آشنایی با اوراق بدهی

  • ۷ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۷ فروردین ۱۳۹۷
  • ۱۷۴ نظر
  • ۱۲۵۶۲۴ مشاهده
اوراق بدهی چیست؟

بسیاری از افراد در جامعه برای خرید مسکن، خودرو و … ازتسهیلات بانکی مانند وام‌ها، استفاده می‌کنند. علاوه بر مردم، بسیاری از سازمان‌های تجاری هم برای تامین نقدینگی مور نیاز جهت پیشبرد امور و طرح‌های توسعه‌ای شرکت، از این تسهیلات مالی استفاده می‌کنند. اگر میزان این درخواست‌ها برای تامین مالی افراد، سازمان‌ها و … زیاد باشد، بانک‌ها قادر به تامین نقدینگی مورد نیاز نخواهند بود. در این شرایط لازم است از سایر روش‌های تامین مالی، استفاده کنیم. یکی از روش‌های تأمین مالی، انتشار«اوراق بدهی» است. شرکت‌ها با این کار می‌توانند سرمایه‌های خرد و کلان مورد نیاز را جمع‌آوری و امور سازمان را در راستای اهداف تایین شده، برنامه‌ریزی کنند.اوراق بدهی از یک سو بهترین گزینه برای تامین مالی شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به شمار می‌آیند و از سوی دیگر به عنوان یک روش برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در پرتفوی بورسی سرمایه‌گذاران، محسوب می‌شود. انواع اوراق بدهی نظیر اوراق مشارکت، اوراق خزانه سلامی و … دارای سود ثابتی هستند که همین امر به تنهایی باعث کاهش ریسک در فرایند سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود. اوراق بدهی به طور معمول توسط دولت منتشر می‌شود و به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن و کم‌ریسک، شناخته می‌شود.


اصطلاحات مربوط به هر نوع از اوراق بدهی

تمام انواع اوراق بدهی که در بازار سرمایه مورد خرید و فروش قرار می‌گیرند، دارای ۵ ویژگی‌ مشترک هستند که با همین‌ ویژگی‌ها شناخته و تعریف می‌شوند. در این بخش به شرح این مشخصات می‌پردازیم.

۱. تاریخ سررسید: به تاریخ پایان یک دوره‌ در اوراق بدهی، تاریخ سررسید گفته می‌شود. در این تاریخ صاحبان اوراق بدهی، ارزش اسمی اوراق خود را دریافت می‌کنند.

۲. ارزش اسمی: به اصل مبلغ وام، ارزش اسمی گفته می‌شود که این مبلغ در تاریخ سررسید اوراق بدهی، به خریدار اوراق بازپرداخت می‌شود.

۳. نرخ سود اسمی: منظور نرخ بهره‌ای است که به صورت دوره‌ای و تا سررسید اوراق، پرداخت می‌شود. برای مثال اگر اوراق بدهی یک فرد به ارزش اسمی۱۰۰ هزار تومان و با نرخ سود اسمی۲۰ درصد با تعداد دو دوره در سال باشد؛ به این معنی است که آن فرد هر۶ ماه یک بار به میزان ۱۰ درصد و به مبلغ ۱۰ هزار تومان به عنوان نرخ سود اسمی، تا سررسید اوراق دریافت خواهد کرد.

۴. قیمت فروش: اگر مالک قصد انتظار تا سررسید اوراق را نداشته باشد، می‌تواند اوراق خود را در بازار سرمایه و به قیمت همان روز به فرد دیگری بفروشد. گفتنی است که قیمت کشف شده در بازار با توجه به مولفه‌های مختلفی تعیین می‌شود.

۵. نرخ سود تا سررسید (YTM):اگر شخصی اوراق بدهی را در اولین روز انتشار خریداری کند، نرخ سودش مان نرخ سود اسمی خواهد بود. ولی اگر بعد از انتشار و به قیمت بازار اوراق مورد نظر را خریداری کند و آن‌ها را تا تاریخ سر رسید نگه دارد، نرخ سود تا سررسید یا YTM  نامیده می‌شود. معمولا اوراق بدهی با YTM، خرید و فروش می‌شوند. به‌ عبارت دیگر، اوراق در هر لحظه با یک قیمت خاص در بازار خرید و فروش می‌شود. سرمایه‌گذاران YTM را به ‌صورت لحظه‌ای محاسبه می‌کنند و برای خرید و فروش اوراق بر این مبنا تصمیم می‌گیرند.

اوراق بدهی در دو بازار اصلی اوراق بهادار و فرابورس منتشر می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشخصه‌های اوراق بدهی، می‌توانید به سایت فرابورس به آدرس www.fipiran.com مراجعه کنید.

انواع اوراق بدهی

در ادامه به بررسی انواع اوراق بدهی می‌پردازیم:

۱- اوراق قرضه

اوراق قرضه براساس مولفه‌های متعددی دسته‌بندی می‌‌‌شوند. مهم‌ترین آن‌ها عبارت اند از:

نرخ بهره سررسید، ماهیت وام‌گیرنده، میزان انتشار، نوع وثیقه، شدت قابلیت تبدیل و تسعیر(نوسانات)، نوع وابستگی وام‌گیرنده یا بدهی، هدف انتشار و نوع پولی که اوراق با آن انتشار می‌‌‌یابد.

اوراق بدهی براساس نرخ بهره به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • اوراق قرضه با نرخ بهره ثابت:

ازجمله اوراق قرضه با نرخ بهره ثابت می‌توان به این موارد اشاره کرد: اوراق قرضه رهنی، اوراق قرضه تضمین شده، اوراق قرضه قابل تبدیل، اوراق قرضه درآمدی و …

  • اوراق قرضه با نرخ بهره شناور:

در بعضی از اوراق قرضه، نرخ بهره در هر دوره (عمدتاً سه ماه) مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد و جزو اوراق قرضه با نرخ شناور درنظرگرفته می‌شود. در همین راستا بانک‌ها اوراق بهادار با نرخ شناور منتشر می‌کنند و به آن گواهی‌ سپرده با نرخ شناور می‌‌‌گویند.

مزایا و معایب اوراق قرضه

سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه شرکت‌های بورسی، ریسک کمتری نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام همان شرکت‌ها دارد اما با توجه به این‌که معاملات اوراق قرضه در بخش خصوصی انجام می‌شود، این سرمایه‌گذاری کمی ریسک دارد و معمولا شرکت‌های بورسی در مواقع تأمین مالی از طریق اوراق بدهی، اقدام به توزیع اوراق قرضه می‌کنند. برای مثال صاحبان سرمایه تمایلی به خرید و سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه شرکت‌های ورشکسته ندارند، چون کسب بازدهی در این نوع شرکت‌ها سخت است. از دیگر معایب سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه، عدم معافیت مالیاتی در این نوع سرمایه‌گذاری نسبت به انواع دیگر است. از جمله سرمایه‌گذاری‌های مشابه به این مورد، سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی است.

۲- اوراق صکوک

اوراق قرضه مبتنی بر قرض با بهره هستند؛ بنابراین از دیدگاه اسلام ربا محسوب ربا محسوب می‌شوند و حرام‌اند. کشورهای اسلامی برای رفع این مشکل، اوراق قرضه اسلامی یا صکوک را ایجاد کردند. اوراق صکوک انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۳- اوراق اجاره

یکی از مهم‌ترین انواع صکوک، صکوک اجاره است که دارنده آن به ‌صورت مشاع، مالک بخشی از دارایی است که منافع آن براساس قرارداد اجاره به مصرف‌کننده یا بانی واگذار شده است. در صکوک اجاره، حق استفاده از منافع دارایی یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها، در برابر اجاره‌ بها، از مالک به شخص دیگری منتقل می‌شود. در این اوراق مدت قرارداد اجاره مشخص است و می‌توان اجاره‌بها را در ابتدای دوره، انتهای دوره با سررسیدهای ماهانه، فصلی یا سالانه پرداخت کرد. از آن جایی که صکوک اجاره بیان‌گر مالکیت مشاع فرد است، می‌توان آن را در بازار ثانویه و به قیمتی که به ‌وسیله مولفه‌های بازار تعیین می‌شود، معامله کرد.

۴- اوراق مرابحه

یکی دیگر از انواع قرارداد صکوک، اوراق مرابحه است که از زمان­­های قدیم بین مردم رایج بوده و مقصود از آن بیعی است که فروشنده، قیمت تمام ‌شده­ کالا اعم از قیمت خرید، هزینه‌های حمل‌ونقل، نگهداری و سایر هزینه‌های مربوطه را به اطلاع مشتری می­رساند و در مرحله بعد تقاضای مبلغ یا درصدی اضافی به‌ عنوان سود می‌کند. برای مثال فروشنده اعلام می‌کند که یک کالا را به قیمت هزار تومان خریده و حاضر است به قیمت هزار و صد تومان یا با ده درصد سود به مشتری بفروشد. در قرارداد مرابحه چنانچه بایع (فروشنده) در بیان قیمت خرید یا هزینه‌های مربوطه دروغ بگوید، مشتری اختیار فسخ خواهد داشت. قرارداد مرابحه می­تواند به ‌صورت نقد یا نسیه منعقد شده و درصورتی‌که نسیه باشد به ‌طور معمول نرخ سود آن بیشتر است.

۵- اوراق مضاربه

مضاربه در لغت به معنی تجارت با سرمایه دیگری و در اصطلاح عبارت است از این که شخصی (مالک)، مالی (سرمایه) را به دیگری (عامل) بدهد و در مقابل، سهم معینی از سود آن را دریافت کند. گفتنی است سود اوراق مضاربه به‌ صورت کامل به سود فعالیت تجاری بستگی خواهد داشت. با این که سود فعالیت تجاری را تا حدودی می‌توان پیش‌بینی کرد اما در عمل تابع عوامل مختلفی است که احتمال دارد با پیش‌بینی‌های انجام شده، مغایرت داشته باشد. درنتیجه سود این اوراق کاملا متغیر است و میزان آن در پایان دوره مالی، قطعی می‌شود. علمای شیعه برخلاف اهل تسنن عقد مضاربه را منحصر در تجارت می‌دانند و به همین جهت در ایران این عقد تنها در فرایندهای تجاری منعقد می‌شود.

۶- اوراق مشارکت

اوراق مشارکت روشی دیگر برای تامین مالی بر اساس اصول اسلامی است که انواع مختلفی دارد:

  • اوراق مشارکت ساده

اوراق مشارکت ساده پس از انتشار تغییر پیدا نمی‌کند و در پایان، دارنده و منتشرکننده اوراق می‌توانند اصل سرمایه و سود حاصل از به کارگیری آن در پروژه را استرداد کنند. بر این اساس دارنده اوراق مشارکت، در یک پروژه خاص شریک شده و پس از اجرای پروژه، رابطه وی با شرکت ناشر اوراق به پایان می‌رسد. اوراق مشارکت ساده متداول‌ترین نوع اوراق مشارکت به شمار می‌اید و براساس مکانیسم‌های حقوقی خاص، ازجمله تضمین بازپرداخت اصل و سود اوراق که چارچوب‌های حاکم بر این اوراق را پیش‌بینی کرده‌اند، معامله می‌شوند. این اوراق ابزار مناسبی برای شرکت عموم افراد در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت است چرا که صاحب اوراق می‌تواند آن را انتقال یا به ناشر ارائه دهد.

  • اوراق مشارکت مرکب

اوراق مرکب توسط شرکت‌های سهامی عام منتشر و در دو نوع زیر دسته‌بندی می‌شوند:

الف) اوراق مشارکت قابل تعویض با سهام:

این اوراق توسط شرکت‌های سهامی عام منتشر شده و در سررسید نهایی با سهام سایر شرکت‌های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تعویض می‌شود.

ب) اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام :

این اوراق توسط شرکت‌های سهامی عام منتشر شده و در سررسید یا زمان افزایش سرمایه به سهام شرکت‌های منتشرکننده اوراق مشارکت تبدیل می‌شود. به دلیل این که مقررات این نوع اوراق مشارکت به‌ صورت کامل، از مقررات سابق اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام و به‌وسیله قانون‌گذار بعد از انقلاب اسلامی الگوبرداری شده است؛ در این حالت صاحب اوراق می‌تواند درصورت سوددهی شرکت و وضعیت خوب اقتصادی، با تبدیل اوراق خود به سهم، از بهبود وضعیت اقتصادی شرکت کسب سود کند.

تفاوت اوراق مشارکت با اوراق قرضه

اوراق مشارکت نوعی اوراق قرضه محسوب می‌شوند با این تفاوت که این اوراق جهت تأمین طرح‌های عمرانی، تولیدی و خدماتی به‌کار می‌رود و توسط دستورالعمل‌ها و ضوابط بانک مرکزی کنترل می‌شوند، اما اوراق قرضه برای صادرکننده محدودیت خاصی قائل نیست و شرکت انتشاردهنده می‌تواند سرمایه کسب‌ شده از اوراق قرضه را در هر نوع سرمایه‌گذاری، استفاده کند.

۷- گواهی سپرده

گواهی سپرده نوعی از اوراق بهادار است که تاریخ سررسید معین و سود ثابت دارد. انواع گواهی سپرده به شرح زیر هستند:

  • گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام

سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذار عام به سپرده‌ای گفته می‌شود که نزد بانک با سررسید مشخص افتتاح شده باشد و بانک در ازای آن، اقدام به صدور گواهی به همین نام می‌کند. گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذار عام با نام یا بی‌نام است و شرایط عمده قرارداد سپرده‌گذاری در جزئیات آن ذکر مشخص می‌شود.

  • گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری خاص

سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری خاص به سپرده‌هایی گفته می‌شود که بانک برای تجهیز منابع و تأمین مالی طرح‌های جدید تولیدی، ساختمانی، خدماتی و توسعه و تکمیل طرح‌های سودآور موجود با سررسید مشخص، افتتاح می‌شود و این اوراق را در ازاء افتتاح سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری خاص، صادر می‌کند.

معیارهای انتخاب اوراق بدهی برای سرمایه‌گذاری

خرید و مقایسه اوراق بدهی نسبت به یکدیگر بر مبنای خاص انجام می‌شود که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم ‌که چه اوراقی برای سرمایه‌گذاری مطلوب‌تر است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی بیان شد، بعضی از اوراق بدهی بدون پرداخت سود دوره‌ای و بعضی دارای پرداخت سود با دوره‌های پرداخت مختلف و نرخ سود اسمی هستند. برای خرید اوراق بدهی باید معیارهای زیر در نظر گرفته شود:

۱- نرخ سود سالیانه (YTM)

همان‌طور که می دانید مبنای خرید و فروش سهام، قیمت و شاخص‌های عملکردی مثل P/E است، اما مبنای خرید و فروش اوراق بدهی، نرخ سود سالیانه (YTM) در زمان خرید است.

 نحوه محاسبه نرخ سود موثر سالیانه

نرخ سود موثر سالیانه اوراق بدهی با اصل تنزیل پول (پولی که از مبلغ برات یا سفته پیش از سررسید کسر می‌شود) محاسبه می‌شود. محاسبه نرخ سود برای یک سرمایه‌گذار عادی به ‌ویژه در سود اوراق بدهی با پرداخت میان‌دوره‌ای کمی پیچیده است، به همین خاطر ما از آموزش فرمول محاسبات سود سالیانه اوراق در اینجا صرف ‌نظر می‌کنیم. برای آگاهی بیشتر می‌توانید به سایت فرابورس www.ifb.ir مراجعه کنید.

۲- اصل تنزیل (discounting)

اصل تنزیل بر مبنای منطق ارزش زمانی پول استوار است. به بیان دیگر ارزش هزار تومان امروز بیشتر از هزار تومان فردا است. مثلا زمانی‌که برای سپرده‌گذاری به بانک مراجعه می‌کنیم، بانک سود سالانه را اعلام کرده است و ما با توجه به میزان پول خود و سود بانکی سال بعد، پول خواهیم داشت و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان پول با سود بانکی ۱۵ درصدی سال دیگر، برابر  با ۱۱۵ میلیون تومان خواهد شد. در بازار بدهی قیمت اسمی اوراق بدهی (مبلغی که در زمان سررسید اوراق دریافت می‌کنیم)، مشخص است. قیمت فعلی اوراق توسط میزان عرضه و تقاضا در بازار مشخص می‌شود، اما سود معادل سالیانه یاYTM   مجهول است که با قرارگیری در فرمول محاسبه می‌شود.

نکته: اوراق بدهی با بیشترینYTM، لزوما به معنی بهترین سرمایه‌گذاری نیست. در همین راستا باید علاوه بر سود معادل سالیانه، معیارهای زیر را نیز مورد بررسی قرار دهید.

۳- ریسک نکول

ریسک نکول اوراق به این معنی است که منتشرکننده اوراق نتواند در زمان سررسید، اصل پول و سود را بازگرداند. به همین دلیل برای ارزیابی ریسک نکول اوراق، باید به ناشر و ضامن اوراق توجه کنیم.  اگر ناشر اوراق دولت باشد، ضامن آن نیز دولت (خزانه و وزارت دارایی) خواهد بود. در این حالت ریسک نکول برابر با صفر است، چون دولت هیچ وقت ورشکسته نمی‌شود. اوراق اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت دولتی نیز جزو این دسته هستند. اما درصورتی‌که ناشر اوراق بدهی، شرکت‌ها باشند، اوراق اجاره یا اوراق مشارکت شرکت‌های بزرگ و اوراق دیگر با ریسک همراه خواهند بود چرا که شرکت‌ها در زمان ورشکستی  قادر به پرداخت بدهی به صاحبان اوراق نیستند. در همین راستا ضامن شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است که باید توانایی پرداخت اصل پول و سود صاحبان اوراق را داشته باشد، پس در زمان خرید اوراق بدهی منتشرشده توسط شرکت‌ها به ضامن آن نیز توجه کنید.

۴- ریسک نقدشوندگی

ریسک نقدشوندگی به این معنی است که سرمایه‌گذار نتواند به راحتی برای فروش اوراق خود، خریدار پیدا کند. این مشکل در صورتی پیش می‌آید که حجم معاملات سهام یا اوراق کم باشد. همچنین در صورت بالا بودن حجم معاملات، سرمایه‌گذار به‌آسانی می‌تواند در بازار بدهی، اوراق مورد نظر خود را خریداری کند و به فروش برساند. نقدشوندگی از معیارهای مهم جهت خرید و فروش اوراق به شمار می‌آید. عدم ‌نقدشوندگی یک نوع هزینه اضافی برای سرمایه‌گذار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بهترین روش تامین مالی

سود پرداختی در اوراق بدهی به چه شکل است؟

به دو بخش تقسیم می‌شود:

  • سود اوراق صکوک

نرخ سود کنونی اوراق صکوک در مقایسه با سایر اوراق بهادار تعیین و مشخص می‌شود. در حال حاضر که نرخ سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت وضعیت مشخصی دارند، نرخ صکوک اجاره باید به صورتی تعیین شود که برای سرمایه‌گذاران به ‌عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری جذاب باشد و به همین دلیل، اوراق صکوک تا کنون با نرخ‌های ۱۷ و ۵/۱۷ درصد منتشر شده‌اند. نرخ بازده اوراق صکوک در سایر بازارهای مالی جهان، بنا به ساختار و نوع صکوک، متفاوت است. در بعضی مدل‌های صکوک، پرداخت حداقل نرخ سود به سرمایه‌گذاران تضمین می‌شود، این در حالی است که بعضی دیگر، هیچ تضمینی برای پرداخت سود ندارند.

  • سود اوراق مشارکت

به اوراق مشارکت سود ثابتی به‌‌صورت علی‌الحساب تعلق می‌گیرد که در مقاطع مختلفی از سال پرداخت می‌شود. سود قطعی اوراق هم از محل سود طرح مورد مشارکت به ‌تناسب قیمت اسمی و مدت ‌زمان سرمایه‌گذاری در اوراق، تعیین و به دارندگان اوراق پرداخت می‌شود. اگر سود طرح، کمتر از سود علی‌الحساب پرداخت ‌شده باشد یا طرح زیان‌ده باشد، دستگاه صادرکننده اوراق مسئول آن بوده و سود علی‌الحساب پرداخت‌شده، قابل تعدیل یا استرداد نیست. صادرکنندگان اوراق، متعهد به پرداخت سود علی‌الحساب در موعدهای مقرر و بازپرداخت اصل مبلغ اوراق در سررسید و سود قطعی آن در فاصله زمانی پنج ماه بعد از سررسید هستند. این تعهدات، در مورد اوراق مشارکت طرح‌های عمرانی اعم از آن‌که دولت یا یکی از دستگاه‌های اجرایی مجری آن باشد، توسط دولت تعهد و تضمین می‌شود و در مورد اوراق مشارکت منتشرشده توسط دستگاه‌های عمومی (به‌استثنای طرح‌های عمرانی) یا خصوصی، شخص حقوقی دیگری با عنوان ضامن، تعهدات ناشر را تضمین می‌کند. در مورد اوراق مشارکت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک به‌ عنوان ناشر پرداخت، اصل و سودهای متعلقه را در سررسیدهای مقرر، از طریق بانک‌های عامل تضمین می‌کند.

نرخ کارمزدهای اوراق بدهی در بازار سرمایه

شرکت بورس اوراق بهادار تهران:

نوع معامله صکوک اجاره اوراق مشارکت
خرید ۰٫۰۰۰۷۲۶ ۰٫۰۰۰۷۲۶
فروش ۰٫۰۰۰۷۷۴ ۰٫۰۰۰۷۷۴
جمع ۰٫۰۰۱۵ ۰٫۰۰۱۵

شرکت فرابورس ایران:

نوع معامله اوراق مشارکت، صکوک اجاره، اوارق خزانه اسلامی
خرید ۰٫۰۰۰۷۲۶
فروش ۰٫۰۰۰۷۷۴
جمع ۰٫۰۰۱۵

 درصورتی‌که بازارگردان متعهد به خرید اوراق بهادار در کف قیمتی معینی باشد (ایفای نقش بازار سازی)، کارمزد مشابه جدول زیر است:

نوع معامله انواع صکوک، اوراق مشارکت و گواهی سپرده در معاملات بازارگردان
خرید ۰٫۰۰۰۷۴۴۴
فروش ۰٫۰۰۰۱۱۱۳

 

در صورتی‌که بازارگردان متعهد به خرید اوراق بهادار به کف قیمتی معینی نباشد، کارمزد مشابه جدول زیر است:

نوع معامله انواع صکوک، اوراق مشارکت و گواهی سپرده در معاملات بازارگردان
خرید ۰٫۰۰۰۱۱۳۷
فروش ۰٫۰۰۰۱۱۱۳

نحوه خرید و فروش اوراق بدهی از طریق نسخه وب آساتریدر آگاه

برای خرید و فروش اوراق بدهی از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری آگاه، مطابق با تصویر زیر می‌توانید بعد از ورود به حساب کاربری خود، در صفحه اصلی گزینه «اوراق بدهی» را انتخاب کنید. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در این صفحه تمام اوراق بدهی‌هایی که در بازار سرمایه قابل خرید و فروش هستند، نمایش داده می‌شود.

