آموزش سایت tsetmc همراه با ویدئوی آموزشی

  • ۸ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱ شهریور ۱۳۹۵
  • ۴۲ نظر
  • ۳۹۵۹۲۱ مشاهده
آموزش سایت tsetmc همراه با ویدئوی آموزشی

سایت مدیریت فناوری بورس اوراق بهادار تهران، روزانه هزاران نفر بازدیدکننده دارد. سرمایه‌گذاران بازار سرمایه از این سایت استفاده می‌کنند تا از جزییات و تغییرات موجود در بازار سرمایه به صورت آنلاین و در ساعت معاملاتی بازار بورس اطلاعات کسب کنند. در واقع این سایت دیده‌بان بازار بورس است و اطلاعات با اهمیتی در خصوص بازار بورس و فرابورس در آن قرار دارد. برای انجام معامله در بازار بورس، آموزش سایت tsetmc و تابلوخوانی ضروری است. در این مقاله آموزش رایگان سایت tsetmc را به شما ارائه خواهیم داد.


آموزش رایگان سایت tsetmc به همراه فیلم آموزشی

برای اطلاع از قیمت‌های روزانه و لحظه‌ای سهام شرکت‌های موجود در بازار بورس و فرابورس به سایت tsetmc.com مراجعه می‌کنیم. تحلیل‌گران اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق این وب سایت دریافت می‌کنند و به همین دلیل، معرفی سایت tsetmc یکی از گام‌های اساسی در زمینه آموزش بورس است. در این صفحه، اطلاعاتی مانند معاملات روزانه، شاخص‌های بورس و فرابورس، قیمت پایانی سهام‌ها، نمادهای پربیینده، کمترین قیمت معامله شده، آخرین معامله، بیشترین قیمت معامله شده، پیام‌های ناظر بازار، خرید و فروش حقیقی و حقوقی در هر نماد، ارزش و تعداد معاملات، دیده بان بازار و… وجود دارد که با ورود به این سایت قابل مشاهده هستند.

در حقیقت هدف این سایت، ساده‌سازی فرآیند مشاهده معاملات بازار است و به عنوان یک پل ارتباطی میان سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه، با ارائه آمار و اطلاعات دقیق سهام به صورت لحظه‌ای عمل می‌کند. در ادامه با آموزش تصویری سایت tsetmc و نحوه ورود به سایت tsetmc در خدمت شما خواهیم بود و همچنین بخش‌های مختلف را به صورت متنی توضیح خواهیم داد.

آشنایی با منو سمت چپ سایت tsetmc

با وارد کردن آدرس سایت در نوار ابزار، به سایت متصل می‌شوید. در لحظه ورود با نمای کلی از اطلاعات سایت که در صفحه «خانه» موجود است روبرو می‌شوید. در این صفحه، اطلاعات کلی بازار بورس و فرابورس مانند اطلاعات شاخص‌ها، نمادهای پربیننده و نمادهای موثر بر شاخص‌های بورس و فرابورس را می‌بینید و شاهد تغییرات لحظه‌ای آن‌ها خواهید بود.

در سمت چپ بالای صفحه اصلی، ۸ زبانه را مشاهده می‌کنیم که یکی از آن‌ها صفحه خانه و مهمترین‌شان صفحه دیده‌بان بازار است. در ادامه مبحث آموزش سایت tsetmc با بعضی از این زبانه‌ها آشنا می‌شویم.

آشنایی با منو سمت چپ سایت tsetmc

  • نمایش فهرست در سایت  tsetmc

در این بخش اطلاعاتی مانند تغییر مالکیت حقیقی‌ها و حقوقی‌ها و سهامداران فعال در هر نماد درج شده است و شما می‌تواند از این اطلاعات خروجی اکسل تهیه کنید. همچنین گروه‌های یک صنعت و مقایسه شرکت‌ها را به لحاظ روزهای معاملاتی و مثبت و منفی بودن‌شان در بخش مشاهده کنید.

  • زبان‌ها در سایت tsetmc

برای دسترسی به زبان‌های مختلف و انتخاب زبان مورد نظر خود در سایت tsetmc ، می‌توانید از زبانه زبان استفاده کنید.

  • خانه در سایت tsetmc

همان طور که گفتیم صفحه خانه، همان صفحه اصلی سایت است و با کلیک روی آن می‌توانید به عنوان میان‌بر به صفحه خانه برگردید.

  • دیده‌بان بازار

مهمترین و اصلی‌ترین بخش سایت مدیریت فناوری، بخش دیده‌بان بازار است و بنابراین در آموزش سایت tsetmc تاکید بسیاری بر این بخش می‌شود. در این صفحه، نمای کلی  معاملات صنایع مختلف با جزئیاتی مانند حجم، تعداد، ارزش، قیمت و میزان تغییرات وجود دارد. با کلیک بر این زبانه، وارد صفحه‌ای می‌شوید که ۹ زبانه در بالای آن برای شما به نمایش گذاشته شده است.

دیده‌بان بازار

  1. زبانه قالب: با استفاده از زبانه قالب نمایش، قادرید نحوه مشاهده اطلاعات را به دلخواه خود به سطری، کارتی و کلاسیک تغییر دهید یا قالب شخصی برای مشاهده اطلاعات خود ایجاد کنید.
  2. زبانه جستجو: با استفاده از زبانه جستجو، نماد مورد نظر خود را پیدا و اطلاعات مربوط به آن را مشاهده می‌کنید.
  3. زبانه تنظیم‌ها: در این زبانه هر نوع اطلاعاتی را که لازم دارید و مایل به مشاهده آن‌ها هستید، گزینش می‌کنید.
  4. زبانه مرتب‌سازی: با زبانه مرتب‌سازی، می‌توانید اطلاعات را برحسب اولویتی که خودتان در نظر دارید مرتب کنید. به عنوان مثال معاملات را بر اساس حجم بیشتر به کمتر مرتب و مشاهده می‌کنید.
  5. زبانه مشاهده سریع: صفحه دیده‌بان را همراه با تمامی اطلاعات واقع در آن، به صورت تمام صفحه نشان می‌دهد.
  6. زبانه فیلتر: از قسمت‌های بسیار کاربردی دیده بان است. در این بخش فیلترهایی که خودتان تهیه کردید را فرمول نویسی می‌کنید یا از فیلترهای آماده که در این زبانه هست، استفاده می‌کنید. مثلا فرمول «ورود و خروج پول حقیقی» را در قسمت شرط تایپ کرده از این پس تنها نمادهایی که ورود و خروج پول حقیقی دارند در صفحه دیده‌بان شما نمایش داده خواهند شد.
  7. زبانه خروجی: این زبانه، از اطلاعات دیده‌بان به شما خروجی اکسل می‌دهد.
  8. زبانه راهنما: امکانات دیده‌بان بازار را به شما معرفی می‌کند.

 

آشنایی با زبانه های سایت TSETMC

در قسمت بالای سایت ۷ زبانه دیگر وجود دارد که با کلیک کردن روی هرکدام، به اطلاعات بخشی از بازار دست پیدا می‌کنیم.

  • بخش در یک نگاه سایت TSETMC

با کلیک روی گزینه «در یک نگاه» شما به صفحه خانه می‌روید که در آن جا وضعیت کلی بازار و تاثیر نمادهای موثر در شاخص کل بورس را می‌توانید مشاهده کنید.

  • بخش بورس اوراق بهادار تهران سایت TSETMC

در این بخش شما اطلاعات مربوط به بازار بورس اوراق بهادار تهران را مشاهده می‌کنید. این بخش شامل ۸ زبانه است که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:

بخش بورس اوراق بهادار تهران سایت TSETMC

  1. در زبانه یک نگاه، اطلاعات کلی بازار وجود دارد.
  2. در زبانه شاخص، وضعیت شاخص کل و شاخص کل (هم وزن) نمایش داده شده است. اطلاعات مربوط به نمودارهای شاخص، شاخص بازار اول و شاخص بازار دوم، شاخص آزاد شناور، اطلاعات شاخص قیمت و شاخص قیمت نیز در این بخش عنوان شده است.
  3. در زبانه قیمت‌ها، اطلاعات قیمت‌ها مانند نمادهایی با بیشترین افزایش قیمت، بیشترین کاهش قیمت، حق تقدم‌ها، افزایش آخرین قیمت به پایانی، کاهش آخرین قیمت به پایانی و همچنین ابزارهای نوین مالی و معاملات عمده نمادهای بورسی قابل رویت است.
  4. در زبانه عرضه و تقاضا، اطلاعاتی درباره برترین عرضه و برترین تقاضا موجود است و با مشاهده آن شما متوجه برترین صفوف خرید و فروش می‌شوید. این بخش برای نوسان‌گیری بسیار کاربردی است زیرا با این کار شما متوجه می‌شوید که بازار روی کدام سهام خاص متمرکز است که این بخش را ما در مقاله آموزش نوسان گیری روزانه در بورس بطور مفصل توضیح داده‌ایم.
  5. در زبانه ابزارهای مشتقه و اوراق بدهی، اطلاعات خوبی در زمینه تعداد، حجم معاملات، ارزش معاملات، پیام‌های ناظر بازار، عرضه و تقاضای آتی، عرضه و تقاضای اختیار معامله، عرضه و تقاضای اختیار تبعی و عرضه و تقاضای اوراق بدهی در اختیار شما قرار می‌گیرد.
  6. در زبانه افزایش‌ها و تغییرات، اطلاعاتی چون تعدیلات قیمتی، تغییرات ارزش بازار، بیشترین حجم و ارزش معامله و افزایش سرمایه‌ها نمایش داده می‌شود.
  7. در زبانه نمادهای مشمول تعلیق، نماد‌های معلق با ذکر علت تعلیق آورده شده است.
  8. در زبانه همه اطلاعات، تمامی این اطلاعاتی که گفته شد به صورت یک جا برای فعالان بازار سرمایه، نمایش داده خواهد ‌شد.

  • بخش فرابورس ایران سایت TSETMC

در ادامه راهنمای جامع سایت tsetmc به بخش فرابورس می‌رسیم. در صفحه فرابورس۱۰ زبانه وجود دارد که ۷ مورد آن مشابه بورس اوراق بهادار تهران است. سه زبانه متفاوت دیگر، شرکت‌های کوچک و متوسط، بازار پایه، مشتقه هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت:

بخش فرابورس ایران سایت TSETMC

  1.  زبانه شرکت‌های کوچک و متوسط: نمادهای پربیننده این قسمت که شامل شرکت‌های رشدی و شرکت‌های دانش‌بنیان است در این بخش دیده می‌شوند.
  2. زبانه بازار پایه: نمادهای پربیننده تابلوی زرد، نارنجی، قرمز را نشان می‌دهد.
  3.  زبانه مشتقه: شامل معاملات اختیار معامله و عرضه و تقاضا، حجم و قیمت آن‌ها است.
  • بخش بورس انرژی ایران سایت TSETMC

این بخش نیز شاهد ۶ زبانه زیر هستیم. علاوه بر موارد زیر با وارد شدن به بخش «بورس انرژی» در سایت tsetmc.com، می‌توانید اطلاعاتی راجع به این که در روز، چند تن مشتقات نفتی و گازی با چه قیمتی،  مورد معامله قرار گرفته‌اند؛ اطلاعات به دست آورید.

  1. زبانه بازار فیزیکی (نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی):  اطلاعات حجم، قیمت و تاریخ عرضه‌های مربوط به این بازار نمایش داده می‌شود.
  2. زبانه بازار عمده‌ فروشی برق: اطلاعات مربوط به پیام‌های ناظر، فهرست معاملات و برترین قیمت عرضه و تقاضا در این بخش عنوان شده است.
  3. زبانه بازار مصرف‌کنندگان بزرگ برق: جزئیات عرضه‌های پیش رو، فهرست معاملات سلف و برترین قیمت عرضه و تقاضا را می‌توانید در این زبانه مشاهده کنید.
  4. زبانه سلف استاندارد: قراردادهای فعال و همچنین سررسید شده مربوط به سلف را در این قسمت جستجو و مشاهده کنید.
  5. زبانه بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله: اطلاعات مرتبط با صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی ظرفیت را در این بخش می‌بینیم.
  6. زبانه مظنه‌یابی: در این زبانه، نرخ عرضه‌های پیش رو مظنه‌یابی و به نمایش گذاشته شده است.

