آموزش روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران

  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۴ دی ۱۳۹۷
  • ۸۳ نظر
  • ۲۰۱۲۶ مشاهده
آموزش روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران

در شرایط اقتصادی موجود و با رشد تورم، افراد مختلف به دنبال راهکاری برای حفظ ارزش دارایی‌های خود هستند. برای دستیابی به این هدف، گزینه‌های متعددی پیش روی آن‌ها است. اختصاص دارایی‌ها به بازارهای مختلف چون مسکن، خودرو، طلا، ارز و … می‌تواند از راهکارهایی مورد نظر افراد مختلف باشد. پس از بررسی آمار و عملکرد بازارهای مختلف، می‌توان گفت بازار بورس در بازه زمانی بلندمدت، عملکرد بهتری نسبت به بازارهای دیگر داشته است. به علاوه، این بازار با فراهم کردن فرصت سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم، طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران را پوشش می‌دهد و بستری برای کسب سود آن‌ها فراهم می‌کند. در ادامه این مطلب با سرمایه‌گذاری در بازار بورس آشنا خواهیم شد.


چرا در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

بازار بورس، به خصوص در سال‌های اخیر، روز به روز با استقبال بیشتری از سرمایه‌گذاران مواجه شده است. این بازار، بستری قانونی برای معامله انواع اوراق بهادار فراهم کرده است و فرصت‌های متعددی برای کسب سود و افزایش ارزش دارایی را در اختیار سرمایه‌گذاران خود گذاشته است. البته استفاده از این فرصت‌ها به عوامل متعددی وابسته است. در واقع ورود به این بازار و کسب سود از آن نیاز به آموزش مفاهیم و آشنایی با ابزارهای تحلیلی دارد. بدون در نظر گرفتن این موارد، سرمایه‌گذاری در بورس می‌تواند با ریسک بالایی همراه باشد.

چرا در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنیم؟

علاوه بر بستر مناسب کسب سود، امکان مشارکت با سرمایه‌های محدود از دیگر مزایای فعالیت در بازار بورس است. به همین دلیل می‌توان با حداقل سرمایه موجود به این بازار راه یافت و از فرصت‌های کسب سود آن، بهره‌مند شد. امروزه حداقل سرمایه مورد نیاز برای معامله مستقیم سهام در بازار بورس ۵۰۰ هزار تومان است. سرمایه‌گذاری در بورس، علاوه بر متنفع کردن سرمایه‌گذاران به بهبود وضعیت اقتصادی هم کمک می‌کند. در واقع این بازار، منابع مالی خرد و کلان سرمایه‌گذاران تجمیع می‌شود و به صنایع مختلف تزریق می‌کند. با این کار بازار بورس، نقشی مستقیم در حرکت چرخ‌دنده‌های اقتصاد کشور خواهد داشت. سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس، با ریسک هم همراه است. سرمایه‌گذارانی که در این بازار فعالیت می‌کنند، باید با بازار سرمایه آشنایی کامل داشته باشند و ابزارهای تحلیل آن را بشناسند. این سرمایه‌گذاران باید بخشی از زمان روزانه خود را به رصد بازار سرمایه اختصاص دهند و تصمیم‌هایی برای سبد دارایی خود بگیرند. در واقع این تصمیمات نقشی مستقیم در کسب سود یا زیان‌دهی هر سرمایه‌گذار دارد.

 انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس

در حال حاضر، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به بازار بورس به دو روش می‌توانند از مزایای این بازار بهره‌مند شوند:

  •  سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس
  • سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس

۱- سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار بورس

سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار بورس، روشی است که سرمایه‌گذاران در آن شخصا وظیفه مدیریت دارایی‌ها را بر عهده می‌گیرند. این سرمایه‌گذاران بخشی از زمان روزانه خود را به رصد بازار سرمایه و بررسی خبرهای بازار اختصاص می‌دهند. همان طور که اشاره کردیم، امروزه فعالیت در این بازار تنها با ۵۰۰ هزار تومان ممکن شده است. به علاوه، بازار بورس نقدشوندگی بالایی هم دارد که این مزیت را می‌توان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازار به شمار آورد. نقدشوندگی بالا، زمینه‌ای فراهم می‌کند که سرمایه‌گذاران هر زمانی که نیاز داشتند، بتوانند سرمایه‌ خود را به پول نقد تبدیل کنند. البته بهره‌مندی از مزایای معامله مستقیم در بورس به پیش‌نیازهایی هم وابسته است. استفاده از این روش، نیازمند صرف زمان و انرژی است. هر سرمایه‌گذار باید به دقت وضعیت بازار را بررسی ‌کند و در مورد دارایی‌های خود تصمیماتی بگیرد. کسب سود در این بازار به شناخت وضعیت اقتصادی و قدرت تحلیل سرمایه‌گذار وابسته است. سرمایه‌گذار باید بتواند وضعیت اقتصادی و روندهای بازار سرمایه‌ را تحلیل کند و مطابق با تغییرات آن، تصمیماتی در مورد دارایی‌های خود بگیرد.

