۷ اصول سرمایه گذاری موفق

  • تاریخ درج ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
  • تاریخ ویرایش ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۱ نظر
  • ۱۲۵۰ مشاهده
اصول سرمایه گذاری موفق

اصول سرمایه گذاری موفق یکی از موضوعاتی است که هر شخصی که تمایل به کسب سود در بازارهای مالی دارد، باید با آن آشنا باشد. سرمایه گذاری موفق به افراد می‌آموزد که در چه زمانی و برای چه مدتی سرمایه‌گذاری کنند. در این مطلب تصمیم داریم به آموزش اصول سرمایه گذاری موفق بپردازیم.


ویدئو معرفی اصول سرمایه گذاری موفق


سرمایه گذاری چیست؟

از نگاه اقتصادی به اختصاص دادن منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف با هدف کسب منابع بیشتر در آینده، سرمایه‌گذاری گفته می‌شود. صاحبان سرمایه می‌توانند منابع مالی خود را روی یک یا چند کالا یا دارایی سرمایه گذاری کنند. بعضی از شناخته‌شده‌ترین انواع سرمایه گذاری عبارتند از:

  • سهام شرکت‌ها
  • اوراق درآمد ثابت
  • مسکن
  • زمین
  • طلا
  • خودرو
  • انواع کالای فیزیکی
  • ارزهای خارجی
  • ارز دیجیتال

باید به این نکته هم توجه کرد که سرمایه‌گذاری همواره با سطح مشخصی از ریسک همراه است. هر فرد باید با توجه به شخصیت، سطح ریسک‌پذیری، هدف از سرمایه‌گذاری، مدت زمان مورد نظر و مواردی از این دست، بهترین نوع سرمایه‌گذاری را برای خود انتخاب کند.

تعریف سرمایه گذاری موفق

منظور از سرمایه گذاری موفق، روشی است که به نتایج دلخواه سرمایه گذار منجر شود. یک سرمایه‌گذار برای کسب موفقیت باید اصولی را به کار بگیرد و به یادگیری روش‌های تحلیل بازار (تکنیکال و بنیادی) بپردازد. همچنین باید بتواند از استراتژی مناسبی برای سرمایه‌گذاری کمک بگیرد یا به کارشناسان و متخصصان مراجعه کند. در همین راستا تصمیم داریم در ادامه، اصول سرمایه گذاری موفق را برای شما تشریح کنیم.

تعریف سرمایه گذاری موفق

اصول سرمایه گذاری موفق

همانطور که اشاره کردیم هر سرمایه‌گذار موفق باید اصول درست سرمایه گذاری را بیاموزد و به کار بگیرد. پیروی از این اصول، ریسک سرمایه گذاری را کاهش و احتمال کسب سود را افزایش می‌دهد. بعضی از مهم‌ترین اصول سرمایه گذاری به شرح زیر هستند:

۱– مشخص کردن اهداف و انتظارات

افراد باید پیش از هر کاری، اهداف خود را از سرمایه‌گذاری مشخص کنند. علاوه بر اهداف، باید مواردی مانند: طول مدت سرمایه‌گذاری، میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار، حجم سود مورد انتظار و مواردی از این دست تعیین شوند. پس از مشخص شدن موارد مذکور، افراد می‌توانند ضمن در نظر گرفتن آن‌ها، بهترین بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. به عنوان مثال، افرادی که ریسک‌پذیری بالایی دارند، می‌توانند در بازارهای پرریسک مثل ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌های درآمد ثابت هم برای افرادی که به دنبال سود بدون ریسک هستند، گزینه مناسبی است. در صورتی که فرد تصمیم داشته باشد تا سرمایه‌ای مناسب برای آینده فرزندان خود ذخیره کند، می‌تواند از بازارهایی کمک بگیرد که در بلند مدت سود قابل قبولی به او ارائه می‌دهند. اما اگر به دنبال راهی برای کسب سود در کوتاه مدت است، باید روش خود را تغییر دهد. بنابراین با یک نگاه کلی به این نتیجه می‌رسیم که مشخص کردن اهداف، برنامه و انتطارات سرمایه‌گذار، تاثیر زیادی در طراحی استراتژی سرمایه گذاری و انتخاب بازار مورد نظر دارد.

