سرمایه گذاری در بورس چیست؟

  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۷ نظر
  • ۲۴۲۲ مشاهده
سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی به ویژه در سال‌های اخیر گسترش زیادی داشته است و بسیاری از افراد به این نتیجه رسیده‌اند که برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان در برابر تورم بهترین راه ورود به بازار سرمایه و شناخت هر چه بیشتر این بازار است. جایی که می‌توانند به هر اندازه‌ای که سرمایه دارند، در شرکت‌های بزرگ و کوچک سرمایه‌گذاری کنند و در سود آن‌ها شریک شوند. در این مطلب سری به این بازار زده‌ایم و به صورت مفصل به شما می‌گوییم راه و روش‌های سرمایه گذاری در بورس چیست و چرا باید در این بازار سرمایه‌گذاری کنیم؟


ویدئو نحوه سرمایه گذاری در بورس

چرا در بورس سرمایه گذاری کنیم؟

برای رعایت اصول یک سرمایه گذاری موفق، گزینه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری پیش روی شما قرار دارد و می‌توانید پول‌تان را دربازارهای مختلفی مانند مسکن، طلا و … سرمایه‌گذاری کنید. پس به چه دلیلی باید از بین گزینه‌های مختلف بورس و بازار سرمایه را انتخاب کرد؟ در ادامه پاسخ این سوال شما را خواهیم داد. برای دریافت راهنمای سرمایه گذاری در بورس در ادامه این مقاله با همراه ما باشید. اولین دلیلی که سرمایه‌گذاران بسیاری را راهی بازار بورس می‌کند، بازدهی بسیار خوب این بازار نسبت به تورم است. در واقع سرمایه گذاری در بورس، یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای حفظ ارزش پول در برابر تورم به شمار می‌رود. با مقایسه میانگین بازدهی بازار بورس و سایر بازارها در مقایسه با نرخ تورم، می‌توان این بازدهی مناسب را به خوبی مشاهده کرد. اگر میانگین نرخ بازدهی این بازار و بازارهای موازی را از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۹ در نظر بگیریم، بورس با میانگین بازدهی ۵۱.۰۷ درصد بیشترین بازدهی را در میان بازارهای موازی مانند سکه و املاک داشته است. سود کسب شده در این بازار نیز نسبت به تورم سود واقعی است.

نقدشوندگی بالا از دیگر عواملی است که می‌تواند بورس را به گزینه‌ای بسیار خوب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کند. برای نمونه در صورتی که دارایی خود را در بخش املاک سرمایه‌گذاری کرده باشید و به صورت فوری نیاز داشته باشید تا سرمایه‌تان را به پول تبدیل کنید، احتمالا این کار برای شما مشکل خواهد بود. این در حالی است که در بازار بورس این‌گونه نیست و شما هر زمان که نیاز داشته باشید، می‌توانید پول‌تان را به وجه نقد تبدیل کنید. معمولا افراد بورس را به عنوان بازاری با ریسک بالا می‌شناسند، شاید سرمایه گذاری در بورس نسبت به پس‌انداز پول در بانک ریسک بالاتری داشته باشد اما برخلاف سپرده‌گذاری، ارزش پول شما را در برابر تورم حفظ خواهد کرد. همچنین ریسک کاهش سرمایه در این بازار نسبت به بازارهایی مانند ارز یا طلا کمتر است. ضمن اینکه با آموزش بورس و داشتن اطلاعات و آگاهی از این بازار و همچنین استفاده از برخی ابزارها مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری میتوان این ریسک را تا حد زیادی کاهش داد و کنترل کرد.

