چگونه در بازار آتی معامله کنیم؟

  • تاریخ درج ۲۱ مهر ۱۳۹۹
  • تاریخ ویرایش ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۶ نظر
  • ۳۹۷۹ مشاهده
چگونه در بازار آتی معامله کنیم؟

بازار آتی با وجود ویژگی‌های جذاب و منحصر به فردی چون داشتن اهرم مالی، دوطرفه بودن و فرصت آربیتراژ، با ریسک بالایی همراه است. به همین دلیل، برخی از معامله‌گران در بدو ورود به این بازار، با ترس و اضطراب برای انجام معاملات، مواجه می شوند. در این مطلب قصد داریم مراحلی را بررسی کنیم که یک معامله‌گر مبتدی در بازار آتی باید طی کند تا بهترین عملکرد را داشته باشد.


مراحل انجام معامله در بازار آتی

کسانی که علاقه‌مند به فعالیت در بازار آتی کالا هستند باید برای انجام معامله مراحل زیر را به ترتیب طی کنند:

  • آشنایی با اصول و مفاهیم قراردادهای آتی
  • آشنایی با بازار دارایی‌های پایه قراردادهای آتی
  • تجزیه و تحلیل قیمت دارایی‌های پایه
  • انجام معامله

در ادامه هر یک از این مراحل را به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با اصول و مفاهیم قراردادهای آتی

با توجه به ماهیت تعهدی قراردادهای آتی و دو طرفه بودن بازار، سازوکار معاملات در این بازار نسبت به بازارهای نقدی (سهام بورس) متفاوت و پیچیده‌تر است. لذا علاقمندان باید قبل از ورود به این بازار، با ماهیت و اصول قراردادهای آتی به خوبی آشنا شوند. علاوه بر این، کارگزاری آگاه یک دوره آموزش مقدماتی تحت عنوان «چگونه در بورس سکه و زعفران معامله نماییم» تعریف کرده است که هر سه‌شنبه ساعت ۱۵:۰۰ الی ۱۸:۰۰ به صورت رایگان برگزار می‌شود. علاقمندان با مراجعه به صفحه آموزش بورس بآشگاه مشتریان و مشاهده قسمت آتی کالا، می‌توانند در دوره مذکور ثبت نام کنند و با اصول و مفاهیم قراردادهای آتی آشنا شوند.

آشنایی با بازار دارایی‌های پایه قراردادهای آتی

معامله‌گران بازار آتی، علاوه بر آگاهی و شناخت نسبت به اصول و مفاهیم قراردادهای آتی و همچنین سازوکار انجام معاملات، می‌بایست از آخرین اخبار مرتبط با بازار دارایی‌های پایه (زعفران، پسته و زیره سبز)  و همچنین عوامل تاثیر گذار بر قیمت این دارایی‌ها مطلع باشند. از آن جایی که زعفران، پسته و زیره هر سه محصولات کشاورزی و صادراتی هستند، نحوه تحلیل قیمت آن‌ها تاحدی مشابه هم است. در نتیجه مطلب مذکور می‌تواند به عنوان راهنمایی برای تحلیل بازار دارایی‌های پایه قراردادهای آتی در نظر گرفته شود.

تجزیه و تحلیل قیمت دارایی‌های پایه

معامله‌گران پس از طی دو مرحله فوق، یعنی آشنایی با اصول قراردادهای آتی و جمع‌آوری اطلاعات در خصوص بازار پایه قراردادهای آتی، باید اقدام به تجزیه و تحلیل قیمت کنند. برای پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار آتی می‌توان از تحلیل بنیادی و تکنیکال استفاده کرد. لازم به ذکر است برای تحلیل تکنیکال در بازار آتی باید تایم فریم‌های کوتاه (۱۵ دقیقه، نیم ساعته، ۴۵ دقیقه) در نظر گرفته شود.

علاوه بر این، معامله‌گران می‌توانند با استفاده از تکنیک تابلو‌خوانی گرایش فعالان بازار جهت خرید یا فروش را شناسایی کنند و برای گرفتن موقعیت خرید یا فروش در بازار آتی تصمیم‌گیری کنند. همچنین در زمان‌هایی که بازار با هیجان شدیدی همراه است، معامله‌گران می‌توانند برای پیش‌بینی روند قیمت از استراتژی ACD در کنار سایر تحلیل‌های خود استفاده کنند.مراحل انجام معامله در بازار آتی

انجام معامله

آخرین مرحله، انجام معامله است. در واقع هر معامله‌گر بر اساس تحلیل و پیش‌بینی خود از قیمت دارایی پایه قراردادهای آتی، اقدام به خرید یا فروش می‌کند. در بازار آتی به دلیل ماهیت تعهدی قراردادها، هنگام انجام معامله لازم نیست کل ارزش معامله پرداخت شود. کافی است به میزان وجه تضمین اولیه در حساب در اختیار بورس موجودی باشد و فرد بر اساس پیش‌بینی خود می‌تواند موقعیت خرید یا فروش اخذ کند. ناگفته نماند در بازار آتی حتی بدون در اختیار داشتن دارایی‌هایی چون زعفران، پسته و زیره و تنها با واریز وجه تضمین، می‌توان اقدام به فروش قراردادهای آتی کرد.

معامله‌گران مبتدی قبل از انجام معامله لازم است چند نکته را مد نظر قرار بدهند تا احتمال زیان برای آن‌ها محدود شود:

  • معاملات خود را از یک قرارداد شروع کنید. به طور مثال معاملات خود را تنها در قرارداد آتی زعفران دی ماه انجام دهید و در سایر قراردادهای فعال، معامله نکنید.
  • با تنها یک یا دو موقعیت، اقدام به انجام معامله کنید. تعداد موقعیت کم، در ابتدای معاملات سبب می‌شود معامله‌گران بدون ترس و نگرانی از زیان‌های سنگین، با زیر و بم بازار آتی آشنا شوند.
  • با توجه به این که در ساعات ابتدایی و انتهایی بازار هیجان بیشتر است، توصیه می‌شود معامله‌گران مبتدی در ۲۰ دقیقه ابتدایی و انتهایی بازار معامله نکنند تا درگیر هجانات بازار نشوند.
  • برای معاملات خود حد سود و زیان قرار دهید. در سامانه آنلاین آتی آسا، امکان تنظیم حد سود و زیان وجود دارد، به نحوی که حتی اگر معامله‌گر پای سیستم نباشد، با فعال شدن حد سود یا زیان، موقعیت وی ازطریق سیستم بسته می‌شود.

سخن آخر

مراحل انجام معامله در بازار آتی را با هم بررسی کردیم؛ مراحلی که شامل آشنایی با مفاهیم اولیه، آشنایی با بازار دارایی‌های پایه، تجزیه و تحلیل و در نهایت انجام معامله می‌شود. در نظر داشته باشید که هیچ چیز به اندازه تجربه، هنر معامله‌گریِ معامله گران را تقویت نمی‌کند. معامله‌گران مبتدی بهتر است در آغاز مسیر با یک یا دو قرارداد و با گذاشتن حد سود و زیان برای معاملات خود، کسب تجربه کنند و مهارت معامله‌گری خود را با معاملات روزانه بهبود ببخشند.

ثبت نام و دریافت کد آتی کالا

برای دریافت کد آتی کالا و شروع سرمایه‌گذاری در این بازار روی دکمه زیر کلیک کنید:

16 پاسخ به “چگونه در بازار آتی معامله کنیم؟”

  1. لیلا دوست گفت:

    باسلام
    باتوجه به اینکه در معامله کل ارزش معامله پرداخت نمیشود میتواند برای هر دو طرف معامله خوب باشد

    ۳
  2. علیرضا خلف عادلی گفت:

    هنوز با این سیستم کار نکردم ولی کلا معاملات فیوچر نیاز به پلتفرم خودشون دارند و امیدوارم روزی ی پلتفرم مناسب ارايه بشه و روی همه نمادها فعال بشه

    ۱
  3. سید فرشاد قاسمی گفت:

    با توجه به ریسک نگهداری طلا و سکه در منزل معامله در بازار آتی به نظرم ارزشمند است

    ۷
  4. پریسا ملکی نژاد گفت:

    این نوع معامله برای افرادی مثل کشاورزان و تولیدکنندگانی که قصد دارند ریسک خود را کم کنند بسیار خوب است.

    ۲
  5. حسین گفت:

    سلام
    چه مراحلی برای فعال کردن کد بورسی برای معاملات در بازار آتی باید انجام دهیم؟

    ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: