سایت فیپیران چیست؟ (مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران)

  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۶
  • ۵۲ نظر
  • ۵۱۷۱۰ مشاهده
آشنایی با مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران (فیپیران)

در بورس داشتن آمار و ارقام و اطلاعاتی که باعث ‌شود تصمیمات بهتری بگیریم اهمیت زیادی دارد. همچنین بسیار مهم است که این اطلاعات را از منابع معتبر به دست آوریم. وب سایت فیپیران مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران، یکی از این منابع معتبر در بین وب سایت های مرتبط به بورس است که در واقع انبار داده‌های گسترده‌ای برای پردازش اطلاعات تأثیرگذار ایجاد کرده است.

داده‌های موجود در این سایت، با همکاری ذی‌نفعان بازارهای مالی ایران از دیدگاه‌های مختلف جمع‌آوری شده‌ است تا پس از پردازش در اختیار عموم قرار گیرند. هدف این مرکز، ارائه اطلاعاتی پردازش‌شده برای کاربردهای مختلف است. در این مطلب از بلاگ بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه قصد داریم سایت مرکز پردازش مالی ایران را با نگاه دقیق‌تری مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم چه اطلاعات و داده‌های مفیدی می‌توانیم از این سایت به دست آوریم.

در این مطلب عناوین زیر را بررسی خواهیم کرد:


 

معرفی سایت فیپیران (سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران)

با ورود به سایت فیپیران یا همان مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران، با نمودارهای شاخص بورس و فرابورس در دو تب مجزا مواجه می‌شویم. نمودار شاخص فرابورس، در سایت Tsetmc.com ارائه نشده است، بنابراین این اولین برخورد ما با اطلاعاتی است که برای ما سودمند خواهد بود.

در کادر پایین‌تر از آن «نمودار حجم معاملات بورس و فرابورس» را مشاهده می‌کنید. نکته قابل توجه در این نمودار این است که تفاوت حجم‌های پایین و بالا در روزهای مختلف، به خوبی روی نمودار نشان داده نمی‌شود؛ ولی اگر موس را روی یک تاریخ خاص نگه‌ دارید، حجم معاملات آن روز به میلیارد ریال نشان داده می‌شود.

در ستون کناری سایت رشد یا افت شاخص و مقدار آن همراه با درصد رشد یا افت در آخرین روز معاملاتی نمایش داده می‌شود. نکته مثبت این جدول، نمایش تعداد نماد مثبت و تعداد نماد منفی است که می‌تواند دیدی کلی از وضعیت بازار به شما بدهد.

در کادر پایین‌تر از کادر وضعیت بازار، لیست شاخص‌های منتخب بازار را مشاهده می‌کنید که شامل موارد زیر است:

  1. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی)
  2. شاخص قیمت (هم‌وزن)
  3. شاخص ۳۰ شرکت بزرگ
  4. شاخص کل
  5. شاخص کل (هم‌وزن)
  6. شاخص کل (هم‌وزن)
  7. شاخص کل فرابورس

در این بخش با کلیک روی هر شاخص، نمودار آن را می‌توانید در صفحه‌ای جداگانه باز کنید.

منوی بازار سامانه

با کلیک روی منوی بازار با ۴ زیر منوی بورس، فرابورس، شاخص‌ها و صنایع رو به رو می‌شویم. در زیر منوی بورس با کلیک روی لینک «سهام» لیست سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس برای شما نمایش داده می‌شود.

