پنج گام مهم برای سرمایه‌گذاری در جوانی

  • تاریخ درج ۲۹ آذر ۱۴۰۰
  • تاریخ ویرایش ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۸ نظر
  • ۱۶۳۰ مشاهده
5 نکته خوب سرمایه گذاری

داشتن استراتژی شخصی برای ورود به هر سرمایه‌گذاری ضروری است. هر شخصی باید بر اساس استراتژی که بنا بر میزان ریسک‌پذیری خود طراحی می‌کند سرمایه‌گذاری کند. برای این منظور دانستن نکاتی که منجر به یک سرمایه‌گذاری خوب و موفق می‌شود به افراد کمک بسیاری می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی پنج نکته مهم برای سرمایه گذاری در جوانی بپردازیم.


ویدئو بررسی نکات مهم برای سرمایه گذاری در جوانی


نکات مهم مالی برای سرمایه گذاری در جوانی

آرزوی همه افراد در سرمایه‌گذاری این است که سود دلخواه به دست آورند. در واقع اکثرا می‌خواهند با سرمایه کم سود زیاد کسب کنند. این آرزو محقق شدنی است البته در صورتی که بدانیم چه نکاتی را در سرمایه‌گذاری رعایت کنیم. نکاتی که در ادامه برای شما نام می‌بریم تنها گوشه‌ای از سرزمین بزرگ و عجیب دانش‌های سرمایه‌گذاری است اما همین پنج نکته راه‌گشای بسیاری از چالش‌هایی است که احتمالا بر سر راه سرمایه گذاری در جوانی قرار می‌گیرد.

۱. مدیریت جریان پول نقد را یاد بگیرید.

در شرایطی که بسیاری از کسب و کارهای نوپا به دلایل مختلف شکست می‌خورند رعایت یک نکته می‌تواند کسب و کار شما را نجات دهد و آن مدیریت جریان پول است. شما باید بدانید که هر ریال پول‌تان از کجا می‌آید و در کجا خرج می‌شود. اگر به جریان پول نقد در کسب و کار یا سرمایه‌گذاری خود توجه نکنید، در واقع خود را در معرض خطر ورشکستگی یا ضرر قرار خواهید داد. هر چقدر هم که دلیل موجهی برای سرمایه‌گذاری داشته باشید باز هم به بودجه‌بندی نیاز دارید. بودجه‌بندی یکی از مولفه‌های مهم در سواد مالی است. شنیده‌ایم که می‌گویند نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد قرار داد. در مورد مدیریت وجه نقد هم همین مثل حکم‌فرما است. یعنی نباید سرمایه نقدی را در یک زمینه صرف یا سرمایه‌گذاری کرد.

نکته دیگر در زمینه مدیریت وجه نقد این است که با شروع کسب و کار جدید قطعا هزینه‌های زیادی خواهید داشت و استخدام یک حسابدار تمام وقت یا استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری برای ثبت یا سازماندهی دفاتر امری ضروری است. این کار نه تنها به مدیریت جریانات نقدی شما کمک می‌کند بلکه برآورد مالیات سالیانه را نیز بسیار آسان‌تر می‌کند. یادگیری مدیریت جریان وجوه برای هر فردی و در هر شغلی، ضروری است. برای این که دیدگاه دقیقی نسبت به مخارج و درامد خود داشته باشید، می‌توانید از شیوه یادداشت‌برداری استفاده کنید. اپلیکیشن‌های مدیریت مالی نیز به سادگی امکان محاسبه دخل و خرج ماهانه را برای‌تان فراهم می‌کنند.

۲. اولویت‌بندی کنید.

یکی دیگر از نکات مهم برای سرمایه گذاری در جوانی، اولویت‌بندی برای مخارج و هزینه‌ها است. توقعات و هزینه‌های شخصی خود را پیگیری و کنترل کنید. گاهی لازم است برای بقاء کسب و کار هزینه‌ها محدود شوند یا هزینه‌های ثابت تغییر کنند. مثلا زمانی که می‌بینید هزینه اجاره دفتر کارتان که در بالای شهر واقع شده به صرفه نیست، باید نقل مکان کنید. در حقیقت شما باید بخش عمده سرمایه خود را به رشد و پیشرفت اختصاص دهید نه هزینه‌های جانبی که هیچ کمکی به پیشرفت کسب و کار شما نمی‌کند. بسیار دیده شده که مدیران تازه کار بیش از حد روی هزینه‎‌های اشتباه تمرکز دارند. مانند دفاتر زیبا، امکانات رفاهی بیش از حد و…  تا جایی که اولویت‌های اصلی را  فراموش می‌کنند. اگر می‌خواهید یک سرمایه‌گذار موفق باشید لازم است از عادات سرمایه‌گذاران موفق پیروی کنید و یکی از عادات این گروه دقت به هزینه‌ها است. در واقع تنها وسیله موفقیت در کار سخت‌کوشی و تعهد نیست و این دو مورد به تنهایی نمی‌توانند همه هزینه‌های شما را پوشش دهند.

۳. اهداف مالی خود را مشخص کنید.

مشخص کردن هدف مالی این نیست که مثلا بگویید «هدفم این است که یک شرکت میلیاردی بسازم» بلکه باید دقیق اهداف مالی خود را مشخص کنید طوری که کاملا قابل دستیابی و قابل اندازه‌گیری باشند. تعیین اهداف درآمدی ماهانه، هفتگی یا حتی روزانه انگیزه شما را برای ماندن در مسیر بیشتر می‌کند و باعث می‌شود تا اقدامات لازم را برای رشد مداوم انجام دهید. شما می‌توانید چند هدف کوچک را برای خود مشخص کنید و برنامه‌ریزی دقیق آن‌ها را انجام دهید تا قبل از رسیدن به هدف نهایی، اهداف دیگر را تیک زده  و راه رسیدن به اهداف بزرگ‌تر را آموخته باشید. چرا که این اهداف کوچک هستند که اعتماد به نفس لازم را برای ادامه قدرتمندانه مسیر به شما می‌دهند. دید شما به جایگاهی که قرار است در آینده به آن برسید نیز بسیار مهم است. برای هدف‌گذاری در ابتدا این سوال را از خود بپرسید که من خود را در آینده چگونه می‌بینم؟ اگر دائما زیان را در نظر داشته باشید و دائما به خود حس ترس ضرر را القا ‌کنید در حقیقت مانع بزرگی بر سر راه هدف‌گذاری و در کل سرمایه‌گذاری خود قرار می‌دهید. بنابراین یکی از نکات مهم برای سرمایه گذاری در جوانی این است که عملکرد ذهن خود را کنترل کنید.

در این مرحله نیز نوشتن کمک بسیاری به شما خواهد کرد. اهداف خود را بنویسید و اولویت‌بندی کنید. در مراحل مختلف به این نوشته‌ها مراجعه کنید و وضعیت خود را بسنجید. تا چه حد به اهداف‌تان نزدیک شده‌اید؟ چه عواملی باعث موفقیت یا شکست‌تان شده‌اند؟ چگونه می‌توانید عملکرد خود را بهبود ببخشید؟

۴. ریسک سرمایه‌گذاری را در نظر بگیرید.

یکی از اصول مهم که باید در سرمایه‌گذاری آن را در نظر داشته باشیم، ریسک است. سرمایه‌گذار موفق به خوبی واقف است که چنانچه ریسک را نادیده بگیرد هیچ وقت نمی‌تواند از مزایای آن بهره‌مند شود. وجود ریسک برای یک سرمایه‌گذاری موفق لازم و سبب کسب بازده بالا است. هنگامی که متوجه اهمیت ریسک باشیم و بر اساس شناخت میزان ریسک‌پذیری خود و شناخت ریسک موجود در معامله سرمایه‌گذاری کنیم، رضایت بیشتری کسب می‌کنیم. به همین ترتیب نیز سرمایه‌گذاری‌هایی که ریسک اندکی دارند، بازده چندانی ندارند. سرمایه‌گذاری در حقیقت به این معنا است که سرمایه خود را در کاری قرار دهیم که در درازمدت سودآور باشد. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها و کسب و کارها در درازمدت بازده عالی دارند و چنانچه بخواهیم در کوتاه مدت بازده عالی کسب کنیم، باید میزان ریسک‌پذیری خود را بالا ببریم. توصیه ما این است که چنانچه ریسک‌پذیری کمی دارید یا به دنبال بازارهای پر نوسان نباشید یا با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید. شما با سرمایه گذاری در بورس می‌توانید ریسک خود را با صندوق های سرمایه گذاری مدیریت کنید. اگر ریسک‌پذیری بالایی دارید و بازدهی بالا می‌خواهید، صندوق های سهامی گزینه مناسبی هستند. اگر سرمایه‌گذاری بدون ریسک می‌خواهید، صندوق درآمد ثابت را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید سبدی از صندوق‌های مختلف تشکیل دهید و از این طریق به مدیریت ریسک و بازدهی بپردازید.

۵. کار امروز را به فردا موکول نکنید.

افرادی که منتظر روزهای آینده هستند تا در آن روزها یک سرمایه‌گذاری موفق داشته باشند سود امروز را از دست می‌دهند. هم اکنون که شما منتظر روزهای آینده هستید سودهایی در بازار وجود دارد که از دید شما پنهان است و شما خود را از آن‌ها محروم کرده‌اید. امروز و فردا کردن در سرمایه‌گذاری معنایی جز از دست دادن طعم دلچسب یک سود نیست. سرمایه گذاری در جوانی ضامن تامین آسایش مالی در آینده است. از همین امروز اقدام کنید!


سخن آخر

در این مقاله از پنج نکته خوب مالی که هر سرمایه‌گذار جوان باید رعایت کند گفتیم و رعایت این نکات را مساوی با موفقیت و کسب سود عنوان کردیم. مدیریت جریان پول نقد، مدیریت هزینه‌ها، مدیریت ریسک، مدیریت زمان و تعیین هدف، پنج اصل اساسی سرمایه گذاری در جوانی هستند که رعایت آن‌ها شما را در مسیر ترقی و پیشرفت مالی به پیش می‌راند.

18 پاسخ به “پنج گام مهم برای سرمایه‌گذاری در جوانی”

  1. محمود منصوري گفت:

    با سلام
    بخش آموزش بآشگاه فوق العاده هست و من علاوه بر استفاده خودم براي دوستانم نيز فوروارد مي كنم.

    ۱
  2. علی گفت:

    بسیار عالی چون واقعا یک معامله گر حتما باید استراتژی داشته باشد

    ۲
  3. سید گفت:

    عالی. تشکر

    ۵
  4. سحر بشتام گفت:

    عالی بود سپاس

    ۵
  5. سیدمجیدسادات گفت:

    داشتن استرتژی در معاملات بسیار مهم و ضرروری بوده بطوریکه باید به ان کاملا پایبند بودو از هر گونه هیجان و طمع و ترس اجتناب کرد.

    ۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: