بهترین اسیلاتور و اندیکاتور تشخیص روند در بازار بورس

  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
  • ۶ تیر ۱۴۰۱
  • ۵ نظر
  • ۸۹۹ مشاهده
اندیکاتورهای تشخیص روند

تشخیص روند قیمت سهم در روز‌های آینده بازار، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های معامله‌گران بازار بورس است. تحلیل تکنیکال ابزارهایی را برای این کار فراهم می‌کند اما کدام اندیکاتورها برای تشخیص روند سهم در روز‌های آینده بازار مناسب‌تر هستند و اعتبار تشخیص روند با استفاده از کدام اندیکاتور بیشتر خواهد بود؟ آیا امکان استفاده هم‌زمان از اندیکاتورها برای شناسایی روند سهم وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم به این سوال‌ها پاسخ دهیم و اندیکاتور‌های تشخیص روند را به شما معرفی کنیم. 


ویدئو معرفی اندیکاتورهای تشخیص روند


منظور از روند بازار بورس چیست؟

اگر در بازار بورس فعالیت کرده باشید، متوجه شده‌اید که قیمت سهم در این بازار همواره به یک جهت خاص در حال حرکت است. به این جهت خاص که در نمودار سهم هم قابل مشاهده و بررسی است، «روند» می گویند. روند یک سهم می‌تواند صعودی، نزولی یا خنثی باشد. در ادامه به تعریف هر کدام از این روند‌ها می‌پردازیم:

۱- روند صعودی: روند صعودی به روندی گفته می‌شود که قله تشکیل شده جدید، بالاتر از قله قبلی باشد. دقت داشته باشید اگر دره‌های ایجاد شده در این روند همین شرایط را داشته باشند، روند صعودی قدرتمندتر خواهد بود.

۲- روند نزولی: روند نزولی به روندی گفته می‌شود که دره ایجاد شده در سهم، پایین‌تر از دره قبلی باشد، حال اگر قله‌های تشکیل شده هم این روند را داشته باشند، روند نزولی دارای قدرت زیادی خواهد بود.

۳- روند خنثی: اگر قله‌ها و دره‌های ایجاد شده در یک محدوده مشخص باشند و شرایط صعودی و نزولی در روند سهم وجود نداشته باشد، شاهد روند خنثی خواهیم بود.

تشخیص روند سهم در بازار بورس، یکی از استراتژی‌های معاملاتی بین معامله‌گران است. در صورت تشخیص روند سهم، می‌توان بهترین نقاط ورود و خروج از سهم را شناسایی کرد. با این کار، می‌توانید سودهای قابل توجهی را در بازار بورس به دست بیاورید. اندیکاتورها یکی از ابزارهای پرکاربرد برای تشخیص روند سهم در بازار بورس هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

اندیکاتور تشخیص روند چیست؟

در مقاله «اندیکاتور چیست؟» به صورت کامل به تعریف اندیکاتور پرداختیم و به نحوه استفاده از آن‌ها در روند تحلیل سهم اشاره کردیم. در این قسمت قصد داریم اندیکاتورهای تشخیص روند را در بازار بورس معرفی کنیم.

 بهترین اندیکاتور تشخیص روند 

۱ – اندیکاتور شاخص قدرت نسبی (RSI)

اندیکاتور RSI، با نام «شاخص قدرت نسبی» هم شناخته می‌شود. این اندیکاتور از خانواده اسیلاتورها است و محبوب‌ترین و پرکاربردترین اسیلاتور در بین تحلیل‌گران محسوب می‌شود. کاربرد اصلی این اندیکاتور در بازار بورس، تشخیص مومنتوم دارایی‌های مختلف در بازارهای مالی مانند بازار بورس است. روند کار با این اندیکاتور به این شکل است که در گام اول نقاط اشباع خرید و فروش در اندیکاتور تعیین می‌شود و در ادامه اگر اندیکاتور مقداری بیشتر از ۷۰ داشته باشد، وارد ناحیه اشباع خرید و اگر این مقدار کمتر از ۳۰ باشد، وارد ناحیه اشباع فروش خواهیم شد.از این اندیکاتور برای تشخیص روند سهم در بازار استفاده می‌شود و برای بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و میان‌مدت یک ابزار ایده‌آل است. اندیکاتور آر اس آی به دلیل مزایای متعدد در بالاترین رتبه به عنوان تشخیص روند سهم در بازار بورس قرار دارد. به عنوان مثال در تصویر زیر نمونه‌ای از تشخیص روند سهم را مشاهده می‌کنید که با استفاده از اندیکاتور RSI شناسایی شده است.

 

۲ – اندیکاتور مکدی (MACD)

 اندیکاتور مکدی با نام «میانگین متحرک همگرا واگرا» هم شناخته می‌شود. از این اندیکاتور به عنوان تشخیص نوسان‌های موجود در روند معاملات سهم استفاده می‌شود. دقت داشته باشید که از مکدی باید در کنار سایر اسیلاتورها برای تشخیص روند سهم در بازار بورس استفاده کرد. اگر مقدار مکدی در نمودار سهم بالای صفر باشد، روند پیش رو صعودی خواهد بود و اگر مقدار مکدی زیر صفر باشد، روند نزولی است. برای افزایش اعتبار تشخیص روند سهم در استفاده از اندیکاتور مکدی، پیشنهاد می‌کنیم از پرایس اکشن به صورت هم‌زمان استفاده کنید. پرایس اکشن یک ابزار مناسب برای تحلیل روند در بازارهای مالی است. برای نمونه می‌توانید با توجه به تصویر زیر، نحوه دریافت سیگنال خرید و فروش یا همان شناسایی روند سهم در روزهای آینده را شناسایی کنید.

سیگنال خرید: مطابق تصویر پایین در نقطه سبزرنگی که مشخص شده است، خط آبی خط قرمزرنگ را به سمت بالا قطع کرده و در ادامه روند سیگنال خرید برای تحلیل‌گر صادر شده است.

سیگنال فروش: در ادامه که شاهد نقطه آبی‌رنگ هستید، خط قرمزرنگ توسط خط آبی در جهت رو به پایین قطع شده است و درست در همین نقطه سیگنال فروش برای سهامدار صادر می‌شود. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید:

۳ – اندیکاتور میانگین متحرک ساده (MA)

اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average | MA) یکی از اندیکاتورهای معروف در میان تحلیل‌گران بازار بورس است. این اندیکاتور در اصل پایه و اساس ایجاد بسیاری از اندیکاتورهای دیگر نظیر مکدی و بولینگر است. این اندیکاتور به زبان ساده به روش میانگین‌گیری عمل می‌کند و به دو نوع اندیکاتور SMA و EMA تقسیم می‌شود. از هر دو این اندیکاتورها می‌توانید در فرایند تحلیل تکنیکال استفاده کنید. این اندیکاتورها ابزار مناسبی برای نمایش تحرکات قیمتی هستند و حساسیت آن‌ها به نوسان قیمت، قابل توجه است. از اندیکاتور میانگین متحرک می‌توان در انواع استراتژی‌های معاملاتی استفاده کرد اما مهم‌ترین کاربرد آن در بازار بورس، شناسایی روند سهم است. تقریبا تمام حرفه‌ای‌های بازار بورس، از این اندیکاتور برای تشخیص روند سهم استفاده می‌کنند. برای بهره‌مندی از این اندیکاتور در فرایند تحلیل سهم، توجه داشته باشید که اگر قیمت سهم بالای میانگین متحرک باشد، روند صعودی و اگر قیمت سهم پایین‌تر از میانگین متحرک باشد، روند نزولی خواهد بود.

برای مثال، مطابق با تصویر زیر از دو میانگین متحرک کوتاه مدت و بلندمدت در نمودار سهم استفاده شده است. در این روش زمانی که میانگین متحرک کوتاه مدت بالای میانگین متحرک بلند مدت در حال پیشروی باشد، روند صعودی را در نمودار سهم شاهد خواهیم بود. برای درک بهتر، به تصویر زیر دقت کنید:

۴ – اندیکاتور باند بولینگر (Bollinger Band)

اندیکاتور باند بولینگر در اصل برای شناسایی نقاط ورود و خروج از سهم استفاده می‌شود. بر همین اساس، اندیکاتور باند بولینگر سقف و کف قیمتی سهم را در روند معاملات شناسایی و تحرک قیمت بین این دو نقطه را تعیین می‌کند. اندیکاتور باند بولینگر از سه خط مجزا با نام‌های باند بالا، باند پایین و باند وسط تشکیل شده است. اندیکاتور باند بولینگر یکی از بهترین اندیکاتورها برای تشخیص روند سهم در بازار بورس است.

برای استفاده از اندیکاتور باند بولینگر، با توجه به نوع استراتژی معاملاتی خود می‌توانید از تنظیمات دلخواه استفاده کنید اما برای بهینه‌تر شدن این تنظیمات و تجربه کسب سود بیشتر، به دو نکته زیر دقت کنید:

  1. در صورتی که برای تایم‌ فریم‌های کوتاه‌مدت قصد استفاده از این اندیکاتور را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم میانگین متحرک ساده را روی ۹ تا ۱۲ تنظیم و انحراف معیار را روی عدد ۲ قرار دهید.
  2. برای استفاده از این اندیکاتور در تایم فریم‌های بیشتر، بهتر است که میانگین متحرک را روی ۱۸ تا ۲۰ تنظیم و انحراف معیار را روی عدد ۲ قرار دهید.

۵ – اندیکاتور ایچیموکو (Ichimoku) 

اندیکاتور ایچیموکو یکی از ابزارهای قدرتمند در فرایند تحلیل سهم محسوب می‌شود. بسیاری از معامله‌گران از این اندیکاتور به عنوان استراتژی معاملاتی خود در بازار سرمایه استفاده می‌کنند. از آن جایی که جزئیات کار با این اندیکاتور زیاد است، برای تازه‌واردان پیشنهاد نمی‌شود اما در نقطه مقابل، حرفه‌ای‌های بازار با همین ابزار می‌توانند روند آینده سهم‌های بورسی را در بازار تشخیص دهند. اندیکاتور ایچیموکو از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

  • خط تبدیل (Conversion Line)
  • خط مبنا (Base Line)
  • خط تغییرات قیمتی عقب افتاده (Lagging Span)
  • ابر کومو شامل دو خط راهنمای بالا (Lead1) و پایین (Lead2)

در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که با استفاده از این اندیکاتور در نمودار قیمتی، می‌توان به صورت دقیق روند روزهای آینده را شناسایی کرد. با این تفاسیر، اندیکاتور ایچیموکو به تنهایی می‌تواند نیاز معامله‌گر را برای تشخیص روند سهم در بازار بروس برآورده کند.

۶ -اندیکاتور حجم تعادلی (OBV)

اندیکاتور OBV از نوع اندیکاتورهای حجمی است. به عبارت دیگر، این اندیکاتور با استفاده از اطلاعات حجمی سهم، می‌تواند فشار خرید و فروش را در روند معاملات شناسایی کند. بر این اساس، در کندل‌های مثبت، حجم به صورت مثبت به شاخص تجمعی این اندیکاتور اضافه می‌شود. برای کندل‌های نزولی، مقدار حجم به صورت منفی به شاخص اضافه می‌شود. بنابراین افزایش قیمت باید همزمان با افزایش حجم و کاهش قیمت با کاهش حجم در جریان باشد. در تصویر زیر مشخص شده است که با استفاده از این اندیکاتور می‌توان تا حدودی روند آینده را در بازار تشخیص داد. با تشخیص روند صعودی و نزولی در سهم مورد نظر، می‌توان بهترین نقاط ورود و خروج از سهم را شناسایی کرد و به سود رسید.


سخن آخر

تشیص روند سهم، یکی از دغدغه‌های مهم معامله‌گران در بازار بورس است. ابزارهای متنوعی در بستر تحلیل تکنیکال وجود دارد که تحلیل‌گران با استفاده از این ابزارها می‌توانند به راحتی روند آینده هر سهمی را در بازار شناسایی کنند. اندیکاتورها یکی از همین ابزارهای معروف و پرکاربرد هستند. بعضی از اندیکاتورها به صورت خاص برای تشخیص روند آینده سهم کاربرد دارند. در این مقاله سعی کردیم به بهترین اندیکاتورهای تشخیص روند سهم در بازار بورس اشاره کنیم. پیشنهاد می‌کنیم برای بالا بردن اعتبار تشخیص خود در فرایند تشخیص روند سهم در بازار بورس، به صورت هم‌زمان از چند ابزار تکنیکال بهره‌مند شوید. با این کار، دقت تشخیص روند سهم بیشتر می‌شود.

5 پاسخ به “بهترین اسیلاتور و اندیکاتور تشخیص روند در بازار بورس”

  1. Bashtam گفت:

    بسیار آموزنده و خوب بود

    ۰
  2. حامد گفت:

    سلام و وقت بخیر
    به نظرم سامانه تکنیکال آسا تریدر رو در قسمت لگاریتمی هرچه سریع تر آپدیت کنید (تریدینگ ویو)
    ابزارهایی مثل فیبوناچی ها بر روی نمودارهای لگاریتمی بصورت حسابی اجرا میشن و این اصلا خوب نیست
    با توجه به اینکه سایت های دیگر هزینه دریافت می کنن این میتونه مزیت خوبی برای کارگزاری آگاه باشه
    ممنون

    ۶
    • میترا رضایی گفت:

      سلام دوست عزیز
      پیشنهاد شما ارجاع خواهد شد و پس از بررسی براساس اولویت انجام میگیرد.
      سپاس از پیشنهاد شما

      ۱
  3. حسین علیزاده انویق گفت:

    عالی و موثر بود. ممنون از راهنمایی شما

    ۲
  4. سیدمجیدسادات گفت:

    سلام بسیار خوب بود. لطفا مجدد آموزش های این چنینی را منتشر کنید و اندیکاتورها و اسیلاتورها را بیشتر معرفی کنید.

    ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: