قرارداد آتی نقره در بورس کالا

  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
  • ۵ اسفند ۱۳۹۹
  • ۳ نظر
  • ۲۳۶۰ مشاهده
قرارداد آتی نقره در بورس کالا

پس از توقف معاملات آتی سکه طلا، خبر راه‌اندازی قراردادهای آتی نقره و پس از آن معاملات آتی شمش طلا هیجان تازه‌ای در بازار آتی به پا کرده و بازار آتی کالا، جان تازه‌ای گرفته است. تمام سرمایه‌گذاران همواره به دنبال راهی برای پوشش ریسک سرمایه گذاری خود هستند. قرارداد آتی نقره یکی از راهکارهایی است که می‌توان از آن برای کاهش ریسک سرمایه گذاری استفاده کرد. متاسفانه شمار زیادی از فعالان بورسی با این قرارداد و ویژگی‌های آن آشنایی ندارند. به همین علت تلاش می‌کنیم تا در این مطلب تمام نکات ضروری در رابطه با قرارداد آتی نقره را با شما به اشتراک بگذاریم.


ویدئو آشنایی با قرارداد آتی نقره در بورس کالا


تحولات بازار آتی کالا

بازار آتی سکه طلا از سال ۱۳۸۷ در ایران راه‌اندازی شد و به تدریج با استقبال سرمایه‌گذاران از این بازار، رونق قابل توجهی پیدا کرد. در سال ۹۷ در حالی که قرارداد آتی زعفران تازه وارد بازار آتی کالا شده بود، در پی التهاب و هیجان افسارگسیخته بازار سکه طلا، به دستور بورس کالا معاملات آتی سکه طلا متوقف شد. اگر چه بعد از توقف قرارداد آتی سکه، قراردادهای جدیدی بر پایه محصولات کشاورزی (زیره سبز و پسته) راه‌اندازی و سپس متوقف شدند؛ اما همچنان خلاء یک قرارداد آتی با دارایی پایه طلامحور به شدت احساس می‌شد.

فقدان یک قرارداد آتی که از طریق آن بتوان ریسک نوسانات قیمت ناشی از بی‌ثباتی‌های اقتصادی را پوشش داد، سبب شد تا این بازار به تدریج  از یکه‌تازی (که از سال ۹۷ شروع شده بود) بیفتد. در پی رکود بازار آتی کالا و نبود نوسان در این بازار، فرصت‌های کسب سود برای سرمایه‌گذاران کم و کمتر شد. بورس کالا برای متنوع‌سازی قراردادهای آتی کالا و بهبود فرصت‌های کسب سود برای فعالان، تصمیم به راه‌اندازی قرارداد آتی نقره گرفت. نقره به عنوان دومین فلز گران‌بها پس از طلا، همبستگی شدیدی با طلا دارد. به همین دلیل بورس کالا  با راه‌اندازی قراردادهای آتی نقره، خلاء قرارداد آتی طلامحور را تا حدی پر کرد. تازه‌ترین اقدام بورس کالا برای رونق بازار آتی با دارایی پایه طلا، معرفی قرارداد آتی شمش طلای خام است؛ که معاملات آن از فروردین ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد.

قرارداد آتی نقره چیست؟

در یک قرارداد آتی نقره، خریدار و فروشنده متعهد می‌شوند مقدار مشخصی نقره را با قیمت توافق‌شده در زمان تعیین‌شده در آینده خرید و فروش کنند. طبق این قرارداد، طرفین معامله به عنوان خریدار یا فروشنده مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و در زمان سررسید قرارداد متعهد می‌شوند که وجه قرارداد یا دارایی مورد نظر را ارائه دهند و معامله انجام شود.

مشخصات قراردادهای آتی نقره

پیش از وارد شدن به معاملات قراردادهای آتی نقره باید به مشخصات این قراردادها دقت کرد. در جدول زیر مشخصات قرارداهای آتی را نقره را به شما معرفی خواهیم کرد. توصیه می‌شود که هنگام معاملات قراردادهای آتی به نکات زیر دقت کنید.