زیر منوی بازار > بورس > سهام

در اطلاعاتی که در قالب یک جدول قابل مشاهده است، علاوه بر اطلاعات کلی، داده‌های مفید نیز وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • نسبت جاری (Current ratio): یکی از نسبت‌های مالی است که توانایی شرکت در بازپرداخت تعهدات کوتاه‌مدت را نشان می‌دهد و از طریق تقسیم دارایی جاری بر بدهی‌های جاری محاسبه می‌شود.
  • نسبت بدهی (Debt Ratio): نسبت بدهی، از نسبت‌های مالی است که نشان می‌دهد چه نسبتی از کل بدهی‌های شرکت (مجموع بدهی‌های جاری، بدهی‌های بلندمدت) مربوط به دارایی‌هایش (مجموع دارایی جاری، دارایی ثابت و سایر دارایی‌ها مانند سرقفلی) است.
  • سود خالص (حاشیه سود خالص): حاشیه‌ سود‌ خالص شرکت، یکی از نسبت‌های ‌سودآوری است که از طریق‌ تقسیم ‌کردن سود خالص به کل فروش محاسبه ‌می‌شود.
  • ROA: از طریق تقسیم سود سالیانه به کل دارایی شرکت، محاسبه می‌شود. این شاخص، معیاری دقیق از کارآیی عملکرد مدیران است و در واقع نشان‌دهنده میزان سودی است که شرکت از هر دلار دارایی‌هایش به دست می‌آورد.
  • ROE: بازده دارایی‌های یک شاخص یا (Return On Equity)، به مفهوم میزان سود شرکت به ازای یک سهم است و از تقسیم «ارزش سهام در اختیار سهامداران» بر «درآمد خالص سالانه» به دست می‌آید. به عبارت دیگر، ROE نشان می‌دهد که شرکت به ازای سرمایه‌گذاری سهامداران به ازای هر سهم چقدر سود کسب کرده است.

در زیر منوی بورس > سهام، با کلیک روی نام هر شرکت می‌توانید اطلاعات کاملی از شرکت، مانند اطلاعات بازار، صف خرید و فروش، آمارهای هفتگی، ماهانه، چندماهه و سالانه به دست آورید.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که Forward P/E و Trailing P/E در صفحه نماد به معنی چیست؟

Trailing P/E: در مورد محاسبه P/E قبلا توضیح دادیم (نسبت p/e چیست؟). منظور از Trailing P/E در واقع محاسبه P/E بر اساس EPS چهارفصل گذشته است.

Forward P/E: محاسبه در این نوع P/E بر اساس EPS پیش‌بینی در ۴ فصل آتی انجام می‌شود.

علاوه بر اطلاعاتی که در صفحه اول نماد مشاهده می‌کنید، اطلاعاتی نیز در جدول ستون کناری قابل ‌دسترس است. از مفیدترین اطلاعات این بخش می‌توان به بخش مقایسه نماد با شرکت هم‌گروه اشاره کرد.

با کلیک روی لینک «مقایسه مالی» می‌توانید شرکت مورد نظر را از لحاظ سرمایه، دارایی کل، بدهی کل، حقوق صاحبان سهام، سود ناخالص، سود عملیاتی، سود خالص، سود هر سهم، نسبت جاری، نسبت بدهی، حاشیه سود خالص، ROA و ROE با هم مقایسه کنید.

به طور مثال اگر قصد دارید بهترین شرکت را از لحاظ یک فاکتور، در صنعت خودرو انتخاب کنید، این اطلاعات می‌تواند برای انتخاب آن شرکت برتر به شما کمک کند.

زیر منوی بازار > بورس > حق‌تقدم

این بخش برای یافتن همه حق تقدم‌ در بورس معامله ‌شده‌ است کاربرد دارد.

زیر منوی بازار > بورس > اوراق مشارکت

این بخش برای یافتن انواع اوراق مشارکت که امروز در بورس معامله شده است کاربرد دارد

زیر منوی بازار > بورس > آمار و اطلاعات

این بخش یک جدول از ۵ نماد برتر را بر اساس ارزش معامله، حجم معامله، تعداد معامله، افزایش قیمت، کاهش قیمت، بیشترین P/E و کمترین P/E به شما ارائه می‌دهد.

در زیر منوی فرابورس نیز اطلاعات مشابهی برای شرکت‌های فرابورس در دسترس است.

زیر منوی شاخص‌ها و صنایع > لیست شاخص‌ها

گروه‌ها و صنایع بورسی هرکدام دارای یک شاخص هستند که در این بخش قابل مشاهده‌ هستند. با کلیک روی هر شاخص، نمودار آن را می‌توانید ببینید و همچنین لیست شرکت‌های آن صنعت یا بازار در زیر نمودار قابل مشاهده است.