۲– یادگیری مباحث تخصصی

آموزش، پیش‌نیاز سرمایه‌گذاری است. هر شخص که تمایل دارد به بازارهای مالی ورود کند، باید ابتدا با پایه و اساس این بازارها آشنا شود. سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی بدون یادگیری مبانی آن، می‌تواند زیان مالی سنگینی را به صاحبان سرمایه تحمیل کند. همچنین تحلیل بازار و طراحی یک استراتژی قوی نیازمند طی کردن دوره‌های آموزشی پیشرفته است. مدرسه بورس آگاه تمامی سطوح دانش بورسی را پوشش می‌دهد و می‌تواند مسیری روشن برای‌تان ترسیم کند تا به یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای تبدیل شوید. برای مشاهده دوره‌های آموزشی، کلیک کنید: آموزش بورس

۳- توجه به دارایی های مولد ثروت

برخی از افراد تمایل دارند تا از سرمایه خود برای ورود به بازارهای غیرمولد مانند طلا، سکه و ارز استفاده کنند. این روش شاید سود قابل قبولی برای شما به همراه داشته باشد اما باعث ایجاد ثروت جدید نمی‌شود. در این حالت فقط افزایش نرخ ارز یا قیمت طلا باعث کسب سود می‌شود. دارایی‌های مولد در بلندمدت پتانسیل رشد چندبرابری دارند. این دارایی‌ها معمولا در چرخه تولید و اقتصاد کشور حضور دارند و مانند سکه و ارز، ساکن نیستند. البته که در انتخاب سهام شرکت‌های تولیدی نیز باید دقت کافی را به کار برد. 

۴– سرمایه گذاری در دارایی های متنوع

هر شخصی که کمی با بازارهای مالی آشنایی داشته باشد، می‌داند که نباید تمام سرمایه خود را برای یک دارایی صرف کند. یک سرمایه‌گذار موفق، سرمایه خود را در دارایی‌های متنوع سرمایه‌گذاری می‌کند. تشکیل یک پرتفوی بهینه که از تنوع مناسبی برخوردار باشد، یکی از لازمه‌های سرمایه‌گذاری موفق است. همانطور که اشاره کردیم، انتخاب بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری نیز یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه شود. لازم به ذکر است که انتخاب بازار به اندازه انتخاب دارایی‌های مناسب و متنوع اهمیت دارد.

۵- مشاوره گرفتن از افراد مجرب

تلاش کنید تا برای اقدامات اساسی و مهم خود از افراد مجرب و حرفه‌ای مشورت بگیرید. تحت تاثیر افکار عمومی قرار گرفتن و اتخاذ تصیمات هیجانی یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات معامله‌گران است. کمک گرفتن از افراد با تجربه باعث می‌شود تا احتمال رخ دادن این گونه اشتباهات به حداقل برسد. مشورت گرفتن از حرفه‌ای‌ها، راه درست سرمایه‌گذاری را به افراد مبتدی نشان می‌دهد.

۶- کنار گذاشتن احساسات

کنار گذاشتن احساسات در زمان سرمایه‌گذاری اهمیت زیادی دارد. اتخاذ تصمیمات هیجانی، تعصب داشتن روی برخی از دارایی‌ها و برخی از بازارها، علاقه و اعتماد بیش از حد به نظرات برخی از تحلیل‌گران و مواردی از این دست، همگی اقدامات اشتباهی هستند که به دلیل غلبه احساسات بر منطق رخ می‌دهند. تصمیم‌گیری احساسی می‌تواند ضرر و زیان جبران ناپذیری را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که به جای احساسات، روی منطق و دانش علمی تمرکز کرد.

۷- کسب اطلاعات دقیق

یکی دیگر از اصول سرمایه گذاری موفق، کسب اطلاعات دقیق پیش از سرمایه‌گذاری است. همواره به این موضوع دقت کنید که پیش از سرمایه‌گذاری در هر دارایی باید اطلاعات مالی مربوط به شرکت دارنده دارایی را مطالعه کنید. میزان سود دهی شرکت، نرخ فروش محصولات و خدمات، میزان سودی که در سال‌های گذشته به سهام‌داران خود ارائه کرده و مواردی از این دست جزو اطلاعاتی هستند که باید پیش از سرمایه‌گذاری بررسی شوند. این اطلاعات به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا بتوانند از اتخاذ تصمیمات اشتباه خودداری کنند و ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند.

کاربرد اصول سرمایه گذاری موفق در بورس

سرمایه گذاری در بورس به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شود. در سرمایه گذاری مستقیم، معامله‌گران شخصا برای خرید و فروش سهام در بورس اقدام می‌کنند. این در حالی است که در روش غیر مستقیم، معامله‌گران ترجیح می‌دهند از دانش و تجربه کارگزاران بورس استفاده کنند.

آشنایی با اصول سرمایه گذاری موفق به هر دو دسته از افراد توصیه می‌شود اما افرادی که از سرمایه گذاری مستقیم استفاده می‌کنند باید به طور ویژه از این اصول پیروی کنند. این دسته از معامله‌گران باید بدانند که در هر شرایطی چطور فکر کنند و برای سرمایه خود تصمیم بگیرند. به همین دلیل باید اطلاعات کاملی درباره کاربرد و شرایط استفاده از این اصول داشته باشند.

به عنوان مثال یادگیری مباحث تخصصی مانند تحلیل تکنیکال یا بنیادی برای معامله‌گرانی که از خدمات سبدگردانی یا صندوق‌های سرمایه گذاری استفاده می‌کنند، ضروری نیست. این در حالی است که معامله‌گران دسته دوم (سرمایه‌گذاران مستقیم) باید حتما با روش‌های تحلیل و تابلوخوانی آشنایی داشته باشند تا بتوانند روند حرکت بازار را پیش‌بینی کنند.

این اصول برای سرمایه‌گذارانی که خارج از بازارهای مالی فعالیت می‌کنند نیز کاربرد دارد. خرید و فروش در هر بازاری نیازمند کسب اطلاعات در رابطه با شرایط آینده بازار است. همچنین معامله‌گران باید بدانند که چگونه بر احساس طمع یا ترس خود غلبه کنند و تصمیمات درست بگیرند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود حتی اگر در بازارهایی غیر از بورس فعالیت می‌کنید، با اصول سرمایه گذاری موفق آشنا شوید و از آن‌ها برای اخذ تصممیات مالی خود بهره بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با اصول سرمایه گذاری موفق آشنا کنیم. در همین راستا به تعریف سرمایه گذاری و سرمایه‌گذاری موفق پرداختیم. همچنین عنوان کردیم که آموزش صحیح و اصولی، انتخاب بازار مناسب، تشکیل پرتفوی بهینه و متنوع، تشخیص اخبار دروغ، تحت تاثیر مردم قرار نگرفتن، مشاوره گرفتن از افراد مجرب، خودداری از تصمیم‌گیری احساسی و مواردی از این دست همگی از اصول سرمایه‌گذاری موفق هستند. توجه به نکات مذکور، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش و احتمال موفقیت و کسب سود را افزایش می‌دهد. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشند. در پایان از شما درخواست می‌کنیم تا نظرات و پیشنهادهای خود را در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.

 

سرمایه گذاری چیست؟

سرمایه گذاری به معنای اختصاص دادن منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف با هدف کسب منابع بیشتر در آینده است.

بهترین راه برای سرمایه گذاری با پول کم چیست؟

باتوجه به افزایش نرخ کالاهای ارزشمند مانند طلا، صندوق‌های درآمد ثابت یکی از بهترین راه‌های سرمایه گذاری با پول و ریسک کم به شمار می‌روند.

انواع روش‌های سرمایه گذاری کدام‌اند؟

روش‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سهام شرکت‌ها، اوراق درآمد ثابت، مسکن، طلا، خودرو و… اشاره کرد.

برای سرمایه گذاری موفق باید چه اصولی را رعایت کنیم؟

مشخص کردن اهداف، کنار گذاشتن احساسات، توجه به دارایی‌های مولد، مشاوره گرفتن از افراد مجرب و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های متنوع از جمله اصول سرمایه گذاری موفق به شمار می‌روند.

چه افرادی می‌توانند از اصول سرمایه گذاری موفق استفاده کنند؟

سرمایه گذاران در تمام بازارها می‌توانند از اصول سرمایه گذاری موفق استفاده کنند اما آشنایی با این اصول برای افرادی که به صورت مستقیم در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند اهمیت بیشتری دارد.

11 پاسخ به “۷ اصول سرمایه گذاری موفق”

  1. مهدی گفت:

    موضوع جالبی بود

    ۱
  2. هادی گفت:

    عالی بود.

    ۱
  3. ماهان گفت:

    خوب بود.

    ۵
  4. عبدالکریم صادقی گفت:

    واقعا آموزنده بود

    ۴
  5. ابوالفضل قمیان گفت:

    عالی بود

    ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: