معرفی قرارداد آتی سبد سهام و شرایط معامله آن

  • تاریخ درج ۱۶ دی ۱۳۹۷
  • تاریخ ویرایش ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
  • ۱۷۰ نظر
  • ۲۰۲۵۱ مشاهده
معرفی قرارداد آتی سبد سهام و شرایط معامله آن

یکی از ویژگی بازارهای جهانی دوطرفه بودن آن است؛ یعنی معامله‌گر علاوه بر موقعیت خرید در موقعیت فروش هم می‌تواند کسب سود کند. با توجه به سابقه معاملات بورس کالا در بازار بورس ایران و ابراز علاقه‌مندی برخی فعالان بازار سرمایه به این سبک از معاملات در بخش سهام، امکان معاملات آتی سبد سهام یا آتی شاخص در بازار ایران نیز از تاریخ ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ ایجاد شد.

قرارداد آتی سبد سهام، قراردادی دوطرفه است كه بر اساس آن، خریدار و فروشنده تعهد می‌کنند سهام پایه قرارداد را به قیمت مشخص و در تاریخ معینی در آینده معامله کنند. به‌عبارت‌دیگر، قراردادی است که برای معامله دسته‌ای از سهام مشخص با تعداد مشخص در تاریخی معین (سررسید) بسته می‌شود. قرارداد آتی سهام، به‌طور هم‌زمان از ویژگی‌های سهام و قراردادهای آتی برخوردار است.

در حال حاضر در بازار بورس تهران نمادهایی مانند جسی (آتی شاخص ۳۰ شرکت بزرگ)، جبانک (آتی شاخص بانک ها)، جنفت (آتی شاخص فرآورده نفتی) و … قابل معامله است. شایان‌ذکر است که فعال شدن معاملات آتی سبد سهام (شاخص) در بازار سرمایه و شروع فعالیت برخی کارگزاری‌ها ازجمله کارگزاری آگاه، لازم است در رابطه با معاملات آتی سبد سهام برخی نکات را به اطلاع مشتریان مشتاق برسانیم.


کارگزاری‌های فعال در معاملات آتی شاخص

در حال حاضر تنها تعداد کمی از کارگزاری‌ها مثل کارگزاری بانک سامان، کارگزاری سهم آشنا، مجوز معاملات آتی سبد سهام را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده‌اند، لذا آن دسته از مشتریانی که عضو این کارگزاری‌ها نبوده و علاقه‌مند به معاملات آتی سبد سهام هستند، باید به کارگزاری‌های مجاز مراجعه و درخواست کد معاملاتی کنند.

برای آشنایی با نحوه معامله در بازار آتی کالا، می‌توانید از آموزش‌های آگاه استفاده کنید. برای این منظور، روی لینک زیر کلیک کنید:

مدارک لازم و مراحل دریافت کد آتی سبد سهام در کارگزاری آگاه

همه متقاضیان انجام معاملات سبد سهام لازم است برای دریافت نام کاربری و کلمه عبور سامانه معاملاتی مذکور مراحل زیر را طی نمایند.

  • مراجعه به نزدیک‌ترین شعبه کارگزاری آگاه به‌منظور امضای فرم‌ها به همراه اصل شناسنامه و کارت ملی و کپی مدرک تحصیلی
  • ارسال نام کاربری و کلمه عبور معاملات آتی سبد سهام برای مشتری از طریق پیامک و ایمیل (پس از تأیید کارگزاری)
  • امکان انجام معاملات آتی سهام توسط مشتری
 

پلتفرم معاملاتی آتی شاخص

در حال حاضر معاملات آتی سبد سهام در کارگزاری آگاه از طریق پنل معاملاتی صحرا به آدرس agah.exphoenixtrade.com است. مشتریان کارگزاری آگاه پس از دریافت نام کاربری و کلمه عبور آتی سبد سهام، با مراجعه به سامانه آنلاین معاملات آتی سهام می‌توانند اقدام به انجام معامله کنند.

زمان انجام معاملات آتی سبد سهام

ساعت معاملات آتی سبد سهام همانند زمان معاملات اوراق روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۰۹:۰۰ الی ۱۲:۳۰ بوده و زمان پیش گشایش از ساعت ۸:۳۰ الی ۰۹:۰۰ است.

در زمان پیش گشایش تنها امکان ارسال، ویرایش و حذف سفارش وجود دارد؛ اما معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. از ساعت ۰۹:۰۰ الی ۱۲:۳۰ علاوه بر ارسال، ویرایش و حذف سفارش، امکان انجام معامله نیز وجود دارد.

واریز و برداشت وجه

واریز پول به سامانه معاملاتی از دو روش امکان‌پذیر است:

  • اگر قصد واریز وجه از طریق سامانه معاملاتی دارید، به‌راحتی از طریق کارت‌های عضو شتاب این امکان وجود دارد.
  • به‌منظور واریز نقدی لازم است مبلغ موردنظر را به شماره‌حساب ۶-۵۳۵-۱۳۶-۴۰-۸۴۹ نزد بانک سامان واریز نمایید. در پایان رسید واریز وجه نقدی را باید به کارگزاری ارائه دهید.

نحوه برداشت وجه نیز همانند سامانه معاملاتی آنلاین (اوراق) آساتریدرآگاه است. مشتریان می‌توانند هر شماره‌حسابی که مدنظر دارند را به‌منظور برداشت پول از سامانه معاملاتی به کارگزاری معرفی نمایند.

نکته: باید توجه کرد که با توجه به تفاوت سامانه‌های معاملاتی سهام و آتی شاخص، به‌هیچ‌وجه امکان انتقال سرمایه از یک سامانه به سامانه دیگر امکان‌پذیر نبوده و مشتریان باید حتماً از طریق پرداخت شتابی، پول را به سامانه واریز نمایند. توجه داشته باشید در صورت واریز اشتباه به سایر حساب‌های کارگزاری، می‌بایست تقاضای صدور چک داده و سپس مجدداً به‌حساب فوق واریز نمایید.

در این مطلب تلاش شد تا به سؤالات مهمی که برای فعالان بازار بورس و متقاضیان دریافت کد آتی سبد سهام پاسخ داده شود. به‌زودی نحوه انجام معاملات در قالب مطلبی مجزا از طریق بآشگاه بلاگ در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

ثبت نام و دریافت کد آتی کالا

برای دریافت کد آتی کالا و شروع سرمایه‌گذاری در این بازار روی دکمه زیر کلیک کنید:

170 پاسخ به “معرفی قرارداد آتی سبد سهام و شرایط معامله آن”

  1. AL4089 گفت:

    سلام
    ممنون از آگاه برای پیشرو بودن در اکثر زمینه ها..
    تشکر

    ۱
  2. AH2272 گفت:

    باسلام .دامنه نوسان سبد سهام چند درصد است.
    هرینه خرید وفروش سبد سهام تمام شده چند درصد است،
    فاصله زمانی خرید وفروش جهت مفاسا حساب چه مدتی است،
    آیا مانند قرار داد آتی سکه هرروز معاملاتی مانده حساب کاربر در صورتی که در ان روز معامله نداشته باشد ،تغیراتی صورت میگیرد.
    باسپاس ازشما.

    ۱
    • Agah گفت:

      سلام دوست گرامی
      دامنه نوسان سبد سهام، مثبت و منفی ۵ درصد است.
      ضریب کارمزد ۰.۰۰۱۰۸ که در ارزش قرارداد ضرب می‌شود
      برای موقعیت های باز مشتری هر روز فرایند تسویه اعمال می گردد.

      ۰
  3. AR0754 گفت:

    مطلب خوب و ارزنده ای بود. ممنون

    ۱
  4. AP1535 گفت:

    سلام
    با تشکر از درج مطلب بالا
    اگه امکانش هست ویدئو این بحث را تهیه بفرمایید

    ۶
  5. AK8490 گفت:

    نحوه انجام معاملات پس چی شد

    ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 22