چرا سرمایه‌گذاری در بورس؟

در جدول زیر به مقایسه بعضی از مهم‌ترین عوامل موثر بر انتخاب بازار مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس و سایر بازارهای موازی می‌پردازیم:

مقایسه بازده بورس و سایر بازارها

در تصویر زیر، نمودار مقایسه‌ای بازده بورس و بازارهای موازی را مشاهده می‌کنید:

نمودار مقایسه‌ای بازده بورس و بازارهای موازی

حال فرض کنید مبلغ یک میلیون تومان را در سال ۱۳۹۱ در هر یک از بازارهای اوراق مشارکت یا بانک، سکه طلا، املاک و زمین و بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اید. میانگین بازدهی و ریسک شما در بازه زمانی ۱۳۹۱ الی ۱۴۰۰ در هریک از بازارها به شرح زیر خواهد بود:

بازار بازده ریسک
اوراق مشارکت و بانک ۱۹% نزدیک به صفر
سکه بهار آزادی ۳۷٪ کم
املاک و زمین شهری ۳۳% کم
بورس ۴۶% متوسط
تورم ۲۵٪

با مقایسه میانگین بازدهی بازار بورس و سایر بازارها در مقایسه با نرخ تورم، قابل مشاهده است که بازار بورس و اوراق بهادار در مقایسه با رشد تورم از بازدهی مناسب برخوردار بوده و سود کسب شده در این بازار نسبت به تورم سود واقعی است. این در حالی است که مثلا در سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت با نرخ بازدهی ۱۷% با در نظر گرفتن میانگین نرخ تورم ۱۹.۱۱%، سود واقعی منفی خواهد بود. با مقایسه میانگین بازدهی بازار بورس با میانگین بازدهی سایر بازارها، می‌بینیم که میانگین بازدهی بورس در سطح بالاتری قرار دارد.

مزایای سرمایه‌ گذاری در بورس

بورس را تعریف کردیم و گفتیم سرمایه گذاری در بورس به ویژه در سال‌های اخیر رواج زیادی داشته است اما دلیل این توجه و استقبال از بورس چه بوده است؟ یا سوال‌مان را به شکل درست تری مطرح کنیم: سرمایه گذاری در بورس چه مزایایی دارد؟ در زیر به بعضی از مهم‌ترین فواید ورود به این بازار و سرمایه‌گذاری در آن اشاره می‌کنیم.

۱- بازدهی مناسب

مهم‌ترین هدف از حضور در بورس و بازار سرمایه کسب سود است. به ویژه این که امروزه دیگر مسائل اقتصادی به سادگی گذشته نیستند و افراد به سرمایه‌گذاری به عنوان مکمل جریان درآمد خود و منبعی برای امنیت و آسودگی مالی در آینده نگاه می‌کنند.
بورس نیز تا حد زیادی توانسته است به این خواسته سرمایه‌گذاران پاسخ دهد و به ویژه برای کاربرانی که از دانش و اطلاعات کافی درباره این بازار برخوردارند و استراتژی‌ها و روش‌های مناسبی را نیز برای سرمایه‌ گذاری در بورس انتخاب می‌کنند، بازدهی مناسب و بسیار خوبی داشته است.

۲- قابلیت نقدشوندگی

قابلیت نقدشوندگی بالا از دیگر مواردی است که بورس را به بازاری پرطرفدار در میان سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است. اگر شما به پول احتیاج داشته باشید، حتی در روزهایی که بورس روزهای خوبی را تجربه نمی‌کند نیز می‌توانید سهام خود را به پول نقد تبدیل کنید که یکی از مزایای سرمایه گذاری در بورس به شمار می‌رود. برای نمونه شما در صورت سرمایه‌گذاری در بازار مسکن با چنین امکانی رو به رو نیستید.

۳- حمایت قانونی

بورس بازاری قانونی است و قوانین و مقررات مشخصی دارد. کلیه فعالیت‌ها و معاملات این بازار زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود و تخلف از قوانین آن قابل پیگرد است. بنابراین حمایت قانونی یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌ گذاری در بازار بورس محسوب می‌شود.
امنیت سرمایه گذاری، حفظ ارزش دارایی ها در برابر تورم، امکان سرمایه‌گذاری با هر مبلغی در این بازار، آسان بودن سرمایه گذاری در بورس و … از دیگر مزایای سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی به شمار می‌روند.

