات متداول

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا چیست؟

نبود محدودیت در مبلغ سرمایه‌گذاری (حداقل ۱۰۰ هزار تومان)، نبود مشکلاتی مانند خرید طلای تقلبی و ریسک سرقت و البته مدیریت حرفه‌ای صندوق را می‌توان به عنوان بعضی از مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا مطرح کرد.

آیا صندوق‌های طلا سود تضمین‌شده دارند؟

سود صندوق‌های طلا به نرخ ارز و قیمت جهانی اونس طلا وابسته است. با توجه به نوسانات قیمت این دارایی‌ها و البته ماهیت بازار بورس، نمی‌توان مبلغی را به عنوان سود تضمینی برای صندوق‌های طلا مطرح کرد.

دامنه نوسان صندوق‌های طلا در بورس چقدر است؟

دامنه نوسان صندوق‌های طلا، مانند دیگر صندوق‌های ETF، روزانه ۱۰ درصد است.

53 پاسخ به “بهترین صندوق های طلا در بورس کدامند؟”

  1. محسن مطهری نژاد گفت:

    کلا صندوق ها بنظرم مخصوصا برای من که تازه وارد بازار شدم عالیه فقط یه بدی داره اینکه برا سرمایه گذاری کردن باید حضوری بریم کارگزاری یا محل اون صندوق فرم پر کنیم وجه رو واریز کنیم و... ولی اگر این خرید فروش مثل همین سهامهای بورسی صورت بگیره واقعا هم عالی میشه هم استقبال بیشتری صورت میگیره که به راحتی میشه خرید و فروش رو انجام داد

    ۳۸
  2. سعید گفت:

    بنظرم ابتدا باید اعتماد سازی بشه.الان حساب های ارزی بانک وجود دارد ولی استقبال چندانی نمیشود.

    ۶
  3. Said گفت:

    با سلام
    واقعا یکی از مهمترین محاسنش همین ایمن بودن از اتفاقات احتمالی مثل سرقت و مفقودی و...هست،من خودم یه مقدار طلای ابشده خریده بودم و همیشه یه گوشه ذهنم درگیر امنیتش بودم،ولی سرمایه گذاری در چنین صندوقهای بسیار عالی خواهد بود.و هیچوقت دیگه ذهنت درگیر امنیت طلا در خونه نخواهد بود.
    تشکر از توضیحات خوبتون.

    ۱۳
  4. رضا گفت:

    صندوق های طلا همون صبر مردم هس. بورس نشون داده تو بازه زمانیه بالا سود داره. امیدوارم همه ب اون هدفی ک دارن برسن

    ۱۸
  5. یاسو گفت:

    سلام
    به نظرم کسانی که قبلا به صورت فیزیکی طلا خرید و فروش می کردند حال میتونن بدون دقدقه در بورس نیز طلا بخرند و بفروشند
    تشکر از مطالب خوبتان

    ۲۶
    • مصطفی گفت:

      سوال داشتم اینکه در بورس که طلا یا این صندوقهای طلا می‌خریم .با قیمت طلا بالا پایین میشه یا مثل بورس امکان دخالت دولتها وجود دارد که به صورت دستوری افت کنه؟ تضیمن صندوق چیست؟

      ۷
      • کارشناس 2213 گفت:

        سلام دوست عزیز، صندوق‌های طلا متاثر از نرخ ارز و قیمت جهانی اونس طلا و دلار بوده و این صندوق‌ها زیر نظر سازمان بورس فعالیت می‌کنند.

        ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 9