۸ بهانه رایج جوانان برای عدم سرمایه‌گذاری

  • ۲۵ دی ۱۴۰۲
  • ۱۶ دی ۱۳۹۵
  • ۵۷ نظر
  • ۹۲۴۸ مشاهده
بهانه های سرمایه گذاری

انسان‌ها بطور طبیعی برای ممانعت از انجام کاری، بهانه تراشی می‌کنند و به این طریق می‌خواهند تصمیم غلط‌شان را منطقی جلوه دهند. سرمایه‌گذاری نیز از دید خیلی از افراد یک کار پرزحمت، پیچیده و همیشه پر ریسک است و باید آنرا به افراد حرفه‌ای واگذار کرد. خیلی آسان است که شخص کاملا از سرمایه‌گذاری دوری کند تا اینکه بخواهد با آن روبرو شود. برای شروع سرمایه‌گذاری در جوانی هیچ استثنایی وجود ندارد و نباید تصورات غلط مانند اینکه سرمایه‌گذاری برای افراد میان‌سال و مسن است و یا باید به افراد حرفه‌ای واگذار شود مانع از این گردد که جوانان سرمایه‌گذاری را کنار بگذارند. در این مطلب از بلاگ بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه، ۶ مورد از تصورات غلط که معمولا بهانه‌ایست برای تاخیر یا خودداری از سرمایه‌گذاری را باهم بررسی می‌کنیم.

در این مطلب عناوین زیر را بررسی خواهیم کرد:


۱ – پول و سرمایه کافی ندارم

درست است که جوانان معمولا با قرض‌ها و هزینه‌هایی مانند قسط خرید خودرو، شهریه دانشگاه و تحصیلات و هزینه‌های دیگر دست و پنجه نرم می‌کنند، اما بسیاری نیز هستند که ماهیانه حداقل مقدار کمی (حتی چندصدهزار تومان) را برای سرمایه‌گذاری یا برای روز مبادا کنار می‌گذارند.
سرمایه‌گذاری با خرید اوراق مشارکت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سهام بنیادی که دارای سود نقدی مناسب است می‌تواند در طول زمان رشد کند مخصوصا زمانی که ماهانه به سرمایه اصلی افزوده شود. قدرت سود مرکب یک فرصت طلائی برای سرمایه‌گذاران جوان است، زیرا سال‌های زیادی پیش‌رو دارند و سود مرکب نیز طی سالیان متمادی خود را نشان می‌دهد. ( سود مرکب بطور ساده به این معنی است که سودهایی که از سرمایه‌گذاری‌تان بدست می‌آورید برایتان سود خواهد داشت و سودهایتان سود خواهند ساخت و روی هم انباشته می‌شوند)
در نظر داشته باشید که برای سرمایه‌گذاری مبالغ بالایی نیاز نیست، برای خرید سهام حداقل ۱۰۲ هزارتومان، خرید اوراق مشارکت یا واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری معمولا فقط ۱ میلیون تومان نیاز است.

۲ – هیچ‌چیز درباره سرمایه‌گذاری نمی‌دانم

عدم آگاهی و دانش بهانه‌ای موجه برای اجتناب از سرمایه‌گذاری نیست. سرمایه‌گذاران جوان سالهای زیادی برای مطالعه و یادگیری و توسعه مهارت‌های سرمایه‌گذاری در اختیار دارند. اطلاعات ارزشمندی برای جوانان طرفدار تکنولوژی وجود دارد، از جمله اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها، وبینارها، شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از ابزارهای معاملاتی و تحلیلی که بخش عظیمی از آنها تقریبا بدون هزینه و رایگان است. در حوزه بورس و سرمایه‌گذاری در بورس می‌توانید فیلم‌های آموزشی بورس را در بلاگ بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه مشاهده کنید.

