منظور از حباب سکه و طلا چیست؟

  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
  • ۶ مرداد ۱۳۹۹
  • ۷۰ نظر
  • ۵۴۳۰ مشاهده
منظور از حباب سکه و طلا چیست

برای سرمایه‌گذاری معمولا چند بازار موازی وجود دارد و افراد بنا به دانسته و علم خود نسبت به این بازارها سرمایه خود را تزریق کرده و برای کسب سود، اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند.یکی از این بازارهای سرمایه‌گذاری بازار طلا یا سکه است که در سال‌های اخیر از بازارهای پررونق بوده است. گاهی اوقات از فعالان بازار یا کانال‌های خبری این عنوان را می‌شنویم که قیمت طلا یا سکه حباب است و احتمال ترکیدن دارد! ما در این مقاله سعی داریم تعریف جامعی از اصطلاح حباب طلا و سکه داشته باشیم و حالت‌های مثبت و منفی این وضعیت و دلایل به وجود آمدن حباب را باهم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.


مفهوم حباب در بازار سرمایه

اگر اصطلاح حباب را از زبان سرمایه‌گذاران یا فعالان سرمایه‌گذاری شنیده باشید، طبیعتا این سوال برای‌تان پیش می‌آید که چرا حباب؟! منظور از حباب چیست؟! در جواب باید گفت که محصول موردنظر برای سرمایه‌گذاری در قیمت فعلی ماندگار نخواهد بود و براثر برخی عوامل دستخوش تغییرات قیمتی خواهد شد. این امر دیر یا زود به انجام خواهد رسید تا محصول مورد نظر به قیمت اصلی خود برگردد. پس تا این جا متوجه شدیم که از ماهیت اصلی حباب که بسیار زودگذر است و دوامی ندارد در حوزه سرمایه‌گذاری روی محصول خاص که قیمت کاذب دارد، استفاده می‌شود.

حباب سکه چیست؟

برای تعیین قیمت واقعی یک محصول فرمول‌های ریاضی پیچیده و عوامل وابسته زیادی وجود دارد؛ بنابراین تشخیص حباب داشتن قیمت یک محصول خاص کار یا تخصص هر فردی نمی‌تواند باشد و تنها فعالان این عرصه راجع به این موضوع می‌توانند اظهار نظر کنند. بر عکس سایر محصولات موجود در بازار که طبق توضیح ارائه‌شده فرآیند پیچیده برای تعیین قیمت دارند، طلا و سکه دارای فرمول ساده برای تعیین قیمت هستند. در نظر داشته باشید که به اختلاف قیمت طلا و سکه‌ای که در بازار معامله می‌شود با ارزش واقعی طلا و سکه، حباب طلا و سکه گفته می‌شود.

حباب انواع سکه

جالب است بدانید که حباب طلا شامل دو حالت حباب مثبت و حباب منفی است. عوامل متعددی در ایجاد حباب مثبت و منفی تاثیرگذار هستند که در ادامه به توضیح این عامل‌ها خواهیم پرداخت.

چه عواملی بر ایجاد حباب مثبت و منفی سکه مؤثر هستند؟

بهتر است برای درک بهتر حباب مثبت و منفی با برخی از تعاریف آشنا شویم:

  •  قیمت عرضه: به قیمتی گفته می‌شود که فروشندگان تمایل دارند که محصول خود را با آن قیمت بفروشند.
  • قیمت تقاضا: به قیمتی گفته می‌شود که خریداران تمایل دارند که محصول را با آن قیمت خریداری کنند.
  • قیمت و نقطه تعادل: زمانی که قیمت عرضه و تقاضا در بازار یکسان باشد، کالا از نظر قیمتی در نقطه تعادل قرار دارد.

باید بگوییم که اگر قیمت عرضه یک محصول از قیمت تقاضای آن بیشتر باشد، حباب قیمتی به وجود آمده از نوع مثبت خواهد بود و اگر قیمت تقاضای یک محصول از قیمت عرضه آن بیشتر باشد با حباب قیمتی منفی مواجه می‌شویم که معمولا این نوع از حباب بسیار کم در بازار رخ می‌دهد.

عوامل به وجود آمدن حباب قیمتی چیست؟

باید بگوییم که عامل‌های متفاوتی برای حباب قیمتی مثبت و منفی در بازار وجود دارد که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- عوامل تأثیرگذار بر ایجاد حباب مثبت سکه

  • وجود نقدینگی در بازار باعث فراوانی تقاضا و در آخر افزایش قیمت محصول می‌شود.
  • کمیاب شدن یک محصول خاص در بازار.
  • اتکا به هیجانات بازار بر روی یک محصول خاص و دپو کردن آن محصول به امید افزایش قیمت.

