آشنایی با قرارداد آتی صندوق طلا

  • ۵ اسفند ۱۴۰۲
  • ۸ تیر ۱۴۰۰
  • ۲۴ نظر
  • ۲۸۲۶ مشاهده
صندوق آتی طلا

بورس کالای ایران، بار دیگر نوعی از قراردادهای آتی با محوریت دارایی پایه طلا را فعال کرد.قرارداد آتی صندوق طلا، ضمن تنوع بخشیدن به بازارهای آتی به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در این بازار اجازه می‌دهد با پیش‌بینی افزایش یا کاهش قیمت طلا به خرید و فروش این کالا در آینده بپردازند.


ویدئو بررسی قرارداد آتی صندوق طلا در بورس


تاریخچه قرارداد آتی صندوق طلا

قرادادهای آتی از یک کالای پایه مشتق می‌شوند. در بورس کالای ایران، این کالای پایه مشخص است و قراردادهای آتی تنها روی بعضی از کالاهای معین بسته می‌شود.

پس از توقف قراردادهای آتی سکه طلا در شهریور ۱۳۹۷، بازار آتی با بستن قرارداد روی محصولات کشاورزی (زعفران، زیره سبز و پسته) به کار خود ادامه داد. با این حال، فعالان این بازار همواره جای خالی قراردادهای آتی مبتنی بر طلا را حس می‌کر‌دند.

در اسفند ۱۳۹۹ و با راه‌اندازی قراردادهای آتی نقره، گمان می‌رفت که این نوع از قراردادها، جایگزین مناسبی برای قراردادهای آتی سکه باشد اما واقعیت با انتظارات اندکی تفاوت داشت. بالاخره بورس کالا تصمیم گرفت تا قراردادهای آتی صندوق طلا را در تیر ماه ۱۴۰۰ راه‌اندازی کند و به این ترتیب ضمن تنوع بخشیدن به دارایی‌های پایه بازار آتی، یک قرارداد طلامحور را به بازار عرضه کند.

در این مطلب به سراغ این موضوع رفته‌ایم و شما را با قراردادهای آتی صندوق طلا در بورس کالای ایران بیشتر آشنا می‌کنیم. با ما همراه شوید.

صندوق طلا چیست؟

قبل از این که به معرفی قرارداد آتی صندوق طلا بپردازیم، لازم است ابتدا با صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به عنوان دارایی پایه این نوع از قراردادهای آتی بیشتر آشنا شویم.

صندوق‌های طلا، به عنوان صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک قابل معامله در بورس، با جمع‌آوری منابع مالی سرمایه‌گذاران خرد، عمدتا در اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. چنان چه قیمت طلا با رشد همراه شود، خالص ارزش دارایی‌های این صندوق افزایش پیدا می‌کند و برعکس این حالت هم ممکن است.

معامله‌گرانی که تمایل دارند در یک بازار مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری کنند اما تخصص و زمان کافی برای تحلیل این بازار را ندارند، می‌توانند واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را در بورس خریداری کنند.

مدیران این صندوق‌ها، تخصص و مهارت کافی برای حضور در این بازار را دارند و از سرمایه جمع‌آوری شده از سرمایه‌گذاران خرد استفاده می‌کنند و به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌پردازد. به این ترتیب هزینه و زمان تحلیل برای سرمایه‌گذاران کاهش پیدا می‌کند.

در حال حاضر در ایران ۴ صندوق سرمایه‌گذاری طلا قابل معامله در بورس با نمادهای طلا، زر، گوهر و عیار وجود دارد. بورس کالا هم بزرگ‌ترین صندوق طلا را، که از حجم معاملات بالا و نقدشوندگی بیشتری برخوردار بوده است، به عنوان دارایی پایه اولین قرارداد آتی صندوق طلا انتخاب کرده است.

با توجه به ترکیب دارایی‌های صندوق طلا طبق اساسنامه، عمده سرمایه این صندوق‌ها روی گواهی سپرده سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌شود.

با توجه به این که قیمت سکه طلا متاثر از قیمت طلای جهانی و نرخ دلار در داخل کشور است، در شرایطی که این دو فاکتور یا هر یک از آن‌ها نزولی باشد ارزش خالص دارایی‌های صندوق کاهش پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاران دچار ضرر می‌شوند.

برای پیشگیری از این نوع ضرر و زیان‌ها می‌توان در کنار خرید واحدهای این صندوق‌ها، از قراردادهای آتی صندوق طلا هم استفاده کرد.

قرارداد آتی صندوق طلا چیست؟

قرارداد آتی صندوق طلا، قراردادی است که بر مبنای آن خریدار متعهد می‌شوند در زمان مشخصی در آینده (مثلا یک ماه بعد) ۱۰۰۰ واحد صندوق سرمایه گذاری طلا را با قیمت مشخصی از فروشنده بخرد و فروشنده متعهد می شود در آن زمان مشخص، ۱۰۰۰ واحد صندوق سرمایه گذاری صندوق طلا را با قیمت مشخص به خریدار قرارداد آتی بفروشد.

نکته: اندازه قرارداد آتی صندوق طلا ۱۰۰۰ واحد در نظر گرفته شده است.

چنان چه معامله‌گری پیش‌بینی افزایش قیمت طلا را داشته باشد، می‌تواند در بازار آتی صندوق طلا (با فرض ثابت ماندن سایر شرایط) اقدام به اخذ موقعیت خرید کند. با صحیح بودن پیش‌بینیِ معامله‌گر و رشد قیمت ها، معامله‌گر می‌تواند اقدام به فروش موقعیت خرید خود کند و سود به دست آورد. از سوی دیگر، معامله‌گری که پیش‌بینی کاهش قیمت طلا را دارد، می‌تواند علی رغم نداشتن واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا، تنها با واریز وجه تضمین، اقدام به فروش در بازار آتی کند. چنانچه پیش‌بینی معامله‌گر صحیح باشد قیمت قراردادهای آتی با کاهش مواجه شود، معامله‌گر می‌تواند با انجام یک معامله خرید، اقدام به بستن موقعیت خود کند و از این معامله سود به دست آورد.

قرارداد آتی صندوق طلا چیست

ویژگی‌های قرارداد آتی صندوق طلا

بسیاری از معامله‌گران، فعالیت در بازار آتی صندوق طلا را بر بازار نقدی صندوق طلا ترجیح می‌دهند اما دلیل این علاقه‌مندی چیست؟

قراردادهای آتی دو ویژگی منحصر به فرد دارند که سبب جذابیت آن‌ها در میان سرمایه‌گذاران شده است. در زیر این دو ویژگی را به تفصیل توضیح می‌دهیم.

۱/ دو طرفه بودن بازار

همان طور که اشاره کردیم، اگر قیمت طلا با افزایش همراه شود سرمایه‌گذاران صندوق طلا منتفع می‌شوند. اما اگر قیمت طلا کاهش پیدا کند، خالص ارزش دارایی‌های صندوق طلا افت می‌کند و سرمایه‌گذاران دچار ضرر می‌شوند.

این در حالی است که در بازار آتی صندوق طلا، به دلیل ماهیت تعهدی، امکان کسب سود از ریزش قیمت‌ها هم وجود دارد. در واقع سرمایه‌گذاران بدون داشتن واحدهای صندوق طلا، در صورت پیش‌بینی ریزش قیمت‌ها، می‌توانند اقدام به اخذ موقعیت فروش در این بازار کنند.

چنان چه پیش‌بینی آن‌ها صحیح باشد و بازار نزولی شود، دارندگان موقعیت فروش سود می‌کنند، در واقع دو طرفه بودن بازار آتی امکان کسب سود از ریزش قیمت‌ها را هم برای معامله‌گران فراهم می‌کند.

۲/ وجود اهرم مالی

در بازار آتی برای انجام معامله نیاز به پرداخت کل ارزش معامله نیست و با داشتن تنها درصدی از سرمایه مورد نیاز، می‌توان به معامله‌گری در این بازار پرداخت. در واقع هر معامله‌گر می‌تواند چندین برابر سرمایه خود در بازار آتی سرمایه‌گذاری کند.

وجود اهرم‌های مالی در بازار آتی یکی از دلایل محبوبیت این بازار در میان سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. به طور مثال اگر اهرم مالی ۵ باشد، معامله‌گر تنها یک پنجم ارزش معامله را پرداخت می‌کند، یا به بیان دیگر با یک درصد تغییر در قیمت، سود یا زیان معامله‌گر ۵ درصد می‌شود.

البته اهرم مالی در این بازار مانند شمشیر دو لبه است. وجود اهرم مالی در کنار مزایایی که دارد بسیار پرریسک است و می‌تواند زیان‌های سنگینی را در صورت نداشتن پیش‌بینی صحیح بر معامله‌گران تحمیل کند. بنابراین توصیه می‌شود معامله‌گران قبل از ورود به این بازار با اصول و مفاهیم بازار آتی به خوبی آشنا شوند.

حداقل سرمایه برای ورود به بازار آتی صندوق طلا

حداقل سرمایه برای ورود به بازار آتی صندوق طلا، برابر با یک وجه تضمین است. وجه تضمین قرارادهای آتی صندوق های طلا در بورس  حدودا ۲ میلیون است.

لازم به ذکر است که علاقه‌مندان ورود به بازار آتی صندوق طلا باید کد مشتقه کالا داشته باشند. بنابراین اگر فردی قصد ورود به این بازار و سرمایه‌گذاری در قرارداد آتی صندوق طلا را دارد، باید ابتدا کد مشتقه کالا بگیرد. 

مشخصات قرارداد آتی صندوق طلا

  • دارایی پایه: صندوق طلای لوتوس
  • اندازه قرارداد: ۱۰۰۰ واحد
  • استاندارد تحویل: واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس
  • حد نوسان قیمت روزانه: حداکثر تا (+/-) ۵%
  • نماد معاملاتی: ETCMMYY
  • حداقل تغییر قیمت سفارش: ۱۰ تومان
  • واحد قیمت: ریال به ازای هر واحد
  • ساعت معامله: در تمامی روزها ۱۰:۰۰ الی ۱۵:۰۰
  • سقف مجاز موقعیت‌های تعهدی باز و معاملات: ۲۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی (حقیقی و حقوقی)
  • جریمه نکول: ۱% ارزش قرارداد بر اساس قیمت تسویه آخرین روز معاملاتی

سخن آخر

بازار آتی صندوق طلا به دلیل ویژگی‌هایی چون دو طرفه بودن بازار و وجود اهرم مالی از جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران برخوردار است. در این بازار شما می‌توانید بدون نیاز به پرداخت کل ارزش معامله به بستن قرارداد آتی صندوق طلا اقدام کنید و علاوه بر افزایش قیمت‌ها، از پیش‌بینی درست کاهش قیمت‌ها در بازار طلا هم سود ببرید. برای ورود به بازار آتی و کسب سود از این بازار هم باید آموزش دیده باشید و با شناخت کامل، نسبت به اخذ موقعیت خرید یا فروش در قرارداد آتی صندوق طلا اقدام کنید.

ثبت نام و دریافت کد آتی کالا

با کلیک بر روی دکمه، ثبت نام خود را برای دریافت کد کالا یا کد آتی کالا آغاز کنید.

کد بورس کالا

24 پاسخ به “آشنایی با قرارداد آتی صندوق طلا”

  1. محمد گفت:

    این بازار داره روز به روز بهتر میشه پولها از رمز ارزها دارن میان سمت بورس

    ۰
  2. مسعود گفت:

    این بازار هر روز داره جذاب تر می شه امیدوارم معاملات سکه را هم اضافه کنند چون هیچ بازاری به شفافی این بازار نیست.

    ۲
  3. جعفر محمودی گفت:

    به نظرم طلا روند افزایشی خواهد داشت

    ۱
  4. ولی الهویردیزاده گفت:

    عالی بود

    ۱
  5. نیما گفت:

    عالی

    ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: