صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۸
  • ۵۷ نظر
  • ۱۸۳۶۳ مشاهده
صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بورس چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا یکی از پرطرفدارترین ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازارهای مالی به شمار می‌روند. دلیل این مساله را می‌توان به رشد همیشگی بازار طلا نسبت داد. با این حال در شرایطی که تورم بر اقتصاد جامعه حاکم شده است، برای هرگونه سرمایه‌گذاری باید شناختی کافی در مورد آن کسب کنیم. چرا که سرمایه‌گذاری بدون کسب شناخت از بازار، می‌تواند به یک شکست مالی بدل شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان گزینه‌ای مناسب برای افرادی دانست که به دنبال کسب سود از بازار سرمایه هستند اما دانش، تجربه یا زمان کافی برای فعالیت در این بازار را ندارند. در ادامه این مطلب با صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و ویژگی‌های آن آشنا خواهیم شد.


ویدئو معرفی صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس


آشنایی با صندوق طلا

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند که بسیاری از آن‌ها در بازار بورس ایران در حال فعالیت هستند. یکی از این صندوق‌ها، صندوق کالایی با دارایی پایه طلا (Gold Funds) است. صندوق‌های طلا، قابل معامله در بورس هستند. برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها کافی است پس از ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی، نماد صندوق را در سامانه‌های معاملاتی جست‌وجو کنید.

ترکیب دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری طلا

صندوق‌های کالایی مبتنی بر دارایی طلا، از قوانین مشخصی برای تقسیم سبد دارایی خود پیروی می‌کنند. حداقل ۷۰ و حداکثر ۹۰ درصد از پرتفوی یک صندوق طلا از دارایی‌هایی مانند گواهی سپرده سکه، سلف سکه، گواهی سپرده شمش طلا و سایر ابزارهای مبتنی بر دارایی‌های طلا تشکیل شده است. مابقی پرتفوی این صندوق‌ها به دارایی‌هایی چون سپرده‌های بانکی، اوراق درآمد ثابت و … اختصاص می‌یابد.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بازار بورس

در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به ‌صورت ETF (قابل معامله در بورس) در بازار سرمایه فعال هستند که نماد آن‌ها به‌عنوان صندوق‌های قابل معامله در بورس، مانند یک سهم معمولی معامله می‌شوند و نیاز به کد معاملاتی مجزا از کد بورسی ندارند. این صندوق‌ها از نظر میزان سرمایه‌گذاری، تنوع دارایی‌ها، پرتفوی و مدیر صندوق با هم متفاوت هستند. صندوق مثقال آگاه به عنوان تنها صندوق سرمایه‌گذاری طلای آگاه، حدود ۹۰ درصد از دارایی خود را به سپرده‌های طلا و ۱۰ درصد را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص داده است.

بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا

با بررسی نمودار عملکرد این صندوق‌ها و میزان بازدهی آن‌ها، می‌توانید بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا را انتخاب کنید. شفافیت اطلاعات، یکی از مزایای مهم بازار بورس است. هر صندوق وبسایت مخصوص خود را دارد و موظف است در بازه‌های زمانی مشخص، اطلاعات عملکرد خود را در این وبسایت منتشر کند. وبسایت‌های مختلفی رتبه‌بندی صندوق‌ها را اعلام می‌کنند و گزارش‌هایی از وضعیت صندوق‌های طلا در بازار بورس ارائه می‌دهند. مهمترین مرجع برای پیدا کردن بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بازار بورس ایران، وب سایت فیپیران است. صندوق زرین آگاه که با نماد «مثقال» در بورس معامله می‌شود را می‌توان به عنوان یکی از بهترین صندوق‌های طلا در بورس معرفی کرد. این صندوق که از نوع ETF است امکان سرمایه‌گذاری با هر سرمایه‌ای‌ را به صورت کاملا آنلاین، فراهم کرده است. صندوق زرین آگاه در آذرماه ۱۴۰۰ پذیره‌نویسی شد و توانست پس از مدت کوتاهی از پذیره‌نویسی، بازدهی چشمگیری برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کند. رشد سرمایه این صندوق مطابق با رشد بازار سکه و طلا است و سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این فلز گران‌بها را دارند، می‌توانند با خرید واحدهای این صندوق از مزایای آن بهره‌مند شوند.