زیر منوی شاخص‌ها و صنایع > بازده شاخص‌ها و صنایع

با وارد شدن به این صفحه، جدولی از شاخص‌ها و صنایع مشاهده می‌کنید که بازدهی‌ آن‌ها در هفته، ماه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و سالیانه قابل رؤیت است. با کلیک روی سربرگ هر ستون، می‌توانید شرکت‌ها را بر اساس بازدهی مرتب کنید. مثلا اگر بر روی بازده ماه کلیک کنید، لیست صنایعی که در ماه اخیر بیشترین بازدهی را داشته‌اند از بیشتر به کمتر (یا با کلیک دوباره بالعکس) نمایش داده می‌شوند.

زیر منوی صنایع > نمودارها

در این بخش نمودار صنایع بورسی برای نمایش ارزش معاملات، حجم معاملات و تعداد معاملات وجود دارد.

منوی اطلاعات کدال

در مورد سایت کدال قبلا توضیحاتی ارائه دادیم. در فیپیران بخشی هم به اطلاعات کدال اختصاص داده شده است.

زیر منوی اطلاعات کدال > اطلاعیه‌ها > درآمد هر سهم

با کلیک روی لینک درآمد هر سهم، جدولی برای شما باز می‌شود که لیست شرکت‌ها، تاریخ انتشار سود، دوره مورد نظر، سود پیش‌بینی شده، درصد پوشش، سود پوشش داده شده (واقعی) برای همان دوره و دوره قبل، درصد رشد و سود واقعی سال قبل را به شما نشان می‌دهد.

از این جدول می‌توان برای مقایسه روند سودسازی شرکت استفاده کرد چراکه در این بخش سود دوره‌های مختلف وچود دارد.

زیر منوی اطلاعات کدال > اطلاعیه‌ها > مجامع

لیست مجامع شرکت‌ها که قرار است به زودی برگزار شود در این صفحه قرار دارد. بدون نیاز به جستجوی آگهی مجمع، می‌توانید لیست شرکت‌هایی که مجامع‌شان نزدیک است را همراه با تاریخ، ساعت و آدرس ببینید.

در این بخش نسبت‌های مالی محاسبه شده بر اساس آخرین صورت‌های مالی شرکت‌ها قابل مشاهده است.

زیر منوی اطلاعات کدال > پردازش‌ها > رشد سود

برای یافتن شرکت‌هایی که سودآوری‌شان افزایش پیدا کرده است این صفحه را ببینید. لیست شرکت‌هایی که سود واقعی آن‌ها نسبت به سود واقعی دوره مشابه قبل، صعود داشته است همراه با «سود واقعی دوره» و «سود واقعی دوره قبل» و «درصد رشد» در جدول این صفحه قابل مشاهده است.

زیر منوی اطلاعات کدال > پردازش‌ها > نزول سود

کارکرد این صفحه مشابه صفحه «رشد سود» است. با این تفاوت که در این صفحه درصد نزول سود شرکت‌ها نمایش داده می‌شود.

منوی صندوق‌ها

این منو به طور کلی مربوط به آمارها و اطلاعات صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است.

زیر منوی صندوق‌ها > اطلاعات صندوق‌ها > لیست صندوق‌ها

در این صفحه می‌توانید لیست کامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال را همراه با آدرس سایت، مدیر، ضامن نقدشوندگی، متولی و نوع صندوق ببینید. در این صفحه معیاری برای انتخاب صندوق مناسب وجود ندارد و بیشتر برای به دست آوردن اطلاعات اولیه از صندوق‌ها کاربرد دارد.

زیر منوی صندوق‌ها > اطلاعات صندوق‌ها > میانگین بازده

در این صفحه، گزارش سر جمع خالص ارزش دارایی‌ها و میانگین بازده کل صندوق‌ها برای آخرین روز دریافت اطلاعات نمایش داده می‌شود. منظور از دارایی‌های نقد شامل وجه نقد، سپرده بانکی و اوراق مشارکت است.

اطلاعاتی مانند میانگین بازدهی هفته، یک ماهه و چندماهه و همین‌طور سالانه به شما کمک می‌کند بازدهی کل صندوق‌های در سهام، با درآمد ثابت، مختلط را مشاهده کنید.

میانگین بازدهی صندوق‌های در سهام به این ترتیب از وضعیت کلی سودآوری همه صندوق‌ها اطلاع پیدا می‌کنید. میانگین بازدهی صندوق‌های در سهام به شما این دید را می‌دهد که صندوق‌ها در بورس چقدر توانسته‌اند سود کنند.

