آموزش نوسان گیری در بورس (راهنمای کامل)

  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
  • ۶۴ نظر
  • ۵۸۰۴۵ مشاهده
نوسان گیری در بورس

نوسان گیری در بورس یکی از روش‌های متداول برای کسب سود از این بازار است. به همین دلیل هم محبوبیت زیادی بین معامله‌گران دارد. یک نوسان‌گیر حرفه‌ای باید بتواند یک سهم را در قیمتی پایین (کف قیمت) خریداری کند و پس از افزایش قیمت آن (رسیدن به سقف قیمت)، دارایی مورد نظر را بفروشد. در نگاه اول این طور به نظر می‌رسد که تمام فعالان بازار بورس همین مراحل را طی می‌کنند اما باید بدانید که بازه زمانی نوسان گیری در مقایسه با سایر روش‌ها، کوتاه‌تر است.

برای نوسان گیری در بازار بورس باید با روش‌های آن و نحوه انتخاب بهترین سهم برای نوسان گیری آشنا باشید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به مفهوم و آموزش نوسان گیری در بورس و چگونگی انتخاب سهام مناسب و همچنین مزایا و مضرات این روش بپردازیم.


ویدئو آموزش نوسان گیری در بورس


نوسان گیری در بورس چیست؟

نوسان گیری در بورس یکی از استراتژی‌های معاملاتی محسوب می‌شود. در بازار بورس واژه‌های «نوسان گیر» یا «سفته باز» به آن دسته از معامله‌گرانی گفته می‌شود که وارد مبادلات با ریسک زیاد می‌شوند تا بتوانند با از سود ناشی از تغییرات قیمت سهم سود کنند. این سود از دو روش زیر کسب می‌شود:

  • به‌ صورت مستقیم: ناشی از نوسانات قیمتی سهم
  • به صورت غیر مستقیم: ناشی از سود تقسیمی شرکت‌ها

تنها عامل موثر در نوسان گیری، روند قیمتی سهم است. بنابراین آشنایی با روش تحلیل تکنیکال و شناسایی نقاط حمایت‌ و مقاومت اهمیت زیادی دارد؛ چرا که باعث خرید سهم در کف و فروش آن در سقف می‌شود. در حالت کلی، نوسان‌گیران هدف قیمتی مشخصی برای خرید و فروش سهم ندارند. به همین دلیل پس از مثبت شدن روند قیمت یک دارایی، در جایگاه خریدار قرار می‌گیرند و در زمان مواجه شدن با روند منفی، سهم مذکور را می‌فروشند. این افراد باید از نوسانات بازار مطلع باشند و تصمیمات خود را با توجه به قیمت‌های لحظه‌ای و صف‌های خرید و فروش اخذ کنند. لازم به ذکر است که تغییرات قیمتی در بازه‌های زمانی مختلف، سرعت متفاوتی دارند. به همین دلیل هم بعضی از نوسان‌گیران در بازه‌های کوتاه‌مدت و بعضی هم در بازه‌های بلندمدت نوسان گیری می‌کنند.

انواع نوسان‌گیران در بازار بورس

نوسان‌گیران در بازار بورس در چند گروه اصلی دسته‌بندی می‌شوند:

  • گروه اول در بلندمدت (چند ماه) با تمرکز بر اطلاعات مالی و تحلیل بنیادی سهام نوسان گیری می‌کنند.
  • گروه دوم با استفاده از تحلیل تکنیکال نوسان گیری می‌کنند. در این روش سرمایه‌گذاران پس از بررسی نمودارهای هر سهم در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، آن را خریداری می‌کنند و پس از چند درصد رشد قیمتی، در جایگاه فروشنده قرار می‌گیرند.
  • گروه سوم با تکیه بر جو حاکم بر بازار و به صورت روزانه، نوسان گیری می‌کنند. به عنوان مثال، در شرایطی که انتشار یک خبر باعث رشد قیمتی یک سهام شود، می‌توان از این روش استفاده کرد.

البته متاسفانه دسته‌ای از سرمایه‌گذاران (رانت‌خواران) زودتر از سایر فعالان بازار از اخبار بورس مطلع می‌شوند و با استفاده از این اطلاعات، نوسان گیری می‌کنند. گروه خاصی از فعالان بازار هم هستند که به منابع مالی بسیار بالایی دسترسی دارند، این دسته از افراد می‌توانند به صورت لحظه‌ای نوسان گیری کنند. به عبارت بهتر، این افراد می‌توانند در زمان کمی مبلغ قابل توجهی از یک سهم را معامله کنند. در نظر داشته باشید که این مفهوم مختص بورس نیست و نوسان گیری ارز دیجیتال هم در روزهای اخیر رونق زیادی پیدا کرده است.

انواع نوسان‌گیران در بازار بورس

نکات مهم برای انتخاب سهام نوسان گیری 

برخی از نکات مهمی که باید در تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب سهم برای نوسان‌گیری به آن‌ها دقت کنیم عبارتند از:

  • ارزش سهام شرکت‌ها
  • بررسی تغییرات قیمت سهام
  • فیلتر نویسی
  • بهره گرفتن از ابزار نمودار سهام

در ادامه توضیحات مختصری در رابطه با این موارد ارائه خواهیم کرد.

۱ارزش سهام شرکت‌ها

در بازار سرمایه ایران چهار نوع ارزش برای قیمت یک سهم تعریف شده است. این ۴ ارزش عبارتند از:

  • ارزش اسمی: یکی از انواع ارزش سهم است که قیمت عرضه اولیه سهام را نشان می‌دهد و معمولا در بازار بورس ۱۰۰ تومان است.
  • ارزش دفتری: این مورد بر اساس فرمول خاص خود محاسبه می‌شود.
  • ارزش بازار: قیمتی است که سهام بر اساس آن در بورس معامله می‌شود و گاهی اوقات قیمت معاملاتی نامیده می‌شود.
  • ارزش ذاتی: به ارزش واقعی سهام یک شرکت یا یک دارایی گفته می‌شود.

۲بررسی تغییرات قیمت سهم

قیمت سهم در طول زمان دچار تغییراتی می‌شود که بررسی این تغییرات برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب سهم مهم است. در بازه‌های زمانی مختلف شاهد قیمت‌های مختلف و تکرار این قیمت‌ها هستیم. تحلیل تکنیکال نیز در واقع بررسی همین روند زمان و قیمت است.

۳فیلتر نویسی

برای انتخاب سهم مناسب باید با فیلتر نویسی آشنا باشیم. فیلتر نویسی یکی از امکانات مهم و کاربردی موجود در سایت بورس تهران است که به وسیله آن، انتخاب و تحلیل سهام راحت‌تر می‌شود.

۴بهره گرفتن از ابزار نمودار سهام

نمودارها نقش بسزایی در تحلیل تکنیکال دارند. استفاده از ابزار نمودار سهام و درک درست از اطلاعاتی که هر نمودار در اختیار ما قرار می‌دهد، می‌تواند یاری‌دهنده ما در انتخاب بهترین تصمیم معاملاتی باشد.

ابزارهای مناسب نوسانگیری کدامند؟

برای انتخاب یک سهم مناسب برای نوسانگیر باید ابزارهای کاربردی نوسانگیری را بشناسیم. اندیکاتور نوسان‌گیری، فیلتر نوسان‌گیری و سیگنال نوسان‌گیری از جمله این ابزارها هستند. تحلیل تکنیکال یکی از ابزارهایی است که برای بررسی سهم در بورس استفاده می‌شود و اندیکاتورها هم از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال به شمار می‌روند. در واقع اندیکاتورها محاسبات ریاضی روی قیمت و حجم هستند که به صورت نمودارهای گرافیکی رسم می‌شوند. تحلیل‌گران برای بررسی یک سهم از اندیکاتورهای مختلفی کمک می‌گیرند. پرکاربردترین اندیکاتورها عبارتند از: rsi، مکدی یا میانگین متحرک، استوکاستیک، ابر ایچی‌ موکو و… فیلترنویسی هم یکی از ابزارهای مناسب برای نوسانگیری است. همان طور که گفتیم این ابزار مختص سایتtsetmc  است. با نوشتن فیلتر، می‌توانیم سهم مورد نظر خود را از میان سهم‌های موجود در بازار گزینش کنیم. با بررسی هر یک از عوامل ذکر شده در نوسان‌گیری، می‌توان سیگنال نوسان‌گیری به دست آورد. گاهی اوقات ابزار تکنیکال هم می‌توانند سیگنال خرید صادر کنند که معمولا حوالی خطوط حمایتی سهم یا مواقعی است که سهم مقاومت نمودار را رد کرده و پولبک زده است. در برخی موارد هم کانال‌ها و ارتباطات مختلف با افراد باتجربه و متخصص در این زمینه، می‌تواند گزینه‌ای برای دریافت سیگنال نوسان گیری باشد که به معامله‌گران، پیشنهاداتی در رابطه با سهم‌هایی که مستعد نوسان گیری هستند می‌دهند.

ابزارهای مناسب نوسانگیری کدامند؟

مزایای نوسان گیری در بورس چیست؟

بیشتر مردم تصور می‌کنند که نوسان گیری مزایای خاصی برای بازار ندارد چرا که در کشور ما بیشتر فعالان بازار بورس، سفته‌بازان را افرادی خطرناک با اخبار رانتی خاص می‌شناسند اما حقیقت امر، متفاوت است. بازار سرمایه بدون نوسان‌گیران با کمبود یک رکن مهم مواجه است و البته در صورت زیاد شدن سفته‌بازان نیز حفظ تعادل بازار ممکن نخواهد بود. از نظر کمیته قراردادهای آتی آمریکا، سفته‌باز به معامله‌گری گفته می‌شود که ریسک معاملات را نادیده می‌گیرد یا آن را کم‌اهمیت قلمداد می‌کند و با هدف کسب سود از پیش‌بینی‌های درست حرکات قیمتی، وارد معامله می‌شود.

‌همچنین ویکتور نیدهوفر، سفته‌باز مشهور در کتاب ‌«‌سفته‌باز به‌ عنوان قهرمان‌»‌ می‌نویسد: لازم است علاوه‌بر اصولی که منجر به کسری و مازاد می‌شوند، نقش سفته‌بازان را نیز در نظر گرفت. وقتی محصول به قدری کوچک است که در حد نرمال، مصرف آن منجر به رضایت نمی‌شود؛ سفته‌بازان با هدف کسب سود از خرید محصول کمیاب، وارد صحنه خواهند شد.

مهمترین مزایای نوسان گیری به شرح زیر هستند:

  • افزایش قیمت‌ها: خریدهای انجام شده توسط نوسان‌گیران باعث می‌شود قیمت افزایش پیدا کند؛ به عبارتی مصرف از عرضه پیشی بگیرد. افزایش قیمت‌ها باعث می‌شود تولیدکنندگان، میزان تولید را افزایش دهند تا بتوانند کمبودها را جبران کنند. در نتیجه بازار از حالت رکود خارج می‌شود.
  • حرکت بازار: وقتی قیمت بیش از تصورات سفته‌بازان است، اشتیاق مصرف و صادرات کاهش می‌یابد و در این زمان، نوسان‌گیران اقدام به فروش می‌کنند. این فروش باعث جو منفی و کاهش قیمت خواهد شد. عده‌ای در این کاهش قیمت به خرید سهم علاقه‌مند می‌شوند و بازار مجددا به حرکت در می‌آید.
  • افزایش نقدشوندگی: سفته‌بازی باعث افزایش حجم معاملات روزانه می‌شود و به نقدشوندگی بازار کمک می‌کند. در نتیجه ریسک نقدشوندگی کاهش پیدا می‌کند و شکاف قیمتی بین عرضه و تقاضا کم می‌شود.

معایب نوسان گیری در بورس چیست؟

اکنون که به ضرورت وجود سفته‌بازان در بازار پی بردیم، لازم است با مضرات نوسان گیری نیز آشنا شویم اما بهتر است ابتدا بررسی کوتاهی بین تفاوت نوسان‌گیر و سهامدار داشته باشیم. نوسان‌گیر کسی است که شناسایی حد ضرر و حد سود را الگوی کار خود قرار می‌دهد؛ بنابراین نوسان‌گیران صف‌های خرید و فروش را بدون توجه به اتفاقات درونی شرکت و معمولا بسته به جو حاکم بر بازار ایجاد می‌کنند. این در حالی است که در این مواقع معامله‌گران با استراتژی بلندمدت و دوری کردن از هیجانات صف‌ها، همچنان سهامداری می‌کنند.

مهمترین معایب نوسان گیری به شرح زیر هستند:

  • تحریف قیمت‌ها: افزایش زیاد سفته‌بازی در یک بازار می‌تواند باعث تحریف قیمت‌ها از ارزش واقعی آن‌ها شود. به همین دلیل تناسب سفته‌بازی و سهامداری در بازارهای مالی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در همین رابطه ابزارهایی برای «مقابله» یا «حمایت» از نوسان گیری طراحی شده‌اند.
  • هزینه: نوسان گیری برای افرادی که این کار را در بازار انجام می‌دهند هزینه‌هایی از جمله کارمزد، مالیات و… به‌ همراه دارد. هر چند ممکن است در ابتدا این رقم کوچک به نظر برسد اما با تکرار این روند، در طولانی‌مدت با رقم بالایی مواجه خواهید شد.
  • دانش مالی: نوسان گیری در بورس یا سایر بازارهای مالی نیاز به تجربه و شناخت بازار و داشتن مهارت درتابلوخوانی و بازارخوانی دارد و می‌توان گفت که هر سرمایه‌گذاری قادر به انجام این کار نیست.
  • ریسک بالا: نوسان گیری روشی با ریسک بسیار زیاد است و اضطراب مضاعفی را بر فرد تحمیل می‌کند. سفته‌بازان در زمانی بسیار کوتاه تصمیمات مهمی را اتخاذ می‌کنند که می‌تواند سود کلان یا زیان قابل توجی را برایشان به بار بیاورد.
  • تعهد زمانی: نوسان گیری در بورس نیازمند تعهد زمانی است. نوسان‌گیران از شروع زمان معاملات (ساعت ۹ صبح) تا پایان روز باید دقیقه ‌به‌ دقیقه آن چه را که در بازار اتفاق می‌افتد، نظاره کنند. به همین دلیل، برای افرادی که نمی‌توانند این زمان را در اختیار داشته باشند،نوسان گیری در بورس کارایی ندارد. به عبارتی سفته‌بازی را نمی‌توان به عنوان شغل دوم در نظر گرفت.

از نمونه رخدادهای منفی ناشی از نوسان گیری در بازارهای مالی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حباب قیمتی بورس انگلستان که باعث سقوط قیمت‌ها پس از یک رشد قابل توجه شد.
  • سقوط بورس آمریکا در سال ۲۰۰۸ که از دلایل اصلی آن نامتناسب بودن نوسان گیری و سهام‌داری بود.
  •  در سال ۹۲ بورس ایران به ‌صورت مداوم در همه رسانه‌ها تبلیغ می‌شد. بنابراین با ورود افرادی مواجه شد که هیچ شناخت و پیش‌زمینه‌ای از بورس نداشتند و همه به‌ دنبال کسب بیشترین بازدهی در کمترین زمان ممکن بودند. افزایش نوسان‌گیرهای تازه‌‌وارد، یکی از دلایل رشد قیمت و پس از آن سقوط بورس اوراق بهادار بود.‌

ترفندهای نوسانگیری چیست؟

یکی از بخش‌های جذاب بورس، نوسان‌گیری است. با نوسان‌گیری می‌توان در مدت زمانی کوتاه به سود رسید. نوسان‌گیری یعنی در قیمت‌های پایین و منفی، سهام مورد نظر را خریداری کنیم و در آخر وقت بازار، اگر سهام افزایش قیمت پیدا کرد آن را بفروشیم. در بازار بورس ایران دامنه نوسان وجود دارد، بنابراین نوسانگیری به صورت روزانه چندان منطقی نیست اما می‌توان در تایم فریم‌های چند روزه این کار را انجام داد.

نوسان‌گیری ترفندهای خاصی دارد. برخی از این ترفندها استفاده از نقاط تکنیکال، بررسی رفتار سهام، بررسی حجم خرید و فروش حقوقی و حقیقی، بررسی جو حاکم در بازار، استفاده از کانال نمودار و… است. در ادامه توضیحات کوتاهی را در خصوص برخی از این ترفندها ارائه می‌دهیم:

۱- نقاط تکنیکال:

این روش مخصوص افرادی است که با تحلیل تکنیکال و سطوح حمایت و مقاومت آشنا هستند. برای استفاده از این ترفند باید ابتدا سطوح حمایت و مقاومت سهم را شناسایی کنید. سپس می‌توانید زمانی که سهم در سطوح حمایت قرار گرفت، آن را بخرید و در سطوح مقاومت، در جایگاه فروشنده قرار بگیرید.

ترفندهای نوسانگیری چیست؟

۲- بررسی رفتار سهام:

برای نوسان گیری از این روش باید مخالف جهت بازار حرکت کنید. یعنی زمانی که همه در صف فروش هستند، در جایگاه خریدار قرار بگیرید و پس از اتمام صف و رشد قیمت‌ها، سهم مذکور را بفروشید.

۳- بررسی حجم خرید و فروش حقوقی و حقیقی:

برای استفاده از این روش باید با تابلوخوانی آشنایی داشته باشید. در صورتی که یک سهم به صورت ناگهانی با حجم بالایی از خرید مواجه شود، دچار نوسان قیمتی می‌شود. در این شرایط، نوسان‌گیری یکی از راه‌های کسب سود خواهد بود. برای استفاده از این روش باید با تابلوخوانی آشنایی داشته باشید. در صورتی که یک سهم به صورت ناگهانی با حجم بالایی از خرید مواجه شود، دچار نوسان قیمتی می‌شود. در این شرایط، نوسان‌گیری یکی از راه‌های کسب سود خواهد بود. برای بررسی حجم خرید و فروش هر سهم، ابتدا به سامانه tsetmc.com مراجعه و نماد مورد نظر خود را جستجو کنید. در مرحله بعد روی گزینه «حقیقی-حقوقی» کلیک کنید تا جدولی حاوی اطلاعات مربوط به میزان خرید و فروش حقیقی و حقوقی آن سهم در روزهای مختلف به شما نمایش داده شود.

بررسی حجم خرید و فروش حقوقی و حقیقی 1

بررسی حجم خرید و فروش حقوقی و حقیقی 2

۴- بررسی جو حاکم در بازار:

روزهایی وجود دارد که در آن، بازار حالتی نوسانی دارد. در این روزها قیمت هر دارایی بارها کم و زیاد می‌شود. در چنین شرایطی می‌توان از جو حاکم در بازار برای نوسان گیری استفاده کرد.

نوسانگیری برای چه کسانی مناسب است؟

نوسان، تغییرات قیمت سهام در کوتاه‌مدت است و افرادی که در بازه زمانی کوتاه‌مدت از این تغییرات قیمتی سود به دست می‌آورند را نوسانگیر می‌گویند. به طور کلی نوسان‌گیرها افراد ریسک‌پذیری هستند. نوسانگیری احتیاج به تمرکز بالا، تجربه کافی در معاملات و بررسی مداوم بازار دارد. بنابراین این کار مناسب افرادی است که زمان کافی برای حضور مستمر در بازار و رصد کردن آن را دارند. در حقیقت نوسانگیری باعث کسب ثروت نمی‌شود چرا که هم ریسک بالایی دارد و هم احتمال خطای تشخیص در آن زیاد است. در نوسانگیری علاوه‌بر این که فرد استرس زیادی را متحمل می شود؛ معمولا در صف‌های فروش هم گیر می‌کند. همچنین کال مارجین و جریمه‌های مختلف کارگزاری نیز وجود دارد که باعث می‌شود افراد کمی وارد میدان نوسانگیری شوند. کارمزد کارگزاران بورسی ۱.۲۵ درصد است. بنابراین برای این که ضرری رخ ندهد، نوسانگیر باید سهم را حداقل یک و نیم درصد بالاتر بفروشد و اگر سهمی را در صفر تابلو خریداری کند و در مثبت پنج هم بفروشد، تنها سه و نیم درصد سود کرده است. بهتر است برای خرید و فروش در بازار سهام، صبور بود و نگاه بلندمدت داشت و برای معاملات خود، حد ضرر مشخص کرد.

زمان مناسب برای نوسانگیری 

برای نوسانگیری باید تسلط کامل بر بازار داشت. شناخت کامل نمادها و تجربه کافی در انجام معاملات، عواملی هستند که سبب می‌شوند یک نوسانگیر بداند که در روزهای منفی و مثبت بازار چه واکنشی داشته باشد تا به سود برسد. گفتنی است که تایم فریم، یکی از مهم‌ترین پارامترها در نوسانگیری و تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود. عوامل مختلفی در انتخاب بهترین تایم فریم ترید اثرگذار است. برای کسب سود در بازه‌های زمانی کوتاه، معمولا تایم فریم‌هایی با بازه کوتاه‌تر مثل ۵ دقیقه‌ای، ۱۵ دقیقه‌ای یا ۳۰ دقیقه‌ای انتخاب می‌شوند.

آموزش نوسان گیری روزانه در بورس

یکی از روش‌های کسب سود از بازار بورس، نوسان گیری روزانه است. معمولا افرادی که از این روش استفاده می‌کنند، تجربه و مهارت زیادی در معاملات بورسی دارند. نوسان گیری روزانه به افراد تازه‌کار توصیه نمی‌شود. برای استفاده از این روش لازم است در زمینه تحلیل تکنیکال یا تابلوخوانی مهارت بسیاری داشته باشید و با دقت زیادی بازار را رصد کنید. تحلیل تکنیکال ابزارهای مختلفی را برای پیش‌بینی قیمت سهام در اختیار معامله‌گران می‌گذارد؛ ابزارهایی مثل اندیکاتورها، کندل استیک‌ها، سطوح حمایت و مقاومت و… . مهارت تابلوخوانی هم می‌تواند تا حد زیادی به نوسان گیری کمک کند. نوسان‌گیران در این شرایط، تابلوی بورس را دائما تحت نظر می‌گیرند و با مشاهده نشانه‌هایی مثل افزایش ناگهانی حجم و تعداد معاملات، تحرکات سهامداران عمده و… در مورد خرید یا فروش سهام تصمیم‌گیری می‌کنند.

روش دیگری هم برای نوسان گیری روزانه در بورس وجود دارد که البته امکان استفاده از آن تنها برای افراد خاصی فراهم است. بعضی از افراد از اخبار و اطلاعات نهانی شرکت‌ها اطلاع دارند؛ مثلا با مدیران شرکت در ارتباط هستند و قبل از اعلام عمومی، از اتفاقات مهمی مانند افزایش سرمایه، افزایش سود، طرح‌های توسعه و… باخبر می‌شوند. در چنین شرایطی افراد قبل از منتشر شدن اخبار، نسبت به خرید سهم اقدام می‌کنند و پس از انتشار خبر و افزایش قیمت، در جایگاه فروشنده قرار می‌گیرند. البته در نظر داشته باشید که بسیاری از اخباری که به عنوان اطلاعات پنهانی بین معامله‌گران پخش می‌شود، شایعه است و تصمیم‌گیری بر اساس شایعات، می‌تواند منجر به ضرر و زیان شود. به همین دلیل بهتر است اخبار و اطلاعات را از مراجع معتبر دریافت کنید و هرگز چنین شایعاتی را مبنای تصمیم‌گیری خود قرار ندهید.

بهترین فیلتر نوسان گیری روزانه در بورس

همان طور که اشاره کردیم، نوسانگیری روزانه یکی از روش‌های متداول برای کسب سود از بازار سرمایه در مدت زمان بسیار کوتاه است. دقیقا به دلیل همین ویژگی، افراد بسیاری علاقه‌مند به نوسانگیری روزانه هستند اما استفاده از نوسانگیری به مهارت بسیار بالایی نیاز دارد و کسب سود از آن به هیچ وجه آسان نیست. علاوه‌بر این، سهامی که برای نوسان گیری انتخاب می‌کنیم باید دارای ویژگی‌های به خصوصی باشد. برای مثال اهمیت زیادی دارد که سهم، دارای حجم معاملات بسیار بالایی در روز باشد و در زمان خرید، شاخص کل هم نظر با سهم در جهت مثبت به جلو حرکت کند.

اما با توجه به تعداد زیاد شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، عملا بررسی آپشن‌های انتخاب سهام مناسب برای نوسان گیری روزانه کار دشوار و زمان‌بری محسوب می‌شود. یکی از راه‌های سریع بررسی سهام، استفاده از فیلترهای بورسی است. فیلترها در زمان بسیار کم، سهام مستعد رشد را از بین تعداد زیاد نماد موجود در بازار، شناسایی و برای سرمایه‌گذار طبقه‌بندی می‌کنند. استفاده از فیلتر نوسان گیری روزانه در بورس، اهمیت زیادی دارد چرا که هر سرمایه‌گذار می‌تواند زمان کوتاهی را به بررسی و انتخاب سهم مناسب اختصاص دهد. گذشت زمان در نوسانگیری موجب می‌شود فرصت‌های معاملاتی پرسود از بین برود. فیلتر‌های متعددی برای نوسان گیری روزانه وجود دارد که هر کدام دستورالعمل مشخص خود را دارند و ویژگی خاصی را بررسی می‌کنند. فیلتر بازگشت قیمتی برای نوسان گیری روزانه، فیلتر سهامی که در طول روز نوسان بالایی داشته است، فیلتر سهم‌های در حال صعود روزانه، فیلتر رنج مثبت و منفی، فیلتر نمادهای در آستانه صف خرید و فیلتر حجم خرید چند برابر حجم فروش، از جمله بهترین فیلترهای نوسان گیری روزانه در بورس به شمار می‌آیند.

بهترین فیلتر نوسان گیری روزانه در بورس

فیلتر نوسان گیری از صف فروش

استفاده از تکنیک فیلترنویسی تاثیر زیادی در موفقیت معاملاتی معامله‌گران دارد و به آن‌ها برای پیدا کردن سهام با احتمال سوددهی بالا در بازار بورس کمک زیادی می‌کند. گاهی برای یک موقعیت نوسانگیری نیاز به چک کردن تمام اطلاعات مربوط به سهم نیست. فیلترنویسی باعث پالایش اطلاعات دریافتی می‌شود. یکی از مواردی که برای نوسان گیری روزانه اهمیت دارد، تشخیص زمان جمع شدن صف فروش سهم است. گاهی برخی از سهم‌ها حتی با صف‌های فروش سنگین به یک باره تغییر موضع می‌دهند؛ به طوری که دیگر هیچ اثری از صف فروش در تابلو معاملاتی آن‌ها دیده نمی‌شود. در چنین حالتی افرادی که بتوانند در زمان درست وارد سهم شوند، می‌توانند سود خوبی از این سهم‌ها در معامله به دست آورند. فیلتر جمع شدن صف فروش یکی از فیلترهای بورسی است که به معامله‌گر، نمادی که آماده رشد و در حال جمع‌آوری صف فروش است را نشان می‌دهد.

کد این فیلتر مطابق زیر است:

True == function()
{ if ((tvol) > (bvol) && (pmin) == (tmin) && ( (pl)-(pc)) / (pl) * 100 > 1.5 && (ct).Sell_CountI >= (ct).Buy_CountI && (tno) > 20)
{ return true; }
else
{ return false; }
} ()

شما می‌توانید با وارد کردن این قطعه کد در قسمت مربوط به فیلترینگ سهام در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، به شناسایی سهم‌هایی بپردازید که معاملات آن‌ها به سمت جمع‌آوری صف فروش و رشد پیش می‌رود. شناسایی این دسته از نمادهای معاملاتی در بازار با استفاده از فیلتر نوسان گیری از صف فروش به سادگی انجام می‌شود.

بهترین روش نوسان گیری در بورس چیست؟

نوسان گیری در بازار بورس یکی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در این بازار است. این که بهترین روش نوسان گیری در بورس کدام روش است، بستگی به معامله‌گر و شرایط او خواهد داشت. به عبارت بهتر، بهترین روش نوسان گیری می‌تواند برای هر معامله‌گر متفاوت باشد اما برای نوسانگیری موفق و انتخاب بهترین روش نوسان گیری در بازار بورس، باید نکاتی را رعایت کرد.

برای نوسان گیری باید سهمی را انتخاب کنید که دارای روندی قدرتمند است. روند صعودی قدرتمند به جای صف خریدهای متوالی هر روز در محدوده مثبت آغاز به کار می‌کند. سهم در روند صعودی قوی باید حجم بالای معاملاتی داشته باشد و برخلاف تصور عموم که صف خرید را نشانه قدرتمندی صعود می‌دانند، روزانه باید نقدینگی در نماد با ورود سهامداران جدید تقویت شود. معمولا روند صعودی قدرتمند و پایدار باید روزانه فرصت خرید به معامله‌گر بدهد و کندل بالاتری خلق کند، البته باید به تعداد خریدار و فروشنده هم دقت شود. در حالت کلی این طور است که هر چه تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان باشد، خریداران قدرت بیشتری پیدا می‌کنند در نتیجه احتمال صعود سهم بیشتر خواهد بود.

در نهایت فراموش نکنید که روند معاملات را به تناسب بازه نوسانگیری خود دنبال کنید. اگر از روند صعودی سهم مطمئن هستید بهتر است در بازه‌های زمانی مناسب، سهم و شرایط آن را بررسی کنید. تمام سهام بازار به صورت روزانه نوسان قیمتی را تجربه می‌کنند و مدام در حال معامله هستند. گاهی بررسی بیش از حد باعث می‌شود تا با مشاهده وضعیت خلاف میل خود، دست به فروش سهام بزنید و از رشد آن جا بمانید. با این که باید از بررسی مداوم سهام برای جلوگیری از خروج هیجانی از سهم دست بردارید، اما این به این معنی نیست که بررسی روند سهم را از یاد ببرید. برای موفقیت در نوسان گیری باید به روز باشید و وضعیت روند سهم، اندیکاتورها و حجم معاملات آن را بررسی کنید تا در صورت نیاز به سرعت از معامله خارج شوید.


سخن آخر

در این مطلب مفهوم نوسان گیری در بورس را بررسی کردیم و با مضرات و مزایای آن به خوبی آشنا شدیم. سرمایه‌گذاران شناخته‌شده‌ای مانند ویکتور نیدهوفر، سفته‌بازی را روشی با سوددهی بالا معرفی می‌کنند و از طرفی برخی از بزرگان بازار بورس جهان مثل وارن بافت و راکش جونجونوال، طرفدار سرمایه‌گذاری بلندمدت یا سهامداری هستند. به هر حال انتخاب بین نوسان گیری و سهامداری به عواملی مانند میزان ریسک‌پذیری فرد، تجربه، مقدار سرمایه، میزان برخورداری از دانش و مهارت و توانایی اخذ تصمیم در لحظه، بستگی دارد. این انتخاب می‌تواند فرد را به یک نوسان‌گیر موفق یا سهامداری قدرتمند تبدیل کند. به عبارتی انتخاب بین این دو روش با توجه به ویژگی‌های هر فرد نتایج متفاوتی را در پی خواهد شد؛ بنابراین برای موفقیت در بازار بورس به جای تمرکز بر سود بالا در کوتاه‌مدت باید بتوانید راه و روش مناسب خود را پیدا کنید.


سوالات متدوال

نوسان گیری در بورس چیست؟

نوسان گیری در بورس یک نوع استراتژی معاملاتی است. در بازار بورس، واژه‌های «نوسان گیر» یا «سفته باز» به معامله‌گرانی اطلاق می‌شود که با هدف کسب سود ناشی از تغییرات قیمت سهم، وارد مبادلات با ریسک زیاد می‌شوند.

چند دسته از نوسان‌گیران در بازار بورس فعالیت می‌کنند؟

سه دسته از نوسان‌گیران در بازار بورس فعالیت می‌کنند. گروه اول، در بلندمدت و طی چند ماه با تمرکز بر اطلاعات مالی و تحلیل بنیادی سهام نوسان گیری می‌کنند. گروه دوم، با استفاده از تحلیل تکنیکال نوسان گیری می‌کنند. گروه سوم هم با استفاده از جو حاکم بر بازار نوسان گیری روزانه انجام می‌دهند.

ابزارهای مناسب برای نوسان‌گیری کدامند؟

ابزارهای مناسب نوسان‌گیری شامل: اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال، فیلترنویسی، سیگنال‌های نوسان‌گیری و… است.

64 پاسخ به “آموزش نوسان گیری در بورس (راهنمای کامل)”

  1. AL0407 گفت:

    کارگزاری آگاه.....واقعا آگاهی میده
    آگاه خیلی خوبی....

    ۱۲
  2. AK7028 گفت:

    لطفا درمورد سوال ۹۷۰۵۰۲۴توضیح دهید واینکه چرا گزینه دو غلط است؟

    ۱
    • Agah2 گفت:

      ضمن عرض سلام خدمت شما
      دوست عزیز پاسخ تشریحی این سوال در صورت سوال در بخش مسابقات درج شده است.
      "گزینه اول به این دلیلی صحیح نیست که انتشار سهام جایزه از محل سود انباشته و اندوخته ها چون هیچ تغییری در دارایی جاری و بدهی جاری و دارایی و بدهی کل ایجاد نمی کند در نتیجه در نسبتهای جاری، خالص سرمایه در گردش و نسبت بدهی و سودآوری تغییر ایجاد نمی شود.
      گزینه دوم به این دلیل صحیح نیست که دریافت از بدهکاران چون باعث ایجاد تغییری در دارایی جاری و بدهی جاری نمی شود، پس در نسبت جاری، خالص سرمایه در گردش و نسبت بدهی تغییری ایجاد نمی کند.
      گزینه سوم به این دلیل صحیح نیست که با فروش دارایی ثابت چه به صورت نقد و چه به صورت نسیه، موجب افزایش نسبت جاری شرکت می شود.
      گزینه چهارم هم با توجه به منابع مالی صحیح است. در صورتی که شرکت دارایی ثابتی را به صورت نسیه خریداری کند نسبت خالص سرمایه در گردش کاهش می یابد."

      ۰
      • پوریا نادری گفت:

        سلام حداقل سرمایه لازم برای رفتن به این بازار چقدره ممنون میشم اگه توضیح بدین لطفا حتما عدد بگین❤

        ۰
        • Agah گفت:

          باسلام دوست عزیز
          اگر از طریق سامانه آنلاین اقدام به خرید کنید باید حداقل به میزان ۱۰۰ هزار تومان به یک سهم اختصاص دهید ولی از طریق معامله با کد آفلاین و استفاده از پنل آفلاین به هر میزان حتی یک سهم هم می توان خرید کرد.
          باتشکر

          ۴
  3. AM1387 گفت:

    <>
    خوب باید دید سرمایه گذاری بلند مدت تو ایران جواب میده یا نه و ریسک پذیریش چطوره؟

    ۱۰
  4. AM1668 گفت:

    مثل همیشه، جمع بندی جالبی بود.
    احسنت آگاه ...

    ۴
  5. AH2272 گفت:

    نوسان سهم جزء ذات بازار است،

    اگر نوسان سهم نباشد حجم معاملات بسیار وبسیار کم میشود،

    لذا هرکه برکرسی سازمان بورس مینشیند ،این موضوع را تشدید میکند،،با زد وبند با سهامدار عمده وحقوقی

    هیچ دلیلی ندارد که ۱ یا چند سهم ویا حتی ۱۰۰ سهم که گاهی یک سوم کل معاملات را شامل میشود در ظرف مدت ۱ هفته بون هیچ گزارشی ویا اتفاقی،چندین مرتبه بالا وپایین های انچنانی داشته باشد،،
    از طرف درگر هیچ علت هم بدون معلول نیست،،یکی از معلولهای مهم دسکاری سهامدار است خصوصا سهام دار عمده.

    ۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 10