مشاوره سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی

  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
  • ۲۴ نظر
  • ۱۹۲۴ مشاهده
مشاوره سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی

ورود به بازار سرمایه پیش‌نیازهایی دارد. فرد باید تا حدودی دانش بورسی داشته باشد و میزان ریسک‌پذیری خود را بشناسد. سهامداران تازه‌کار، نیازمند مشاوره سرمایه گذاری نیز هستند؛ مشاوره‌ای که باید از سوی متخصصان این حوزه ارائه شود. البته دریافت مشاوره برای سرمایه گذاری در بورس فقط مختص تازه‌واردان نیست. سهامداران باتجربه نیز می‌توانند با دریافت نظرات کارشناسان این حوزه اقدام به اصلاح پورتفوی و تغییر استراتژی سرمایه‌گذاری خود کنند. در این مقاله به بررسی مشاوره سرمایه گذاری در بورس می‌پردازیم.


ویدئو آموزش نحوه دریافت مشاوره سرمایه گذاری در بورس


چرا به خدمات مشاوره سرمایه گذاری نیاز داریم؟

برای فعالیت آگاهانه در بازار بورس و موفقیت در سرمایه‌گذاری، سه راه وجود دارد:

  • شرکت در دوره‌های آموزش بورس، یادگیری مفاهیم و اصطلاحات و تسلط به روش‌های تحلیلی
  • دریافت خدمات مشاوره بورسی از شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری
  • استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی یا صندوق های سرمایه گذاری

در این مقاله به روش اول، یعنی استفاده از خدمات مشاوره می‌پردازیم.

هر بستر سرمایه‌گذاری ویژگی‌های خاص خود را دارد و کسب تبحر در هر بازاری، نیازمند صرف زمان و کسب تجربه است. خدمات مشاوره سرمایه گذاری این تبحر و تجربه را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد. یک مشاور بورس یا متخصص سرمایه‌گذاری، احتمالا تحصیلات مرتبط در حوزه مالی و اقتصادی دارد و مدت‌ها زمان صرف شناسایی بازارهای مختلف کرده است. با استفاده از این دانش و تجربه، احتمال موفقیت در سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود.

مراجع مختلفی برای دریافت خدمات مشاوره وجود دارد. کارگزاری‌ها و شرکت‌های سبدگردان معمولا این خدمات را در اختیار مشتریان خود می‌گذارند. وب سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین مشاوره سرمایه‌گذاری نیز فراوانند. کانال‌ها و صفحات بسیاری نیز در فضای مجازی مشغول تحلیل بازار و ارائه سیگنال هستند. مهمترین نکته این است که مشاوره باید از مراجع معتبر دریافت شود؛ در غیر این صورت ریسک زیان را افزایش می‌دهد.

مشاوره سرمایه گذاری در بورس

همانطور که توضیح دادیم مشاوره سرمایه گذاری در بورس هم می‌تواند به کار تازه‌واردان بازار سرمایه بیاید و هم کسانی که سال‌ها است در این حوزه فعالیت می‌کنند. برای آغاز روند مشاوره باید مشخص شود فرد چه سرمایه‌ای در اختیار دارد. گام دوم تعیین میزان ریسک‌پذیری افراد است. ممکن است فرد سهامدار اهل ریسک نباشد و صرفا بخواهد اصل سرمایه خود را در کنار سودی اندک حفظ کند. برخی افراد نیز اهل ریسک و از تمام زوایای سرمایه‌گذاری در بورس باخبر هستند. مشاوران سرمایه گذاری با توجه به تجربه سال‌ها فعالیت در بازار بورس، بهترین نسخه را متناسب با شخصیت مالی افراد تجویز می‌کنند.

مشاوره سرمایه گذاری در بورس ممکن است به صورت اختصاصی برای هر فرد یا شرکت انجام شود یا از طریق وب سایت‌ها و سامانه‌های مخصوص و با خرید اشتراک، در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

از جمله خدماتی که در حوزه مشاوره سرمایه گذاری به افراد و شرکت‌ها ارائه می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توصیه به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار
  • اظهار نظر راجع به روند قیمت، عرضه و تقاضای اوراق بهادار در آینده
  • اظهار نظر راجع به ارزش واقعی اوراق بهادار
  • مشاوره در زمینه مدیریت ریسک
  • مشاوره در زمینه ادغام، تملک، تغییر و تجدید ساختار سازمانی و مالی شرکت‌ها
  • مشاوره در زمینه طراحی و تشکیل نهادهای مالی
  • برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی بازار سرمایه

آشنایی با شرکت های مشاور سرمایه گذاری

شرکت های مشاور سرمایه گذاری شرکت‌هایی هستند که با مجوز رسمی از سازمان بورس اوراق بهادار در زمینه خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار، به افراد حقیقی و حقوقی مشاوره و تحلیل ارائه می‌دهند. افرادی که قصد ورود به بازار بورس و شروع خرید سهام و فروش آن را دارند اما فرصت کافی یا تخصص لازم برای تحلیل بازار، صنایع و شرکت‌ها را ندارند، برای سرمایه گذاری موفق در بورس می‌توانند از خدمات مشاوره بورسی و تحلیل شرکت های مشاور سرمایه گذاری بهره‌مند شوند. از آن جایی‌که این شرکت‌ها تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت می‌کنند، می‌‌توان با اطمینان از اعتبار و درستی اطلاعات، در تصمیم‌گیری خرید و فروش‌ به آن‌ها اتکا کرد.

شرکت های مشاور سرمایه گذاری چه خدماتی ارائه می‌کنند؟

شرکت‌های مشاور سرمایه گذاری خدمات خود را بر اساس دو رویکرد اصلی تحلیل در بازار بورس شامل تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی به سرمایه گذاران ارائه می‌کنند. در بخش تحلیل بنیادی ارزش دارایی‌های شرکت با در نظر گرفتن عناصر تاثیرگذار بر آن‌ها شامل مدیریت شرکت‌ها، تغییرات شرایط اقتصادی و …  محاسبه و ارزیابی می‌شود. در بخش تحلیل تکنیکال با استفاده از ابزار نمودارها و داده‌هایی نظیر قیمت سهام و تغییرات آن، حجم معاملات و… قیمت آینده سهم پیش‌بینی می‌شود. شرکت های مشاور سرمایه گذاری بر اساس تحلیل‌ها، محاسبه ارزش ذاتی، ارزش فعلی و همچنین نمودارها، به متقاضیان پیشنهاد سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند.

علاوه بر ارائه مشاوره و تحلیل بر مبنای داده‌های واقعی و علمی، یکی دیگر از امکانات مشاوران سرمایه گذاری، تحلیل روانی رفتار بازار است. تحلیلگران بر اساس دانش، تجربه و تخصص خود در بازار می‌توانند دیدگاه مناسب و صحیحی درباره روانشناسی بازار بورس ارائه دهند.

انواع روش های دریافت خدمات مشاوره بورسی

مشاوره حضوری

 با توجه به تعدد سرمایه گذاران بازار بورس، این روش برای ارائه مشاوره به همه سرمایه‌گذاران تقریبا منسوخ شده است و ممکن است تنها در شرکت‌های کوچک یا برای مشتریان خاص صورت گیرد. البته مشاروه برای سبدگردانی اختصاصی همچنان به صورت حضوری انجام می‌شود.

مشاوره تلفنی در معاملات بورسی

 در این روش نیز خدمات مشاوره‌ای به صورت محدود و به تعداد اندکی از سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود.

مشاوره آنلاین سهام

 روشی است که در آن خدمات مشاوره و تحلیل در سهام بورسی و فرابورسی از طریق سایت‌های تحلیلی معتبر به دارندگان حساب کاربری ارائه می شود. این سایت ها حتما باید برای ارائه خدمات مشاوره مجوز داشته باشند. به عنوان مثال سایت آوا به عنوان اولین سایت دارای مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار از سال ۱۳۸۹ در حال ارائه خدمات مشاوره و تحلیل سهام بورسی و فرابورسی است.

البته درگاه‌های دیگری مثل شبکه‌های اجتماعی نیز ممکن است برای ارائه سیگنال بورسی و خدمات تحلیلی ایجاد شود که در استفاده از آن‌ها باید دقت کافی داشت؛ چرا که امکان نامطمئن بودن و غیررسمی بودن آن‌ها وجود دارد.

مزایای استفاده از خدمات مشاوره سرمایه گذاری در بورس

برای انجام معاملات موفق در بازار بورس، داشتن استراتژی معاملاتی یک ضرورت است. این استراتژی با در نظر گرفتن افق زمان سرمایه‌گذاری، رویکرد محافظه‌کارانه یا جسورانه در سرمایه‌گذاری (میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار) و … تنظیم می‌شود. شرکت‌های مشاوره به سرمایه‌گذاران کمک می‌کنند تا استراتژی مناسبی برای فعالیت در بازار بورس طراحی کنند و مانند حرفه‌ای‌ها به سرمایه‌گذاری در بورس بپردازند. این شرکت‌ها بی‌طرف هستند و تخصص و تجربه بسیاری دارند؛ بنابراین توصیه‌ها و پیشنهادهای مناسب و منطقی ارائه می‌دهند.

سرمایه گذاری مطمئن

بسیاری از شهروندان در سال‌های گذشته با این واقعیت رو به رو شده‌اند که بازار سرمایه بازار پرریسکی است. یعنی نمی‌شود سهام خرید و از گزند ریسک در امان ماند. البته راه‌هایی برای مدیریت ریسک بازار سرمایه وجود دارد. مثلا رفتن به سراغ صندوق‌های درآمد ثابت. صندوق درآمد ثابت به دلیل سرمایه‌گذاری در ابزارهای مالی درآمد ثابت، ریسک بسیار پایینی دارند. از طرف دیگر سود آن‌ها نیز ممکن است به نسبت دیگر صندوق‌های بازار سرمایه یا سهام شرکت‌های بورسی، پایین‌تر باشد.

به غیر از مشارکت در این نوع صندوق‌ها، باقی معاملات در بازار سرمایه دارای ریسک است اما مشاوران سرمایه گذاری سعی دارند این ریسک را به کمترین میزان خود برسانند. مشاوره سرمایه گذاری مطمئن ممکن است به صورت تحلیل‌های هفتگی و سیگنال‌های موردی در سایت‌ها منتشر شود یا شکل اختصاصی به خود بگیرد. مشاوره اختصاصی هم به افراد ارائه می‌شود و هم به شرکت‌ها.

از جمله رئوس مشاوره‌های اختصاصی برای شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهیه گزارش‌های ارزش‌گذاری تخصصی شرکت‌ها
  • بررسی وضعیت و چشم‌انداز صنایع و شرکت‌های مختلف
  • برگزاری نشست‌های تخصصی تحلیلی
  • خدمات تخصصی مشاوره مدیریت دارایی‌ و مشاوره سبدگردانی

سرمایه گذاری با مبالغ اندک

در بورس امکان سرمایه گذاری کم و کوچک نیز وجود دارد. حداقل میزان سرمایه‌گذاری در این بازار ۵۰۰ هزار تومان است. پس سرمایه‌گذاری فقط مختص کسانی که دارایی چند صد میلیونی دارند، نیست. مشاوره سرمایه‌گذاری نیز به همین شکل است. فرد می‌تواند با هر نوع سرمایه‌ای، از خدمات مشاوره سرمایه گذاری در بورس استفاده کند. طبیعتا میزان سرمایه شما، بازدهی نهایی را تعیین می‌کند. البته باید هزینه‌های مشاوره را نیز در نظر گرفت. یعنی فردی که قصد سرمایه گذاری کم و با مبالغ اندک را دارد، باید به گونه‌ای از خدمات مشاوره استفاده کند که هزینه‌ها نسبت به میزان سرمایه، به‌صرفه باشد.

مشاوره تلفنی سرمایه گذاری

این روزها برای مشاوره نیازی به مراجعه حضوری و صرف زمان زیاد وجود ندارد. بسیاری از سازمان‌ها و نهادها، خدمات مشاوره تلفنی سرمایه گذاری و البته مشاوره آنلاین را نیز ارائه می‌دهند. این نوع از مشاوره نیز، به شرطی که از مراجع معتبر و کارشناسان باتجربه دریافت شود، می‌تواند منجر به سرمایه‌گذاری هوشمندانه و پرسود شود.

مشاوره تلفنی سرمایه گذاری

مشاوره صندوق سرمایه گذاری

صندوق‌ها راهکاری برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم و استفاده از دانش و تجربه متخصصان بازار بورس هستند. اما انتخاب بهترین صندوق هم شگردهایی دارد. در گام اول باید مشخص شود میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار چقدر است. بر این اساس، نوع صندوق یا صندوق‌های مناسب او شناسایی می‌شود. در مرحله آخر، با مقایسه عملکرد صندوق‌های فعال بازار، می‌توان بهترین گزینه را انتخاب کرد.

برای دریافت مشاوره صندوق سرمایه گذاری می‌توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۱-۹۱۰۰۴۰۰۱ با کارشناسان مدیریت دارایی آگاه در تماس باشید. همچنین می‌توانید با شرکت در آزمون ریسک سنجی آگاه، فرمول سرمایه‌گذاری اختصاصی خود را دریافت کنید.

هزینه استفاده از خدمات مشاور سرمایه گذاری

دریافت مشاوره بورسی بر اساس نوع آن، کیفیت خدمات و سابقه شرکت ارائه‌دهنده خدمات مشاوره متفاوت است. نکته‌ای که باید به آن دقت شود این است که ارائه تحلیل بورسی مستلزم صرف زمان زیاد، داشتن مهارت کامل و اطلاع از اخبار موثق است. لذا به صورت رایگان ارائه نمی شود و اگر جایی با تبلیغاتی مواجه شدید که این خدمات را به رایگان در اختیار همه قرار می داد، از صحت و سقم اطلاعات آن مطمئن شوید!

خدمات مشاوره سرمایه گذاری در کارگزاری آگاه

این روزها خدمات مشاوره آنلاین سرمایه گذاری به وفور یافت می‌شود و مراجع مختلفی در این زمینه فعالیت دارند.  کارگزاری آگاه از سال ۱۳۸۹ خدمات مشاوره سرمایه گذاری را با تاسیس شرکت آوای آگاه آغاز کرد. خدمات این شرکت عمدتا به صورت آنلاین و از طریق وب سایت www.ava.agah.com ارائه می‌شود.

دسترسی به خدمات آوا، از سه روش زیر امکان‌پذیر است:

  • سایت بآشگاه مشتریان
  • سامانه معاملاتی کارگزاری آگاه
  • سایت آوا

تیم تحلیلی آوا تحلیل ها و نظرات خود را به صورت روزانه در اختیار کاربران این سایت قرار می‌دهد. این تحلیل‌ها در دو قالب بنیادی و تکنیکال به همراه جزئیات هستند. در بخش تحلیل بنیادی، اقتصاد کلان، تاثیرات اخبار سیاسی روی بازار سهام، بررسی شرکت‌ها و آینده سهام از لحاظ بنیادی بررسی می‌شود. در بخش تکنیکال، نمودار نمادهای مختلف با ارائه حد سود و زیان قرار می‌گیرد. همچنین در طول زمان انجام معاملات، در بخش نگاه سبدگردانان، کارشناسان آوا به صورت زنده به ارائه تحلیل‌ها و نظرات پیرامون سهام می‌پردازند.

یکی از ویژگی‌های بارز این سایت، ارائه سبد پیشنهادی به کاربران است. در این سبد پیشنهادی، نمادهای با پتانسیل بالا، از صنایع مختلف، برای خرید و سرمایه گذاری پیشنهاد می‌شود. در این سبد، قیمت خرید، حد ضرر، هدف قیمتی و میزان سرمایه مورد نظر برای خرید قرار گرفته تا سرمایه‌گذاران بتوانند به راحتی در قیمت مناسب و با ریسک پایین معامله کنند.

ویجت آنلاین آوا

در سامانه معاملاتی آگاه به آدرس online.agah.com در سمت چپ صفحه، ویجت آوا قرار داده شده است. مشتریان کارگزاری آگاه می‌توانند در این قسمت، از تحلیل‌های تیم آوا و وقایع بازار سرمایه با خبر شوند. این ویجت دارای دو بخش مطالب و نبض بازار است. در بخش مطالب، آخرین تحلیل های آوا و در بخش نبض بازار، اخرین اتفاقات بازار سرمایه به صورت لحظه‌ای منتشر می‌شود. در این دو بخش، مشتریان می‌توانند سریعا به اطلاعات کاربردی دست پیدا کنند و در لحظه برای معاملات خود تصمیم‌گیری کنند.


سخن آخر

تمام سهامداران بورس و اوراق بهادار نیازمند مشاوره هستند؛ مشاوره‌ای که از جانب کارشناسان حوزه‌ بورس ارائه شود. در سال‌های گذشته که بازار سرمایه روند ثابتی نداشته و نوسانات بسیاری را تجربه کرده‌، اهمیت خدمات مشاوره سرمایه گذاری در بورس و استفاده از دانش و تجربه متخصصان بیشتر از گذشته به چشم می‌آید. مشاوران بورسی می‌توانند با اصلاح پورتفوی و همچنین تبیین استراتژی مالی، به افزایش سود سرمایه‌گذاری کمک کنند.

24 پاسخ به “مشاوره سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی”

  1. علی گفت:

    عیدتون مبارک

    ۱
  2. حدیث گفت:

    مسابقه ی تحلیل کردن نمودار برگزار نمیکنین؟ و در بازار مشتریان امتیاز قرار بدین؟

    ۰
  3. حدیث گفت:

    نکات ارزنده ای بود . 👌🏻 سپاس از شما

    ۰
  4. سعید خانجانی گفت:

    بسیار ممنون از زحمات شما و مجموعه آگاه
    بسیار عالی بود مطالب
    سعید خانجانی
    ارادتمند همه
    پیشاپیش سال ۱۴۰۱ مبارک

    ۰
  5. منتظمی گفت:

    با سلام و تشکر بابت مطالب خوب شما ؛
    میخواستم راجع به نحوه تخصیص ریال(تخفیف) ناشی از معاملات قراردادهای آتی سوال کنم.
    ۱) چرا بابت فرآیند تسویه و تحویل قراردادهای آتی در روز سررسید (یعنی زمانی که موقعیتهای باز مشتری، وارد فرآیند تحویل میگردد) هیچ تخفیف کارمزدی به مشتری تعلق نمیگیرد با اینکه کارمزدهای این فرآیند، از مشتری کسر میگردد ؟!
    ۲) چرا در محاسبه تخفیف کارمزد باشگاه، ارزش معامله هر یک قرارداد آتی زعفران را بدون درنظر گرفتن مضرب ۱۰۰ (یعنی ۱۰۰ گرم زعفران به ازای هر قرارداد) ملحوظ می نمایید در حالیکه در محاسبه میزان کارمزد دریافتی از مشتری، این مضرب ۱۰۰ اعمال میگردد !!؟؟
    ممنون میشم اگه راهنمایی و توضیح بفرمایید.

    ۵
    • کوثر حضرتی گفت:

      با سلام دوست عزیز، درخواست شما نیاز به بررسی دارد. خواهشمند است با شماره تماس ۹۱۰۰۴۰۰۴-۰۲۱ ( واحد آتی کالا) تماس حاصل نمایید .

      ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: