آشنایی با اندیکاتور CCI و کاربرد های آن

  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۰
  • ۲۱ نظر
  • ۲۲۴۶ مشاهده
بررسی کاربردهای اندیکاتور سی سی آی CCI

سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس و کسب سود از این بازار، به استفاده از ابزارهای مختلف تحلیل بازار وابسته است. تحلیل تکنیکال و استفاده از اندیکاتور ها یکی از روش‌های محبوب و پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری در بورس است و معامله‌گران با استفاده از این نوع تحلیل می‌توانند بهترین موقعیت‌های خرید و فروش سهام را، تشخیص دهند. در این مقاله قصد داریم به اندیکاتور CCI در تحلیل تکنیکال بپردازیم. با ما همراه باشید.


اندیکاتور CCI چیست؟

اندیکاتور CCI که مخفف عبارت «Commodity Channel Indicator» و به معنی «شاخص کانال کالا» است، تقریبا ۴۰ سال پیش توسط «دانلد لمبرت» به وجود آمد. لمبرت یک معامله‌گر کالا بود که با استفاده از این روش معاملات خود را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کرد. اندیکاتور CCI از خانواده «اسیلاتورها» است. نحوه عملکرد اسیلاتورها به این شکل است که با استفاده از دو کران که در بالا و پایین نمودار تشکیل می‌شود، محدوده‌ای را ایجاد می‌کند و با رسم یک خط روند در این محدوده، می‌توان نوسان‌های قیمتی را تشخیص داد. این اندیکاتورها با استفاده از دو مولفه اصلی در سهم، یعنی «قیمت» و «شتاب روند» اطلاعات مهمی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. یک اصل مهم در این فرآیند وجود دارد که مطابق با آن، سرمایه‌گذار سهم مورد نظر را در قیمت پایین می‌فروشد و در قیمت پایین‌تر همان سهم را خریداری می‌کند یا سهم را در قیمت بالا می‌خرد و در قیمت بالاتر به فروش می‌رساند. به عبارت دیگر، با استفاده از اندیکاتور CCI می‌توان متوجه شد که یک سهم، بیش‌تر یا کم‌تر از ارزش واقعی سهم در بازار، معامله می‌شود.

فرمول اندیکاتور CCI چیست؟

تحلیل‌گران برای محاسبه این اندیکاتور، از فرمول زیر استفاده می‌‌کنند:

فرمول اندیکاتور CCI

  • PRICE: قیمت دارایی
  • MA: میانگین متحرک دارایی
  • D: انحراف معیار

بررسی شکست خط روند در اندیکاتور CCI

با بررسی تصویر زیر متوجه می‌شویم که قبل از شکست خط روند در نمودار ، خط روند اندیکاتور دچار شکست شده است و این فرآیند به معنی تغییر جهت روند سهم از نزولی به صعودی است. با توجه به این تحلیل ساده می‌توان به این نتیجه رسید که با ترسیم خط روند در اندیکاتور CCI به راحتی می‌توان سیگنال خرید و فروش دریافت کرد. برای درک بهتر، به تصویر زیر توجه کنید:

بررسی شکست خط روند در اندیکاتور CCI

در تصویر زیر، نمونه دیگری از کاربرد اندیکاتور CCI نمایش داده شده است. مطابق با این تصویر، بعد از شکست خط روند صعودی، روند سهم تغییر جهت می‌دهد و نمودار حالت نزولی پیدا می‌کند. به تصویر زیر توجه کنید:

بررسی شکست خط روند در اندیکاتور cci 2

بررسی واگرایی در اندیکاتور CCI

در تحلیل زیر مشاهده می‌کنید که یک واگرایی مثبت در اندیکاتور سهم، ایجاد شده و روند سهم مورد نظر بعد از آن تغییر جهت داده است. همیشه در نظر داشته باشید که واگرایی cci به وجود آمده در این اندیکاتور، یکی از قوی‌ترین سیگنال‌های بورسی در بازار ست. برای آشنایی بیشتر با واگرایی در اندیکاتور CCI به تصویر زیر توجه کنید:

بررسی واگرایی در اندیکاتور CCI

هنگامی که روند سهم صعودی است، روند اندیکاتور CCI، نزولی خواهد بود. این فرآیند به معنی وجود یک واگرایی منفی در اندیکاتور است و بعد از آن روند سهم نزولی خواهد شد. مطابق با تصویر بالا مشاهده می‌کنید که در واگرایی مثبت، روند سهم در حالت نزولی و روند اندیکاتور CCI به صورت صعودی است که بعد از آن، روند سهم تغییر جهت داده و سهم مورد نظر در حال رشد است.

مزیت‌های اندیکاتور  CCI

  •  معامله‌گر با استفاده از این اندیکاتور می‌تواند به راحتی نقاط اشباع خرید و فروش را در روند سهم، تشخیص دهد.
  •  با اندیکاتور CCI می‌توان هر نوع تغییر جهت روند سهم را در بازار پیش‌بینی کرد.
  •  روند اندیکاتور CCI در بازار گاوی به صورت صعودی و در بازار خرسی، به صورت نزولی است. البته این نکته در زمان وجود واگرایی در سهم، صدق نمی‌کند.
  •  دریافت سیگنال خرید و فروش با استفاده از ترسیم خطوط روند و بررسی شکست این خطوط در نمودار سهم، امکان‌پذیر است.

معایب اندیکاتور  CCI

  •  اندیکاتور CCI در برخی موارد با تاخیر همراه است. یعنی ممکن است سهم در حال افزایش قیمت باشد اما سیگنال آن با تاخیر به معامله‌گر ارسال شود.
  •  در بعضی موارد امکان دخالت هیجان و احساسات معامله‌گر، در استفاده از این ابزار تحلیلی وجود دارد.
  •  سعی کنید برای نتیجه‌گیری نهایی از دو یا چند ابزار دیگر به صورت هم‌زمان استفاده کنید و معاملات خود را تنها با استفاده از اندیکاتور cci، انجام ندهید.

تفاوت میان اندیکاتور CCI و اندیکاتور  RSI

اندیکاتور RSI  هم از خانواده اسیلاتورها است و با استفاده از آن می‌توان مانند اندیکاتور CCI، رفتار قیمت سهم در بازار را شناسایی کرد. به این نکته مهم دقت داشته باشید که تمرکز اندیکاتور CCI روی انحراف از میانگین متحرک قیمت یک دارایی است اما  RSIبه مقایسه رابطه بین میانگین قیمت بسته شدن بالا و میانگین قیمت بسته شدن پایین در یک دوره زمانی مشخص می‌پردازد. طبق نظر معامله‌گران، استفاده از RSI نسبت به CCI راحت‌تر و نتیجه به دست آمده از اندیکاتور RSI قابل اعتماد‌تر است.

نتیجه‌گیری از اندیکاتور  CCI

معامله‌گران از اندیکاتور CCI به عنوان یک ابزار حمایتی به عنوان شناسایی سیگنال خرید و فروش سهام در بورس استفاده می‌کنند. همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، استفاده از این اندیکاتور نباید تنها ملاک ما برای انجام معاملات باشد، در کنار این ابزار پرطرفدار می‌توانیم از سایر ابزارهای تحلیلی هم استفاده کنیم. بر این اساس اعتبار تحلیل انجام شده برای معاملات، بیشتر خواهد بود. اندیکاتور CCI یکی از بهترین ابزارهای تحلیلی برای تشخیص نقاط اشباع خرید و فروش سهام در بازار است و مهم‌ترین ویژگی آن، امکان تشخیص جهت روند سهم در بازار است.


سخن آخر

در این مقاله به صورت کامل به اندیکاتور CCI پرداختیم. معامله‌گران با استفاده از این ابزار می‌توانند به راحتی نقاط اشباع خرید و فروش را شناسایی کنند. با استفاده از این اندیکاتور می‌توان تغییر جهت روند سهم‌ها را پیش‌بینی کرد اما این اندیکاتور نباید تنها ملاک برای انجام معاملات‌تان باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب نتیجه بهتر و قابل اعتماد‌تر، از دو یا چند ابزار دیگر به صورت هم‌زمان برای تحلیل سهم مورد نظر استفاده کنید.


سوالات متداول

۱- اندیکاتور CCI چیست؟

اندیکاتور CCI یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد بازار بورس است که برای بررسی نمادهای مختلف به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند. این اندیکاتور تغییرات قیمت و شتاب نوسانات قیمتی را اندازه می‌گیرد.

۲- تفاوت اندیکاتور RSI و اندیکاتور CCI چیست؟‌

تمرکز اندیکاتور CCI روی انحراف از میانگین متحرک قیمت یک دارایی است اما  RSIبه مقایسه رابطه بین میانگین قیمت بسته شدن بالا و میانگین قیمت بسته شدن پایین در یک دوره زمانی مشخص می‌پردازد.

21 پاسخ به “آشنایی با اندیکاتور CCI و کاربرد های آن”

  1. ابوالفضل گفت:

    ممنون

    ۱
  2. حمید رضا ابراهیمی گفت:

    آموزش بآشگاه عالیه

    ۴
  3. شریفی گفت:

    آموزش های آگاه عالی است.

    ۱
  4. احمدرضا شاه علیپور گفت:

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت همه دوستان بآشگاه

    واقعا مطلب کاربردی و خوبی بود

    ۱
  5. ابوالفضل کلانتری گفت:

    واقعا از آموزش خوبتان ممنونم

    ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: