سود نقدی سهام در بورس: جذاب یا خسته‌کننده؟

  • تاریخ درج ۱۲ شهریور ۱۳۹۶
  • تاریخ ویرایش ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
  • ۸۳ نظر
  • ۳۵۹۹۷ مشاهده

برای بیشتر سرمایه‌گذاران، تقسیم سود نقدی سهام از جذابیت بالایی برخوردار است، زیرا سود نقدی که به‌صورت وجه نقد بین سهامداران آن تقسیم می‌شود، برخلاف افزایش قیمت سهام، برای سهامداران قابل لمس‌تر است. در مطلب “ ۴ سیاست کلی تقسیم سود نقدی در شرکت های بورسی ” سیاست‌های خاص تقسیم سود نقدی در شرکت‌ها را همراه با مثال بررسی کردیم، اما در این مطلب قصد داریم به مباحثی ساده‌تر در خصوص سود نقدی سهام بپردازیم.

سود نقدی سهام (DPS) مبلغی است که شرکت از سود ساخته شده به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کند. پرداخت سود نقدی باعث می‌شود ارزش قیمت هرسهم تقریبا به اندازه سود نقدی سهم افت کند. به طور مثال اگر قیمت سهام یک شرکت ۸۰۰ تومان باشد و ۴۵ تومان سود تقسیم کند، در هنگام بازگشایی نماد ۴۵ تومان از قیمت سهم افت می‌کند (البته گاهی اوقات این کاهش قیمت رخ نمی‌دهد).

روند پرداخت سود نقدی سهام چگونه است؟

برخی از شرکت‌های بورسی که سودآور هستند در پایان سال مالی مبلغی را به عنوان سود هر سهم محقق می‌کنند و مقداری از این سود را نیز به عنوان سود نقدی سهام تقسیم می‌نمایند. درصد تقسیم سود در مجمع عمومی عادی سالیانه توسط اعضای هیئت مدیره پیشنهاد شده و در مجمع تصویب می‌شود.  مجمع عمومی عادی سالیانه باید حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی برگزار شود و مهلت قانونی پرداخت سود نقدی سهام نیز حداکثر ۸ ماه پس از مجمع است.

اعلام مقدار سود نقدی سهام و زمان دریافت آن از طریق سایت codal.ir انجام می‌شود. معمولا شرکت‌ها از سهامداران می‌خواهند تا شماره حساب خودشان را برای امور سهام ارسال کنند تا سود واریز شود، برخی دیگر از شرکت‌ها اما سود را از طریق بانک پرداخت می‌کنند و سهامداران برای دریافت سود با مدارک خود به شعب بانک مشخص شده مراجعه می‌نمایند. ترکیبی از این دو روش نیز در برخی موارد برای پرداخت سود نقدی استفاده می‌شود.

سود نقدی سهام برای چه کسانی مناسب است؟

همه افراد به نگهداری سهم تا زمان برگزاری مجمع علاقه‌مند نیستند. نوسان‌گیران و افرادی که علاقه ندارند سرمایه‌شان چند روز به دلیل بسته بودن نماد برای مجمع بلوکه بماند، معمولا قبل از برگزاری مجمع سهم‌شان را می‌فروشند.

سایر دلایل فروش سهم قبل از مجمع

  • برخی مشکلات دریافت سود نقدی سهام مانند تاخیر در پرداخت
  • کم‌بودن مقدار سهام
  • ترس از افت بیشتر قیمت بعد از مجمع
  • نبود انتظار مثبت نسبت به درصد سود تقسیمی در مجمع
  • جلوگیری از بلوکه‌شدن چندروزه سرمایه

اما برخی دیگر از افراد سود نقدی را جذاب می‌بینند، از جمله:

  1. سرمایه‌گذاران محافظه‌کار که به ریسک بالا تمایلی ندارند.
  2. سرمایه‌گذاران تازه‌کار که به تازگی سرمایه‌گذاری را شروع کرده‌اند و به دنبال تجربه شرکت در مجامع بورسی هستند و همینطور می‌خواهند طعم اولین سود را بچشند.
  3. سرمایه‌گذارانی که به هردلیلی به جریانی از وجوه نقد نیاز دارند تا به‌وسیله آن هزینه‌های زندگی را بپردازند یا اینکه نقشه دیگری برای این پول کشیده‌اند.

سود نقدی سهام به چه کسانی پرداخت می‌شود؟

بسیاری از اوقات برای افرادی که به تازگی سرمایه‌گذاری را آغاز کرده‌اند این سوال مطرح است که آیا اگر سهام یک شرکت را چندروز قبل از برگزاری مجمع خریده باشیم، آیا سود نقدی به ما تعلق می‌گیرد؟ حداقل چند روز باید صاحب سهم باشیم تا سود نقدی را بتوانیم دریافت کنیم؟

تفاوتی ندارد شما چه مدت سهام آن شرکت را داشته‌اید، چه یکسال باشد و چه یک‌هفته، تنها شرط دریافت سود نقدی سهام این است که در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحب آن سهم باشید.

  سود نقدی سهم

مقایسه سود نقدی دو شرکت چگونه انجام می‌شود؟

سود نقدی یک شرکت فناوری و یک شرکت خودرویی هر دو به ازای هر سهم ۱۰ تومان است. قیمت سهام شرکت فناوری ۲۰۰ تومان و قیمت هر سهم شرکت خودرویی در بازار ۴۰۰ تومان است، حال کدامیک از این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاریگزینه بهتری است؟ ( با هدف دریافت سود نقدی)

با وجودیکه سود هر دو شرکت یکسان است، اما باید قیمت سهام را در نظر داشت. اینطور به قضیه نگاه کنید، شما با پرداخت ۴۰۰ تومان به ازای هر سهم شرکت خودرویی، ۱۰ تومان سود نقدی به ازای هر سهم بدست می‌آورید. در حالیکه می‌توانید با همین ۴۰۰ تومان ۲ برگه سهم از شرکت فناوری را تصاحب کنید و ۲۰ تومان (۲X10) سود نقدی کسب نمایید.

بنابراین وقتی سود نقدی دو سهم متفاوت یکسان است، برای محاسبه درصد سود نقدی باید به قیمت سهم توجه کرد. فرمول محاسبه درصد سود نقدی شرکت به صورت زیر است

سود نقدی

بنابراین مقایسه سود نقدی دو شرکت از طریق محاسبه درصد سود نقدی انجام می‌شود، هرشرکتی که درصد سود نقدی بالاتری داشته باشد از دید علاقه‌مندان به سود نقدی، سرمایه‌گذاری بهتر است.

برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، شاید خرید سهام شرکت‌هایی که سود نقدی دارند یک استراتژی بهتر باشد. به دلایل زیر:

  1. سود نقدی سهام، نشان‌دهنده یک شرکت پایدار و استوار است. شرکت‌هایی که سودآوری خوبی دارند، معمولا سود نقدی خوبی نیز تقسیم می‌‌کنند. البته این موضوع در صنایع مختلف متفاوت است. ممکن است یک شرکت در صنعت املاک و مستغلات به دلیل نیاز برای نقدینگی برای اجرای پروژه‌های آتی، نیاز به نقدینگی داشته باشد و با وجودیکه سود خوبی محقق کرده است، سود کمی را تقسیم کند.
  2. سود نقدی یک جریان ثابت و مداوم پول نقد را برای سرمایه‌گذار به همراه دارد. از این پول می‌توان برای سرمایه‌گذاری بیشتر و در نتیجه کسب سود بیشتر استفاده کرد.
  3. شرکت‌هایی که سود نقدی محقق شده بالایی دارند، معمولا در مقایسه با سایر شرکت‌ها در زمان افت بازار، قیمت سهام‌شان افت کمتری را تجربه می‌کند. هرچقدر به زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه نزدیک‌تر باشد، این ثبات قیمتی بیشتر مشهود است.

نتیجه‌گیری

در سرمایه‌گذاری باید در نظر داشته باشید که علاوه بر درصد سود نقدی، سایر فاکتورها نیز مهم هستند. سرمایه‌گذاری فرایندی است که کاملا در اشخاص متفاوت است، زیرا سطح ریسک‌پذیری، سرمایه شخص، سبک زندگی و حتی شخصیت فرد با سایر افراد تفاوت دارد. برخی ترجیح می‌دهند صرفا به دلیل اینکه سود نقدی یک شرکت بالاست سهام آنرا خریداری کنند و تا سال‌ها نگهداری نمایند ولی برخی دیگر نوسان‌گیری را ترجیح می‌دهند و از شرکت در مجامع شرکت‌ها گریزان هستند. ترکیبی از این دو استراتژی نیز توسط برخی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران پیاده می‌شود. تصمیم‌گیری در نهایت برعهده شماست و می‌توانید براساس تاریخچه سود نقدی شرکت‌ها و سایر اطلاعاتی که در دسترس دارید تصمیم صحیح را اتخاذ کنید.

تجربیات و دیدگاه‌تان را در رابطه با سود نقدی سهام با ما و سایر خوانندگان بلاگ بآشگاه در میان بگذارید.

 

83 پاسخ به “سود نقدی سهام در بورس: جذاب یا خسته‌کننده؟”

  1. مانی گفت:

    با سلام و تشکر از زحمات شما
    میخواستم بپرسم وقتی زمان برگزاری مجمع سهام رو داریم و بعد از اون میفروشیم قبل از پرداخت سود سالیانه آیا اون سود به ما تعلق میگیره یا به کسی که سهام رو بعد از فعال شدن نماد بهش فروختیم . یا اصلا به هیچ کدوم و طریقه ی دریافتش چطور خواهد بود
    مرسی از توجهتون

    ۰
    • Agah گفت:

      سلام
      سود سهم به افرادی تعلق می گیره که در زمان برگزاری مجمع سهامدار باشند. طریقه دریافت سود سهام هر شرکت طی اطلاعیه ای که اون شرکت در سایت کدال درج می کنه، برای سهامداران قابل دسترس هست.

      ۱
  2. AG5766 گفت:

    باسلام و خسته نباشید
    در گذشته سهم مفاخر داشتم وبه مجمع رفت اما علی رغم پیگیری سود نقدی را بعد از سه سال واریز نکردند.ایا عدم واریز سود نقدی مرجع پیگیری حقوقی خاصی دارد؟در کل ای کاش سازمان بورس فکری به حال ساماندهی تقسیم سود نقدی مثلا به شکل متمرکز از طریق واریز به حساب سهامداران میکرد.خودم به شخصه از ان زمان از مجامع میترسم

    ۰
    • Agah گفت:

      سلام
      بله، عدم واریز سود نقدی مرجع پیگیری دارد. سود سهام به عنوان طلب سهامدار از شرکت به شمار می رود.
      اگر میزان طلب شما تا پنج میلیون تومان باشد، باید از طریق شورای حل اختلاف و اگر میزان طلب بیش از پنج میلیون تومان باشد رسیدگی در دادگاه صورت می گیرد.
      برای اطلاعات بیشتر می توانید از کارشناسان شرکت سپره گذاری مرکزی و تسویه وجوه به شماره تماس ۲۴۲۳۱۵-۰۲۱ نیز راهنمایی بگیرید.

      ۱
  3. agah15168 گفت:

    سلام.لطفا در مورد فیلتر نویسی هم بیشتر مطلب بذاریدوبا تشکر از زحماتون

    ۰
  4. AG5640 گفت:

    کلا بورس هیجان زیادی داره وسودش هم خیلی باحاله فقط تو ضرر کارمزد نگیرید

    ۸
  5. AG9348 گفت:

    ممنون از مطالب مفیدتون.
    به شخصه معتقدم جذاب ترین بازار همین بورسه.
    لطفا با انتشار مطالب بیشتر جذابیت این بارار و اطلاعات امثال بنده رو بیشتر کنید.

    ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 9