زیر منوی صندوق‌ها > اطلاعات صندوق‌ها > گزارشات ماهانه صندوق‌ها

با ورود به سایت SEO.ir  می‌توانید فایل گزارش عملکرد ماهانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری را دانلود کنید.

زیر منوی صندوق‌ها > مقایسه صندوق‌ها > در سهام

این صفحه بهترین گزینه‌ها برای مقایسه بین صندوق‌های در سهام را به ما ارائه می‌دهد.

به این دلیل که صندوق‌های در سهام درآمد ثابتی ندارند، ستون نرخ سود تضمین‌شده، پیش‌بینی‌شده و تقسیم‌شده آن‌ها صفر است.

با مقایسه بازدهی‌های سه ماهه تا سالانه می‌توانید بازده صندوق‌ها را در کوتاه‌مدت و بلندمدت بسنجید. همچنین بازدهی از آغاز فعالیت به شما این امکان را می‌دهد تا ببینید این صندوق از ابتدا عملکرد ضیفی داشته یا بهتر از سایرین است.

گاهی اوقات بازدهی کوتاه‌مدت برخی صندوق‌ها بالاتر از سایرین است ولی به طور مثال در بازدهی سالانه شاید چندان موفق عمل نکرده باشند.

زیر منوی صندوق‌ها > مقایسه صندوق‌ها > درآمد ثابت و مختلط

این صفحه همانند آنچه توضیح دادیم، بازدهی‌ صندوق‌های درآمد ثابت و مختلط را نشان می‌دهد.

زیر منوی صندوق‌ها > مقایسه صندوق‌ها > نمودار تعاملی شاخص – صندوق

در این صفحه می‌توانید بازدهی صندوق را با بازدهی انواع شاخص‌های بازار مقایسه کنید. به این ترتیب می‌توانید بفهمید آیا عملکرد صندوق، بهتر از کلیت بازار است یا خیر.

حتی امکان مقایسه یک صندوق با شاخص‌های صنایع مختلف نیز وجود دارد. بنابراین اگر شما در یک صنعت خاص تبحر دارید و می‌خواهید بازدهی آن صنعت را نسبت به یک صندوق مقایسه کنید، ابزار آن در اختیار شماست.

نکته قابل توجه دیگر، امکان اضافه کردن دو میانگین متحرک ساده و نمایی به نمودار است.

زیر منوی صندوق‌ها > گزارشات > لیست صندوق‌ها

این صفحه امکان دانلود لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در فایل Excel به شما می‌دهد.

همچنین در زیر منوی صندوق‌ها > گزارشات > تاریخچه NAV می‌توانید سابقه ارزش NAV هر صندوق را ببینید.

منوی ابزارهای تحلیلی

از این ابزارها برای تحلیل و مقایسه بین اوراق بهادار و شاخص‌ها استفاده می‌شود.

زیر منوی ابزارهای تحلیلی > نمودارها > نمودار تعاملی شاخص – سهام

برای مقایسه بین سهام (تا ۱۰ مورد) و یک یا چند شاخص، این ابزار به کمک شما می‌آید.

شما می‌توانید نمودار نمادها و شاخص‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و ببینید کدام‌یک بازدهی بیشتری در سال، ۶ ماه گذشته، ۳ ماه گذشته یا ماه گذشته دارند. در قسمت اندیکاتورها می‌توانید نمودار میانگین متحرک را با دوره مورد نظر خود اضافه کنید.

زیر منوی ابزارهای تحلیل > مقایسه اطلاعات مالی شرکت‌ها > مقایسه‌ ترازنامه شرکت‌ها

این صفحه مخصوص مقایسه اطلاعات ترازنامه شرکت‌ها است. معمولا شرکت‌هایی که در یک صنعت خاص فعال هستند را با هم مقایسه می‌کنند تا از بین آن‌ها بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری تعیین شود.

اقلامی که با هم مقایسه می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • وجه نقد
  • حساب دریافتنی
  • سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت
  • موجودی کالا
  • دارایی جاری
  • سرمایه‌گذاری بلندمدت
  • دارایی ثابت
  • دارایی نامشهود
  • دارایی
  • حساب پرداختنی
  • بدهی جاری
  • بدهی
  • سرمایه
  • سود انباشته
  • حقوق صاحبان سهام

فرض کنید یکی از معیارهای سرمایه‌گذاری شما این است که یک شرکت سود انباشته بالایی داشته باشد. شما با وارد کردن ۵ نماد در فیلدهای مورد نظر، انتخاب آخرین سال مالی و انتخاب دوره ۱۲ ماهه، جزییات ترازنامه هر ۵ شرکت را مشاهده می‌کنید. به این ترتیب به راحتی می‌توانید با نگاه کردن به اعداد، شرکتی که سود انباشته بالاتری نسبت به سایرین دارد را شناسایی کنید. (این مورد فقط مثال بود)

زیر منوی ابزارهای تحلیل > مقایسه اطلاعات مالی شرکت‌ها > مقایسه‌ صورت سود و زیان شرکت‌ها

این ابزار مشابه ابزاری است که در صفحه مقایسه‌ ترازنامه شرکت‌ها وجود دارد؛ با این تفاوت که صورت سود و زیان را با هم مقایسه می‌کند.

منوی خدمات اطلاعاتی

در زیر منوهای این منو کلیه اطلاعات به ‌صورت فایل دانلودی Excel برای شما قابل دانلود است. از لیست صندوق‌ها گرفته تا تاریخچه NAV صندوق‌ها، تاریخچه اطلاعات شاخص، تاریخچه معاملات نماد، اطلاعات ترازنامه، سود و زیان، نسبت‌های مالی و درآمد هر سهم.


 

جمع‌بندی

سایت fipiran.com یک منبع غنی برای دریافت اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل تکنیکال (نمودارها) و تحلیل بنیادی (صورت‌های مالی) است. بخش‌های مختلف این سایت را مرور کنید؛ در صورتی که نکته‌ای به جا مانده و فکر می‌کنید برای خوانندگان مفید است، آن را در بخش نظرات بنویسید.

52 پاسخ به “سایت فیپیران چیست؟ (مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران)”

  1. AJ4247 گفت:

    با عرض سلام مدت زیادی دنبال این چنین سایتی می گشتم . سپاس فراوان بابت مطلب خوبتون.

    ۱
  2. AG4434 گفت:

    سلام ، خیلی خوشحالم که برای انتخاب کارگزاری خوب ، وقت گذاشتم و جست و جو کردم تا با آگاه آشنا شدم واقعا بهترینید

    ۱
  3. AH4254 گفت:

    سلام در این سایت جدول و جیندمان اطلعاتش خوب نیس و دسته بندی خوبی نداره گرافیک سایت هم چندان خوب نیست بعضی قابلیت هاش خوبه مثل مقایسه کردن سهام ها

    ۲
    • Agah گفت:

      سلام
      البته هدف اصلی شرکت مدیریت فناوری بیشتر ارائه اطلاعات کاربردی است نه زیبایی. اطلاعات این سایت مورد استفاده بسیاری از سرمایه گذاران است.

      ۴
  4. heyna گفت:

    تعریف کارگزار معرف اینه
    http://tse.ir/cms/Page452-1453-159.html
    از خود سایت بورس هم برداشته شده
    اونی که شما به عنوان جواب برداشتید منتشرکردید تعریف کارگزار متعهد هست

    ۰
  5. AH6355 گفت:

    با سلام و احترام سایت fipiran برای مقایسه صندوق های سرمایه گذاری ثابت/در سهام/مختلط می باشد. این سه نوع صندوق سرمایه گذاری ایا قابل خرید درکار گزاری اگاه می باشد؟

    ۱
    • Agah گفت:

      سلام
      بله. لیست صندوق های کارگزاری آگاه به شرح ذیل است:
      صندوق سرمایه­‌گذاری مشترک آگاه (در سهام)
      صندوق سرمایه­‌گذاری عقیق (در سهام)
      صندوق سرمایه­‌گذاری مشترک بانک گردشگری (درآمد ثابت با پیش‌بینی سود)
      صندوق سرمایه‌گذاری هستی بخش آگاه (ETF) –

      ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 6