معرفی نظریه گن و الگوهای قیمت _ زمان

  • تاریخ درج ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • تاریخ ویرایش ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
  • ۶۹ نظر
  • ۳۲۸۳۵ مشاهده
معرفی نظریه گن و الگوهای قیمت _ زمان

از دیرباز معامله‌گران روش‌های متعددی را به‌عنوان سبک معاملاتی خود انتخاب کرده‌اند که مبنای بسیاری از آن‌ها بر پایه روابط علمی بوده و برخی دیگر بر مبنای تجربه و مشاهدات بنا شده است. روش معامله‌ی الگوی گن اگرچه از نظر علمی قابل توجیه نیست اما تا به امروز به‌عنوان یکی از روش‌های معاملاتی محسوب شده و مورد استقبال بسیاری قرار گرفته و حتی با علوم بیگانه نیز پیوند برقرار کرده است. با توجه به اینکه گروهی از فعالان بازار به روش معامله‌گری گن علاقه‌مند هستند و فارق از صحت و سقم آن، در این مقاله اقدام به معرفی آن نموده‌ایم. شایان ذکر است هدف از نگارش این مقاله آموزش این روش نیست. بلکه تنها به معرفی برخی ابزارها، اصطلاحات و تکنیک‌های آن پرداخته شده و به‌منزله تأیید کارایی و یا رد آن نیست. عزیزانی که تمایل به دریافت اطلاعات بیش‌تری درباره این مطلب دارند باید از طرق دیگر به فراگیری آن اقدام نمایند.

ویلیام دلبرت گن در سال ۱۸۷۸ در ایالت تگزاس آمریکا دیده به جهان گشود. او بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۶ به‌عنوان معامله‌گر بی‌همتایی در بازار سرمایه شناخته شد که القابی همچون معلم وال‌استریت، استاد پیش‌بینی‌های اقتصادی و … را از آن خود نمود. در وصف تلاش و ممارست وی همین بس که بدانیم او برای مطالعه‌ی تاریخچه بازار سرمایه به انگلستان سفر نمود؛ زیرا پیشینه بازار انگلستان غنی‌تر از بازار آمریکا بود.

او در یک بازه‌ی زمانی ۲۵ روزه بازدهی ۱۰۰۰ درصدی به‌دست آورد و همچنین میانگین بازده‌های سرمایه‌گذاری‌های وی بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بوده است. همچنین موارد خطای او مربوط به نقص روش معاملاتی نبوده؛ بلکه این موارد مربوط به محاسبات و طراحی خود معامله بوده است.

او در خانواده‌ای مذهبی پرورش یافت و گفته می‌شود که بخش‌هایی از کتاب مقدس مانند این عبارت که “هر چیز پیش‌ از این بوده، پس‌ از این هم خواهد بود و هر آنچه پیش‌ از این انجام‌شده، پس‌ از این هم انجام خواهد شد و هیچ‌چیز زیر این خورشید جدید نیست.” سرلوحه‌ی کار وی بوده است. او عقیده داشت نظم جهانی وجود دارد و تغییرات جهانی ازجمله رفتار افراد را می‌توان با استفاده از روابط ریاضی تحلیل کرد و با کشف روند و سیر این روابط، برخی از تغییرات را پیش‌بینی نمود و گن از پیش‌بینی‌های موردبحث در معاملات خود بهره جسته است.

ادعاهای ضدونقیضی درباره انتقال تجربیات گن وجود دارد مثلاً عده‌ای بر این باورند که وی تجربیات خود را به‌طور کامل به دیگران منتقل نکرده؛ چراکه بازدهی کار پیروان او به‌مراتب کمتر از خود گن بوده است. ازطرفی عده‌ای با تکیه به این سخن گن که می‌گوید درآمد من بسیار بیشتر از نیازم بوده و تنها انگیزه‌ی من انتقال دانش به دیگران است، بر این باورند که وی همه دانش خود را به دیگران منتقل نموده است.

