چگونه حساب معاملات آتی خود را شارژ کنیم؟

  • ۵ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹
  • ۲۶ نظر
  • ۴۹۲۰ مشاهده
نحوه شارژ حساب معاملات آتی

اولین گام برای انجام معامله در بازار آتی کالا، شارژ کردن حساب به میزان وجه تضمین اولیه است. یکی از سوالاتی که معامله‌گران در بدو ورود به بازار آتی با آن مواجه می‌شوند این است که چگونه حسابِ در اختیار بورس را برای انجام معاملات آتی کالا شارژ کنیم؟ در این مطلب قصد داریم نحوه شارژ کردن این حساب را برای شما شرح دهیم و نکات مهمی را درباره معرفی حساب در اختیار بورس و نحوه برداشت وجه از این حساب، مطرح کنیم.

حساب‌های مورد نیاز برای معاملات آتی کالا

قبل از شرح نحوه شارژ حساب در اختیار بورس برای انجام معاملات آتی، لازم است ابتدا به معرفی حساب در اختیار بورس در معاملات آتی کالا بپردازیم. هر سرمایه‌گذار برای دریافت کد آتی کالا، می‌بایست دو شماره حساب به کارگزاری معرفی کند.

  • حساب در اختیار بورس (حساب عملیاتی)
  • حساب شخصی (حساب پشتیبان)

حساب در اختیار بورس حسابی است که هر معامله‌گر به نام خود افتتاح می‌کند اما حق برداشت از آن را ندارد. در واقع حق برداشت از این حساب منحصرا در اختیار بورس خواهد بود. برای انجام معاملات آتی کالا، وجه لازم باید به حساب در اختیار بورس واریز شود. به همین دلیل حساب در اختیار بورس، حساب عملیاتی نیز نامیده می‌شود.
حساب شخصی، حسابی است که به حساب در اختیار بورس متصل می‌شود و فقط هنگام برداشت وجه کاربرد دارد. در واقع چنان چه سرمایه‌گذار پس از واریز وجه به حساب در اختیار بورس، تمایل به برداشت وجه داشته باشد، به طور مستقیم قادر به برداشت از حساب در اختیار بورس نخواهد بود. به این منظور، معامله‌گر باید تقاضای برداشت وجه را به کارگزار بدهد، پس از آن، کارگزار این درخواست را به بورس ارسال می‌کند. در نهایت بورس کالا وجه درخواستی را از حساب در اختیار بورس معامله‌گر به حساب شخصی وی منتقل می‌کند.

نکته: معرفی حساب برای معاملات آتی کالا تنها از دو بانک سامان و ملت امکان‌پذیر است.

نکته: هنگام معرفی حساب، هر دو حساب (در اختیار بورس و شخصی) باید از یک بانک باشند؛ یعنی هر دو یا از بانک ملت یا از بانک سامان.

نکته: افتتاح حساب در اختیار بورس در بانک سامان، نیاز به برگه معرفی‌نامه از سوی کارگزاری دارد.

نحوه شارژ کردن حساب در اختیار بورس

چگونه حساب معاملات آتی خود را شارژ کنیماکثر معامله‌گران تازه‌وارد، برای شارژ حساب در اختیار بورس در سامانه آنلاین آتی، دنبال آیکون پرداخت شتابی یا واریز وجه می‌گردند و آن را پیدا نمی‌کنند. لازم به ذکر است شارژ کردن حساب در اختیار بورس در بازار آتی شبیه شارژ کردن حساب معاملات سهام نیست. در واقع در سامانه آنلاین آتی کالا هیچ درگاهی برای پرداخت وجه وجود ندارد. از آن جایی که معامله‌گر برای انجام معاملات آتی کالا باید وجه را به حساب در اختیار خود واریز کند و نه حساب کارگزاری، می‌تواند از هر طریقی که بخواهد این کار را انجام دهد. یعنی می‌تواند وجه مورد نیاز را از طریق مراجعه حضوری به بانک یا از طریق اینترنت بانک، همراه بانک یا عابر بانک به حساب در اختیار بورس واریز کند.

نکته: در صورتی که معامله‌گر حساب در اختیار بورس خود را فراموش کرده باشد، از طریق تماس با کارگزاری می‌تواند از آن مطلع شود.

به روزرسانی حساب در اختیار بورس

هنگامی که معامله‌گر حساب در اختیار بورس خود را شارژ کرد، می‌بایست از طریق سامانه آنلاین آتی کالا و قسمت مدیریت مالی، برای به روز رسانی حساب اقدام کند تا وجه واریز‌شده در سامانه آنلاین نمایش داده شود. در صورتی که معامله‌گر عمل به روز رسانی حساب را در سامانه آنلاین آتی انجام ندهد، وجه واریز شده در سامانه آنلاین نمایش داده نمی‌شود.            نکته: پس از واریز وجه و به روز رسانی حساب در سامانه آنلاین، وجه مورد نظر بلافاصله در سامانه آنلاین نمایش داده می‌شود.

به روز رسانی حساب در اختیار بورسنکته: اگر واریز وجه از طریق عملیات پایا یا ساتنا صورت گرفته باشد، نمایش وجه در سامانه انلاین آتی کالا با تاخیر صورت خواهد گرفت.

برداشت وجه از حساب در اختیار بورس

معامله‌گران حق برداشت از حساب در اختیار بورس را ندارند و برای برداشت از این حساب، باید درخواست خود را به کارگزار ارسال کنند. چنان چه درخواست تا یک ربع پس از اتمام جلسه معاملاتی به کارگزار داده شود، روز کاری بعد تا حداکثر ساعت ۱۰:۰۰ مبلغ درخواستی از حساب در اختیار بورس (توسط بورس) برداشت شده و به حساب شخصی معامله‌گر منتقل می‌شود.

برداشت وجه از حساب در اختیار بورسنکته: در صورتی که مبلغ درخواستی تا ساعت ۱۰:۰۰ روز کاری بعد به حساب شخصی معامله‌گر نیاید، او می‌تواند دلیل عدم تایید درخواست را در سامانه آنلاین آتی کالا و در قسمت گزارش درخواست برداشت وجه مشاهده کند.

گزارش درخواست برداشت وجه در سامانه آتینکته: در صورتی که درخواست برداشت وجه توسط کارگزار تایید شده باشد اما وجه در روز کاری بعد به حساب شخصی معامله‌گر منتقل نشده باشد، معامله‌گر باید با کارگزاری تماس بگیرد و دلیل عدم انجام درخواست را پیگیری کند.

تایید درخواست برداشت وجه

سخن آخر

معامله‌گران برای انجام معاملات آتی کالا باید وجه را به حساب در اختیار بورس واریز کند و نه حساب کارگزاری؛ بنابراین می‌توانند وجه مورد نیاز را از طریق مراجعه حضوری به بانک یا از طریق اینترنت بانک، همراه بانک یا عابر بانک به حساب در اختیار بورس واریز کند. حساب در اختیار بورس در بانک سامان(به اصلاح حساب ۸۴۰) با ارائه معرفی‌نامه از کارگزاری قابل افتتاح است. در بانک ملت، هر حساب کوتاه مدت‌ساده (بدون طرح‌هایی از قبیل اوج، اقتصاد خانواده و …) و انفرادی را که به صورت حضوری افتتاح شده است، می‌توان برای در اختیار بورس شدن استفاده کرد. معامله‌گران هنگام معرفی حساب بانک ملت باید به این نکته توجه کنند که حساب در اختیار بورس، مسدود می‌شود. در واقع هر بار که وجه به این حساب واریز می‌شود، برای برداشت باید به بورس درخواست داده شود تا مبلغ مورد نظر پس از یک روز کاری، به حساب شخصی انتقال یابد.

26 پاسخ به “چگونه حساب معاملات آتی خود را شارژ کنیم؟”

  1. امیر طاها گفت:

    معاملات آتی کالا در جهان طرفداران زیادی دارد چرا که این بازار منافع خریدار و فروشنده کالا را تامین کرده و فرصت کسب سود را برای نوسان‌گیران نیز فراهم می‌کند.

    در واقع فعالان این بازار به سه دسته تقسیم می‌شوند:

    خریداران کالا: کسانی که به کالایی (مثلا سکه) در آینده نیاز دارند، امروز در بازار آتی با قیمت معین پیش خرید می‌کنند.
    فروشندگان کالا: کسانی که قصد دارند در آینده کالا (سکه‌های) خود را بفروش برسانند، امروز می‌توانند به قیمت معین برای ماه دلخواه در آینده پیش فروش کنند.
    نوسان‎گیرها: کسانی که قصد خرید و فروش فیزیکی اصل کالا (سکه) را ندارند، بلکه می‌خواهند با پیش‌بینی درست روند قیمت کالا (سکه) سود سرشاری بدست آورند.

    بازار آتی به رونق اقتصاد کمک زیادی می‌کند. زیرا هم تولید کننده و مصرف کننده می‌توانند ریسک خود را کاهش دهند و هم کسانی که مایلند با ریسک بالاتر سودهای کلان کسب کنند می‌توانند با معاملات قانونی و مطمئن به هدف خود برسند.

    ۱
  2. فرهاد گفت:

    برای موفقیت در هر کاری کسب دانش و مهارت خیلی مهم و ضروری است
    عالی بود/ سپاس

    ۱
  3. لیلا دوست گفت:

    این آموزش خیلی کار خوب وعالی بود من خودم به هرکس نیاز داشت آموزش میدادم

    ۴
  4. رضا گفت:

    دانش بورسی از همه نکات مهم تر است و بسیار لازم جهت موفقیت

    ۷
  5. محمد گفت:

    سلام، باید حساب معاملاتی پیوسته شارژ باشه، وقتی نیاز به خرید بخصوص عرضه اولیه شد، راحت انجام دهیم.

    ۶
    • مسعود گفت:

      سلام. حساب آتی کالا برای عرضه اولیه قابل استفاده نیست عزیزبرادر. فقط برای معاملات سکه طلا و زعفران و زیره و پسته هست و بس.

      ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 5