بخش بورس انرژی ایران سایت TSETMC

  • بخش شبکه کدال سایت TSETMC

به کلیک بر این زبانه و بدون نیاز به مراجعه به سایت کدال، می‌توانید گزارش‌های ارائه‌ شده شرکت‌ها را به ترتیب تاریخ مشاهده کنید. البته اطلاعات دقیق‌تر را در سایت کدال مشاهده خواهید کرد.

  • بخش صندوق‌های سرمایه‌گذاری سایت TSETMC

با مراجعه به سایت tsetmc.com و کلیک روی صندوق های سرمایه‌گذاری، می‌توانید تمامی اطلاعات مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند تاریخ ثبت اطلاعات در بورس، عمر صندوق، ارزش خالص هر واحد و خالص ارزش دارایی‌ها و… را به دست آورده و برای سرمایه‌گذاری در هر کدام تصمیم‌گیری کنید.

  • بخش بورس کالا سایت TSETMC

در معرفی سایت tsetmc.com بخشی نیز به بورس کالا اختصاص داده می‌شود. این بخش از ۱۰ زبانه زیر تشکیل شده است. که تمامی این اطلاعات همه روزه به صورت دسته‌بندی شده و خلاصه، در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

  1. اطلاعات سلف استاندارد
  2. اطلاعات صندوق‌های کالایی
  3. اطلاعات گواهی سپرده کالایی
  4. اطلاعات نمای بازار آتی
  5. اطلاعات نمای بازار اختیار معامله
  6. اطلاعات اطلاعیه‌های عرضه بازار فیزیکی
  7. اطلاعات قیمت نمادهای فیزیکی
  8. اطلاعات معاملات بازار فیزیکی
  9. اطلاعات پیام ناظر در بورس کالا
  10. اعلانات و اطلاعیه‌ها

آموزش تابلوخوانی در سایت TSETMC به تفکیک نماد

  • بخش جستجو نماد در سایت TSETMC

علاوه بر اطلاعات کلی بازار که در بالا ذکر شد؛ شما می‌توانید وارد صفحه هر نماد شده و نوسانات قیمت، روند معاملاتی، اطلاعیه‌ها و مشخصات مربوط به نماد مذکور را به صورت اختصاصی بررسی کنید. بررسی اطلاعات مربوط به هر نماد، یکی از مهمترین مراحل در آموزش کامل سایت tsetmc محسوب می‌شود.  تمامی شرکت‌های فعال در بورس تهران، دارای صفحه اختصاصی در این سایت هستند. شما با سرچ نماد شرکت از طریق زبانه «جستجوی نماد»، که هم در صفحه اصلی و هم در صفحه دیده‌بان وجود دارد، نماد شرکت را سرچ کنید و اطلاعات مربوط به آن را به دست آورید.

پس از یافتن نماد مورد نظر صفحه‌ای با سه بخش اصلی می‌بینید. در بخش اول، اطلاعات کلی نماد شامل تعداد، حجم معامله، ارزش بازار، ارزش معاملاتی، وضعیت نماد، قیمت پایانی و قیمت معامله را مشاهده می‌کنید. در بخش دوم، که در وسط صفحه قرار دارد بازه‌های قیمتی مجاز، میزان شناوری سهم، حجم مبنا قرار دارد و در بخش سوم، در سمت چپ، شما شاهد میزان خرید حقیقی و حقوقی هستید. از مهمترین فاکتورهای این صفحه وجود اطلاعات تکمیلی است. این اطلاعات ریز معاملات سهم با حجم‌های آن را به شما نشان می‌دهد.

در قسمت پایین صفحه نیز شاهد اطلاعات نمادهای هستیم که سهم مورد نظر، در گروه آن نمادها قرار دارد. اطلاعیه‌های مربوط به سهم با تاریخ دقیق آن نیز، در این قسمت قابل رویت است. در ادامه برخی از اصطلاحات مهم در صفحه هر نماد را که در سایت Tsetmc.com  وجود دارد را بررسی می‌کنیم.

بخش جستجو نماد در سایت TSETMC

  1. قیمت مجاز: قیمت مجاز همان دامنه نوسان بین ۵ تا ۱۰ درصد است که بر مبنای قیمت پایانی، مشخص می‌شود.
  2. بازه سال: مشخص‌کننده کف و سقف قیمت نماد مزبور در بازه ۱۲ ماهه است.
  3. تعداد معاملات: تعداد نوبت معاملات را می‌گویند که از محاسبه مجموع خرید و فروش‌های سهم به دست می‌آید.
  4. حجم معاملات: تعداد سهام معامله شده در حجم معاملات مشخص می‌شود.
  5. ارزش معاملات: حاصل ‌ضرب تعداد سهام معامله شده در قیمت هر سهم، در یک روز معاملاتی، ارزش معاملات را نشان می‌دهد.
  6. ارزش بازار: نشان دهنده، ارزش کل بازار یک سهم است.
  7. EPS: سود هر سهم را eps می‌گویند.
  8. P/E: نسبت قیمت به سود را نسبت  P/E سهم می‌نامند.
  9. حجم مبنا در بورس: به کمترین تعداد سهامی که باید در یک روز معاملاتی، مورد معامله قرار گیرد تا قیمت پایانی ثابت شود، حجم مبنا گفته می‌شود.
  10. سهام شناور: میزان سهامی که شرکت در هر روز در اختیار سهامداران قرار می‌دهد، سهام شناور گفته می‌شود.

آموزش ویدئویی سایت TSETMC


سخن آخر

هر سرمایه‌گذار قبل از ورود به بازار سرمایه ملزم به یادگیری مفاهیم اولیه و برخی از تکنیک‌های معامله‌گری است و سایت tsetmc  مرجع اصلی و کاربردی برای مشاهده معاملات بازار است. با توجه به این دو نکته می‌توان گفت، یکی از نیازهای هر معامله‌گر برای ورود به بازار سرمایه، آموزش کامل سایت tsetmc به صورت کاربردی و دقیق است تا با یادگیری جزئیات آن بتواند مهارت خود را در بازار بورس بالا برده و بهترین سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه را برای خود رقم بزند.

42 پاسخ به “آموزش سایت tsetmc همراه با ویدئوی آموزشی”

  1. alijacsoon@gmail.com گفت:

    اگه کیفیت فیلم ها بیشتر بشه عالی میشه ،

    ۱۵
  2. agah19482 گفت:

    سلام

    باعرض معذرت با توجه به این که سایت اپارات جدیدا از فیلم های با کیفیت HD هم پشتیبانی می کنه ، در صورت امکان فیلم ها مجدد در سایت بارگذاری بشه تا بتونیم با کیفیت بالا فیلم ها رو ببینیم و بهتر از مطالب استفاده کنیم

    با تشکر

    ۲۴
    • Agah گفت:

      با سلام
      دوست گرامی پیشنهاد شما جهت بررسی، به واحد پشتیبانی آموزش بآشگاه داده شد.

      با تشکر

      ۴
  3. m_manzoori@hotmail.com گفت:

    با سلام

    اگر برای بهتر مشخص شدن مطلب از مثال های عملی علاوه بر معرفی استفاده شود خیلی بهتر خواهد بود. ممنون از مطالبتون

    ۱۵
  4. erf04754 گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    برخی مطالب خیلی خلاصه بیان شده اند و کامل نیستند

    ۹
    • Agah گفت:

      سلام دوست گرامی
      در مجموع فیلمهای آموزشی رایگان جهت آشنایی اهالی بازار سرمایه با بخش های مختلف آموزشی است و یقیناً در فیلم‌های کوتاه مجال کافی برای توضیحات کامل وجود ندارد.
      با این حال در حال حاضر بیش از ۵۰ ویدئو آموزشی در بآشگاه قرار گرفته است که سعی شده تمامی مباحث آموزشی پوشش داده شود.
      جهت تسلط بیشتر در مباحث آموزشی می توانید در دوره های آموزشی مرتبط که واحد آموزش تدارک دیده است شرکت فرمائید.

      با سپاس از همراهی شما

      ۹
  5. Payam18 گفت:

    با سلام وخسته نباشید
    ضمن تشکر از ارائه اطلاعات مفید شما به عرض میرساند که برای دانلود بخش دوم سایتtsetmc مشکل دارم ،انتخاب که میکنم فایل بخش سوم رو برای دانلود میاره .لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

    ۶
1 2 3 6