مربع ۹ تایی گن:

از معروف‌ترین نظریه‌های وی می‌توان به مربع ۹ تایی گن و زوایای گن اشاره نمود که در ادامه به‌طور تفصیلی درباره آن صحبت خواهیم کرد.

در دهه‌ی ۱۹۲۰ گن مربع ۹ تایی خود را معرفی کرد که به آن مربع جادویی یا حسابگر زمان– قیمت نیز می‌گفتند. این مربع از دو بخش تشکیل شده است؛ که این دو بخش شامل یک مربع ۳۶۱ خانه‌ای و یک دایره محیطی مدرج بوده که درواقع همان دایره‌ی مثلثاتی است. به هر خانه مربع یک سلول می‌گویند که به نام عدد داخل خودش نام‌گذاری شده و شناخته می‌شود. سلول‌ها از شماره ۱ که در مرکز مربع است آغاز شده و از سمت چپ در جهت حرکت عقربه‌های ساعت ادامه پیدا می‌کند تا به عدد ۹ می‌رسد (یک دور کامل تمام شود) و مجدداً از سمت چپ آن چرخش بعدی آغاز می‌شود. به هر چرخش ۳۶۰ درجه‌ای این سلول‌ها یک دور یا مربع کامل نیز می‌گویند که هر دور را با بزرگ‌ترین سلول آن نام‌گذاری می‌کنند که درواقع همان آخرین سلول چرخش است. مثلاً دوری که با سلول ۴۹ به اتمام می‌رسد را چرخش یا دور ۴۹ می‌نامند.

انجام معاملات به روش گن

مجذورات زوج و فرد:

ازجمله ویژگی‌های جالب این مربع وجود ۲ ردیف از مجذورات اعداد فرد و زوج متوالی است. مثلاً همان‌طور که در شکل زیر مشخص شده، اعداد ۴، ۱۶، ۳۶، ۶۴، ۱۰۰و … به ترتیب مجذور اعداد متوالی ۲، ۴، ۶، ۸، ۱۰و … هستند. (همان‌طور که در شکل زیر مشخص شده است.)

انجام معاملات به روش گن

نقطه‌ی مقابل آن ردیف اعداد ۹، ۲۵، ۴۹، ۸۱، ۱۲۱ و… بوده که مجذور اعداد ۳، ۵، ۷، ۹، ۱۱ و… است.

انجام معاملات به روش گن

همان‌طور که مشخص شده مربع گن یک مربع مشبک بوده که خود آن نیز از ۳۶۱ مربع دیگر تشکیل‌ شده و عدد ۱ مرکز آن و عدد ۳۶۱ در ضلع جنوب غرب آن واقع‌ شده است و به شکل ساعت‌گرد در چرخش‌های متوالی از مرکز مربع به سمت اطراف افزایش می‌یابد. همچنین این مربع توسط دایره‌ای مندرج مهار شده که از ۰ تا ۳۶۰ شماره‌گذاری شده و درواقع معرف درجه است و به‌صورت پادساعت‌گرد (مخالف جهت سلول‌های مربع) افزایش می‌یابد.

انجام معاملات به روش گن

این مربع به همراه دایره‌ی مندرج اطراف آن، پایه و اساس تمام تحلیل گن و پیش‌بینی‌هایی است که با تبعیت از برخی قواعد و با استفاده از اجزاء داخل آن انجام می‌شود.

نقاط میان راهی:

نقاط میان راهی، به نقاط بین یک مجذور و مجذور فرد بعد از آن اطلاق می‌شود. مثلاً نقطه میان راهی بین دو عدد ۴۹ و ۶۴، عدد ۵۶٫۵ است که در ناحیه شمال غربی مربع واقع است. همچنین دسته‌ای از این نقاط در ناحیه جنوب شرقی مربع قرار دارند. مانند نقطه میانی ۶۴ و ۸۱ که عدد ۷۲٫۵ بوده و در ناحیه جنوب شرقی مربع واقع ‌شده است.

از اتصال فرضی نقاط میان راهی‌ای که در ناحیه شمال غرب قرار دارند به همدیگر و همچنین نقاط میان راهی جنوب شرقی، مکان هندسی این نقاط به دست می‌آید.

انجام معاملات به روش گن

چارک‌ها:

حال اگر حدفاصل بین مجذور کامل زوج و مجذور کامل فرد را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنیم که به هر بخش یک چارک گفته می‌شود. نقطه انتهایی بازه اول را چارک اول، نقطه دوم که همان نقطه میان راهی نیز هست را چارک دوم و نقطه سوم را چارک سوم گویند.

یک مجذور زوج مانند (۱۹۶) و مجذور فرد بعد از آن را در نظر بگیرید (۲۲۵)، برای محاسبه چارک اول و سوم آن به ترتیب زیر عمل می‌کنیم.

چارک اول :

انجام معاملات به روش گن

معرفی نظریه گن و الگوی قیمت _ زمان

یکی از نکات حائز اهمیت محاسبه چارک‌ها این است که عموماً چارک‌های اول و سوم عدد صحیح نیستند.

تقاطع اصلی و تقاطع قطری:

دو رکن ساده ولی اساسی در روش گن تقاطع اصلی و قطری هستند. تقاطع قطری از تجمیع مکان هندسی تقریبی مجذورهای کامل فرد و زوج به همراه نقاط میان راهی پدید می‌آیند و درواقع شکل نهایی آن به‌صورت یک ضربدر است. تقاطع اصلی مکان هندسی تقریبی چارک‌های اول و سوم را نشان می‌دهد که مانند یک علامت به‌علاوه (+) است.

انجام معاملات به روش گن

محاسبه‌ی تعداد سلول‌های هر چرخش:

از ویژگی‌های جالب این مربع، افزایش ۸ سلول در هر چرخش نسبت به چرخش قبلی است. وجود نظم‌هایی که در این مربع برقرار است باعث پدیدار شدن قواعدی محاسباتی می‌گردد که به‌مرور با آن‌ها آشنا می‌شویم.

می‌خواهیم بدون شمارش تعداد سلول‌هایی که در یک چرخش و محیط آن مربع وجود دارند، تعداد آن‌ها را محاسبه کنیم و برای این کار ۲ روش وجود دارد. در روش اول ریشه‌ی عددی که چرخش با آن به پایان می‌رسد و آن دور به نام آن نام‌گذاری شده را به دست می‌آوریم و آن‌ را به دو تقسیم می‌کنیم. سپس اعشار آن را از عدد کسر نموده و به یک عدد صحیح خواهیم رسید و آن عدد را در ۸ ضرب می‌نماییم. عدد حاصل‌شده تعداد سلول‌های محیطی یک چرخش را نشان می‌دهد.

در روش دوم ریشه‌ی خانه‌ی آخر را محاسبه نموده، در ۴ ضرب کرده و عدد ۴ را از آن کسر می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: نحوه تغییر کارگزار ناظر

چند نکته جالب دیگر درباره مربع گن:

  • اگر از مجذور کامل فرد یک واحد کسر کنیم، حاصل بر ۸ بخش‌پذیر خواهد بود.
  • تمامی مجذورات کامل زوج بر ۴ بخش‌پذیرند و حاصل آن‌ها نیز خود یک مجذور کامل زوج خواهد بود.
  • همچنین با استفاده از محاسبات ساده می‌توان عدد هم‌ردیف یک سلول را در چرخش بعدی یا قبلی محاسبه نمود. باید در نظر داشته باشیم که اگر در راستای مجذورات کامل محاسبات را انجام دهیم، عددهای نهایی به‌صورت دقیق محاسبه خواهند شد و اگر در بخش‌های دیگر باشد عدد حاصل‌شده بسیار نزدیک به عدد موردنظر به‌دست می‌آید؛ به‌طوری‌که به‌صورت تقریبی و با گرد کردن آن به عدد صحیح موردنظر دست پیدا خواهیم کرد.

برای این کار کافی است از ریشه عدد انتخاب‌شده ۲ واحد اضافه یا کسر کنیم و آن‌ را به توان ۲ برسانیم. عدد حاصل‌شده، عدد موردنظر ما خواهد بود.مثلاً می‌خواهیم در تقاطع اصلی، سلول بعدی عدد ۷۷ را محاسبه کنیم.

۸٫۷۷=۷۷۸۰٫۵

۱۰٫۷۷=۸٫۷۷+۲

۱۱۶=۱۰٫۷۷×۱۰٫۷۷

در اینجا با یک تقریب منطقی به عدد ۱۱۶ خواهیم رسید.

دایره مربع گن:

پیرامون مربع گن دایره‌ای قرار دارد که از ۱ تا ۳۶۰ درجه شماره‌گذاری شده و به ۴ بخش تقسیم می‌گردد و به‌نوعی همان دایره مثلثاتی معروف است. بخش اول از نقطه ابتدایی یا زاویه ۰ شروع می‌شود. نقطه شروع معرف اعتدال بهاری، ۹۰ درجه انقلاب تابستانی، ۱۸۰ اعتدال پاییزی و ۲۷۰ درجه انقلاب زمستانی است.

انجام معاملات به روش گن

گن برای نمایش زوایا، همواره خطی از مرکز مربع به زاویه موردنظر رسم می‌کرد و آن خط را زاویه می‌نامید.

لایه‌ها:

تا به اینجای کار در مورد مربع گن و زوایای آن صحبت کردیم؛ ازاینجا به بعد به معرفی یک ابزار مکمل می‌پردازیم که نقش خط‌کش را در طراحی‌ها و محاسباتمان دارد و به آن لایه می‌گوییم.

برای توضیح سازوکار و مکانیزم لایه باید فرض ‌کنیم لایه‌هایی شفاف از جنس شیشه یا تلق شفاف وجود دارد که خطوطی را بر روی آن‌ها رسم می‌کنیم و آن‌ها را همچون شابلون بر روی مربع گن قرار داده و جابه‌جا می‌کنیم.

این لایه‌ها به دو دسته کلی یعنی لایه‌های زاویه‌ای و لایه‌های شکلی تقسیم می‌گردند.

در لایه‌های زاویه‌ای، خطوطی که بر روی لایه ترسیم شده‌اند حول مرکز خود به چرخش درخواهند آمد. فرضاً اگر تقاطع‌های اصلی و قطری مربع را در قالب خطوطی به هم اتصال دهیم، خطوطی ظاهر خواهد شد که با هم به‌انازه زاویه ۴۵ درجه اختلاف خواهند داشت.

مانند شکل زیر:

انجام معاملات به روش گن

طبق توافقی نام خطوط همان نام زاویه‌ای است که می‌سازند و به ترتیب عبارتند از: ۰، ۴۵، ۹۰، ۱۳۵، ۱۸۰، ۲۲۵، ۲۷۰، ۳۱۵، ۳۶۰ (که همان صفر است.)

لایه دیگری که از آن استفاده می‌کنیم خطوط آن با هم زاویه ۶۰ درجه می‌سازند.

مانند شکل زیر:

معرفی نظریه گن و الگوهای قیمت _ زمان

یک لایه خاص دیگر وجود دارد که از ۴ خط با زوایای ۰، ۱۴۴، ۱۸۰و ۲۱۶ تشکیل شده است.

انجام معاملات به روش گن

لایه‌های شکلی:

نوع دوم لایه‌ها، لایه‌های شکلی بوده که اساس آن‌ها اشکال هندسی است. اشکالی همچون مربع، مثلث و…

در لایه مثلث و مربع ۲ نوع خط وجود دارد. دسته اول خطوطی هستند که در شکل زیر ضخیم‌تر و پررنگ‌تر نمایش داده شده و اضلاع اصلی را تشکیل می‌دهند و دسته دوم خطوط داخلی هستند که کمی نازک‌تر و کم‌رنگ‌تر نمایش داده شده‌اند.

انجام معاملات به روش گن

دو روش برای تنظیم و اصطلاحاً تراز کردن لایه‌ها با مربع وجود دارد. در اولین روش می‌توان زاویه صفر لایه‌ها را با زوایای دایره مندرج تراز کرد. برای مثال اگر زاویه صفر روی زاویه ۶۹ درجه دایره قرار گیرد، می‌گویند لایه با زاویه ۶۹ تراز شده است.

روش و سبک دیگر تراز کردن زاویه صفر لایه با سلول‌های مربع گن است. فرضاً اگر زاویه صفر از مرکز سلول ۸۵ عبور کند، اصطلاحاً می‌گویند لایه با سلول ۸۵ تراز شده است.

در روش تراز کردن لایه با سلول‌ها ممکن است زاویه صفر دقیقاً از مرکز سلول عبور نکند. در این حالت با یک عدد اعشاری تراز خواهد شد، مثلاً ۷۵/۱۳

در حالت کلی تقسیم‌بندی و نام‌گذاری سلول‌ها به شرح زیر خواهد بود:

انجام معاملات به روش گن

جمع‌بندی:

همان‌طور که در ابتدای مقاله عنوان شد تمامی اجزاء و ابزارهای گن برای پیش‌بینی قیمت معرفی شد اما روابط و یا قوانینی که به قلم افراد مختلف به رشته تحریر درآمده و حتی در حوزه علوم بیگانه نیز ورود نموده و تعمیم‌یافته است، در حوصله این مقاله و در فرهنگ اسلامی ما جای ندارد. لذا با خواندن این مقاله سعی برافزودن دانش عمومی خود پیرامون محیط اطراف نمودیم.

آیا از کارگزار خود تخفیف نقدی کارمزد، وام قرض‌الحسنه و یا اعتبار دریافت می‌کنید؟

کارگزاری آگاه به تمام مشتریان خود این خدمات را ارائه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، فرم ذیل را تکمیل نمایید تا با شما تماس بگیریم.

69 پاسخ به “معرفی نظریه گن و الگوهای قیمت _ زمان”

  1. AK8452 گفت:

    سلام
    ممنون از شما بابت اطلاعاتی که در اختیار کاربران گذاشته اید.

    ۴
  2. AK2093 گفت:

    واقعا فردی باهوش بوده با ریاضی چه کارهایی میشود انجام داد

    ۰
  3. AH2272 گفت:

    به نظر اینجانب ویلیام دلبرت گن

    فردی زرنگ ،دارای دانش ریاضیات،رانت دان ورانت خوار،باهوش ،اهل مطالعه ،حسابدان بوده

    اطلاعات را بکسی نمیداده،بااردرهای گوناگون ومختلف الجهت وهمکاری چند نفر دیگر ،اقدام به معامات مینموده

    بورسی که ثانیه تغیر جهت میدهد ،بااین مربع گن که بسیار منظم است ،همخوانی ندارد

    ۱۸
  4. AH7434 گفت:

    تشکر - من الان ارزشی ریاضی را درک میکنم - ای کاش موقع مدرسه برای ریاضی بیشتر وقت میذاشتم - ممنون

    ۸
  5. AJ8604 گفت:

    در هر زمانی توجه کردن شما به زمان اجتناب ناپذیر خواهد بود. برای موفقیت در بازار بورس باید دانش آن را فراگیرید قبل از اینکه ضرر کنید. بسیاری از معامله گران بدون هیچ دانشی وارد بورس شده و بعد از اینکه سرمایه ای کلان را از دست می دهند متوجه می شوند که باید از قبل آماده باشند. « ویلیام دلبرت گن »

    ۶
1 2 3 11