نحوه خرید و فروش اوراق بدهی از طریق نسخه وب آساتریدر آگاه

خرید و فروش اوراق بدهی: برای خرید و فروش اوراق بدهی می‌توانید مطابق با تصویر زیر از طریق منوی اصلی سامانه (منوی کلاسیک)، از قسمت بالای صفحه، نام اوراق مورد نظر را وارد و جست‌وجو کنید. بعد از جست‌وجوی اوراق، باید از طریق آیکون‌های سبزرنگ (برای خرید اوراق) و قرمز رنگ (برای فروش اوراق)، استفاده کنید.

خرید و فروش اوراق بدهی نسخه وب

جزئیات صفحه ثبت سفارش: بعد از انتخاب آیکون سبز و قرمز برای خرید و فروش اوراق بدهی، صفحه‌ای مطابق با تصویر زیر نمایش داده می‌شود. در این صفحه مطابق با جدول عرضه و تقاضا، باید مبلغ مورد نظر و حجم مورد نیاز برای خرید یا فروش اوراق بدهی را مشخص کنید. علاوه بر این می‌توانید نوع اعتبار سفارش خود را در این صفحه، انتخاب کنید. در آخر لازم است گزینه خرید یا فروش را برای نهایی شدن سفارش، انتخاب کنید. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید:

صفحه ثبت سفارش در اوراق بدهی

نکته۱: همان‌طور که اشاره کردیم، فرایند ثبت سفارش خرید و فروش اوراق بدهی کاملا شبیه به هم است و تنها تفاوت آن، استفاده از آیکون سبز (برای خرید) و قرمز (برای فروش) است.

نکته۲: علاوه بر روش ثبت سفارش اوراق بدهی از طریق منوی کلاسیک، امکان ثبت سفارش از طریق منوی «اوراق بدهی» هم وجود دارد. در تصویر مربوط به صفحه اوراق بدهی مشاهده کردیم که در کنار هر نماد، آیکون سبز و قرمز برای ثبت سفارش خرید و فروش اوراق بهادار، وجود دارد.

نحوه خرید و فروش اوراق بدهی از طریق اپلیکیشن آساتریدر آگاه (android و ios)

معامله‌گران علاوه بر روش خرید و فروش اوراق بدهی از طریق نسخه وب، می‌توانند سفارش خود را با استفاده از اپلیکیشن اساتریدر آگاه به راحتی ثبت کنند. برای این کار لازم است آخرین نسخه نرم افزار را از لینک m.agah.com دریافت و نصب کنید. بعد از ورود به حساب کاربری باید مطابق با تصویر زیر، وارد منوی «دیدبان» شوید. در قسمت بالای این صفحه باید از قسمت «دارایی‌های من» گزینه «اوراق بدهی» را انتخاب کنید.

نحوه خرید و فروش اوراق بدهی از طریق اپلیکیشن آساتریدر آگاه

نحوه ثبت سفارش: در صفحه «دیدبان اوراق بدهی» تمام اوراق بدهی‌هایی که در بازار سرمایه خرید و فروش می‌شوند، نمایش داده می‌شود. برای ثبت سفارش در اوراق مورد نظر، کافی است مطابق با تصویر زیر، برای سفارش خرید انگشت خود را روی نماد مد نظر به سمت راست بکشید، همینطور برای ثبت سفارش فروش باید انگشت خود را بر روی نماد مورد نظر، به سمت چپ بکشید. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید:

نحوه ثبت سفارش در اوراق بدهی نسخه موبایل

جزئیاتت صفحه ثبت سفارش: بعد از انتخاب آیکون سبز و قرمز برای خرید و فروش اوراق بدهی، صفحه‌ای مطابق با تصویر زیر نمایش داده می‌شود. در این صفحه مطابق با جدول عرضه و تقاضا، باید مبلغ و حجم مورد نیاز برای خرید یا فروش اوراق بدهی را مشخص کنید. در آخر لازم است گزینه خرید یا فروش را برای نهایی شدن سفارش، انتخاب کنید. برای درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید:

صفحه ثبت سفارش در اوراق بدهی در موبایل

انواع اوراق بدهی در یک نگاه

انواع اوراق بدهی در یک نگاه


 

سخن آخر

در این مقاله، نکات مهم را درباره اوراق بدهی بررسی کردیم و با تمامی جزئیات آن آشنا شدیم. برای سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی می‌توانید از طریق سامانه معاملاتی آنلاین یا اپلیکیشن آساتریدر آگاه اقدام کنید. برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری و البته کسب سود، می‌توانید بخشی از پرتفوی خود را به انواع اوراق بدهی اختصاص دهید.

 

174 پاسخ به “آشنایی با اوراق بدهی”

  1. AK8490 گفت:

    اواق بدهی بهترین گزینه برای سرمایه گذاری میباشد

    ۱۰
  2. AK7028 گفت:

    باسلام.. سوالی داشتم.. اگر در مسابقه جسورانه پاسخ اشتباه داده باشیم از امتیازمان کسر میشود؟

    ۶
    • Agah2 گفت:

      سلام
      برای حضور در هر مسابقه جسورانه، شما امتیازی را در بازی مشارکت می دهید. در حال حاضر بین ۵۰ تا ۱۰۰ امتیاز است. اگر پاسخ صحیح به سوال دهید امتیازی معادل حاصل ضرب ضریب تاثیر گزینه پاسخ در مقدار امتیازی که شما در بازی مشارکت داده اید. اگر پاسختان اشتباه باشد، امتیاز دیگری از شما کسر نخواهد شد.

      ۷
    • reza گفت:

      قطعا کم میشه.
      شماقبل از شرکت درمسابقه حجمی از امتیازی که قبلا کسب کرید رو گرو میذارید که اگر جوابتون درست بود به همون اندازه امتیازتون اضافه و اگر درست نبود به همون اندازه امتیازتون کم میشه. من خودم چندبار جوابم درست نبود و امتیازم کم شد.

      ۲
  3. Salhivand گفت:

    با سلام
    مطلب بسیار مفیدی بود،البته عامه مرد م از این مطالب استفاده ای نمی کنندوبیشتر افرادی ک بدنبال کارهای تجاری هستند از این موارد استفاده می کنند.بهر حال ممنون از بذل توجه کارشناسان .

    ۱۱
  4. AJ8604 گفت:

    انتشار اوراق بدهی یکی از متداول‌ترین روش‌های تأمین مالی میان‌مدت و بلندمدت بنگاه‌های اقتصادی است، به‌طوریکه در کشورهای توسعه‌یافته، سهم بالایی از سبد تأمین مالی شرکت‌ها را تشکیل داده و میزان آن از سهم تسهیلات بانکی بیشتر است.

    ۱۲
  5. Amir04550 گفت:

    سلام
    پارسال براساس عملکرد سالیانه سال قبلش امتیاز به اعضا تعلق گرفت.امسال این امتیاز تعلق نمیگیره؟

    ۱۳
    • Agah2 گفت:

      باسلام
      خیر دوست عزیز
      هدایای عید که از طریق سایت بآشگاه به مشتریان ارائه می گردد هر ساله متفاوت است و به صورت ثابت و یکنواخت نیست.
      امسال نیز این عیدانه به صورت استفاده از خدمات یک سطح بالاتر سایت بآشگاه به مدت یک ماه (تا پایان فروردین ۹۷) در اختیار مشتریان عزیز قرار گرفته است.
      امیدواریم توانسته باشیم رضایت خاطر شما مشتریان گرامی را جلب کرده باشیم.

      ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 19