مزایای سرمایه‌گذاری در بازار آپشن سکه طلا

  • ۵ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
  • ۲۶ نظر
  • ۲۹۸۰ مشاهده
بازار آپشن سکه طلا

قرارداد آپشن یا اختیار معامله، یکی از ابزارهای مالی نوین است که در آذرماه سال ۱۳۹۵ در بورس ایران راه‌اندازی شد. برای آشنایی با این قراردادها مطلب آشنایی با قراردادهای اختیار معامله سکه طلا را مطالعه کنید به دنبال رشد و توسعه بورس اوراق بهادار طی سال‌های اخیر، این نوع از معاملات نیز مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. در این مطلب به این پرسش پاسخ می‌دهیم که چرا بازار آپشن سکه طلا می تواند گزینه مناسب و جذابی برای سرمایه‌گذاران باشد.

مزایای بازار آپشن سکه طلا چیست؟

قراردادهای اختیار معامله (آپشن) از سال ۱۹۷۳ میلادی در بازارهای مالی دنیا آغاز به کار کردند. اگرچه قراردادهای آپشن به دلیل پیچیده‌تر بودن نسبت به معاملات نقدی، بیشتر به معامله‌گران خبره پیشنهاد می‌شود؛ با این حال این نوع از معاملات برای هر معامله‌گری مفید است. در واقع قراردادهای آپشن با داشتن ویژگی‌های زیر می‌توانند ارزش پورتفوی سرمایه گذاران را افزایش بدهند:

    ۱- داشتن اهرم مالی
    ۲- ریسک اندک (در صورت استفاده صحیح)
    ۳- امکان کسب سود

در ادامه با ذکر مثال‌های ساده و کاربردی، بیشتر با مزایای قراردادهای اختیار معامله یا آپشن سکه طلا آشنا می‌شویم.

مثال اول:

فرض کنید آقای احمدی پیش‌بینی می‌کند قیمت سکه طلا در روزهای آینده افزایش خواهد یافت. دو انتخاب متفاوت برای کسب سود از این پیش‌بینی وجود دارد.

انتخاب اول: خرید سکه در بازار نقدی و سپس فروش آن

انتخاب دوم: خرید قرارداد کال آپشن و سپس فروش آن

مفروضات انتخاب اول:

قیمت سکه در روز ۷ دی ماه: ۱۱۷۰۰۰۰۰ تومان

قیمت فروش سکه در روز ۱۰ دی ماه (۳ روز بعد): ۱۲۵۰۰۰۰۰

میزان سود آقای احمدی از خرید سکه در روز ۷ دی ماه و فروش سکه در روز ۱۰ دی ماه، برابر با:

(۱۲۵۰۰۰۰۰-۱۱۷۰۰۰۰۰) =۸۰۰۰۰۰

بازده این معامله = میزان سود / کل مبلغ سرمایه‌گذاری =۸۰۰۰۰۰/۱۱۷۰۰۰۰۰= ۶.۸%

در واقع آقای احمدی با انتخاب روش اول، بازده حدودا ۷ درصدی را کسب می‌کند.

حال شرایطی را در نظر بگیرید که آقای احمدی در روز ۷ دی ماه وجه لازم برای خرید یک سکه طلا (۱۱۷۰۰۰۰۰ تومان) را نداشته باشد؛ در نتیجه او نمی‌تواند انتخاب اول را عملی سازد. اما اگر به جای خرید سکه طلا در بازار نقدی ، اقدام به خرید کال آپشن سکه طلا ( با وجه نقد مورد نیاز کمتر) در بازار آپشن کند، این مشکل رفع خواهد شد.

مفروضات انتخاب دوم:

پرمیوم خرید کال آپشن در روز ۷ دی: ۱۷۹۰۰۰۰

پرمیوم فروش کال آپشن در روز ۱۰ دی: ۲۳۰۰۰۰۰

*پرمیوم: مبلغ مورد نیاز برای خرید کال (پوت) آپشن

آقای احمدی می‌تواند به جای خرید یک سکه طلا به قیمت ۱۱۷۰۰۰۰۰ هزار تومان، اقدام به خرید یک قرارداد آپشن کند.

بازار آپشن سکه طلا

همان طور که (در تصویر فوق) تابلو معاملات آپشن با قیمت اعمال ۱۰۲۰۰۰۰۰ نشان داده شده، فروشنده کال آپشن، سفارش فروشی با قیمت ۱۷۹۰۰۰۰ تومان در سیستم ثبت کرده است. در واقع فروشنده کال آپشن، حاضر است حق خرید سکه ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را برای ۳۰ دی ماه (روز سررسید قرارداد آپشن) با دریافت پرمیوم ۱۷۹۰۰۰۰ تومانی به آقای احمدی واگذار کند.

به این ترتیب، آقای احمدی می‌تواند با پرداخت تنها ۱۷۹۰۰۰۰ تومان ( نه به اندازه قیمت یک سکه در بازار نقدی) اختیار خرید سکه را بخرد.

آقای احمدی می‌تواند با شارژ حساب آپشنِ خود، به میزان پرمیوم (۱۷۹۰۰۰۰ تومان) و ثبت سفارش خرید در کال آپشن ۱۰۲۰۰ اقدام به خرید کال آپشن کند.

فرض کنید ۳ روز بعد سکه طلا در بازار نقدی به قیمت ۱۲۵۰۰۰۰۰ برسد ( با افزایش قیمت سکه در بازار نقدی، پرمیوم قراردادهای اختیار خرید نیز در بازار افزایش می‌یابد).

آقای احمدی می‌تواند اختیار خریدی که با قیمت ۱۷۹۰۰۰۰ تومان خریده بود را با قیمت ۲۵۰۰۰۰۰ تومان به فروش برساند. (با ثبت سفارش فروش در کال آپشن ۱۰۲۰۰۰۰۰)

سود آقای احمدی از این معامله برابر با:

(قیمت خرید – قیمت فروش) =۲۵۰۰۰۰۰-۱۷۹۰۰۰۰=۷۱۰۰۰۰

بازده معامله در بازار آپشن = میزان سود / کل مبلغ سرمایه‌گذاری =۷۱۰۰۰۰/۱۷۹۰۰۰۰= ۳۹%

بنابراین آقای احمدی در شرایطی که امکان خرید سکه طلا در بازار نقدی را نداشت، با خرید و فروش در بازار آپشن می‌توانست بازده حدودا ۴۰ درصدی کسب کند؛ در حالی که با خرید و فروش در بازار نقد، تنها حدود ۷ درصد سود کسب می‌کرد.

ویژگی فوق در قراردادهای آپشن مربوط به وجود اهرم مالی است. در مطالب بعدی به طور مفصل درباره نحوه محاسبه اهرم مالی قراردادهای آپشن صحبت خواهد شد.

بازار آپشن سکه طلا

 
 

حداکثر زیان خرید قراردادهای آپشن چقدر است؟

چنانچه پیش‌بینی آقای احمدی در خصوص افزایش قیمت سکه طلا برای روزهای آینده صحیح نباشد، میزان زیان آقای احمدی به چه میزان خواهد بود؟

انتخاب اول:

در حالتی که آقای احمدی از بازار نقدی سکه طلا را بخرد و با قیمتی پایین‌تر در بازار به فروش برساند، میزان زیان وی برابر با تفاوت قیمت خرید سکه طلا و فروش آن خواهد بود. در واقع هر چه قیمت سکه طلا در بازار نقدی، بیشتر کاهش یابد، میزان زیان آقای احمدی در بازار نقدی افزایش می‌یابد.

مفروضات انتخاب اول:

قیمت سکه در روز ۷ دی ماه: ۱۱۷۰۰۰۰۰ تومان

قیمت فروش سکه در روز ۱۰ دی ماه (۳ روز بعد) : ۱۰۹۰۰۰۰۰

میزان زیان = (۱۰۹۰۰۰۰۰-۱۱۷۰۰۰۰۰)=۸۰۰۰۰۰-

هر چه قیمت سکه طلا در بازار بیشتر کاهش یابد این مقدار زیان بیشتر خواهد شد.

