شرایط ورود به بازار بورس چیست؟

  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸
  • ۱۳۲ نظر
  • ۲۵۸۹۳ مشاهده

تب ورود به بازار بورس در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بالا گرفت. در روزهای کاهش ارزش پول ملی و دعوت سیاسیون از مردم برای ورود به بازار بورس، به یک‌باره حجم کدهای بورسی چند برابر شد. بسیاری از شهروندان برای حفظ ارزش سرمایه خود اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار کردند. اما ورود به بازار سرمایه و انجام معاملات علاوه بر داشتن سرمایه، پیش‌نیازهای دیگری هم دارد. در این مطلب علاوه بر مرور چگونگی ورود به بازار بورس و استفاده از ظرفیت‌های این بازار مالی مهم، به پیش‌نیازهای حضور در بازار سرمایه نیز اشاره می‌کنیم.


انتخاب کارگزاری، ثبت نام و دریافت  کد بورسی

برای ورود به بازار سرمایه ابتدا باید کارگزاری خود را انتخاب کنید. کارگزاری واسط بین شما و بازار سهام است. بدون وجود کارگزار امکان خریداری سهام وجود ندارد.

یادتان باشد که باید به سراغ کارگزاری بروید که همکاری با آن برای شما راحت‌تر است و امکانات مناسبی در اختیارتان می‌گذارد. پس سعی کنید با مراجعه به وب‌سایت کارگزاران یا تماس با کارشناسان کارگزاری، از خدمات مختلفی که ارائه می‌دهند، مطلع شوید. دریافت مشورت از کسانی که سابقه فعالیت با کارگزاری‌های مختلف را دارند هم می‌تواند در انتخاب مورد مناسب به شما کمک کند.

اما معیارهای انتخاب کارگزاری چیست؟ شهروندان بر اساس چه ویژگی‌هایی باید بین کارگزاری‌ها مقایسه انجام دهند؟ در ادامه به این معیارها اشاره می‌کنیم.

  • سابقه فعالیت
  • امکانات به روز و دسترسی راحت
  • شفافیت
  • امکانات پنل معاملاتی آنلاین
  • سبدگردانی و مدیریت دارایی
  • برگزاری دوره‌های آموزش بورس از مبتدی تا پیشرفته

بعد از انتخاب کارگزاری نوبت به دریافت کد سجام می‌رسد. هر فرد برای ورود به بازار سرمایه ابتدا باید به صورت اینترنتی یا با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، در سامانه سجام ثبت نام کند. پس از تکمیل ثبت نام در سجام، کد بورسی صادر می‌شود.

از طرف دیگر هر فرد برای سهامداری در بازار سرمایه به کد معاملاتی نیز نیاز دارد. کد بورسی شناسه‌ای است برای تشخیص افراد نزد سازمان بورس و اوراق بهادار. این کد برای انجام معاملات بورسی لازم است اما کافی نیست !برای انجام معاملات بورسی باید به سامانه معاملاتی یکی از کارگزاری‌های معتبر نیز دسترسی داشته باشیم. کار پیچیده‌ای نیست. با ثبت نام نزد کارگزاری و امضای توافق‌نامه معاملات اینترنتی یا قرارداد معاملات آنلاین، کد معاملاتی صادر و دسترسی به سامانه معاملاتی برای شما ایجاد می‌شود.

در کارگزاری آگاه، می‌توانید تمامی مراحل ثبت نام سجام، ثبت نام کارگزاری و احراز هویت هر دو را به صورت غیر حضوری و رایگان انجام دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر، به احراز هویت غیرحضوری کارگزاری مراجعه کنید.

آموزش مفاهیم و اصطلاحات بورسی

یادگیری مفاهیم بورسی، توانایی تحلیل سهام از نظر بنیادی و تکنیکال، آشنایی با دستورالعمل‌های بورسی و فرابورسی و در یک کلام آموزش بورس از نیازهای ضروری ورود به بازار بورس است. فعالان بازار سرمایه و همچنین سرمایه‌گذاران جدید بازار اوراق بهادار، با توجه به سطح خود نیاز به آموزش و کسب دانش کافی در حوزه معاملات انواع اوراق بهادار دارند. بنابراین می‌توان آموزش بورس را به عنوان گام دوم ورود به بازار سرمایه دانست.

استفاده از کتاب و اینترنت برای یادگیری بورس

این روزها وبسایت‌های متعددی درباره شروع فعالیت در بورس، مطالب مرتبط ارائه می‌دهند و بعضی از آن‌ها با دقت، زوایای مختلف سرمایه گذاری در بورس را مورد بررسی قرار می‌دهند. کتاب‌های متعددی هم وجود دارد که با خواندن آن‌ها می‌توان با مفاهیم و روندهای بازار بورس آشنایی پیدا کرد و به اطلاعات خوبی رسید؛ اما واقعیت این است که این منابع هرچقدر هم که خوب و غنی باشند، بازهم نمی‌توانند در تعاملی دوسویه به شما آموزش بدهند.

منظور این است که شاید شما به ‌عنوان یک تازه‌کار، نتوانید درک درستی از مطالب وب‌سایت‌ها و منابع مکتوب دیگر داشته باشید. مثلاً به دلیل بی‌تجربه بودن یا عدم برخورداری از پیش‌زمینه‌های لازم برای یادگیری، امکان دارد به‌طور کامل متوجه عمق مطالب نشوید و سؤتفاهم در یادگیری برایتان به وجود بیاید. البته پیگیری این وب‌سایت‌ها و کتاب‌ها به ‌هیچ‌وجه خالی از لطف نیست؛ ولی دقیق شدن در روند فعالیت بورس نیاز به شکافتن موضوعات مختلفی دارد که در این بازار استفاده می‌شوند. در بازار بورس فقط قیمت‌ها و آگاهی از آن‌ها نیست که اهمیت دارد؛ بلکه روندها، شرکت‌ها، صنایع و … هم در بالا رفتن یا پایین آمدن سهام نقش دارند و برای یادگیری کامل محیط و عوامل مؤثر بر آن نیاز به دریافت آموزش‌های بنیادی وجود دارد.

شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های حضوری

 استعداد و توانایی هر شخص در یادگیری مفاهیم مرتبط با بورس بنا به پیش‌زمینه‌ای که دارد، آشنایی با سیاست، جامعه، اقتصاد و البته میزان ضریب هوشی با دیگران متفاوت است؛ یعنی ممکن است، یک فرد به ‌سادگی با بررسی منابعی که درباره فعالیت در بورس، اطلاعات ارائه می‌کنند به درک درست و توانمندی کافی برای حضور در بازار بورس دست پیدا کند اما شاید شخصی دیگر نتواند به‌تنهایی به مهارت و آگاهی کافی برای حضور در بازار برسد. واقعیت این است که در هر دو حالت یادگیری زود مطالب و نیاز به تمرین بیشتر، شرکت در دوره‌های حضوری به شما کمک می‌کند تا در ارتباطی دوسویه با فردی که تجربه و دانش کافی دارد، با پیچ و خم‌های جاده بورس آشنا شوید.

حداقل مبلغ لازم برای ورود به بورس

حداقل سرمایه ای که لازم است تا بتوانید اولین خرید خود را در بورس اوراق بهادار تجربه کنید، ۵۰۰ هزارتومان است! شاید باورکردنی نباشد، اما بسیاری از خبرگان بازار سرمایه با همین مبالغ اندک شروع کرده‌اند و اکنون در دنیای بورس، حرفی برای گفتن دارند. شما می‌توانید با سرمایه اندک معاملات خود را در بورس اوراق بهادار شروع کنید و رفته رفته سرمایه خود را افزایش دهید.

مشاوره سرمایه گذاری در بورس

در هر زمینه سرمایه‌گذاری که وارد بشوید، عده‌ای سودجو وجود دارند که خود را مشاور معرفی می‌کنند و در آغاز همکاری با شما ادعا می‌کنند که به سودی کلان در مدتی کوتاه دست پیدا خواهید کرد، یک‌شبه پولدار می‌شوید، سودتان را تضمین خواهند کرد و …
هیچ‌یک از این ادعاهای اغراق‌آمیز صحیح نیست. نه می‌توان یک‌شبه با فعالیت در بورس، پولدار شد و نه کسی می‌تواند سود سرمایه‌گذاری در بورس را تضمین کند. سهام برخی از شرکت‌ها در بورس دارای ریسک بالاتر و برخی از شرکت‌های دیگر، ریسک پایین‌تری دارند. کسی در این کارزار موفق عمل خواهد کرد که رابطه بین ریسک و بازده سرمایه‌گذاری را به ‌درستی مدیریت کرده و در حالت تعادل نگه دارد. پس یادتان باشد که حضور در بورس به معنای تلاشی مداوم است. تلاشی هوشیارانه که باید در آن، همه‌ چیز را به‌دقت زیر نظر بگیرید.