نحوه خرید واحدهای مثقال آگاه

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری طلا

سرمایه‌گذارانی که دارایی‌های خود را به خرید واحدهای صندوق طلا اختصاص می‌دهند، از مزایای متعدد این صندوق‌ها بهره‌مند می‌شوند. در ادامه به مهم‌ترین مزیت‌های صندوق سرمایه‌گذاری طلا می‌پردازیم:

  • کسب سود مطابق با رشد بازار طلا
  • رفع مشکلات خرید فیزیکی طلا و نگهداری آن (سرقت، کلاهبرداری، حمل و …)
  • پرداخت کارمزد کمتر در معامله صندوق‌های طلا
  • امکان معامله ساده‌تر در بستر مطمئن و قانونی سازمان بورس
  • نقدشوندگی بالا با توجه به رکن بازارگردان صندوق طلا
  • امکان سرمایه‌گذاری با حداقل ۱۰۰ هزار تومان
  • بهره‌مندی از تیم حرفه‌ای مدیریت دارایی
  • بدون نیاز به پایش مداوم بازار
  • بدون نیاز به یادگیری ابزارهای تحلیل بازار

گاو صندوق و شمش از جنس طلا

چالش‌های سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

صندوق‌های طلا در بازار بورس، امکانی را فراهم کرده‌اند که سرمایه‌گذاران در کنار بهره‌مندی از مزایای صندوق، از بازدهی بازار طلا هم بهره‌مند شوند. با این حال، در بازه زمانی کوتاه مدت، ریسک کاهش قیمت واحدهای صندوق وجود دارد. توجه به این نکته ضروری است که بازار طلا در بازه زمانی بلندمدت همواره سودآور بوده است. بنابراین تنها چالش سرمایه‌گذاری در این صندوق را می‌توان نوسانات قیمت طلا در کوتاه مدت به شمار آورد. البته با توجه به مدیریت حرفه‌ای مدیران صندوق‌ها، ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق طلا به ‌مراتب کمتر از بازار آزاد و سنتی خواهد بود.

نحوه خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا

همان‌ طور که اشاره کردیم، صندوق‌های طلا از نوع صندوق قابل معامله در بورس یا ETF هستند. خرید و فروش واحدهای یک صندوق ETF همانند سهام از طریق کد بورسی انجام می‌شود. پس برای معامله این صندوق‌ها لازم استکد بورسی خود را از سامانه آگاه اکسپرس دریافت و معاملات خود را در سامانه آنلاین آگاه آغاز کنید. به این نکته دقت کنید که بازدهی صندوق‌های طلا کاملا وابسته به قیمت طلا است. بنابراین پیش از خرید و فروش این صندوق‌ها به تحلیل‌های معتبر در خصوص قیمت طلا توجه کنید.

زمان دقیق معاملات صندوق طلا در بازار سرمایه، از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۵:۰۰ تعیین شده است. ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۲:۰۰ مرحله پیش‌گشایش و سفارش‌گیری است و شروع معاملات از ساعت ۱۲ الی ۱۵ خواهد بود. خرید و فروش صندوق طلا مانند دیگر دارایی‌ها در بورس اوراق بهادار و بورس کالا مشمول کارمزد می‌شود.

کارمزد خرید و فروش صندوق طلا به شرح زیر است:

  • کارمزد خرید: ۰.۰۰۱۱۵
  • کارمزد فروش: ۰.۰۰۱۱۵
  • جمع کل: ۰.۰۰۲۳

نکته:‌ توجه داشته باشید که معاملات صندوق طلای زرین آگاه از درگاه سامانه آنلاین آگاه شامل تخفیف ۱۰۰ درصدی کارمزد کارگزاری در خرید و فروش آن می‌شود.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت صندوق طلا

معمولا سرمایه‌گذارانی که صندوق‌های طلا را انتخاب می کنند، به دنبال کسب سود از رشد بازار طلا هستند. علاوه بر این موضوع، صندوق‌های طلا چالش‌های بسیاری را مدیریت کرده است. این صندوق‌ها که ابزاری غیرمستقیم برای کسب سود از بازار سرمایه به شمار می‌روند، مسیر دستیابی به سود از این بازار را بسیار ساده کرده‌اند.

بازدهی صندوق‌های طلا در بازار بورس ایران، تحت تاثیر دو عامل اصلی است:

  • نوسانات اونس جهانی
  • نوسانات ارزی به خصوص نوسان قیمت دلار

دلیل این مساله آن است که فلز طلا، در بازارهای جهانی با نرخ دلار آمریکا معامله می‌شود. پس نوسانات ارزی در بازارهای داخلی می‌تواند ارزش طلا را دستخوش تغییرات کند.  با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاران می‌توانند از رشد بازار و هم‌چنین نوسانات آسیب‌زا در امان بمانند و ارزش سرمایه خود را حفظ کنند.

مقایسه سرمایه‌گذاری در صندوق طلا با دیگر صندوق‌ها

صندوق‌ها را می‌توان یکی از پرطرفدارترین ابزارهای کسب سود غیرمستقیم از بازار سرمایه به شمار آورد. با در نظر گرفتن سبد دارایی، می‌توان آن‌ها را به چند دسته مختلف تقسیم کرد، از جمله:

  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط
  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی (مبتنی بر دارایی‌های مختلفی مانند طلا و …)

تفاوت اصلی و اولیه صندوق طلا، در سبد دارایی آن است. همان طور که پیش از این هم اشاره کردیم، بیش از ۷۰ درصد دارایی این صندوق به مواردی چون گواهی سپرده سکه، سلف سکه، گواهی سپرده شمش طلا و سایر ابزارهای مبتنی بر دارایی‌های طلا اختصاص می‌یابد. مابقی پرتفوی برای مدیریت ریسک این صندوق را دارایی‌های درآمد ثابت تشکیل می‌دهند. با این حال، گستردگی چندانی در پرتفوی یک صندوق طلا به چشم نمی‌خورد. البته این مساله می‌تواند به عنوان مزیت صندوق طلا در سرمایه‌گذاری متمرکز در این بازار به شمار رود. در مقابل، انواع دارایی‌های موجود در بازار سرمایه چون سهام، انواع اوراق بهادار، انواع گواهی‌های سپرده و … در پرتفوی دیگر صندوق‌ها وجود دارند.


سخن آخر

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلا، یک فرصت ویژه برای بهره‌مندی از رشد بازار این فلز گرانبها است. در این مطلب با جزئیات صندوق های طلا، سبد دارایی و مزایای این صندوق‌ها آشنا شدیم. یکی از بهترین صندوق‌های طلا در بازار بورس، صندوق زرین آگاه است. برای سرمایه‌گذاری در این صندوق و بهره‌مندی از مزایای آن می‌توانید به سادگی، نماد «مثقال» را در سامانه معاملاتی خود جست‌وجو کنید.


سوالات متداول 

۱- آیا صندوق طلا سود تضمینی دارد؟

سود صندوق‌های طلا بر اساس نوسانات بازار مشخص می‌شود و این صندوق سود تضمین‌شده ندارد.

۲- دامنه نوسان صندوق های طلا چقدر است؟

دامنه نوسان صندوق‌های طلا، ۱۰ درصد تعیین شده است.

۳- آیا می‌توان صندوق طلا را به طلای فیزیکی تبدیل کرد؟

خیر، امکان تبدیل واحدهای صندوق به طلای فیزیکی وجود ندارد.

۴- پرداخت سود صندوق‌های طلا به چه صورت است؟

صندوق‌های طلا معمولا پرداخت دوره‌ای سود ندارند و سود آن از محل افزایش ارزش واحدها تامین می‌شود.

57 پاسخ به “صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟”

  1. سعید گفت:

    با سلام با این اوضاع اقتصادی مملکت به نظرم خیلی عالیه این پیشنهاد امیدوارم که با انتخاب این راه بتوانیم قدمی در جهت رونق اقتصاد کشور برداریم

    ۱
  2. جمال گفت:

    سرمایه گذاری مطلوب است که نه تنها منفی نشود بلکه رشد هم داشته باشد از این لحاظ مسکن با ریسک پایین و سود زیاد در دراز مدت طرفداران کمی دارد و طلا با ریسک و سود زیاد در کوتاه مدت طرفداران زیادی دارد

    ۲
  3. مژگان گفت:

    عالی

    ۵
  4. مسعود گفت:

    سلام بنظرم ریسکش پایین
    اگه اهل ریسک نیستین در این مورد سرمایه گذاری کنید

    ۵
  5. حمید امیری گفت:

    بسیار عالی. برای زمانی بورس چندان حال مساعدی نداره خوبه که در این صندوق ها سرمایه گذاری کرد.

    ۱۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 8