۳ – سرمایه‌ام را از دست می‌دهم

بسیاری از جوانان از بحران‌های اقتصادی و نتیجه سرمایه‌گذاری بدون دانش باخبر هستند و این چیز خوبیست. قبول داریم که سرمایه‌گذاری دارای ریسک است اما این ریسک می‌تواند مدیریت شود و فعالیتی که برای یک شخص دارای ریسک بسیار است ممکن است برای شخص دیگری ریسک بسیار جزئی و اندکی داشته باشد و این میزان ریسک بستگی به مهارت دارد. (درباره کاهش ریسک معاملات این مطب را بخوانید)
همانطور که وارن بافت، سرمایه‌گذار مشهور می‌گوید “ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید دارید چکار می‌کنید”. پس یک راه این است که اطلاعات‌تان را افزایش دهید و دانسته‌هایی که نیاز است را بدانید. همچنین، کسانی که تحمل ریسک بالایی را ندارند می‌توانند از گزینه‌های کم‌ریسک‌تری مانند صندوق درآمد ثابت، اوراق مشارکت و اوراق مشابه که سودهای تضمین شده و ثابت دارند استفاده کنند.

۴ – هنوز برای سرمایه‌گذاری زود است

سرمایه‌گذاران جوان نسبت به افراد مسن‌تر با مقدار کمتری سرمایه، در طول زمان بیشتر از افراد پیر می‌توانند ثروت بیندوزند و شور و انرژی جوانی و سایر عوامل در جوانان می‌تواند باعث موفقیت آنها شود. کسب سود بیشتر در طول زمان، به خاطر قدرت سود مرکب است که ذکر کردیم در درازمدت رشد می‌کند.

قدرت سود مرکب را در دو مثال زیر ببینید

مورد اول: اگر شما در سن ۳۵ سالگی با ۵ میلیون تومان شروع به سرمایه‌گذاری کنید و ۲۰ درصد سود  در آخر سال بدست آورید، در سن ۵۵ سالگی ۱۸۶,۶۸۸,۰۰۰ تومان ( صد و هشتاد و شش میلیون و ششصد و هشتاد و هشت هزار تومان) سود خواهید داشت. (کل سرمایه به ۱۹۱,۶۸۸,۰۰۰ تومان می‌رسد)

مورد دوم: اگر شما در سن ۲۵ سالگی با ۵ میلیون تومان شروع به سرمایه‌گذاری کنید و سالیانه ۲۰ درصد سود بدست آورید، در سن ۵۵ سالگی ۱,۱۸۱,۸۸۱,۵۶۹ تومان ( یک میلیارد و یکصد و هشتاد و یک میلیون و هشتصد و هشتاد و یک هزار و پانصد و شصت و نه تومان) سود خواهید داشت! (کل سرمایه به ۱,۱۸۶,۸۸۱,۵۶۹ تومان می‌رسد)
حال به تفاوت زودتر شروع کردن و دیرتر شروع کردن پی می‌برید اینطور نیست؟سرمایه گذار جوان و تازه وارد

۵ – سرمایه‌گذاری فقط برای افراد مسن است

برخلاف برخی رسانه‌ها که سرمایه‌گذاران را افرادی با سن بالا، تشنه قدرت و اغلب طماع برای بدست آوردن پول و ثروت نشان می‌دهد، بیشتر سرمایه‌گذاران افرادی معمولی هستند که در بین آنها افراد پیر و جوان با سرمایه‌های مختلف وجود دارد.
اغلب ما می‌شنویم که “برای سرمایه‌گذاری هیچ‌وقت دیر نیست”، به نظر می‌رسد مخالف این جمله نیز صدق کند : هیچ زمانی برای شروع سرمایه‌گذاری زود نیست. 

۶ – مستمری بازنشستگی برای من کافیست

اگر به فکر این هستید که با مستمری بازنشستگی که قرار است به شما تعلق گیرد می‌توانید سال‌های پیری را به خوبی و خوشی بگذارید بهتر است در محاسبات خود تجدیدنظر کنید!  بسیار مشکل است که سال‌های آتی را پیش‌بینی کرد و بسیاری از سرمایه‌گذاران یادگرفته‌اند که تنها به بیمه و مستمری بازنشستگی خود تکیه نکنند. سرمایه‌گذاری در جوانی و متنوع‌سازی در سبد دارایی‌هایتان یکی از بهترین راه‌هایی است که امنیت مالی را برای سال‌های آینده را افزایش می‌دهد.

۷ – سرمایه‌گذاری زمان‌بر است

این عقیده تا حدودی درست است اما بستگی به نوع سرمایه‌گذاری و اهداف شما دارد. اگر شما قصد دارید یک سرمایه‌گذار و معامله‌گر تمام‌وقت در بورس باشید می‌بایست به اندازه یک شغل اصلی روی آن زمان صرف کنید.
در مطلب مقایسه اوراق مشارکت یا سهام نیز ذکر کردیم که اگر قصد دارید اوراق مشارکت یا سهام برای طولانی‌مدت خریداری کنید شاید در طول یک‌ماه فقط به چندساعت زمان برای پیگیری و بررسی نیاز داشته باشید.

۸ – باید سبک زندگی‌ام را کاملا تغییر دهم

نگرشی در بین بیشتر جوانان وجود دارد که اگر بخواهند سرمایه‌گذاری کنند، زندگی آنها صرف این خواهد شد که در خانه بنشینند و به صفحه مانیتور برای چک کردن اخبار، تحلیل‌ها و قیمت سهام و یا پرتفوی‌شان زل بزنند در حالیکه دوستان‌شان در حال تفریح و مسافرت هستند.
تغییر بزرگی نیاز نیست و بهتر است با تغییرات کوچک شروع کنید. حتی اگر شما مجبور شوید سبک زندگی‌تان را تغییر دهید و برای سرمایه‌گذاری از مخارج‌تان بکاهید، در درازمدت چیزهای خوبی بدست می‌آورید که ارزش این تغییر را خواهد داشت. در واقع اگر شما باهوش باشید، هم می‌توانید با یک بودجه محدود، از زندگی خود به خوبی لذت ببرید و سرمایه‌گذاری نیز انجام دهید.


نتیجه‌گیری

جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله اغلب دارای حواس‌پرتی‌های بسیاری هستند که باعث می‌شود گذاشتن زمانی برای فکر کردن در مورد سرمایه‌گذاری برای آنها مشکل باشد. علاوه بر سرگرم بودن با دوستان، شغل و سرگرمی‌ها، این گروه سنی اغلب با بدهی‌های مختلفی که برخی از آنها بیهوده است خود را درگیر کرده‌اند بطوری که سرمایه‌گذاری را به عنوان فعالیتی می‌بینند که باید به تعویق انداخته شود.
آنهایی که زودتر شروع به یادگیری و تحقیق برای سرمایه‌گذاری می‌کنند نسبت به افرادی که منتظر زمان مناسب هستند، منفعت بیشتری می‌برند. شما نیز می‌توانید قدم‌های کوچکی برای یک آینده مالی بهتر بردارید، مطمئنا بابت تصمیماتی که گرفته‌اید بعدا از خود تشکر خواهید کرد. این قدم‌های کوچک می‌تواند نخریدن نوشیدنی روزانه، آوردن ناهار از خانه به محل کار، مقاومت در مقابل خرید گوشی موبایل جدید، و عدم خرید لباسی که به آن نیاز ندارید و چیزهای غیرضروری دیگر باشد تا بتوانید سرمایه بیشتری برای سرمایه‌گذاری جمع‌آوری کنید.
بعد از اینکه سرمایه‌تان رشد کرد در آن زمان می‌توانید با امکانات بهتر در زندگی، گوشی موبایل جدیدتر و لباس و وسایل شیک‌تر به خودتان جایزه دهید. فراموش نکنید بهره‌مند شدن از قدرت سود مرکب یکی از این منافع بزرگ شروع سرمایه‌گذاری در جوانی است و با مثالی که در مورد آن زده شد کاملا این موضوع را درک کردید. شما خواننده گرامی نیز اگر شما نیز تجربه‌ای دارید که در این زمینه مفید است، با ما و خوانندگان بلاگ بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه در میان بگذارید.

<div

57 پاسخ به “۸ بهانه رایج جوانان برای عدم سرمایه‌گذاری”

  1. agah10746 گفت:

    سلام
    فقط اومدم از مجموعه موفق آگاه تشکر کنم بابت هدیه تولدم. واقعا آگاه همواره دنبال هر بهانه ای هست تا بهمون امتیاز بده.
    دم تون گرم، تن تون سالم

    ۰
    • Agah گفت:

      سلام دوست گرامی
      ضمن عرض تبریک تولدتون باید عرض کنیم که خوشحالیم که عزیزانی همچون شما رو داریم. 🙂

      ۱
  2. agah21981 گفت:

    بازم مثل همیشه بسیار عالی بود
    جوان های ما اگر یه مقدار خود باوری پیدا کنند استعداد انجام هر کاری رو ندارند

    ۰
  3. 57435 گفت:

    واقعا همینطور است < باید تو دیدگاهامون تجدید نظر کنیم

    ۰
  4. agah02772 گفت:

    سلام
    (مورد اول: اگر شما در سن ۳۵ سالگی با ۵ میلیون تومان شروع به سرمایه‌گذاری کنید و ۲۰ درصد سود در آخر سال بدست آورید، در سن ۵۵ سالگی ۱۸۶,۶۸۸,۰۰۰ تومان ( صد و هشتاد و شش میلیون و ششصد و هشتاد و هشت هزار تومان) سرمایه خواهید داشت.

    مورد دوم: اگر شما در سن ۲۵ سالگی با ۵ میلیون تومان شروع به سرمایه‌گذاری کنید و سالیانه ۲۰ درصد سود بدست آورید، در سن ۵۵ سالگی ۱,۱۸۱,۸۸۱,۵۶۹ تومان ( یک میلیارد و یکصد و هشتاد و یک میلیون و هشتصد و هشتاد و یک هزار و پانصد و شصت و نه تومان) سرمایه خواهید داشت!
    حال به تفاوت زودتر شروع کردن و دیرتر شروع کردن پی می‌برید اینطور نیست)

    یه سوال در مورد این متن داشتم به صورت واضح تر تو ضیح بدید؟ خیلی گنگ
    چه سهم یا اوراقی خریداری شود که در سن ۵۵ سالگی به این مبلغ برسم؟! اصلان شدنی هست

    فرمولی در مورد سود مرکب وجود دارد؟

    ۱
    • Agah گفت:

      سلام دوست عزیز
      در حال حاضر اوراق مشارکت هایی در بورس عرضه شدند که سود تضمینی ۲۰ درصد سالیانه رو دارند.
      فرمول سود مرکب بصورت زیر است:

      که در این فرمول؛

      A = مقدار سود کسب شده در سرمایه گذاری

      p = سرمایه اولیه

      r = میزان سود سالیانه (به صورت رقم اعشار)

      n = تعداد دفعاتی که سود در طول سال مرکب میشه

      t = تعداد سالهایی که سرمایه گذاری طول میکشه

      طبق مثالی که در مطلب نوشتیم ذکر کردیم که ۵ میلیون تومان با سود سالیانه ۲۰ درصد به مدت ۳۰ سال (۲۵ سالگی تا ۵۵ سالگی).

      بنابراین داریم:
      p=5000000
      r=0.20
      n=1
      t=30
      که اگه در فرمول فوق جایگذاری کنیم خواهیم داشت:

      اگه پاسخ معادله بالا رو حساب کنیم دقیقا به رقم ۱۱۸۱۸۸۱۵۶۸٫۹۹۸۸۴۹۰۳۱۵ میرسم که چون رقم اعشار به عدد ۱ خیلی نزدیک بود ما رقم ۱,۱۸۱,۸۸۱,۵۶۹ رو نوشتیم. امیدوارم که پاسخ رو دریافت کرده باشید.

      ۴
  5. dez00098 گفت:

    در ضمن جوانان این رو بدونن که بدون در نظر گرفتن آینده و سرمایه گذاری برای آینده مطمینا با مشکل روبرو خواهند شد.

    ۱
1 2 3 9