روش‌های تحلیل بازار بورس

برای بررسی و تحلیل سهام شرکت‌ها به طور کلی از دو روش استفاده می‌شود: تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی بازارهای مالی که در زیر با این دو روش و برخی از ابزارهای آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

۱- تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال یکی از پرکابردترین روش‌های تحلیل بازارهای مالی به شمار می‌رود. در این روش از اطلاعات گذشته و حال یک سهم، برای پیش‌بینی روند قیمتی آن در آینده استفاده می‌شود. قیمت سهم و نوسان قیمت‌ها در بازار، پایه تحلیل تکنیکال بازار سرمایه به شمار می‌رود.
تحلیل‌گران تکنیکال از ابزارهای مختلفی برای تحلیل قیمت‌ها در بورس استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به اندیکاتورها، نمودارهای قیمتی، پرایس اکشن، امواج الیوت و … اشاره کرد.

۲- تحلیل بنیادی (فاندامنتال)

تحلیل بنیادی، روشی برای بررسی عمیق و ریشه‌ای بازار سرمایه است. در این روش همان‌گونه که از نام آن نیز مشخص است، عوامل موثر بر قیمت سهام  که در یک شرکت تاثیر می‌گذارند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.
در واقع در تحلیل بنیادی این نه نوسان قیمت سهام، بلکه ارزش ذاتی و واقعی سهام شرکت‌ها است که برای خریدار اهمیت دارد. تحلیل بنیادی سهام شرکت‌های بورسی با ابزارهای مختلفی انجام می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها صورت‌های مالی شرکت‌ها هستند که تحلیل‌گران بنیادی با استفاده از آن‌ها به پیش‌بینی و بررسی سهام یک شرکت می‌پردازند.

این روش بیشتر برای سرمایه‌گذارانی کاربرد دارد که با نگاه بلندمدت به بازار سرمایه قدم می‌گذارند. شرایط اقتصادی کلان و شرایط صنعت مربوطه از دیگر مواردی هستند که در تحلیل بنیادی به آن‌ها توجه می‌شود.

روش‌های سرمایه گذاری در بورس

گفتیم بسیاری بورس را به عنوان بازاری با ریسک بالا می‌شناسند. این در حالی است که در این بازار روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، روش‌هایی که میزان ریسک در هر کدام متفاوت است و برخی از آن‌ها سرمایه گذاری با ریسک بسیار پایین و سود ثابت را نیز پیش روی سرمایه‌گذاران این بازار قرار می‌دهند. در ادامه با شما درباره روش‌های مختلف سرمایه گذاری در بورس صحبت می‌کنیم.

۱- روش مستقیم سرمایه گذاری در بورس

در این روش سرمایه‌گذاران خود مستقیم وارد بورس می‌شوند و با اتکا بر دانش، تخصص و قدرت تحلیل خود در زمینه بازارهای مالی به انجام معاملات در این بازار می‌پردازند. در این روش مسئولیت سود و زیان در بورس بر عهده خود شخص سرمایه‌گذار است.
اگر به تازگی می‌خواهید وارد بازار سرمایه شوید و قصد دارید این کار را به صورت مستقیم انجام دهید، حتما آموزش ببینید و با شناخت کافی از این بازار و داشتن دانش بالا از مبانی سرمایه‌گذاری موفق در بورس، مدیریت دارایی‌تان را در این بازار برعهده بگیرید.

۲- روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس

علاوه بر حضور مستقیم در بورس، روش دیگری هم برای مدیریت سرمایه در این بازار وجود دارد و آن هم روش غیرمستقیم و استفاده از تخصص و تجربه نیروهای حرفه‌ای و باتجربه این بازار است.
در این روش سرمایه‌گذاران مدیریت دارایی خود را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهادهای مالی که تجربه سال‌ها فعالیت در این بازار را دارند، می‌سپارند تا با بهره‌گیری از تخصص، دانش و تبحر این شرکت‌ها در تحلیل اتفاقات بورس و بازار سرمایه به بازدهی مد نظرشان در این بازار دست پیدا کنند.

این روش به ویژه برای سرمایه‌گذارانی که دانش خوبی از بورس و بازارهای مالی ندارند یا زمان آن‌ها برای پیگیری رویدادهای این بازار کم است و یا به دنیال یک سرمایه‌گذاری مطمئن و کم ریسک در بازار سرمایه هستند، توصیه می‌شود. سبدگردانی اختصاصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دو ابزار مدیریت غیرمستقیم دارایی در بازار بورس به شمار می‌روند که در ادامه شما را با آن‌ها بیشتر آشنا می‌کنیم.

۱ . صندوق‌های سرمایه‌گذاری:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به شمار می‌روند و سرمایه‌گذاران بسیاری ترجیح می‌دهند با اتکا بر تخصص و تجربه تیم مدیریت دارایی این صندوق‌ها، پای به بازار سرمایه بگذارند. این صندوق‌ها، دارایی سرمایه‌گذاران خود را در سبدی متنوع از سهام، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. به این معنا که به جای خرید یک سهم یا اوراق مشارکت خاص، دارایی مشتریان خود را در مجموعه‌‌ای از این دارایی‌ها سرمایه‌‌گذاری می‌کنند و از این طریق ریسک سرمایه گذاری در بازار را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های سهامی و صندوق‌های مختط اشاره کرد. در این میان صندوق درآمد ثابت ریسک بسیار پایینی دارد و به مشتریان خود سود ثابت و گاهی اوقات ماهیانه پرداخت می‌کند و بهترین روش سرمایه‌گذاری برای افرادی به شمار می‌رود که نمی‌خواهند روی سرمایه خود در این بازار ریسک کنند. صندوق‌های سهامی ریسک بالاتری دارند اما بازدهی آن‌ها بسیار بالا است و می‌توانند سود بسیار خوبی را به ویژه در روزهای خوب بازار نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند. صندوق‌های مختلط نیز ترکیبی از این دو نوع صندوق سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند.

۲ .  سبدگردانی اختصاصی:

سبدگردانی اختصاصی یکی دیگر از روش‌های غیرمستقیم مدیریت دارایی در بازار سرمایه به شمار می‌رود. در این روش برای هر یک از سرمایه‌گذاران سبدی اختصاصی مطابق با ویژگی‌های شخصیتی، میزان ریسک‌پذیری و اهداف سرمایه‌گذار از حضور در بازار سرمایه تشکیل می‌شود. اختصاصی بودن و مدیریت حرفه‌ای، مهم‌ترین مزایای استفاده از این روش برای مدیریت دارایی در بورس به شمار می‌رود.

برای این که تا حدودی بدانید کدام یک از روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس برای شما بهتر است، می‌توانید از ۳ سوال زیر شروع کنید:

  • اطلاعات من از بورس و بازارهای مالی چقدر است؟
  • آیا من فرصت کافی برای برای پیگیری روزانه بازار و بررسی اتفاقات بورس را در بازه‌های زمانی منظم دارم؟
  • آیا فرصت کافی برای افزایش اطلاعات خود از بازار سرمایه را دارم؟

اگر شما جز افرادی هستید که دانش‌تان از بازار سرمایه برای حضور مستقیم در این بازار کم است، وقت کافی برای پیگیری اتفاقات این بازار را ندارید و نمی‌توانید برای افزایش اطلاعات خود از این بازار زمان بگذارید، توصیه ما به شما انتخاب روش دوم است.

