چه مدت بعد از خرید یک سهم می‌توان آن را فروخت؟

  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
  • ۲۹ نظر
  • ۴۸۱۶ مشاهده
بهترین زمان فروش سهام

انتخاب زمان مناسب برای فروش سهم در بازار بورس کار ساده‌ای نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد. در اکثر مواقع شاهد هستیم که افراد بیشتر به دلیل هیجاناتی که در بازار وجود دارد، دست به فروش دارایی سهام خود می‌زنند. در صورتی که آگاهی و تجربه‌های لازم را به دست آورده باشید و بتوانید هیجانات و احساسات خود را کنترل کنید، 
می‌توان گفت که به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شده‌اید و می‌توانید برای فروش سهام خود از بهترین گزینه‌ها و راه‌حل‌های ممکن در بازار بورس استفاده کنید. در این مقاله به بررسی بهترین زمان فروش سهام در بورس می‌پردازیم.


ویدئو بررسی بهترین زمان فروش سهام در بورس


شناسایی بهترین زمان فروش سهام

عوامل بسیاری باعث می‌شوند یک سرمایه‌گذار در زمان مناسب، دارایی سهام خود را به فروش نرساند. بعضی از این موارد شامل طمع کسب سود بیشتر از سرمایه‌گذاری، تعصب بی‌جا بر دارایی سهام خود و… هستند. شناسایی بهترین زمان فروش سهام در بورس به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سهامدارن تلقی می‌شود. در صورتی که به عنوان یک سهامدار در این مسیر به صورت احساسی برخورد نکنید و از هیجانات بازار به دور باشید، عملکرد بهتری خواهید داشت.

در ادامه ۴ روش برای شناسایی بهترین زمان فروش سهام را به شما معرفی می‌کنیم.

۱- فروش سهام بر اساس تحلیل بنیادی و ارزش واقعی سهم

در بازار بورس می‌توانید با استفاده از تحلیل بنیادی، به ارزش واقعی سهام دست پیدا کنید. این فرآیند دارای فرمول‌هایی است که با جایگذاری پارامترهای مورد نیاز می‌توانید به ارزش ذاتی سهام در بازار برسید. عوامل مختلفی در بازار وجود دارد که با رخ دادن آن‌ها ممکن است یک سهم بالاتر یا پایین‌تر از ارزش واقعی خود مورد معامله قرار بگیرد. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران در صورت مشاهده سهمی که در بازار کمتر از ارزش واقعی خود مورد معامله قرار می‌گیرد، برای خرید آن اقدام می‌کنند و در نقطه مقابل، زمانی که دارایی سهام آن‌ها بالاتر از ارزش واقعی در بازار خرید و فروش می‌شود، در جایگاه فروشنده قرار می‌گیرند.
بر این اساس در صورتی که شما از قیمت واقعی سهام خود اطلاع داشته باشید می‌توانید از این استراتژی برای فروش آن استفاده کنید. گاهی سرمایه‌گذار به علت اوضاع بد سهام از نظر بنیادی، اقدام به فروش می‌کند. یعنی بعد از بررسی‌های لازم به این نتیجه می‌رسد که اوضاع شرکت از لحاظ بنیادی رو به افول است و خروج از سهم بهترین رویکرد برای جلوگیری از زیان محسوب می‌شود. برای استفاده از این رویکرد، باید با دانش تحلیل بنیادی آشنا باشید و توانایی بررسی و تحلیل اوضاع شرکت از لحاظ ترازنامه، نقدینگی، نسبت‌های پوشش بدهی و… را داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید بهترین زمان فروش سهام در بورس را پیدا کنید.

۲- فروش سهام بر اساس اصول تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال راهکار دیگری برای پیدا کردن بهترین زمان فروش سهام در بورس است. در واقع تحلیل تکنیکال، استفاده از نمودار سهم در بازار است که با بررسی آن، متوجه روند سهم از گذشته تا به حال خواهید شد. در این فرآیند با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توانید برخی از سطوح مهم در نمودار سهم را کشف کنید.
یکی از سطوح مهم در نمودار سهام در بازار بورس، سطح مقاومت و حمایت از سهم است. بسیاری از سهامداران با پیدا کردن سطوح مقاومتی در سهم مورد نظر، با رسیدن سهم به آن موقعیت، دارایی خود را به فروش می‌رسانند یا در نقاط حمایتی برای خرید سهم اقدام می‌کنند. در اصل شما با استفاده از این استراتژی در بازار می‌توانید برای فروش دارایی خود به شکل بهتری تصمیم‌گیری کنید.

۳- فروش سهام بر اساس بهترین فرصت در بازار

معمولا افرادی از این روش استفاده می‌کنند که به صورت مداوم در حال بررسی و رصد بازار هستند و به اطلاعات سهم‌ها در بازار دسترسی به‌روزتری دارند. در این روش افراد باید به صورت لحظه‌ای عملکرد سهام مورد نظر در سبد سهام خود را بررسی کنند تا در صورت کشف بهترین فرصت، برای فروش سهم اقدام کنند. هدف از این استراتژی برای فروش سهام در بازار این است که سبد سهام خود را به یک سبد سهام بهینه تبدیل کنید و تمام یا بخشی از دارایی سهام خود را در بهترین زمان ممکن به فروش برسانید.

۴- فروش سهام بر اساس حد سود و ضرر

در بعضی از موارد در بازار مشاهده می‌کنیم که سهامداران برای خود، حد سود و زیان تعیین می‌کنند و در صورتی که سرمایه‌گذاری آن‌ها از یک بازه‌ای بیشتر رو به ضرر باشد، تمام دارایی سهام خود را به فروش می‌رسانند. این استراتژی به نوعی جلوگیری از یک ضرر و زیان بزرگ در فرآیند سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
در این حالت، شخص سرمایه‌گذار بر اساس تحلیل‌ها و بررسی‌هایی که در سرمایه‌گذاری خود تدوین کرده بود، برای فروش دارایی خود اقدام می‌کند. 

چه زمانی سهام را بفروشیم؟

بهترین ساعت فروش سهم

در تمام ساعات معاملاتی پس از خرید هر سهم و اضافه شدن آن به پرتفوی شما، می‌توانید آن را بفروشید. روش‌های متفاوتی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در زمان مناسب برای فروش سهام خود اقدام کنید. در ادامه قصد داریم به بهترین روش‌های ممکن برای فروش سهام در زمان مناسب اشاره کنیم اما در ابتدا به سه سوال مهم در این زمینه پاسخ می‌دهیم:

  •  معاملات بورس در چه روزها و در چه ساعاتی انجام می‌شود؟

در حال حاضر معاملات سهام در بازار بورس ایران، از روز شنبه الی چهارشنبه (غیر از روزهای تعطیل) انجام می‌شود. همچنین امکان معامله سهام در هر روز معاملاتی از ساعت ۸:۴۵ صبح الی۱۲:۳۰ ظهر وجود دارد. در نظر داشته باشید که یک ربع اول بازار یعنی ساعت ۸:۴۵ الی ۹:۰۰ صبح به عنوان زمان پیش‌گشایش در نظر گرفته می‌شود و معاملات شما از ساعت ۹:۰۰ الی۱۲:۳۰ انجام خواهد شد.

  •  منظور از نوسان‌گیری روزانه چیست؟

نوسان‌گیری روزانه در بازار بورس یکی از عناوین جذاب به شمار می‌آید اما باید توجه داشته باشید که نوسان‌گیری شما را با ریسک بسیار بالایی روبه‌رو می‌کند. نوسان‌گیری روزانه به این معنی است که شما به عنوان یک شخص در بازار بورس یک سهم مناسب را خریداری کنید و پس از افزایش قیمت در همان روز، به فروش برسانید و از این خرید و فروش به سود خوبی دست پیدا کنید. این معاملات پرریسک هستند و برای انجام آن باید به دانش و اطلاعات بسیار دقیقی دسترسی داشته باشید.
استفاده از این استراتژی بیشتر برای حرفه‌ای‌های بازار بورس امکان‌پذیر است و با این کار می‌توانند به سودهای کلانی در خرید و فروش سهام در یک روز معاملاتی دست پیدا کنند. البته لازم است هزینه‌هایی که برای کارمزد می‌پردازند از میزان سود کم شود. برای آموزش جامع نوسان گیری روزانه در بازار بورس وارد شوید.

  • حداقل میزان خریدوفروش سهام در بازار بورس چه قدر است؟

در حال حاضر حداقل میزان مجاز خرید سهام در بازار بورس ایران، ۵۰۰ هزار تومان است و امکان خرید سهم با مبالغ کمتر از این حد در بازار بورس وجود ندارد (غیر از شرایط خاص مانند عرضه‌های اولیه). حداقل میزان فروش سهام در بازار هم ۵۰۰ هزار تومان است، البته این در حالی است که دارایی شما از یک سهم بیشتر از ۵۰۰ هزار تومان باشد. در صورتی که دارایی شما از یک سهم، کمتر از ۵۰۰ هزارتومان باشد می‌توانید همان مقدار را در یک سفارش به فروش برسانید.


سخن آخر

یکی از دغدغه‌های مهم سهامداران در بازار بورس، انتخاب بهترین زمان فروش سهام در بورس است. برای این کار باید اول با نحوه خرید و فروش سهم در بازار بورس آشنا شوید. در این مقاله به این نکته اشاره کردیم که تحت تاثیر هیجانات قرار گرفتن و اخذ تصمیمات احساسی، ممکن است بخش از دارایی شما را با ضرر و زیان بالایی مواجه کند. در ادامه به بهترین روش‌های موجود در خصوص انتخاب زمان مناسب برای فروش دارایی سهام در بازار اشاره کردیم که با استفاده از این استراتژی‌ها می‌توانید به شکل بهینه‌تری تصمیم‌گیری کنید و به سود قابل قبولی دست یابید یا از ضرر و زیان احتمالی که در روند سرمایه‌گذاری شما در پیش است، جلوگیری کنید.

 

29 پاسخ به “چه مدت بعد از خرید یک سهم می‌توان آن را فروخت؟”

  1. مجتبی گفت:

    باید سهم رو در زمان مناسب با تحلیل های تکنیکال و همچنین تابلو خوانی خرید و با رعایت حد سود ( بدون طمع کردن فروخت ) البته در نظر گرفتن حد ضرر بسیار مهمه که اگر سهم ضرر زیادی بده خارج شدن از اون سهم سخت میشه

    ۱
  2. Reza1378soltan گفت:

    سلام تحلیل باید جامع و کامل باشه

    ۱
  3. habib گفت:

    کاملا درسته بایستی به درستی تحلیل شود

    ۴
  4. نعمت مرادی گفت:

    سلام
    سهم های دو تا نماد که در کارگزاری دیگری خریداری کرده بودم را از طریق تغییر کارگزار ، به کارگزاری آگاه وارد کردم ، تعداد سهم ها در پرتفوی نمایش داده میشه اما سود و زیان مشخص نیست ، راهنمایی بفرمایید چکار کنم تا سود و زیان هم مشخص بشه . ممنونم

    ۰
  5. ایمان گفت:

    سلام وقتی به سود دلخواه رسیدی بفروش

    ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 5