انتخاب دوم:

با خرید قراردادهای آپشن سکه طلا، حداکثر زیان آقای احمدی مقداری ثابت (به میزان پرمیوم پرداختی) خواهد بود. چرا که کل مبلغ پرداختی آقای احمدی، برای این قرارداد برابر با مقدار پرمیوم است. با فرض ثابت بودن شرایط، با کاهش قیمت سکه طلا در بازار نقدی، ارزش قراردادهای آپشن نیز کاهش خواهد یافت و ممکن است نزدیک به صفر بشود. با این حال حداکثر زیانی که آقای احمدی متحمل می‌شود برابر با میزان پرمیوم خواهد بود.

در واقع حداکثر زیان خریداران کال آپشن، فارغ از این که قیمت چه میزان کاهش می‌یابد، از همان لحظه معامله کاملا مشخص و برابر با پرمیوم پرداختی است.

 

سخن آخر

قرارداد آپشن سکه طلا به عنوان یک ابزار مالی پوشش‌دهنده ریسک می‌تواند توسط سرمایه‌گذاران استفاده شود. با وجود اهرم مالی در این نوع از قراردادها، معامله‌گران می‌توانند با صرف سرمایه‌ای اندک و با ریسک محدود، سود قابل توجهی را از آن خود کنند. علاوه بر این فعالان بازار سرمایه، می‌توانند با استفاده از این ابزار مالی در بازارهای نزولی نیز سود به دست آورند. نحوه کسب سود از ریزش قیمت‌ها از طریق قرارداد آپشن، در مطالب بعدی تشریح خواهد شد.

ثبت نام و دریافت کد آتی کالا

با کلیک بر روی دکمه، ثبت نام خود را برای دریافت کد کالا یا کد آتی کالا آغاز کنید.

دریافت کد بورس کالا

26 پاسخ به “مزایای سرمایه‌گذاری در بازار آپشن سکه طلا”

  1. عبدالکاظم داودی پور گفت:

    بسیار عالی و جامع بود من اصلا در این مورد چیزی نمیدونستم مرسی از شما

    ۴
  2. محمدباقر جوادی گفت:

    با سلام
    متشکرم
    در مورد بازار آپشن سکه ی طلا اطلاعات خوبی ارائه فرمودید

    ۳
  3. محمد گفت:

    سلام چه کارگزاری هایی کد اپشن سکه میدن؟

    ۵
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      جهت اخذ کد معاملاتی آتی، لازم است شخص با در دست داشتن مدارک ذیل به یکی از شعب کارگزاری‌آگاه مراجعه و نسبت به اخذ کد خود اقدام نماید.

      الف) مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:کارگزاری آگاه، معاملاتی آتی سکه، بورس کالا، دریافت کد معاملاتی آتی سکه، دسترسی آنلاین آتی طلا، کد آنلاین آتی، آتی کالا
      اصل و تصویر شناسنامه از تمام صفحات
      اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی
      دریافت نامه معرفی به بانک از کارگزاری و مراجعه به بانک به منظور افتتاح حساب در اختیار بورس*
      اعلام شماره حساب در اختیار بورس به کارگزاری
      * حساب در اختیار بورس(حساب عملیاتی)، شماره حسابی است که به نام مشتری است اما وی تنها قادر است وجوهی را به این حساب واریز نماید و حق برداشت از آن را ندارد و برداشت صرفاً توسط بورس کالا بعد از درخواست مشتری انجام می‌پذیرد. این حساب جهت تسویه وجوه معاملات مشتری در اتاق پایاپای مورد استفاده قرار می‌گیرد.جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفا به مطلب "راهنمای دریافت کد معاملات برخط (آنلاین) آتی سکه در کارگزاری آگاه" در بلاگ بآشگاه مراجعه فرمائید.

      ۸
  4. مریم گفت:

    سلام وقتتون بخیر ممنون بابت توضیحات کاملتون.

    ۴
  5. مجیدجلالپور گفت:

    بسیارعالی

    ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 5