مراحل سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس و آغاز خرید و فروش سهام در این بازار نیاز به مقدماتی دارد که در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱. ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی

سجام، سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه است و همه فعالان این بازار باید در این سامانه ثبت نام کنند و احراز هویت شوند. برای کاربران تازه وارد بازار سرمایه بدون عضویت در سجام کد بورسی صادر نمی‌شود و سامانه معاملاتی فعالان قدیمی بازار نیز در صورت عدم ثبت نام در این سامانه مسدود خواهد شد. ثبت نام رایگان سجام به دو شکل حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت آگاه اکسپرس به نشانی ex.agah.com فرآیند عضویت خود را در این سامانه تکمیل کند و به صورت هم‌زمان ثبت نام خود را در کارگزاری نیز انجام دهید و کد معاملاتی دریافت کنید.

۲. انتخاب کارگزاری مناسب برای خرید و فروش سهام در بورس

گفتیم که از اولین قدم‌ها برای حضور در بازار سرمایه، ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی است. افراد نمی‌توانند مستقیم برای خرید و فروش سهام در بورس و انجام معاملات در این بازار اقدام کنند، این کار با واسطه کارگزاری‌ها انجام می‌شود. بنابراین یکی از اولین و مهمترین اقدامات شما برای خرید و فروش سهام در بازار بورس باید انتخاب یک کارگزاری معتبر و مناسب باشد. شما می‌توانید همه این اقدامات را از طریق سامانه آگاه اکسپرس به نشانی ex.agah.com به صورت غیرحضوری و رایگان انجام دهید. خرید و فروش سهام در بورس به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که پرکاربردترین آن‌ها خرید و فروش آنلاین سهام است. برای انجام معاملات به صورت آنلاین، پس از دریافت کد بورسی از کارگزاری با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور تعیین شده می‌توانید وارد پنل معاملاتی کارگزاری مورد نظرتان شوید. سامانه معاملاتی کارگزاری آگاه، آساتریدر است که علاقه‌مندان به حضور در بورس با استفاده از این سامانه خرید و فروش سهام در این بازار را به راحتی انجام می‌دهند. از طریق اپلیکیشن آساتریدر نیز می‌توانید در زمان‌ها و مکان‌های مختلف به سامانه معاملاتی خود دسترسی داشته باشید.

برای خرید سهام در بورس باید حساب معاملاتی خود را شارژ کنید و سپس با جستجوی نام نماد معاملاتی که قصد خرید سهام آن را دارید، خرید و فروش سهام در بورس را آغاز کنید. در صفحه نماد معاملاتی موردنظرتان علاوه بر اطلاعات نماد، دو گزینه خرید و فروش هم وجود دارد که با انتخاب آن‌ها می‌توانید معاملات مد نظرتان بر روی نماد معاملاتی مورد نظر را انجام دهید. تقاضای خرید یا فروش در سیستم به این صورت قرار می‌گیرد که تقاضای فروش با قیمت ارزان‌تر یا تقاضای خرید با قیمت بالاتر، در ردیف اول ستون مربوط به خود قرار می‌گیرند. اگر هم دو تقاضای خرید یا فروش با قیمت مشابه در سامانه معاملاتی ثبت شود، قرار گرفتن سفارش در سیستم بر اساس زمان ارسال درخواست است.
نکته مهم دیگر این که با توجه به اینکه معاملات شما در بورس با واسطه کارگزاری‌ها انجام می‌گیرد، در عوض کارگزاری نیز از شما برای انجام معالات کارمزد دریافت می‌کند. این کارمزد بسته به این‌که چه نوع اوراق بهاداری در چه بازاری معامله می‌شود، متفاوت است. حالا که درباره نحوه خرید و فروش سهام در بورس هم صحبت کردیم، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که از کجا بفهمیم سهام چه شرکتی را بخریم یا چه موقع سهام خریداری شده را بفروشیم؟ با توجه به چه معیارهایی یک سهم را در بازار بورس خریداری کنیم؟ چگونه ریسک کاهش سرمایه را در این بازار به حداقل برسانیم و بازدهی خود را از بورس و بازار سرمایه افزایش دهیم؟ آشنایی با روش‌های تحلیل بازار سرمایه پاسخ این سوالات شما را می‌دهد.

۳. سرمایه گذاری در بورس با کارگزاری های مناسب

همان طور که گفتیم با دریافت کد بورسی و از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها می‌توان ثبت سفارش سهام خود را انجام داد. همچنین در ادامه با روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس آشنا شدیم که در این روش، شرکت‌های کارگزار یا نهادهای دارای مجوز با جمع‌آوری سرمایه افراد و به نیابت از آن‌ها در بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی از نمونه‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم هستند. برای سرمایه‌گذاری در بورس اقدام مهمی که بهتر است انجام دهید؛ تشخیص میزان ریسک ‌پذیری خودتان است. در واقع خودشناسی از اولین گام‌های ورود به بورس است. برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی نیز بهتر است پیش از هر اقدامی از روحیه ریسک‌پذیری خود باخبر شوید چرا که میزان ریسک در انواع مختلف صندوق (سهامی، مختلط، درآمد ثابت) متفاوت است. یکی دیگر از خدماتی که کارگزاری آگاه در راستای سرمایه‌گذاری صحیح و اصولی انجام داده است، انجام آزمون ریسک‌سنجی است. در این آزمون شما با پاسخ به چند سوال ساده درباره شخصیت سرمایه‌گذاری ‌خود می‌توانید به میزان ریسک‌پذیری‌تان پی ببرید. در پایان نیز بر اساس این میزان ریسک، توصیه‌های مناسب و درصد سرمایه‌گذاری متناسب با روحیه شما پیشنهاد داده می‌شود.

سهام چه شرکت‌هایی را معامله کنیم؟

با استفاده از ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال و بنیادی می‌توانیم سهام شرکت‌های حاضر در بورس را بررسی و تحلیل کنیم. اگر اطلاعاتی از این دو روش و استراتژی‌های معاملاتی بازار سرمایه ندارید، نگران نباشید! با حضور در دوره‌های آموزش بورس کارگزاری آگاه به صورت نظری و عملی با این روش‌ها و نحوه کاربرد آن‌ها در بازار سرمایه آشنا خواهید شد. برای اطلاعات بیشتر درباره دوره‌های آموزش بورس آگاه کلیک کنید. علاوه‌بر این با مطالعه سایت‌های تحلیلی معتبر بورسی، مانند سایت آوای آگاه هم می‌توانید با دنیای جذاب و هیجان‌انگیز بورس بیشتر آشنا شوید و بازدهی خود را از این بازار افزایش دهید.
آوای آگاه، سایت مشاوره‌ آنلاین در زمینه سهام است که به عنوان اولین سایت مشاوره‌ای در بازار سرمایه شناخته می‌شود و مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده است. در ادامه با مراحل عضویت در این سایت بیشتر آشنا می‌شوید:

۱- در اولین قدم باید به وب سایت آوای آگاه به آدرس ava.agah.com مراجعه کنید.

وب سایت همفکران

۲/ در قسمت بالای صفحه و مطابق تصویر زیر، گزینه ورود به سامانه آوای آگاه را انتخاب و روی گزینه «ثبت نام» کلیک کنید.

۳/ با ورود شماره موبایل و انتخاب گزینه «بررسی شماره تلفن»، فرم ثبت نام برای شما نمایش داده می‌شود.

وب سایت همفکران

۴/ پس از تکمیل فرم، پذیرش شرایط مربوطه و انتخاب گزینه ثبت نام، یک کد تایید به موبایل شما پیامک می‌شود.

وب سایت همفکران

– اکنون شما کاربر سایت آوای آگاه شده‌اید و می‌توانید از مطالب آن استفاده کنید.
۷- از طریق منوی بالای صفحه، می‌توانید به مطالب سایت دسترسی داشته باشید. با کلیک روی هر عنوان، مطالب زیرمجموعه آن نمایش داده می‌شود.
۸- از مهم‌ترین بخش‌های سایت آوای آگاه، بخش پرسش و پاسخ است که به صورت آنلاین و چندین بار در طول ساعت فعالیت بازار و حتی پس از آن به‌روزرسانی می‌شود.
۹- بخش «اخبار» آوای آگاه، در دسترس عموم قرار دارد و همه کاربران این سایت می‌توانند از اطلاعات آن استفاده کنند.
۱۰- علاوه‌بر بخش‌هایی که ذکر شد، برخی مطالب سایت نظیر پیشنهادهای سرمایه‌گذاری، تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال از مطالب VIP به شمار می‌ایند.
۱۱- برای شارژ VIP اکانت خود، می‌توانید از تخفیف ۲۰ تا ۸۰ درصدی بآشگاه آگاه استفاده کنید! برای اطلاعات بیشتر درباره برقراری ارتباط بین حساب کاربری آوای آگاه و حساب کاربری بآشگاه، نحوه عضویت و راهنمای استفاده از بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه را مطالعه کنید.

سخن آخر

در این مطلب برای افرادی که تازه وارد بازار بورس شده‌اند و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بازار هستند از مراحل سرمایه‌گذاری در بورس، چگونگی خرید و فروش سهام، روش مستقیم و غیر مستقیم سرمایه‌گذاری در بورس و مزایای بازار سرمایه گفتیم. همچنین عنوان کردیم که پیش از شروع سرمایه‌گذاری باید اطلاعات جامعی درباره بازارهای مالی کسب کرد. همچنین به شما پیشنهاد کردیم که پیش از شروع سرمایه‌گذاری از آزمون ریسک‌سنجی استفاده کنید. از این طریق می‌توانید راهنمایی خوبی درباره نوع سرمایه‌گذاری مناسب خود دریافت کنید. در پایان به شما توصیه می‌کنیم که پیش از خرید هر سهمی از ارزشمندی سهم و سود احتمالی آن در بلند‌مدت مطمئن شوید.

7 پاسخ به “سرمایه گذاری در بورس چیست؟”

  1. حسین گفت:

    بسیار عالی با تشکر از زحمات شما.

    ۰
  2. رش گفت:

    ممنون از اینکه اطلاعاتتون رو به اشتراک میگذارید

    ۰
  3. مهدی گفت:

    با سلام
    برام سواله چرا برداشت پول از حساب انقدر طول میکشه ۲ تا ۳ و ۴ روز درصورت تعطیلی..
    اگه امکانش فراهم بشه تو همون روز یا روزای تعطیل پول بیاد تو حساب خیلی خوب میشه... حتی اگه لازم باشه یک مقدار کم کارمزد برداشت هم بگیرید. لطفا رسیدگی کنید..
    من کارگزاری آگاه رو خیلی بالا میبینم ✌️

    ۱۳
    • نگین ابراهیمی گفت:

      سلام
      دوست عزیز طبق قوانین، مبلغ حاصل از فروش سهام، دو روز کاری بعد با کارگزاری تسویه می‌شود و می‌توانید درخواست وجه خود را برای دو روز کاری بعد انتخاب کنید.

      ۰
  4. محبوب کاظمیان گفت:

    بسیار خوب

    ۰
  5. آشوری گفت:

    متاسفانه آموزشهای بیشمار رایگان که از کمترین استانداردها هم برخوردار نیستند در شبکه های اجتماعی فراوان است و دو مصیبت را بوجود میاورد
    اول گمراه کردن تازه واردین و دوم سر در گم کردن واردین که میخواهند مطالب خوب را پیدا کنند
    از باشگاه بخاطر نشر اطلاعات بورسی سپاسگزارم ولی میزان و سطح دانشی که به اشتراک میگذارند کم است

    ۰
    • کوثر حضرتی گفت:

      سلام دوست عزیز، از ثبت نظرتان بسیار سپاسگزاریم. این موضوع به مسئول مربوطه انتقال داده می‌شود.

      ۰