خدمات مشاوره سرمایه گذاری کارگزاری آگاه از طریق وبسایت همفکران ارائه می‌شود؛ وب سایتی که با بهره‌مندی از دانش و تخصص گروهی از کارشناسان بازار، تحلیل‌های تخصصی و پیشنهادهای سرمایه‌گذاری را در اختیار اعضا قرار می‌دهد.

سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس

یکی از بهترین روش‌ها برای ورود به بورس و شروع سرمایه‌گذاری در این بازار، خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. صندوق‌ها نهادهایی هستند که تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند و با استفاده از دانش و مهارت گروهی از کارشناسان باتجربه، به مدیریت دارایی سرمایه‌گذاران می‌پردازند. انواع مختلفی از صندوق‌ها وجود دارد که ترکیب دارایی، میزان ریسک و بازدهی هر یک با دیگری متفاوت است. شما می‌توانید با توجه به اهداف و شخصیت مالی خود، یک صندوق را انتخاب کنید یا سبدی از صندوق‌های مختلف تشکیل دهید. برای آشنایی با انواع صندوق‌ها و ساز و کار آن‌ها، بهترین صن را مطالعه کنید.

در مورد مبالغ بالا نیز می‌توانید از خدمات سبدگردانی اختصاصی استفاده کنید. در این حالت، کارشناسان شرکت سبدگردان طی جلساتی با شما و شرایط و اهداف‌تان آشنا می‌شوند و بر همین اساس، سبدی اختصاصی از دارایی‌ها برای‌تان طراحی می‌کنند. در طول مدت قرارداد، مدیریت پورتفو به عهده شرکت سبدگردان است اما شما می‌توانید هر زمان که خواستید استراتژی خود را تغییر دهید.


سخن آخر

ورود به بازار بورس نیازمند پیش‌نیازهایی است. جدا از مراحل ثبت‌ نام و انتخاب کارگزاری، مهمترین نکته تعیین استراتژی مالی شما است. علاوه بر داشتن دانش بورسی، باید بدانید قرار است چه سرمایه‌ای را وارد بورس کنید؟ تا چه حد توانایی پذیرش ریسک دارید و کدام استراتژی برای‌تان مناسب‌تر است؟ بازار بورس به هیچ عنوان  بازار بدون ریسکی نیست. با شرکت در دوره‌های آموزشی، دریافت مشاوره از مراجع معتبر، استفاده از صندوق‌ها یا سبدگردانی اختصاصی، می‌توانید این ریسک را مدیریت کنید.

132 پاسخ به “شرایط ورود به بازار بورس چیست؟”

  1. حمید امیری گفت:

    بسیار عالی. با تشکر از زحمات دست اندرکاران کارگزاری. لطفا فیلم و مطالب آموزشی در خصوص روانشناسی بازار و تابلو خوانی بیشتری در سایت قرار بدید.

    ۱۳
  2. حسین خواجه علی گفت:

    عالی

    ۶
  3. BH7043 گفت:

    با سلام مثل همیشه عالی بود ممنون چند تا پیشنهاد دوستانه دارم برای عزیزانی که تازه میخوان وارد این علم بشن اول اینکه آموزش کاملا حرفه ای ببینید با اساتید معروف دوم حتما با پول خودتون وارد این بازار بشین حتی با مقدار کم هیچ وقت با پول کسی با وام با فروش ماشین یا حتی فروش خونه وارد این بازار نشید اینا رو که گفتم اتفاق افتاده و تمام پولشون رو از دست دادن . با رعایت قوانین وآموزش صحیح سودهای خیلی عالی هم میتونید بگیرید البته با صبر وحوصله پر سود باشید

    ۴۳
  4. شهناز دریایی گفت:

    بسیار جامع و کامل بود

    ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 24