ارزش تضمین یا وجه تضمین چیست؟

  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۹
  • ۴۶ نظر
  • ۸۸۰۲ مشاهده
ارزش تضمین چیست و چگونه تعیین می شود؟

دریافت اعتبار معاملاتی یکی از امکاناتی است که توسط کارگزاری‌ها به فعالان بورسی ارائه می‌شود. با استفاده از این ویژگی می‌توانید با مبلغی بیشتر از سرمایه خود در معاملات بازار بورس شرکت و سود بیشتری کسب کنید. به عبارت بهتر می‌توانید حتی بدون داشتن نقدینگی کافی، در سهام مورد نظرتان سرمایه‌گذاری کنید. یکی از شروط مهم برای دریافت اعتبار معاملاتی، داشتن ارزش تضمین کافی است. به همین علت، در ادامه به بررسی کامل مسئله ارزش تضمین یا وجه تضمین می‌پردازیم.


ارزش تضمین چیست؟

فرض کنید که تصمیم دارید برای دریافت وام بانکی اقدام کنید. در این حالت، بانک برای ارزیابی میزان اعتباری که به حساب شما تعلق می‌گیرد، از معدل حساب بانکی استفاده می‌کند. ارزش تضمین هم عملکردی مشابه معدل حساب بانکی دارد و به کارگزاری نشان می‌دهد که قدرت دریافت اعتبار هر معامله‌گر چقدر است. در حقیقت، میزان و مبلغ اعتباری که به هر معامله‌گر تعلق می‌گیرد، به تناسب ارزش تضمینی که دارد مشخص می‌شود. با خرید سهم‌های مختلف و بزرگتر شدن سبد سرمایه‌گذاری، ارزش تضمین افزایش پیدا می‌کند. درصد ارزش تضمین متغیر است و مقدار دقیق آن، توسط سازمان بورس تعیین می‌شود.

نکته: خرید بعضی از دارایی‌ها مانند گواهی سپرده طلا، گواهی زعفران و گواهی سپرده کالا، به ارزش تضمین شما اضافه نمی‌کند.

اعتبار معاملاتی چیست؟

همان طور که اشاره کردیم، اعتبار معاملاتی یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاران بورس محسوب می‌شود. اعتبار معاملاتی، مبلغی است که هر کارگزاری در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. این اعتبار به عنوان یک اهرم سرمایه‌گذاری عمل می‌کند و به معامله‌گران اجازه می‌دهد با مبلغی بیشتر از سرمایه خود به معامله در بازار بورس بپردازند. لازم به ذکر است این اعتبار به صورت موقت در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و باید در سررسید مشخص تسویه شود. اعتبار معاملاتی به خصوص برای آن دسته از معامله‌گرانی که دانش بالایی از بازار بورس دارند اما نقدینگی کافی در اختیار ندارند، کاربرد دارد؛ چرا که می‌توانند با دریافت اعتبار معاملاتی و بدون پرداخت هیچ مبلغی، در معامله مدنظرشان شرکت و سود کسب کنند.

بیشتر بخوانید: بورس چیست

نحوه دریافت اعتبار معاملاتی از کارگزاری آگاه

برای داشتن هر گونه فعالیتی در بازار سرمایه، باید از طریق کارگزاری‌ها اقدام کنید. در نتیجه اولین قدم برای دریافت اعتبار معاملاتی، دریافت کد معاملاتی از یک کارگزاری معتبر است. قبل از این مرحله، می‌توانید جزئیات طرح‌های اعتباری را مطالعه کنید و از کارگزاری کد بگیرید که بهترین امکانات را در اختیارتان می‌گذارد. شرایط و نحوه دریافت اعتبار معاملاتی از هر کارگزاری با دیگری متفاوت است.

مرحله بعدی، امضای قرارداد خرید اعتباری است که در آگاه به دو روش زیر انجام می‌شود:

  1. امضای حضوری قرارداد: در صورتی که کد بورسی خود را در سال‌های گذشته دریافت کرده اما قرارداد خرید اعتباری را امضا نکرده‌اید، باید برای امضای این قرارداد به یکی از شعب کارگزاری مراجعه کنید.
  2. امضای اینترنتی قرارداد: در صورتی که در زمان دریافت کد بورسی خود، قرارداد خرید اعتباری را به صورت اینترنتی امضا کرده باشید؛ نیازی به مراجعه حضوری به شعب آگاه نخواهید داشت. در این حالت، تمدید قرارداد هم به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

پس از طی کردن این مراحل می‌توانید برای دریافت اعتبار معاملاتی اقدام کنید. اعتبار معاملاتی در کارگزاری آگاه در دو قالب بسته‌های اعتباری و وام قرض‌الحسنه به مشتریان ارائه می‌شود. برای دریافت هر دو نوع اعتبار معاملاتی کارگزاری آگاه باید به حساب کاربری خود در بآشگاه مشتریان مراجعه کنید. به این نکته توجه کنید که در کارگزاری آگاه، دریافت وام قرض‌الحسنه مشروط به داشتن رسوب معاملاتی و دریافت بسته‌های اعتباری هم وابسته به داشتن ریال بآشگاه است.

ارزش تضمین پرتفوی چگونه محاسبه می‌شود؟

همان طور که اشاره کردیم، مقدار دقیق ارزش تضمین برای هر سهم توسط سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص می‌شود. بنابراین نمی‌توان فرمول مشخصی برای محاسبه آن ارائه داد اما سهام‌داران می‌توانند میزان ارزش تضمین هر سهم را از طریق سامانه معاملاتی خود مشاهده کنند. در صورتی که مشتری کارگزاری آگاه هستید، برای مشاهده میزان ارزش تضمین تعلق‌گرفته به سبد سرمایه‌گذاری خود، به سامانه معاملاتی آساتریدر آگاه مراجعه کنید. در مرحله بعد، وارد بخش «سبد سهام» شوید و سپس طبق تصویر زیر، «ارزش تضمین» را به سایر گزینه‌ها اضافه کنید. 

ارزش تضمین در آساتریدر آگاه

ارزش تضمین چه شرایطی را برای پرتفو ایجاد می‌کند؟

سازمان بورس و اوراق بهادار (در پایان هر روز معاملاتی) با توجه به سبد سرمایه‌گذاری هر فرد و نوع دارایی‌هایی که در پرتفوی او قرار دارد، میزان ارزش تضمین فرد را محاسبه می‌کند. سپس کارگزاری‌ها با توجه به ارزش تضمین سرمایه‌گذاران و اعتبار آن‌ها نزد کارگزاری، میزان مشخصی از اعتبار معاملاتی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

نکته: در صورتی که اعتبار معاملاتی خود را دریافت اما آن را در موعد مقرر تسویه نکنید، کارگزاری می‌تواند معادل اعتبار دریافتی را از ارزش تضمین شما برداشت کند.

نکته: دریافت وجه از سامانه معاملاتی برای افرادی که اعتبار معاملاتی دریافت کرده‌اند با سایر معامله‌گران تفاوت دارد. برای درک این تفاوت، به مثال زیر دقت کنید:

اگر شما اعتباری معادل ۵ میلیون تومان دریافت کرده باشید و پیش از سررسید پرداخت آن، تصمیم بگیرید معادل ۱ میلیون تومان از سبد سرمایه‌گذاری خود را فروخته و معادل ریالی آن را برداشت کنید؛ باید ۶ میلیون تومان سهام بفروشید.

وجه تضمین اختیار معامله چیست؟

بسیاری از معامله‌گران به اشتباه تصور می‌کنند که وجه تضمین مربوط به اعتبار معاملاتی با وجه تضمین اختیار معامله یکسان یا مشابه است. باید بدانید که این دو وجه تضمین کاملا متفاوت هستند. وجه تضمین اختیار معامله توسط معامله‌گر به حساب او در کارگزاری واریز می‌شود اما وجه تضمین مورد بحث در این مطلب، با توجه به پرتفوی سرمایه‌گذار، ارزش‌گذاری می‌شود. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه، به مقاله وجه تضمین آپشن مراجعه کنید.


سخن آخر

دریافت اعتبار معاملاتی یکی از ویژگی‌های مورد علاقه سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است چرا که با کمک این ویژگی می‌توانند با مبلغی بیشتر از منابع مالی خود، سرمایه‌گذاری و سودی قابل توجه کسب کنند. داشتن ارزش تضمین یکی از الزامات دریافت اعتبار معاملاتی است. به عبارت بهتر، هیچ معامله‌گری بدون داشتن ارزش تضمین کافی نمی‌تواند اعتبار دریافت کند. ارزش تضمین هر فرد با توجه به دارایی‌های موجود در پرتفوی او و توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین می‌شود.


سوالات متداول

۱- ارزش تضمین چیست؟

ارزش تضمین، معیاری است برای ارزیابی مبلغ اعتبار معاملاتی که می‌تواند به هر سرمایه‌گذار تعلق بگیرد. در واقع کارگزاری در زمان تخصیص اعتبار، بخشی از سبد سهام سرمایه‌گذار را به عنوان ضمانت بازپرداخت در نظر می‌گیرد. اگر مشتری در موعد سررسید اعتبار را تسویه نکند، کارگزاری می‌تواند طلب خود را از ارزش تضمین برداشت کند.

۲- ارزش تضمین پرتفوی چگونه محاسبه می‌شود؟

سازمان بورس و اوراق بهادار ارزش تضمین را به کارگزاری‌ها ابلاغ می‌کند. طی این ابلاغیه مشخص می‌شود که کارگزاری تا چه درصدی از سبد سهام را می‌تواند به عنوان اعتبار به مشتریان خود تخصیص دهد. البته هر کارگزاری قواعد مخصوص به خود را نیز دارد.

46 پاسخ به “ارزش تضمین یا وجه تضمین چیست؟”

  1. حسن طاهری گفت:

    سلام قبلا نوشته شده بود برا معرفی که معرفی کردیم هیچ چیزی تعلق نمیگیره ولی الان میبینم نوشته شده پنجاه هزار تومن براش پول واریز میشه این یعنی چی من صدتومن معامله کنم پنجاه تومن بره جیب معرف؟؟ /

    ۱۳
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      در صورتی که شما اولین معامله خود به مبلغ ۲۸ میلیون تومان انجام دهید، ۱۰۰ هزار تومان کارمزد معاملات شما خواهد که ۵۰ هزار تومان این کارمزد به حساب معرف شما واریز خواهد شد.

      ۱۶
  2. سجاد گفت:

    بسته اعتباری قابل برداشت است یا فقط با آن میتوان سهام خرید؟

    ۸
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      اعتبار در معاملات سهام بازار بورس اوراق بهادار، یکی از نیازهای سرمایه‌گذاران بازار سرمایه به شمار می‌آید و جزو خدماتی است که کارگزاری‌ها می توانند تحت شرایطی به مشتریان خود اختصاص دهند.
      خریدهای اعتباری سهام که به منظور کمک به مشتریان در نظر گرفته شده است، در حقیقت روشی است که در آن کارگزاری طی یک قرارداد دو جانبه (بین کارگزاری و مشتری) برای مدت مشخصی منابع مالی مورد نیاز مشتریان خود را برای خرید اوراق بهادار تامین می‌کند. خرید اعتباری در کارگزاری براساس دستورالعملی که به تصویب هیات مدیره سازمان بورس اوراق بهادار رسیده است، صورت می‌گیرد، که فقط قادر به خرید سهام خواهید بود.

      ۱۴
  3. aminhs گفت:

    ای کاش سازمان بورس کمی قوانین استفاده از اعتبار معاملاتی رو اسان تر میکرد.

    ۲۳
  4. M.abedi گفت:

    واقعا گرفتن اعتبار در شرایط سخت که نقدینگی برای سهم های خوب بازار نداشتم راهکار عالی بوده و هست پیشنهاد میکنم هر کس به نقدینگی نیاز داره اعتبار بگیره و روش کار کنه
    با تشکر از خدمات عالیتون

    ۲۷
  5. مهدی نوراللهی گفت:

    من عضو باشگاه هستم ، ارزش پرتفوم کافی هستش ، در حساب باشگاه هم به مقدار کافی پول هست، درخواست دادم اما رد شد ، مرحله حضوری همون قرارداد موقع ثبت نام هست یا دوباره باید مراجعه حضوری داشته باشم؟

    ۱۵
    • agah9 گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای رصد وضعیت بسته (پذیرش یا رد آن)،لغو، تمدید یا علت رد بسته اعتباری می توانید در تب گزارش به گزارش اعتبارات مراجعه کرده و از وضعیت بسته‌های اعتباری خود مطلع شده و در صورت نیاز پیگیری نمایید.

      ۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 6