همه چیز درباره آزادسازی سهام عدالت (راهنمای کامل)

  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۱۰۹۴ نظر
  • ۱۳۴۳۲۶ مشاهده
شرایط آزادسازی سهام عدالت

به‌روزرسانی ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
اطلاعیه جدید شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با واریز سود سهام عدالت به جاماندگان:
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در حدود یک میلیون و هشتصد هزار سهامدار سهام عدالت به دلیل وجود مشکلاتی در خصوص شماره شبای بانکی، موفق به دریافت سود سهام عدالت نشده‌اند.

در همین راستا این سازمان اعلام کرده که سهامداران می‌توانند با اصلاح شماره شبای خود، سود سال‌های ۹۸ و ۹۹ سهام عدالت را دریافت کنند. لازم به ذکر است که سهامداران برای اصلاح شماره شبا باید مراحل ثبت نام و احراز هویت در سایت سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) را به اتمام برسانند.

اطلاعیه: امکان لغو سفارش فروش در سامانه سهام عدالت آگاه فراهم شده است. در قسمت گزارش درخواست‌های فروش می‌توانید سفارش خود را لغو کنید. در صورتی که درخواست قبل از ساعت ۱۴ ثبت شده باشد، پس از گذشت حداکثر ۷۲ ساعت کاری سفارش لغو خواهد شد. در صورتی که لغو سفارش فروش خود را بعد از ساعت ۱۴ ثبت کنید، لغو سفارش از روز کاری بعد ارسال و سه روز کاری بعد نتیجه آن مشخص می‌شود.

توجه: لغو سفارش تنها در صورتی امکان‌پذیر است که فروش توسط شرکت سپرده‌گذاری انجام نشده باشد. در صورت انجام شدن معامله به صورت کامل یا قسمتی از آن، لغو سفارش امکان‌پذیر نخواهد بود.

اطلاعیه مهم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره فروش سهام عدالت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار یک اطلاعیه‌، از تصمیم‌گیری در مورد فروش سهام عدالت در آینده نزدیک خبر داد.« آن دسته از مشمولان سهام عدالت که سفارش فروش سهام خود را در ماه‌های گذشته در درگاه‌های الکترونیکی شرکت‌های کارگزاری یا سیستم بانکی ثبت کرده‌اند اما با توجه به تغییرات قیمتی ایجادشده از روز ثبت سفارش تاکنون، قصد انصراف دارند تنها تا پایان هفته جاری ( ۵ شهریورماه ۱۴۰۰) مهلت دارند، سفارش‌های خود را لغو کنند. بدیهی است سهامدارانی که سفارش‌های فروش سهام عدالت خود را لغو نکنند، سفارش های قبلی آن‌ها معتبر بوده و برای فروش اعمال خواهد شد.»

مرکز تماس ذینفعان بازار سرمایه با شماره ۱۵۶۹ آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران سهام عدالت خواهد بود.

نحوه ثبت درخواست فروش غیرحضوری سهام عدالت:

با توجه به ایجاد امکان فروش بخشی از سهام عدالت توسط کارگزاری ها و بانک ها، چنانچه درخواست آزادسازی سهام خود را به‌صورت مستقیم در سامانه سهام عدالت ثبت کرده‌اید، به‌منظور ثبت درخواست فروش غیرحضوری (بدون نیاز به دریافت کد بورسی) این سهام از طریق کارگزاری آگاه، می‌توانید از طریق لینک بالا اقدام کنید. 

آزادسازی سهام عدالت از خبرهای داغ این روزها است. سهامی که از سال‌ها پیش در اختیار اقشار کم‌درآمد جامعه قرار گرفته است و می‌توان آن را نوعی یارانه در نظر گرفت. اخیراً مقام معظم رهبری، در قالب ابلاغیه‌ای که در تاریخ نهم اردیبهشت منتشر شد، با درخواست دولت مبنی بر آزادسازی این سهام موافقت کردند. به این معنی که از این به بعد، با رعایت شروط و ضوابط خاصی، امکان معامله این سهام در بازار بورس برای مردم فراهم می‌شود.

این خبر، ابهامات زیادی ایجاد کرده است و به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تمامی جزئیات مربوط به نحوه آزادسازی سهام عدالت را در اختیارتان بگذاریم.

سهام عدالت چیست و چه کسانی مشمول آن می‌شوند؟

قبل از هر چیز، باید بدانیم سهام عدالت چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد. طرح توزیع سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ آغاز شد. دولت نهم این طرح را اجرایی کرد و سهام بعضی از کارخانه‌ها و بنگاه‌های دولتی را در اختیار اقشار مشخصی از جامعه قرار داد. هدف از این طرح، افزایش رفاه اقشار کم‌درآمد جامعه بود. در مرحله اول، دهک بندی انجام شد. ۴۲ میلیون نفر در قالب شش دهک مشمول این طرح شدند. گروه‌های زیر صاحبان سهام عدالت هستند:

  • مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی
  • روستاییان و عشایر
  • کارگران فصلی ساختمانی
  • گروه‌های کم‌جمعیت مانند خبرنگاران، زنان سرپرست خانوار، طلاب، خادمان مساجد و … .
  • کارمندان و بازنشستگان دولتی، دستگاه‌های عمومی و بازنشستگان کشوری و لشکری

اگر مشمول سهام عدالت باشید، احتمالاً از آن اطلاع دارید و سود مربوطه را دریافت کرده‌اید؛ بااین‌حال برای استعلام وضعیت خود می‌توانید به سایت www.samanese.ir مراجعه کنید. در این سامانه، کد ملی خود و دیگر اطلاعات درخواستی را وارد می‌کنید. درصورتی‌که مشمول باشید، برگه سهام را مشاهده خواهید کرد.

کدام شرکت‌ها در سبد سهام عدالت قرار دارند؟

در حال حاضر ۴۹ شرکت در سبد سهام عدالت حضور دارند که از این تعداد، ۳۵ مورد شرکت بورسی و ۱۴ مورد غیر بورسی هستند. فهرست شرکت‌های بورسی پرتفوی سهام عدالت و ارزش بازار، ارزش سهام تخصیص‌یافته به سهام عدالت و نیز میانگین ارزش معاملات روزانه سهام آن‌ها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

شرکت های موجود در سبد سهام عدالت

فهرست شرکت های بورسی موجود در سبد سهام عدالت

منظور از آزادسازی سهام عدالت چیست؟

همیشه بحث و گفت‌وگوهای زیادی درباره لزوم خصوصی‌سازی در میان مسئولان کشور وجود داشت و طرح‌های زیادی در این راستا ارائه می‌شد. مفهوم سهام عدالت نیز در همین راستا مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت. در طی سال‌های گذشته، سازمان خصوصی‌سازی کشور مسئولیت این سهم‌ها را به عهده داشت. خرید و فروش‌ها و جابه‌جایی‌ها از طریق همین سازمان انجام می‌شد و مردم سود خود را به‌صورت سالیانه دریافت می‌کردند. با این اوصاف، آزاد شدن سهام عدالت یعنی این اختیارات از دست سازمان خصوصی‌سازی خارج می‌شود و در اختیار صاحبان سهام و بعضی شرکت‌ها قرار می‌گیرد. البته اجباری در این مسئله وجود ندارد و شما می‌توانید برای آزادسازی اقدام نکنید و به صورت خودکار روش غیر مستقیم برای‌تان انتخاب خواهد شد. 

ارزش برگه‌های سهام عدالت چقدر است؟

مبلغ هر برگه سهام عدالت با توجه به دهکی که در آن قرار گرفته‌اید، متفاوت است. بالاترین رقم متعلق به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی است. هر برگه از سهام عدالت این افراد یک میلیون تومان ارزش دارد. مبلغ برگه‌های سهام اقشار و دهک‌های دیگر کمتر است. همان‌طور که اشاره کردیم، واگذاری این برگه‌ها از سال ۸۵ آغاز شد. در طول زمان ارزش برگه‌های سهام چند برابر شده است. برای مشاهده ارزش روز سبد سهام خود، به سامانه سهام عدالت آگاه مراجعه فرمایید. 

چگونه سهام عدالت خود را آزاد کنیم؟

برای آزادسازی سهام عدالت، باید به وب‌سایت samanese.ir مراجعه کنید. پس از ورود به وب‌سایت، کد ملی را وارد کرده و به چند سؤال امنیتی پاسخ می‌دهید. اگر اطلاعات واردشده صحیح باشد، به حساب سهام عدالت خود دسترسی پیدا خواهید کرد.

سامانه الکترونیکی سهام عدالت

پس از تأیید اطلاعات شخصی، لازم است روش‌ آزادسازی را انتخاب کنید.

آزادسازی سهام عدالت

در این مرحله، ابهاماتی برای برخی پدید آمده است و بسیاری افراد در این زمینه دچار سردرگمی شده‌اند. ما برای رفع این ابهام‌ها، تمامی روش‌ها را با جزئیات کامل معرفی خواهیم کرد. دقت داشته باشید که فرصت آزادسازی سهام عدالت به پایان رسیده است و در حال حاضر امکان تغییر روش وجود ندارد. 

روش‌های آزادسازی سهام عدالت چیست؟

قبل از هر چیز لازم است بدانید که دو روش برای آزادسازی سهام عدالت در اختیارتان خواهد بود؛ که با نام‌های مستقیم و غیرمستقیم شناخته می‌شوند. هر یک از این روش‌ها برای افراد خاصی مناسب هستند؛ اما احتمال سود و زیان در هر دوی آن‌ها وجود دارد.

روش سهام‌داری مستقیم

آزادسازی سهام عدالت به تدریج صورت می‌گیرد. هدف نهایی این است که کنترل معاملات سهام عدالت نیز مانند دیگر سهم‌ها در اختیار شخص سهام‌دار باشد؛ اما این هدف هنوز محقق نشده و سهام عدالت به پرتفوی مشتریان اضافه نشده است. در حال حاضر اختیار فروش تا سقف ۶۰ درصد از سهام عدالت به سهام‌داران داده شده است. برای این کار لازم است به سامانه‌های مخصوص مراجعه کنید و وکالت فروش سهم‌های مد نظر خود را به کارگزاری بدهید. کارگزاری سهام را با اجازه ناظر بازار به فروش می‌رساند و وجه حاصل را به حسابی که معرفی کرده‌اید واریز می‌کند. به این منظور، می‌توانید به سامانه سهام عدالت کارگزاری آگاه مراجعه  کنید. 

روش آزادسازی غیرمستقیم

با انتخاب این روش، مدیریت سهام ‌عدالت خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار می‌کنید. شرکت مربوطه، خرید و فروش‌ها را انجام می‌دهد و شما حق هیچ‌گونه دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت.  این شرکت‌ها موظف‌اند ۷۰ درصد از سهام را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و ۳۰ درصد آن را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه‌های استانی اختصاص دهند. در جدیدترین تصمیم‌گیری، بنا شده است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وارد بورس شوند و سهام آن‌ها در اختیار صاحبان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده بودند قرار گیرد. در حال حاضر بعضی از این شرکت‌ها وارد بورس شده‌اند و امکان خرید و فروش سهام آن‌ها وجود دارد. 

نحوه فروش سهام عدالت در روش غیر مستقیم چگونه است؟

در روش غیر مستقیم، مدیریت سهام عدالت در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌گیرد. این شرکت‌ها به تدریج وارد بورس و فرابورس می‌شوند و مانند یک صندوق سرمایه‌گذاری عمل می‌کنند. مشمولان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند، سهامدار این شرکت‌ها خواهند بود. فرایند ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس آغاز شده است. در حال حاضر ۲۸ شرکت سرمایه‌گذاری استانی در بورس پذیرفته شده‌اند که فهرست آن‌ها را در جدول زیر ذکر کرده‌ایم. معاملات سهام بعضی از این شرکت‌ها آغاز شده است. با مراجعه به وب سایت tsetmc می‌توانید وضعیت روز نمادها را مشاهده بفرمایید.

ردیف نام استان نام نماد وضعیت 
۱ آذربایجان شرقی وساشرقی فعال
۲  آذربایجان غربی وساغربی فعال
۳ اردبیل وساربیل فعال
۴  اصفهان وسصفا فعال
۵  ایلام وسیلام فعال
۶ بوشهر وسبوشهر فعال
۷  تهران وستهران غیر فعال
۸ چهار محال و بختیاری وسمحال غیر فعال
۹ خراسان جنوبی وسخراج فعال
۱۰ خراسان شمالی وسخراش فعال
۱۱ خوزستان وسخوز فعال
۱۲ زنجان وسزنجان فعال
۱۳ سمنان وسمنان غیر فعال
۱۴ سیستان‌ و بلوچستان وسیستا فعال
۱۵ فارس وسفارس فعال
۱۶ قم وسقم فعال
۱۷ کردستان وسکرد فعال
۱۸ گلستان وسگلستا فعال
۱۹ گیلان وسگیلا فعال
۲۰ لرستان وسلرستا فعال
۲۱ مرکزی وسمرکز فعال
۲۲ هرمزگان وسهرمز غیر فعال
۲۳ همدان وسهمدا فعال
۲۴ یزد وسیزد فعال
۲۵ خراسان رضوی وسرضوی فعال
۲۶ کرمان وسکرمان فعال
۲۷ کرمانشاه وسکرشا فعال
۲۸ کهگیلویه و بویر احمد وسکهبو فعال
۲۹ مازندران وسمازن فعال
۳۰ قزوین وسقزوین غیر فعال

بدیهی است که معاملات سهام این شرکت‌ها از طریق بورس و سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها انجام می‌شود. بنابراین افرادی که روش سهام‌داری غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند لازم است کد بورسی داشته باشند. با ورود به سامانه آگاه اکسپرس می‌توانید ثبت نام سجام و کارگزاری را به صورت همزمان انجام دهید و کد بورسی و کد معاملاتی خود را دریافت کنید. سپس در سامانه معاملات برخط آسا درخواست تغییر ناظر را ثبت کنید و سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی به سبد سهام شما اضافه خواهد شد.

دقت داشته باشید در روش غیر مستقیم فقط ۶۰ درصد تعداد سهام هر نماد، به سبد سهام شما اضافه خواهد شد؛ زیرا طبق قانون فعلا امکان فروش ۶۰ درصد از سهام عدالت وجود دارد. پس مغایرتی که میان سبد سهام شما با سامانه ddn (سایت ذینفعان بازار سرمایه) دیده می‌شود، پس از تکمیل مراحل آزادسازی برطرف خواهد شد.

نکته مهم دیگر این است که سهام عدالت خود را از هر استانی که دریافت کرده باشید، اکنون صاحب سهام شرکت سرمایه‌گذاری همان استان خواهید بود. مثلا اگر در استان اردبیل سهام عدالت دریافت کرده‌اید، اکنون صاحب سهام شرکت سرمایه‌گذاری استان اردبیل خواهید بود که با نماد «وساربیل» در بورس حضور دارد و در پورتفوی شما دیده می‌شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری مرتبط به بعضی از استان‌ها هنوز به بورس وارد نشده‌اند و معاملات آن‌ها آغاز نشده است. پس افرادی که سهام عدالت خود را از طریق این استان‌ها دریافت کرده‌اند هنوز امکان فروش نخواهند داشت و باید منتظر بمانند.

نحوه فروش سهام عدالت در روش مستقیم چگونه است؟

 افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه se.agah.com نسبت به فروش درصد مشخصی از سهام خود اقدام کنند. در این مرحله نیازی نیست کد بورسی داشته باشید یا مشتری آگاه باشید. در حقیقت با این کار وکالت فروش سهام را به کارگزاری آگاه می‌دهید. کارگزاری پس از جمع‌آوری درخواست‌ها و بر اساس قوانین و مقررات، سهام را می‌فروشد و وجه حاصل را به حساب‌تان واریز می‌کند. با توجه به این که سه رکن کارگزاری، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و بانک‌ها در این فرایند درگیر هستند، ممکن است عملیات فروش کمی طولانی شود.

کدام یک از روش‌های آزادسازی سهام عدالت مناسب‌تر است؟

هر یک از این روش‌ها، برای گروه خاصی مناسب هستند و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. در روش مستقیم، مدیریت سهم‌ها به عهده شخص خواهد بود و به همین دلیل، این روش برای افرادی که اطلاعات و وقت کافی را برای فعالیت در بازار سرمایه دارند و می‌توانند پرتفوی سهام خود را به ‌خوبی مدیریت کنند، مناسب‌تر است. همان طور که اشاره شد، در حال حاضر برای فروش سهام عدالت در روش مستقیم باید از طریق کارگزاری اقدام کنید و فرایند فروش تا حدودی زمان‌بر است. بنابراین فعلا قابلیت نقدشوندگی در این روش چندان بالا نیست.

در روش غیر مستقیم، افراد صاحب سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند. یعنی به جای سهام چندین شرکت، سهام یک شرکت را در پورتفوی خود مشاهده می‌کنند. این شرکت مانند یک صندوق سرمایه‌گذاری عمل می‌کند که پرداخت سود نقدی دارد. یعنی سهامداران هم از افزایش قیمت سهام شرکت سود می‌برند و هم در بازه‌های زمانی مشخص، سود نقدی دریافت می‌کنند. شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در حال ورود به بورس هستند و معاملات بعضی از آن‌ها آغاز شده است. بنابراین اگر قصد فروش سهام خود را داشته باشید، این روش فعلا قابلیت نقدشوندگی بیشتری دارد. کافی است کد بورسی و کد معاملاتی داشته باشید. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کد بورسی را برای تمامی دارندگان سهام عدالت صادر کرده است اما برای دریافت کد معاملاتی باید شخصا اقدام کنید. 

آیا سهامداران سهام عدالت باید در سامانه سجام ثبت نام کنند؟

طبق اطلاعیه ستاد راهبری آزادسازی، صاحبان سهام عدالت نیازی به ثبت ‌نام در سامانه سجام و احراز هویت نخواهند داشت. در روش مستقیم آزادسازی، وکالت فروش در اختیار کارگزاری قرار می‌گیرد و نیازی به دریافت کد بورسی و کد سجام نیست. با این حال، اگر روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اید، لازم است ثبت نام سجام را انجام دهید چرا که سود سهام عدالت به حسابی واریز می‌شود که در این سامانه ثبت شده است. همچنین اگر قصد فروش سهام عدالت در روش غیر مستقیم را دارید، باید کد بورسی داشته باشید و طبیعتا، ثبت نام و احراز هویت در سجام نیز ضرورت دارد. در صورتی که سهام‌دار زیر سن قانونی باشد، هم ولی و هم خود شخص باید ثبت نام و احراز هویت سجام را انجام دهند. 

آیا برای مشاهده میزان سهام عدالت اختصاص‌یافته و فروش آن، مراجعه حضوری ضرورت دارد؟

خیر، تمامی مراحل مشاهده و فروش را می‌توان به صورت غیر حضوری از طریق سامانه سهام عدالت آگاه انجام داد. همچنین افرادی که روش غیر مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه آگاه اکسپرس نسبت به دریافت کد معاملاتی اقدام کنند و سپس سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی مربوطه را در پرتفوی خود مشاهده فرمایند. (در صورتی که شرکت به بورس وارد شده باشد.)

وجه حاصل از فروش سهام عدالت را چگونه دریافت کنیم؟

زمانی که فروش انجام شده باشد، در سامانه سهام عدالت حالت سفارش باز به حالت معامله‌شده، تغییر می‌کند و وجه حاصل از فروش به حساب شما واریز می‌شود. روش واریز را در زمان ثبت سفارش فروش شخصا انتخاب می‌کنید.

با انتخاب روش «واریز مستقیم به شبای بانکی» وجه حاصل از فروش مستقیما به شماره حسابی که در سامانه سهام عدالت ثبت کرده‌اید واریز خواهد شد.

با انتخاب روش «شارژ ریالی حساب نزد کارگزاری» وجه حاصل از فروش به صورت نقدی در حساب نزد کارگزار شما در سامانه معاملات اوراق کارگزاری آگاه شارژ خواهد شد.

چرا هنگام ورود به سامانه سهام عدالت آگاه با پیام «کد ملی مورد نظر فاقد سهام می‌باشد» مواجه می‌شوم؟

اطلاعات سهامداران را شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به کارگزاری‌ها می‌دهد. این اطلاعات در بازه‌های زمانی مختلف به روز رسانی می‌شود. زمانی که اطلاعات هنوز به روز رسانی نشده باشد، امکان دارد برخی از سهام‌داران با این خطا مواجه شوند. به مرور امکان دسترسی تمامی سهام‌داران فراهم خواهد شد.

دلیل عدم ارسال پیامک احراز چیست؟

دلیل عدم ارسال این پیامک در زمان ثبت نام، به روز نبودن سامانه سهام عدالت است. کاربران می‌توانند در سامانه سهام عدالت اطلاعات خود را ویرایش کنند. اگر این داده‌های جدید به کارگزاری‌ها نرسیده باشد، چنین خطاهایی پدید می‌آید که با گذر زمان و به روز رسانی فایل اطلاعات رفع خواهد شد.

چرا بعد از ثبت نام در اطلاعات کاربر شماره شبای قدیمی وجود دارد؟

دلیل این مشکل نیز به روز نبودن اطلاعات سامانه سهام عدالت است و با به روز رسانی داده‌ها، این مسئله رفع خواهد شد.

آیا برای فروش سهام عدالت باید کد بورسی داشته باشیم؟

همان طور که اشاره شد، کسانی که روش مستقیم را انتخاب کرده باشند در حال حاضر نیازی به کد بورسی و کد معاملاتی نخواهند داشت. افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند، صاحب سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محسوب می‌شوند. این شرکت‌ها به تدریج وارد بورس می‌شوند و برای فروش سهام آن‌ها باید از طریق سامانه‌های معاملاتی اقدام کنید؛ برای این کار طبیعتا باید کد بورسی داشته باشید. کد بورسی برای تمام افرادی که سهام عدالت دارند، صادر شده است، در روش مستقیم نیازی به داشتن کد بورسی و کد معاملاتی نیست اما در روش غیر مستقیم باید از کارگزاری کد معاملاتی داشته باشید تا بتوانید معامله کنید.

آیا برای فروش سهام عدالت باید برگه سهم را به بانک ارائه دهیم؟

خیر، نیازی به ارائه برگه سهم نیست و تمامی اطلاعات دارندگان سهام عدالت در یک سیستم یکپارچه ثبت شده است. همچنین لازم نیست مراجعه حضوری داشته باشید و از طریق سامانه سهام عدالت آگاه می‌توانید به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنید.

اطلاعات قیمت‌ها در سامانه سهام عدالت آگاه مربوط به چه زمانی است؟

قیمت سهام هر یک از نمادهای موجود در سامانه سهام عدالت آگاه، بر ‌اساس قیمت پایانی روز معاملاتی قبل به نمایش گذاشته می‌شود. قیمت‌ها پس از به پایان رسیدن روزهای معاملاتی به روز رسانی خواهند شد.

آیا می‌توانیم سهام عدالت خود را به شخص دیگری واگذار کنیم؟

خیر، در حال حاضر امکان نقل و انتقال سهام عدالت وجود ندارد و تنها می‌توانید نسبت به فروش آن اقدام کنید.

آیا می‌توان کمتر از ۶۰ درصد سهام عدالت را فروخت؟

تا کنون ۶۰ درصد سهام عدالت آزادسازی شده و امکان فروش آن فراهم شده است اما این عدد به عنوان سقف مقدار قابل فروش اعلام شده است. اجباری برای فروش تمامی این مقدار وجود ندارد و می‌توانید کمتر از ۶۰ درصد سهام خود را بفروشید.

سود سال مالی ۹۸ چگونه به سهامداران عدالت پرداخت می‌شود؟

طبق مصوبه شورای عالی بورس مورخ ۹۹/۰۷/۲۲ مقرر شده است که سود سهام عدالت برای سال مالی ۹۸ به این شکل پرداخت شود:

برای سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، سود به حساب‌هایی که معرفی کرده بودند واریز خواهد شد. 

در مورد افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند، سود به حساب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت هر استان واریز خواهد شد. 

تکلیف سهام عدالت متوفیان چگونه مشخص می‌شود؟

برخی از صاحبان سهام عدالت قبل از شروع طرح آزادسازی فوت کرده‌اند. در این گونه موارد سهام به وراث تعلق می‌گیرد. البته قبل از آن باید انحصار وراثت انجام شده باشد. وراث می‌توانند برای فروش سهام عدالت فرد متوفی، به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مراجعه کنند و از طریق قسمت میز خدمت، گواهی حصر وراثت را در سامانه بارگذاری کنند. شرکت سپرده‌گذاری مدارک را بررسی و استعلام می‌کند و سپس سهام عدالت میان وراث تقسیم می‌شود.

وام سهام عدالت به چه کسانی تعلق می‌گیرد و چه شرایطی دارد؟

این وام به همه دارندگان سهام عدالت ارائه می‌شود. دولت برای افرادی که هنوز سهام عدالت خود را نفروخته‌اند، شرایط دریافت وام بدون ضامن را فراهم کرده است.

پیرو این طرح، دارندگان سهام عدالت می‌توانند به اندازه ۵۰ درصد از ارزش روز سهام عدالت خود، وامی با کارمزد ۱۸ درصد و با شرایط بازپرداخت سه ساله دریافت کنند. مکانیزم پرداخت وام از طریق اعطای کارت اعتباری خواهد بود و تاکنون پنج بانک ملی، صادرات، ملت، تجارت و پست ‌بانک، برای این امر اعلام آمادگی کرده‌اند. البته در آینده چند بانک خصوصی به لیست مذکور اضافه خواهد شد.

ارزش اوراق ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت در حال حاضر حدود ۱۳ میلیون تومان است و مبلغ ۶.۵ میلیون تومان (معادل ۵۰ درصد آن) به عنوان وام به سهامدار اعطا خواهد شد. دارندگان اوراق ۱ میلیون تومانی هم که ارزش سهام عدالت‌شان ۲۶ میلیون است، می‌توانند وام ۱۳ میلیونی دریافت کنند. گفتنی است در این طرح  از سهام شخص، به عنوان وثیقه استفاده خواهد شد، بنابراین وام‌گیرنده نیازی به معرفی ضامن نخواهد داشت.

برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، باید ابتدا ثبت نام و احراز هویت سجام را انجام دهید. سپس لازم است به یکی از بانک‌های عامل مراجعه و مراحل ثبت نام را طی کنید. در حال حاضر دو بانک ملی و تجارت در این زمینه فعال هستند. افراد می‌توانند سهام عدالت خود را وثیقه قرار دهند و با توجه به ارزش روز سهام خود، وام به صورت کارت اعتباری دریافت کنند. این کارت اعتباری فعلا در فروشگاه‌های وین مارکت، افق کوروش و رفاه قابل مصرف است. برای ثبت نام از طریق بانک ملی، به یکی از اپلیکیشن‌های بله، شصت یا ایوا مراجعه کنید. ثبت نام کارت اعتباری بانک تجارت نیز از طریق سامانه زمرد انجام می‌شود.

در حال حاضر تمامی صاحبان سهام عدالت می‌توانند برای دریافت کارت اعتباری اقدام کنند و تفاوتی میان روش‌ آزادسازی مستقیم و غیر مستقیم وجود ندارد؛ تنها شرط مهم این است که افراد تا به حال هیچ بخشی از سهام خود را نفروخته باشند. پس از انجام مراحل ثبت نام، بانک درخواست‌ها را بررسی می‌کند و فرآیند تخصیص کارت اعتباری به متقاضیان واجد شرایط آغاز می‌شود.  

بازپرداخت اقساط تسهیلات سهام ‌عدالت سه سال است اما متقاضیانی که طی یک ماه، اقساط را پرداخت کنند، نیازی نیست سود پرداخت کنند. در غیر این صورت،  بازپرداخت سه ساله و با کارمزد متفاوت خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر، به مقاله «نحوه دریافت کارت اعتباری سهام عدالت» مراجعه کنید. 


جمع‌بندی

جزئیات مربوط به نحوه آزادسازی سهام عدالت را با هم بررسی کردیم. با توجه به این اطلاعات، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید سهام عدالت خود را آزاد کنید یا خیر و اگر قصد انجام این کار را دارید، کدام روش برایتان مناسب‌تر است. در روش مستقیم به‌تدریج و با اعلام سازمان بورس، امکان فروش درصدی از سهام خود را خواهید داشت. در روش غیر مستقیم یک شرکت استانی به‌عنوان واسطه خرید و فروش‌ها را انجام می‌دهد و شما دخل و تصرفی در این فرایند نخواهید داشت؛ در واقع شما صاحب سهام شرکت سرمایه‌گذاری استانی خواهید بود. هر دو روش ممکن است سود و زیان در پی داشته باشد.

 

1,094 پاسخ به “همه چیز درباره آزادسازی سهام عدالت (راهنمای کامل)”

  1. علي گفت:

    به نظر من بيشتر به درد كساني ميخوره كه دانش كافي در زمينه بازار سرمايه رو ندارن

    ۲۷
  2. بهراد گفت:

    سهام های بسیار خوبی تو این سبد هست که به نظر من نگه داری مستقیم سود خوبی خواهد داد.

    ۱۷۱
  3. naser گفت:

    برای افرادی که دانش بورسی حتی مختصر رو ندارن به نظرم از روش غیر مستقیم استفاده کنند

    ۱۴۶
  4. شیوا محمودی گفت:

    چطور میشه سهام وبفرشیم

    ۱۲۴
  5. علی اصغر خاتمی گفت:

    خوبه اینهم به هرحای یاد دادن سرمایه گذاری به مردمه

    ۲۸۴
    • حمیدی گفت:

      به نظر من روش مستقیم بهتره و نفروختن سهام و کار با اون بهتر از فروششه

      ۱۱۷
    • مهدی گفت:

      یه زمانی شرکت مس مث سهام عدالت حدود ۴۰ میلیون تومن به اقساط چند ساله سهام به نیروهاش داد و خیلی ها حتی به قیمت کمتر از ۴۰ میلیون فروختند ولی اگر نگه می داشتند الآن حدود ۶۰۰ میلیون تومن بود. به نظر من هم این گونه سهامهای دولتی شاید اولش به خاطر هجوم عده ای افت هم بکنه ولی در طی یک سال چندین برابر خواهد شد.

      ۵۲۹
      • Mohsenzr گفت:

        کاملا درست می فرمایید

        ۱۷۸
        • سیدزاده گفت:

          سلام ‌، من سفارش فروش حدودا یک ماه پیش ثبت کردم ولی فزوش نرفته و روی سفارش باز مونده ، حالا سوال اینجاست که چجوری سفارش باز رو لغو کنیم ؟

          ۱۴
          • agah9 گفت:

            سلام دوست عزیز
            در صورتی که سهام عدالت شما به فروش برسداز حالت باز خارج می شود ، وجه حاصل از فروش به حساب شما واریز می شود. البته توجه داشته باشید فروش سهام عدالت از طریق ناظر بازار انجام میشود و صدور مجوز فروش از سوی ناظر، به شرایط بازار بستگی دارد.سفارش های فروش سهام عدالت به صورت مداوم ارسال می شود اما با توجه به شرایط بازار احتمالا در فروش سهام عدالت سهامداران کندی وجوددارد.همچنین به زودی امکان لغو سفارش فروش در سامانه فروش سهام عدالت آگاه نیز فعال خواهد شد.

            ۱۵
      • علی گفت:

        بنظر من بازار ار الگوی ادامه دهنده کنج خارج شدهخ از امروز و بصورت شارپ بسمت بالا صعود خواهد کرد این تحلیلی هست که از تحلیل شاخص بدست آوردم دوستانی که موافق هستند لایک کنند.

        ۴۹۶
        • محسن دهستانی گفت:

          این سهام چون در دسترس مردم نبود خوب رشد کرده براشون اگه از اول میتونستن بفروشند همون ماه اول به قیمت ۵۰۰۰۰۰ تومان میفروختن

          ۱۰۲
      • مهدی اسدی کلانتر گفت:

        آره بهترین کار این است که سهام عدالت راتاسال ۱۴۰۰نگه داریم تاسود خوب به مشتریان خودبدهد

        ۱۵۹
      • الهی گفت:

        البته اگر بلند مدت نگهداری کنند بهتر است. برای آینده فرزندان.

        ۵۴
      • محسن گفت:

        چهل میلیون اون زمان به اندازه یک میلیارد الان می ارزه
        ده سال پیش من توی فلکه سوم تهرانپارس خونه ۸۰ متری رو فروختم ۳۵ میلیون ....الان بیش از یه میلیارد می ارزه

        ۱۰۵
    • بنیامین گفت:

      بله موافقم مردم باید وارد بازار جدید سرمایه بشن

      ۱۹۷
    • سید محمد زندیه گفت:

      بنظرم مردم نفروشن بهتره
      چون به قیمت ارزون تر میفروشن باز گرون میشه

      ۱۳۶
      • امیر خیاطی نژاد گفت:

        دقیقا کسایی که آشنایی کامل با بازار سرمایه دارن و روش مستقیم رو انتخاب کردن بهتره نفروشن و خودشون مدیریت کنن و ارزش سهام هر روز میتونه بالا تر بره.

        ۱۱۵
      • امیر آزاد گفت:

        فعلا به نظرم برای فروش سهام عدالت نباید عجله کرد

        ۷۳
        • علی سلیمانی گفت:

          چند روز طول میکشه تا بعد از فروش پول واریز بشه اگه کسی میدونه لطفا اطلاع بده ممنون میشم

          ۰
          • مهری خزائی گفت:

            سلام دوست عزیز، فروش سهام عدالت به روش مستقیم تا اطلاع ثانوی متوقف می باشد و در رویه پیش از توقف فروش وجه حاصل از فروش طی ۷ روز کاری به حساب شما واریز می شود.

            ۰
    • حسین گفت:

      خیلی خوبه با ازاد سازی سهام عدالت همه باید این افتخوار را دلشته باشند که دیگه برای خوذشون تصمیم بگیراند حالا این وسط با اگاهی کامل از بورس با بدون اگاهی ولی دوستان این عمل میتونه ایران را دگر گون کنه لان بچه ۱۵ ساله من هم پای اخباره برای سهام که چی هست وچقدر الان سهام داره پس مردمم برای اینکه بتونند سهام داری کنند خود به خود مجبوراند اعطللاعات خودشون را بالا ببراند

      ۲۵
    • محمد علی بیکی گفت:

      درسته ، اما اگر مردم آموزش های لازم را نبینند منجر میشه به فاجعه بورسی !
      صف های خرید و فروش مکرر که نهایتا منجر به قرمز پوشی بورس خواهد شد

      ۵۵
    • احمداسدی گفت:

      چرا ما ۴ ماه فروختیم پول هم زده برج ۶ واریز شده ولی هیچی نیومده

      ۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 139