۲- عوامل تأثیرگذار بر ایجاد حباب منفی سکه

  • تغییر جهت سرمایه‌گذاران به سمت محصول دیگر و کم شدن تقاضا روی آن محصول
  • تولید بیش از تقاضای یک محصول در بازار

حباب قیمتی مثبت و منفی در بازار طلا و سکه

در صورتی ‌که شما برای خرید طلا به بازار طلافروشان مراجعه کنید، قیمت هر مثقال طلا را در تابلوهای نصب‌شده روی دیوار می‌نویسند و هر لحظه ممکن است این قیمت در حال تغییر باشد. قیمت‌های روز سکه و طلا در ایران و جهان را می‌توانید در وب سایت tgju.org مشاهده کنید. اگر قیمت هر مثقالی که طلافروش اعلام می‌کند از قیمت مثقال جهانی به‌ نوعی کمتر باشد، قیمت طلا دارای حباب منفی است که این حالت بسیار نادر است. این حالت به این معنی است که ارزش طلا در ایران نسبت به نقاط دیگر در جهان از ارزش کمتری برخوردار است و این پتانسیل را دارد که در آینده دچار افزایش قیمت شود. در نقطه مقابل اگر قیمت اعلام‌شده هر مثقال طلا از جانب طلافروش بیشتر از قیمت مثقال جهانی باشد، حباب قیمتی مثبت به وجود آمده است و این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده قیمت طلا در ایران کاسته شود تا به ارزش واقعی خود نزدیک شود. با توجه به توضیحات ارائه‌شده در این بخش به این اصل خواهیم رسید که هر مقدار حباب مثبت طلا کمتر و به صفر نزدیک شود، فرآیند سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه بهتر خواهد شد.

اگر در بازار طلا و سکه سرمایه‌گذاری کرده باشید یا اخبار مربوط به آن را دنبال کنید متوجه خواهید شد که حباب قیمتی در سکه نسبت به شمش طلا بیشتر خواهد بود و این امر به این دلیل است که سکه مسکوک است و در سال به‌ اندازه مشخص و تعریف‌شده‌ای تحت نظارت بانک مرکزی ضرب می‌شود. پس با توجه به این توضیحات بعضا در بازار کمیاب می‌شود و همین امر، سرمایه‌گذاری در بازار سکه را برای مردم جذاب می‌کند. حباب به وجود آمده در سکه هم مانند توضیحات قبلی از حباب طلا پیروی می‌کند که درنهایت این فرآیند در اثر میزان عرضه و تقاضا و هیجانات به وجود می‌آید. به‌عنوان‌مثال اگر ارزش واقعی سکه در بازار ۵ میلیون تومان باشد، اما با قیمت ۸ میلیون تومان معامله شود، در اینجا سکه حباب مثبت دارد و اگر همین فرآیند بالعکس باشد سکه دچار حباب منفی خواهد شد.

نحوه محاسبه حباب سکه

عیار تمام سکه‌های بهار آزادی که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند، ۹۰۰ از ۱۰۰۰ یا ۲۲ عیار است. ازنظر وزنی سکه‌های بهار آزادی ۸.۱۳۳ گرم، نیم‌سکه ۴.۰۶۶ گرم و ربع‌سکه ۲۰.۰۳۳ است. برای محاسبه حباب سکه می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

فرمول محاسبه حباب سکه

  • عددی که به دست می‌آید را باید در وزن سکه ضرب کنیم.
  • عدد به‌دست‌آمده از مرحله قبلی را از قیمت اعلام‌شده از جانب فروشنده کم می‌کنیم. عددی که به‌ عنوان جواب به دست می‌آید همان حباب قیمتی خواهد بود.

سخن آخر

در این مقاله بیشتر سعی کردیم به مفهوم حباب قیمتی طلا و سکه بپردازیم و عامل‌های مختلف به وجود آورنده آن را شرح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم به‌منظور شروع فرآیند سرمایه‌گذاری در این بازار، در گام اول شناخت اولیه‌ای از نوسانات بازار سکه و طلا کسب کنید و قیمت حبابی کالای مد نظر را محاسبه کنید و با تکیه ‌بر مهارت و علم کافی، در این حوزه گام بردارید. دقت داشته باشید که خرید سکه طلا به صورت فیزیکی تنها روش سرمایه‌گذاری روی این فلز پرسود نیست. شما می‌توانید از قراردادهای اختیار معامله سکه طلا نیز استفاده کنید و از مزایای معاملات آپشن نیز بهره ببرید. همچنین با انتخاب یکی از صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بورس، می‌توانید دارایی خود را به دست افراد حرفه‌ای و متخصص بسپارید.

70 پاسخ به “منظور از حباب سکه و طلا چیست؟”

  1. محسن گفت:

    حباب قیمتی برای هرکالا و هر بازاری به وجود می‌آید و فقط مختص کالاهای لوکس، طلا و جواهرات، سکه و ماشین نیست! برای آن‌که دو مفهوم حباب مثبت و منفی را بهتر متوجه شوید، به معنای چند اصطلاح پرکاربرد در بازار نیاز داریم:

    قیمت عرضه: قیمت عرضه قیمتی است که هر فروشنده‌ای مایل است تا کالایی که دارد را به آن قیمت بفروشد.
    قیمت تقاضا: قیمت تقاضا قیمتی است که هر خریداری مایل است تا کالای مورد نیاز خود را به قیمت واقعی آن کالا بدون سود اضافی، بخرد.
    نقطه‌ی تعادل: وقتی در بازار، قیمت عرضه و قیمت تقاضای یک کالا یکسان باشد، اصطلاحاً می‌گویند آن کالا در نقطه‌ی تعادل خود است.

    ۶
  2. محمد مهدی گفت:

    تنها کالایی که ارزش آن تا حدودی معلوم هست و برای تعیین حباب آن، فرمول‌های ساده و قابل فهمی وجود دارد، طلا و سکه می‌باشد. بهتر است قبل از اینکه قصد خرید طلا داشته باشیم، حباب آن را حساب کنیم و یا آن را در سایت‌‌های قیمت گذاری طلا و سکه مشاهده کنیم. بدین ترتیب از خرید خودمان نهایت لذت را می‌بریم. هرچه حباب طلا و سکه کم و یا منفی باشد، خرید آن توصیه می‌شود

    ۹
  3. کامران گفت:

    به نظرم حبابی وجود نداره - قیمتها منطقی داره جلو میره مشکل اینجاست که درآمد ما خیلی کم شده

    ۱۵
    • حامد گفت:

      من موافق این نظر نیستم . درسته که درآمد ها اومده پایین ولی اینکه افزایش قیمت سکه رو به کاهش درآمد نسبت بدیم به نظرم درست نیست.

      ۵
  4. محمدمهدی واحدی گفت:

    درباره سکه و طلا به این نکته توجه کنیم که اصولا حباب زمانی مصداق دارد که بر بستر اقتصاد سالم، وقایع و روندهای غیرعادی و غیرطبیعی رخ دهد. در اقتصادی که زیرساخت اصولی وجود ندارد حباب بی معناست. به تعبیر عامیانه، اقتصاد بیمار، خود حباب است؛ پس اقلام عرضه و تقاضا، حبابی بودن با نبودنشان مطرح نیست.

    ۲۸
    • حمیدرضا گفت:

      زیاد شدن سرمایه در بازار. این همان افزایش بیش از اندازه نقدینگی می‌باشد. در واقع دولت و بانک مرکزی با سیاست‌هایی که در پیش گرفتند، موجب این افزایش نقدینگی شده‌اند. این پول بدون پشتوانه، باعث افزایش تقاضای کالای مورد نظر می‌شود و تعادل عرضه و تقاضا را به هم می‌زند. طبیعی هست شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

      ۸
    • علي گفت:

      تعیین قیمت واقعی یک کالا، کمی پیچیده است. در نتیجه به سختی متوجه می‌شویم که قیمت آن کالا حباب داشته است و نباید بر روی آن کالا سرمایه‌گذاری می‌کردیم. یکی از کالاهایی که ارزش ذاتی آن تا حدودی مشخص است و فرمول‌های ساده‌ای برای تعیین حباب قیمتی آن وجود دارد، طلا و سکه است.

      ۱۲
  5. مسعود گفت:

    این روزها احتمالا اکثر افراد حباب قیمتی را حس کرده باشند، بنابراین درک و تعریف حباب قیمتی کار سختی نیست. به زبان ساده، به اختلاف قیمت ذاتی یک کالا با قیمت عرضه آن کالا در بازار حباب قیمتی می‌گویند

    ۴۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 14