۲- سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار بورس

پس از مواجهه با چالش‌های سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه، روش‌های غیرمستقیم برای بهره‌مندی افراد بیشتری از فرصت‌های این بازار معرفی شدند. در این روش، سرمایه‌گذاران منابع مالی خود را به افراد متخصص بازار سرمایه می‌سپارند. استفاده از دانش و تخصص این افراد در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، زمینه‌ای برای ورود منابع مالی افراد بیشتری را به این بازار فراهم کرده است. این روش به افرادی که دانش یا زمان کافی ندارند، کمک می‌کند تا از فرصت‌های بازار بورس بهره‌مند شوند و به سود برسند.

خدمات سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به دو روش «سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها» و «خدمات سبدگردانی اختصاصی» انجام می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای مالی هستند که دارایی سرمایه‌گذاران را تجمیع و در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. هر یک از این صندوق‌ها با توجه به ترکیب پورتفوی آن، ریسک و بازدهی متفاوتی دارند. سرمایه‌گذاران با پرداخت کارمزد به صندوق‌ها از خدمات آن‌ها استفاده می‌کنند و با خیالی آسوده از مزایای صندوق بهره‌مند می‌شوند. در این روش سرمایه‌گذاران بدون درگیر شدن با اخبار و حواشی بازار و بی‌نیاز از به‌کارگیری ابزارهای تحلیلی، به سود می‌رسند. در حال حاضر صندوق‌های مختلفی در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، از جمله:

  • صندوق‌های درآمد ثابت
  • صندوق‌های سهامی
  • صندوق‌های کالایی (طلا، زعفران و …)
  • صندوق‌های اهرمی
  • صندوق‌های مسکن
  • صندوق‌های نیکوکاری
  • و …

این صندوق‌ها با در نظر گرفتن نحوه معامله واحدها به دو گروه «قابل معامله در بورس» و «مبتنی بر صدور و ابطال» تقسیم می‌شوند. همان طور که اشاره کردیم، به دلیل تخصیص دارایی متفاوت صندوق‌ها، ریسک و بازدهی هر یک از آن‌ها با دیگری تفاوت خواهد داشت. البته تنوع بالای صندوق‌ها موجب شده است که هر سرمایه‌گذار با ریسک‌پذیری و اهداف مالی مختلف بتواند گزینه‌ای مناسب برای تخصیص دارایی خود بیابد. توجه داشته باشید، با حداقل ۱۰۰ هزار تومان می‌توان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله در بورس را آغاز کرد. برای آشنایی بیشتر با صندوق‌ها، انواع آن‌ها و قوانین مربوط به ترکیب پورتفوی آن‌ها می‌توانید به مقاله «آشنایی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس» مراجعه کنید.

استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی هم ابزار دیگری برای کسب سود غیرمستقیم از بازار بورس است. خدمات سبدگردانی اختصاصی با سپردن منابع مالی سرمایه‌گذار به شرکت سبدگردان آغاز می‌شود. پس از آن، تیم سبدگردان با در نظر گرفتن میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار، بازدهی مورد نظر او، افق زمانی و عوامل دیگر سبدی از دارایی‌های موجود در بازار را مختص به او، تشکیل می‌دهد. وظیفه مدیریت این سبد و کنترل ریسک آن‌ هم بر عهده تیم مدیریت دارایی صندوق خواهد بود. در مقابل، این تیم برای ارائه خدمات سبدگردانی کارمزدی از سرمایه‌گذار دریافت می‌کند. معمولا قراردادهای سبدگردانی در مدت زمان یک ساله منعقد می‌شوند. سرمایه‌گذار در دوره پرداخت سود سالانه سبد دارایی خود امکان برداشت وجه را هم خواهد داشت. سبدگردان آگاه، خدماتی به عنوان سبدگردانی اختصاصی را به سرمایه‌گذاران علاقه‌مند ارائه می‌کند و وظیفه مدیریت دارایی این افراد را بر اساس اهداف دقیق مالی آن‌ها، بر عهده می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اصول سرمایه گذاری موفق را بشناسید!

گام‌های شروع به فعالیت در بورس

برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس ابتدا لازم است مراحلی را طی کنید. این مراحل را در ادامه بررسی می‌کنیم:

۱. دریافت کد بورسی

افراد برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس نیاز به دریافت کد بورسی و انتخاب یک کارگزار مناسب دارند. کارگزاری نهادی است که نقش واسطه میان سرمایه‌گذاران و بازار بورس را ایفا می‌کند. افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بورس باید پس از ثبت‌نام و احراز هویت در سجام، مراحل ثبت‌نام خود در کارگزاری مورد نظر را هم تکمیل کنند. تکمیل این مراحل از طریق سامانه آگاه اکسپرس به صورت رایگان و کاملا آنلاین، ممکن شده است. علاوه بر این، هر سرمایه‌گذار می‌تواند با مراجعه به شعب کارگزاری آگاه در سراسر کشور، مراحل احراز هویت و ثبت‌نام خود را تکمیل کند.

۲. آموزش بورس، یادگیری مداوم و رصد بازار

ورود به بازار بورس و فعالیت موفق در این بازار به عواملی چون به‌روزرسانی مداوم دانش بورسی و آشنایی با ابزارهای تحلیل بازار وابسته است. در غیر این صورت، ریسک بالایی به سرمایه‌گذار و سرمایه او وارد می‌شود.

برای کسب دانش مالی و به‌روزرسانی آن، می‌توانید از خدمات آموزش بورس آگاه استفاده کنید. کارگزاری آگاه با برگزاری دوره‌های آموزشی بورس به صورت حضوری و آنلاین برای طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران از مبتدی تا حرفه‌ای خدمات ویژه‌ای در زمینه افزایش سواد مالی سرمایه‌گذاران ارائه می‌کند.  آموزش بورس آگاه تاکنون بیش از ۵ هزار دوره آموزش بورسی را برای بیش از ۴۰ هزار شرکت‌کننده برگزار کرده است و کارنامه‌ای درخشان در این زمینه دارد.

۳. روش‌های معامله سهام در بازار بورس

در حال حاضر، تقریبا همه سرمایه‌گذاران از سامانه‌های معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها استفاده می‌کنند و سفارش‌های مربوط به خرید و فروش دارایی‌ها را کاملا آنلاین ثبت می‌کنند. استفاده از این بسترها سرعت ثبت سفارش را افزایش داده است و موجب صرفه‌جویی در زمان سرمایه‌گذاران هم شده است.

83 پاسخ به “آموزش روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران”

  1. AS6651 گفت:

    سلام
    توی باشگاه که رتبه ها رو نشون میده نفر اول اون روز که کدش AE0476 بود نوشته بود هر کس منو معرف خودش بزنه ۱۰۰۰۰ امتیاز بهش میدم. من این کار رو کردم ولی ایشون نداد. چکار کنم؟

    ۰
    • operator2 گفت:

      با سلام
      این موضوع به بآشگاه مشتریان مربوط نمیشه، لطفا اگر با خود فرد در ارتباط هستید صحبت کنید.

      ۰
  2. AR8601 گفت:

    سلام.
    به یه مشکل برخورد کردم
    خودم و همسرم و بچه هام توی آگاه ثبت نام کردیم نمی تونم همزمان همه دفتر کارها رو باهم باز کنم چون همزمان فقط می شه وارد یه دفتر کار شد از بقیه خارج میشه
    برا همین یه پیشنهاد دارم:
    بعضی از کارگزاری ها دو تا آدرس جداگانه برای ورود به دفتر کار دارن که اگه احیانا یک آدرس جواب نداد با دیگری وارد بشیم. اگه میشه شما هم همین کار رو انجام بدید که مثل بقیه امکاناتتون همه چیز عالی باشه.
    اگه این کار رو هم برای آنلاین و هم برای آفلاین انجام بدید خیلی عالی میشه.

    ۴
  3. AA0040 گفت:

    سلام
    هزینه های سرمایه گذاری در هر دو روش یکسانه؟

    ۰
    • Agah گفت:

      سلام
      خیر دوست گرامی
      هزینه ها و شرایط سرمایه گذاری در هر دو روش متفاوت است.
      باتشکر

      ۱
      • هادی گفت:

        سلام من میخوام مبلغ ۶میلیون تو صندوق سرمایه گذاری کنم کدوم صندوق رو باید ثبت نام کنم

        ۰
        • agah9 گفت:

          سلام دوست عزیز
          جهت آشنایی با نحوه سرمایه گذاری در صندوق ها لطفا در ساعات اداری با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۱ تماس حاصل فرمائید.

          ۰
    • AS2324 گفت:

      سلام. خیر هزینه سرمایه گذاری غیر مستقیم بیشتر است. بدلیل کارمزد صندوق ها

      ۰
  4. AS7747 گفت:

    بسیار عالی-بابت مفاهیم اولیه سرمایه گذاری در بورس بسیار سپاسگزارم-سرمایه گذاری مستقیم بهینه است

    ۴
  5. AR0754 گفت:

    سلام، ممنون، مطلب ارزنده ای بود ولی خیلی کم حجم. فقط چند اشکال تایپی مختصر داشت، که آنهم به یمن ارزندگی مطلب قابل چشم پوشی است. (قابل توجه خوانندگان محترم مقاله خصوصا مبتدیها برای توضیحات بیشتر نیز به مقالات دیگری در همین باشگاه مراجعه شود، علیرغم اینکه آخر مقاله نوشته شده مطالب مرتبطی وجود ندارد!! مطالب مرتبط با بخش های مختلف مقاله به وفور یافت می‌شود). ممنون که تحمل کردید. موفق باشید.
    همواره آموزش را سرلوحه زندگی بورسی و غیر بورسی خود قرار دهیم.

    ۹
1 2 3 11