ردیف موضوع توضیحات
۱ قرارداد آتی پذیرش‌شده قرارداد آتی نقره
۲ دارایی پایه نقره خام
۳ استاندارد تحویل نقره تحویلی به صورت ساچمه و باید دارای درجه خلوص حداقل ۹۹۹ باشد.
۴ واحد قیمت ریال به ازای هر گرم
۵ اندازه قرارداد ۱۰۰ گرم
۶ حد نوسان قیمت روزانه حداکثر تا (%۵±) با توجه به قیمت تسویه روز قبل
۷ ماه قرارداد تمامی ماه‌های سال به تشخیص شرکت بورس کالای ایران
۸ دوره معاملات دوره معاملاتی در هر یک از نمادها در اطلاعیه معاملاتی مربوطه اعلام خواهد شد.
۹ تاریخ تحویل مطابق تاریخ اعلام شده در اطلاعیه تحویل
۱۰ محل تحویل انبارهای مد نظر بورس ۱۰ روز قبل از پایان دوره معاملاتی هر نماد توسط بورس اعلام خواهد شد.
۱۱ حداقل تغییر قیمت سفارش ۱۰۰ ریال برای هر گرم  معادل ۱۰،۰۰۰ ریال در هر قرارداد
۱۲ وجه تضمین اولیه وجه تضمین اولیه با توجه به فرمول محاسباتی بورس کالا اخذ خواهد شد که با توجه به آن، تضامین طی زمان ثابت نیست و به صورت پویا در حال تغییر خواهد بود. مبنای محاسبه وجه تضمین در فرمول میانگین قیمت‌های  تسویه روزانه در تمامی سررسیدهای قراردادهای آتی در دارایی پایه مربوطه تعیین شده است. وجه تضمین در پایان هر روز معاملاتی بر اساس فرمول زیر تعدیل و پس از دو روز کاری اعمال می‌شود، مراتب تغییرات از طریق سامانه معاملاتی ابزار مشتقه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
۱۳ حداقل وجه تضمین وجه تضمین اولیه ۷۰ درصد
۱۴ حداکثر حجم هر سفارش حداکثر تا ۲۵ قرارداد
۱۵ ساعات معامله شنبه تا پنجشنبه: ۱۰:۰۰ الی ۱۵:۰۰
آخرین روز معاملاتی: ۱۰:۰۰ الی ۱۳:۰۰
۱۶ نماد کالا SILMMYY نماد اختصاری SIL ماه قرارداد MM و سال YY است.
۱۷ سقف مجاز موقعیت‌های تعهدی بازار اشخاص حقیقی و حقوقی: ۵۰۰ موقعیت خرید و موقعیت فروش.
بازار گردان: ۱۵۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی  و قابل‌افزایش تا %۱۰ موقعیت‌های تعهدی باز در آن نماد در بازار.
۱۸ قیمت تسویه حجم معاملات مبنای محاسبه قیمت تسویه روزانه: ۳۰% حجم معاملات انجام‌شده منتهی به پایان آخرین جلسه معاملاتی هر روز
۱۹ نحوه محاسبه قیمت تسویه نهایی قیمت تسویه نهایی به صورت تئوریک و بر اساس فرمول زیر تعیین خواهد شد:
=𝑃𝑠∗𝐼𝑅𝑅 قیمت تسویه نهایی
: 𝑃s قیمت یک گرم نقره خام با عیار ۹۹۹ بر اساس قیمت‌های نقدی جهانی محاسبه شده از سایت (www.kitco.com) راس ساعت ۱۳ آخرین روز معاملاتی
:IRR نرخ دلار آمریکا به ریال بر اساس قیمت هر مثقال طلای خام با عیار ۷۰۵
۲۰ مهلت ارائه گواهی آمادگی تحویل تا ۱۵ دقیقه پس از اتمام جلسه معاملاتی آخرین روز معاملاتی
۲۱ جریمه‌ها الف) جریمه عدم ارائه رسید انبار از طرف مشتریان فروشنده، عدم واریز وجه توسط مشتریان خریدار و عدم ارائه گواهی مشتریان خریدار و فروشنده  آمادگی تحویل، یک دهم درصد ارزش قرارداد بر اساس قیمت تسویه آخرین روز معاملاتی است که به نفع مشتری طرف مقابل از مشتری نکول‌کننده کسر می شود.
ب) در تمامی موارد فوق کارمزد تسویه و تحویل هر دو سر معامله به نفع بورس از مشتری نکول‌کننده دریافت خواهد شد.

نکته: فراموش نکنید که پیش از معاملات قرارداد آتی نقره باید برای دریافت کد معاملاتی آتی اقدام کنید. آن دسته از سرمایه‌گذارانی که این کد را ندارند نمی‌توانند در معاملات قرارداد آتی نقره شرکت داشته باشند.

چگونه در بازار آتی نقره به سود برسیم؟

برای کسب سود در بازار آتی نقره ابتدا نیاز است معامله‌گران نسبت به مشخصات قرارداد و نحوه محاسبه قیمت نقدی نقره اطلاع کامل داشته باشند.
با توجه به فرمول محاسبه قیمت تسویه نهایی قرارداد آتی نقره (برحسب دلار مظنه طلا)، معامله‌گران می‌توانند از قرارداد آتی نقره به عنوان ابزار هج دلار استفاده کنند. همچنین با توجه به نوسانات بالای قرارداد آتی نقره و همچنین وجود اهرم در این معاملات، معامله‌گران می‌توانند با رصد پیوسته بازار، سودهای قابل توجهی (گاها ۵۰ درصد سود روزانه) از نوسانگیری کسب کنند.

تفاوت مشخصات قرارداد آتی نقره با سایر قراردادهای آتی

قرارداد آتی نقره، تقریبا فرمتی شبیه به سایر قراردادهای فعال در بازار آتی کالا دارد. با این حال چند تفاوت عمده در مشخصات قرارداد آتی نقره با سایر قراردادها به چشم می‌خورد که در ادامه به این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تحویل قراردادهای زعفران با گواهی سپرده کالایی و تحویل قراردادهای آتی صندوق طلا با واحدهای صندوق طلای لوتوس است اما به دلیل عدم راه‌اندازی گواهی سپرده کالایی نقره، تحویل قرارداد آتی نقره به صورت فیزیکی و در بانک‌های مورد تایید بورس کالا انجام خواهد شد.
  • به دلیل تحویل فیزیکی در قرارداد آتی نقره، ساعات معاملات در آخرین روز معاملاتی از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۳:۰۰ است. در حالی که برای سایر قراردادها، ساعت معاملات در آخرین روز معاملاتی شبیه سایر روزهای معاملاتی است.
  • خریدارانی که وارد فرآیند تحویل قرارداد آتی نقره می‌شوند باید مالیات بر ارزش افزوده ارزش قرارداد را پرداخت کنند، در حالی که سایر قراردادهای آتی معاف از این مالیات هستند.
  • در قراردادهای آتی، قیمت تسویه نهایی در آخرین روز معاملاتی بر اساس میانگین موزون قیمت ۳۰ درصد معاملات پایانی بازار تعیین می‌شود. در حالی که قیمت تسویه نهایی برای قراردادهای آتی نقره به صورت تئوریک و بر اساس نرخ نقره جهانی و نرخ دلار محاسبه شده، تعیین می‌شود.
  • جریمه نکول در قرارداد آتی نقره یک دهم ارزش قرارداد و در مورد سایر قراردادها این جریمه برابر یک درصد ارزش قرارداد است.
  • نحوه محاسبه قیمت تسویه قرارداد آتی نقره در روز سررسید:

قیمت تسویه با استفاده از فرمول زیر در روز سررسید و راس ساعت ۱۳:۰۰ محاسبه می‌شود.

 

سخن آخر

با توجه به این که نقره و طلا به لحاظ قیمتی همبستگی شدیدی دارند با راه‌اندازی قرارداد آتی نقره، نوعی قرارداد طلا‌محور وارد بازار آتی کالا شده است. البته در بازارهای مالی دنیا، نوسانات قیمت نقره به مراتب بیشتر از نوسانات قیمت طلا است. این موضوع می‌تواند با افزایش میزان نوسانات در بازار آتی نقره، فرصت کسب سود قابل توجهی را نصیب معامله‌گران کند. لازم به ذکر است آن دسته از معامله‌گران که به دنبال پوشش ریسک سرمایه گذاری خود هستند می‌توانند از قرارداد آتی نقره برای کاهش دادن این ریسک استفاده کنند.


سوالات متداول

در چه بازه زمانی می‌توان برای معامله قرارداد آتی نقره اقدام کرد؟

معامله‌گران محترم می‌توانند در روزهای شنبه تا پنجشنبه و بین ساعات ۱۰:۰۰ الی ۱۵:۰۰ برای معامله قرارداد آتی نقره اقدام کنند.

نماد قرارداد آتی نقره در بورس کالا چیست؟

قرارداد آتی نقره با نماد اختصاری SILنمایش داده می‌شود و ۴ رقمی که بعد از این نماد نوشته می‌شوند بیان‌کننده ماه و سال قرارداد هستند.

حد نوسان قیمت روزانه برای قرارداد آتی نقره چقدر است؟

حد نوسان قیمت روزانه قرارداد آتی نقره حداکثر ±۵% و با توجه به قیمت تسویه روز قبل است.

3 پاسخ به “قرارداد آتی نقره در بورس کالا”

  1. فاطمه گفت:

    تشکر از مطالب خوب شما در مورد نقره لازمه بیشتر اطلاعات داشته باشیم

    ۰
  2. وحید اقاجری گفت:

    اصلا تحلیل پذیر نیست
    همه چیز امکان دارد

    ۰
  3. هادی گفت:

    سلام
    بازار آتی خیلی جذاب است

    ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: