چرا سهامداران به سهام شرکت‌های کوچک اقبال بیشتری دارند؟

  • تاریخ درج ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • تاریخ ویرایش ۸ بهمن ۱۴۰۲
  • ۹ نظر
  • ۱۰۵۱ مشاهده
چرا سهامداران به سهام شرکت‌های کوچک اقبال بیشتری دارند؟

این روزها با توجه به روندی که در بازار وجود دارد، سهامداران به سهام شرکت‌های کوچک توجه بیشتری دارند. همین امر تا حدودی باعث ایجاد تنش و نگرانی در بسیاری از سهامداران می‌شود. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که بعضی از شرکت‌های کوچک بورسی از رشد بازار جا مانده‌اند و در حال حاضر پتانسیل سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت‌ها وجود دارد، تا جایی که وضعیت این شرکت‌ها به سهام شرکت‌های بزرگ نزدیک شود. دغدغه فعلی فعالان بازار بورس این است که این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و تعادل در سهام انواع شرکت‌های بورسی چه زمانی شکل خواهد گرفت؟! با ما همراه باشید تا علل و پیامدهای این وضعیت را بررسی کنیم.

در صدر بودن سهام شرکت‌های کوچک

طبق گزارش‌هایی که از نحوه عملکرد سهامداران در بازار به دست رسیده است، در روزهای اخیر افراد سرمایه خود را به سمت سهام شرکت‌های کوچکتر هدایت کرده‌اند. همین امر موجب شده تا نگرانی‌هایی برای سهامداران در این بازار به وجود بیاید چرا که این روند تا حد زیادی در ایجاد روند نزولی در بازار تأثیر مستقیم دارد و تعادل در معاملات بازار از بین می‌رود. زمانی که شرکت‌های بزرگتر گزارش‌های مالی خود را منتشر کردند، این ترس و استرس در بازار بیشتر شد.

بر اساس ارزیابی و تحلیل‌های کارشناسان بازار سرمایه، این روند که استقبال از سهام شرکت‌های کوچکتر بیشتر شده، حالت موقت دارد و ادامه‌دار نخواهد بود. در این بازه زمانی موقعیتی برای سهام شرکت‌های بزرگتر ایجاد شده تا ارزندگی بیشتری پیدا کنند تا در زمان مناسب، استقبال سهامدار نسبت به این شرکت‌ها بیشتر شود. با این تفاسیر، با کمی صبر و کسب اعتماد در مورد سهام شرکت‌های بزرگتر، روند سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های کوچکتر کاهش پیدا می‌کند و بازار مجدد به تعادل بازخواهد گشت.

نگاهی به لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت در مورد بازار سرمایه

در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بعضی نکات مثبت و منفی به چشم می‌خورد. از جمله نکات مثبت در این لایحه این است که بخشی از بودجه دولت از جانب این بازار تأمین خواهد شد؛ این مسئله منجر به افزایش حجم معاملات می‌شود و سرمایه‌گذاران بیشتری به سمت این بازار هدایت می‌شوند و در نهایت سهام شرکت‌های بزرگ مجدد مورد توجه سهامداران قرار خواهند گرفت. نکته دیگری که در این زمینه حائز اهمیت است، فروشنده بودن دولت در این بازار است. از آن جایی که دولت قصد دارد در این بازار سهام به فروش برساند، باید بازار حالت پررونقی داشته باشد که این امر محقق شود که این برنامه نیز مستلزم تلاش برای کسب اعتماد بیشتر سرمایه‌گذاران و برگرداندن اقبال به سمت سهام شرکت‌های بزرگ بورسی است. دولت به منظور راهبرد این استراتژی، مجبور است حمایت از بازار را در دستور کار قرار دهد تا روند صعودی را در بازار ایجاد کند. برای مشاهده لایحه بودجه ۱۴۰۰، به وب سایت سازمان برنامه و بودجه کشور مراجعه کنید.

با توجه به نکاتی که تا این بخش از مقاله ارائه شد، متوجه شدیم که دلایل اصلی و عمده تزریق سرمایه به سهام شرکت‌های کوچک بورسی چیست؟ به صورت خلاصه دو عامل در این فرآیند نقش بیشتری برای سرمایه‌گذار دارد که اول قدرت جذب سرمایه‌گذاران توسط این شرکت‌ها در بازار است و دوم فرآیند ارزیابی و تحلیل سهام در بازار است، چرا که تحلیل و بررسی روند مالی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کوچکتر برای سرمایه‌گذاران ساده‌تر و راحت‌تر است. علاوه بر این دو مورد، بحث میزان سرمایه هم برای افراد مطرح است که برای سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت‌ها نیاز به مبلغ زیادی نیست و با سرمایه خرد و کوچک هم این امکان برای سرمایه‌گذاران وجود دارد.

با این اوصاف، تدابیری برای برگشت اعتماد به سرمایه‌گذاران و ورود آن‌ها به سهام شرکت‌های بزرگ بورسی اندیشیده شده و در آینده این امر محقق خواهد شد. به صورت کلی ایجاد تعادل در معاملات سهام شرکت‌های بورسی از اهمیت بالایی برخوردار است و برای برقراری تعادل، زمان کافی و برنامه‌ریزی‌های دقیق مورد نیاز خواهد بود.

سهام شرکت‌های کوچکروند معاملات در بازار بورس متغیر است!

بازار بورس به تمامی سرمایه‌گذاران اثبات کرده است که روند معاملات به یک شکل و در حالت ثابت باقی نخواهد ماند. باید در نظر داشت که سرمایه‌گذاران اغلب برای فرآیند سرمایه‌گذاری و کسب سود معمولا انتظاراتی از سهام شرکت‌ها دارند که بعد از به ثمر رسیدن این انتظارات و کسب سود، موقعیت سرمایه‌گذاری خود را تغییر خواهند داد. شرایطی که در حال حاضر در بازار بورس شاهد هستیم، که عمده سرمایه مردم به سهام شرکت‌های کوچکتر تزریق شده است، تداومی نخواهد داشت و مردم بعد از کسب سود از این شرکت‌ها، استراتژی معاملاتی خود را تغییر خواهند داد.

توقف اصلاح شاخص بورس و شروع روند صعودی

با توجه به وضعیتی که در ماه‌های اخیر در بازار بورس حاکم بوده است، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل اصلاح شاخص بورس سرمایه خود را از این بازار خارج کرده‌اند. زمانی که در روزهای نه چندان دور بازار به یک تعادل نسبی برسد و البته با توجه به استراتژی‌های دولت به منظور ایجاد روند صعودی در بازار بورس، سرمایه مردم مجدد به این بازار باز خواهد گشت. در این حالت شاهد رونق گرفتن این بازار نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری در کشور خواهیم بود. همین فرآیند به خودی خود باعث می‌شود که تعادل در معاملات سهام شرکت‌های بورسی ایجاد شود و استقبال سرمایه‌گذاران از سهام شرکت‌های کوچکتر، کمتر شود. در این وضعیت هر سرمایه‌گذاری با خیال آسوده می‌تواند سرمایه خود را به بورس تزریق کند و با خیالی آسوده برای خرید سهام شرکت‌های بزرگتر اقدام کند.

سخن آخربا توجه به ریزش و اصلاح شاخص در بازار بورس، برخی از سرمایه‌گذاران سرمایه خود را از این بازار خارج کردند. بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز در این وضعیت تغییر استراتژی داده‌اند و پول خود را از سهام شرکت‌های بزرگ بورسی به سمت شرکت‌های کوچکتر هدایت کرده‌اند. بعضی از عوامل مانند جذاب بودن فرآیند سرمایه‌گذاری در شرکت‌های کوچک بورسی، راحت‌ بودن فرآیند تحلیل سهام این شرکت‌ها در بازار و عدم نیاز به سرمایه سنگین برای سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها، در استقبال سرمایه‌گذاران از سهام شرکت‌های بورسی کوچک در بازار تأثیرگذارند. از این رو اشاره کردیم که در آینده با توجه به تدابیری که اندیشیده شده است این روند تغییر خواهد کرد و تعادل در معاملات سهام شرکت‌های بورسی ایجاد خواهد شد.

9 پاسخ به “چرا سهامداران به سهام شرکت‌های کوچک اقبال بیشتری دارند؟”

  1. ایمان فغانی لیمونی گفت:

    سلام، شرکت های کوچک گرچه نقدشوندگی موسمی دارند اما بازدهیشان به وقتش جذاب و به صرفه است.

    ۳
  2. ایمان فغانی لیمونی گفت:

    سلام، متشکرم از تحلیل خوبتون

    ۱
  3. وحیده گفت:

    ای کاش از این شرکت های کوچک حمایت مناسبی بشه تا بتونن سهامدارا دوام بیارن.

    ۰
  4. علی گفت:

    سپاس از مطالب آموزنده

    ۰
  5. رضا گفت:

    سلام . شرکت های کوچک زود بازده ترند

    ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: