تفاوت سبدگردانی و سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس

  • تاریخ درج ۱۸ آذر ۱۳۹۶
  • تاریخ ویرایش ۷ اسفند ۱۴۰۲
  • ۴۹ نظر
  • ۱۳۲۷۹ مشاهده
سبدگردانی یا سرمایه گذاری مستقیم

سرمایه‌گذاران این روزها دسترسی بی‌نظیری به اطلاعات سرمایه‌گذاری و وضعیت بازارها دارند. آمارها، اخبار و تحلیل‌ها به راحتی در سایت‌ها و فضای مجازی قابل دسترسی است. اما با این وجود، آیا افرادی که تشویق می‌شوند خودشان دست به سرمایه‌گذاری و خرید و فروش در بورس بزنند، آیا می‌توانند همانند افراد حرفه‌ای و بدون دریافت مشاوره، از پس مدیریت سرمایه‌شان برآیند؟ آیا واقعا سرمایه‌گذاران باید بدون کمک گرفتن از حرفه‌ای‌ها دست به سرمایه‌گذاری بزنند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی‌های سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم بپردازیم و تفاوت سبدگردانی و سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس را شرح دهیم.

در این مطلب عناوین زیر را بررسی خواهیم کرد:


تفاوت سبدگردانی و سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس چیست؟

در سرمایه‌گذاری مستقیم شخص خود اقدام به تحلیل، انتخاب و خرید سهام و سایر اوراق بهادار می‌کند و مدیریت سرمایه خود را بر عهده دارد. برای شروع سرمایه‌گذاری مستقیم، شخص با دریافت کد بورسی از کارگزاری آگاه و دسترسی به سامانه معاملات آنلاین آساتریدر آگاه، می‌تواند سفارشات خرید و فروش اوراق بهادار را در سامانه به صورت مستقیم وارد کند.

بنابراین در سرمایه‌گذاری مستقیم، شخص مسئول همه‌چیز است. بدون دانستن قوانین بورس و معاملات اوراق بهادار و داشتن دانش و مهارت کافی برای انتخاب سهام، معمولا سرمایه‌گذاری مستقیم برای بسیاری از افراد در ابتدای کار یک چالش محسوب می‌شود.

در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شخص سرمایه خود را به شخص حقوقی می‌سپارد تا آن شخص حقوقی، خرید و فروش سهام و اوراق بهادار را انجام دهد و به اصطلاح سرمایه او را مدیریت کند. انواع این نوع سرمایه‌گذاری شامل خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری و استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی است.

ویژگی‌های سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس

برخی به دلیل وجود این ویژگی‌ها انتخاب می‌کنند که خودشان درگیر معاملات باشند و تمایلی ندارند سرمایه‌شان را به شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپارند اما برخی دیگر این خصوصیاتی که در سرمایه‌گذاری مستقیم وجود دارد را یک عیب می‌دانند. بنابراین ممکن است یک مزیت برای شخص دیگر یک مورد از معایب محسوب شود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس می‌پردازیم. 

معایب سرمایه‌گذاری مستقیم

موارد زیر را می‌توان به عنوان معایب سرمایه‌گذاری مستقیم مطرح کرد: 

نیازمند صرف زمان و انرژی

سرمایه‌گذاری و معامله‌گری در بورس می‌تواند زمان زیادی از فرد بگیرد، زیرا فرد باید در مورد شرکتی که قصد دارد سهام آن را خریداری کند تحقیق کند. افرادی که بیشتر معامله می‌کنند و استراتژی‌شان بر کسب سود از نوسانات استوار است، زمان بیشتری برای تحلیل و بررسی اطلاعات نیاز دارند و از طرف دیگر هنگامی که معاملات در جریان است، پیگیر معاملات هستند.
در صورتی که فرد در زندگی خود دارای تعهدات دیگری باشد (مانند شغل و زندگی شخصی) و زمان صرف شده را مدیریت نکند، همین عامل می‌تواند روی سایر بخش‌های زندگی اثر بگذارد.

دست‌وپنجه‌ نرم کردن با احساسات و هیجانات

وقتی پای سرمایه‌گذاری و معامله‌گری به میان می‌آید، همیشه منطق بر تصمیمات غریزی و احساسی فائق می‌آید.  اما تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش صرفا بر اساس منطق همیشه آسان نیست. زیرا ما انسان هستیم و جدا کردن خودمان از احساسات برخلاف طبیعت ماست. با این حال تا جایی که می‌توانیم باید تصمیمات‌مان در سرمایه‌گذاری و معامله‌گری جدای از احساسات باشد. اگر خوش‌خیالی و خوش‌بینی باعث شود سهام را دقیقا در سقف خریداری کنید، مقصر فقط خود شما هستید.

مزایای سرمایه‌گذاری مستقیم

۳ ویژگی در سرمایه‌گذاری مستقیم وجود دارد که باعث می‌شود افراد با وجود سختی‌هایی که متحمل می‌شوند به انجام این کار راغب باشند:

داشتن انتخاب و امکان تغییر سریع در نوع سرمایه‌گذاری

انتخاب سهام و اوراق در دست فرد است و گر چه تبدیل شدن سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم به پول نقد نیز فقط چند روز زمان می‌برد اما زمانی که شخص خود اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند هر زمان که اراده کند می‌تواند با فروش آن اوراق بهادار به پول نقد دست پیدا کند و در جایی که بازدهی بهتری دارد سرمایه‌گذاری کند. مگر این که معاملات اوراق خریداری شده به هر دلیل در بورس متوقف باشد.

افزایش مهارت و تجربه در سرمایه‌گذاری

برخلاف زمانی که شخص سرمایه خود را به دیگران می‌سپارد، وقتی خود شخص اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار کند درگیر اخبار، تحلیل‌ها و سایر اطلاعات خواهد بود و همین عامل باعث می‌شود رفته ‌رفته شناخت بیشتری از سرمایه‌گذاری و وضعیت بازار به دست آورد. این شناخت در آینده باعث می‌شود تصمیمات بهتری بگیرد و با انضباط بیشتری سرمایه‌گذاری را انجام دهد و در نهایت منجر به کسب سود بیشتر شود.

شرایط آسان برای شروع

برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس و معامله‌گری شرایط خاصی نیاز نیست و شخص با هر سرمایه‌ای می‌تواند شروع به خرید و فروش سهام کند.

ویژگی های سبدگردانی اختصاصی

در سمت دیگر روش‌های سرمایه گذاری در بورس، خدمات سبدگردانی اختصاصی وجود دارد که بعضی از ویژگی‌های آن را در ادامه مطرح خواهیم کرد: 

عدم نیاز به تصمیم‌گیری در استراتژی سرمایه‌گذاری

تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاری گاهی بسیار سخت است، مخصوصا زمانی که پای پول در میان باشد، افراد معمولا با شک و تردید تصمیم می‌گیرند و عده زیادی نیز پس از اجرای تصمیم‌شان، هنوز به درستی یا نادرستی آن شک دارند.
با خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی، سرمایه‌گذار نیازی به تصمیم‌گیری در استراتژی‌ها و خرید و فروش‌ها نخواهد داشت. نیازی به یادگیری نحوه تحلیل سهام، قوانین بورس، شیوه درست معامله و سایر مهارت‌هایی که معامله‌گران نیاز دارند نخواهد بود.

سرمایه‌گذاری بدون دغدغه و بی‌نیاز از صرف وقت برای معاملات

با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم دیگر نیازی نیست به طور مداوم بازار را پیگیری کنید و برای معاملات اوراق بهادار وقت بگذارید.
شاید مشغله شما به‌ گونه‌ای است که زمان کافی برای بورس ندارید. در صورت داشتن این شرایط، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین گزینه است.

ریسک کمتر و مدیریت سرمایه بهتر

تخصیص سرمایه در هر دارایی و به اصطلاح تشکیل سبد بهینه، یکی از مهارت‌هایی است که بیشتر فعالان بازار به درستی آن را فرا نگرفته‌اند. افرادی که مدیریت سرمایه را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی بر عهده می‌گیرند، از فیلترهایی عبور می‌کنند تا واجد شرایط بودن آن ها محرز شود. با سپردن سرمایه به سبدگردان اختصاصی یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری، این افراد متخصص با تشکیل سبد سرمایه‌گذاری بهینه و مناسب، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند.

پتانسیل کسب سود معقول

در خدمات سبدگردانی اختصاصی،  کارمزد سبدگردان ارتباط کامل و مستقیم با سودآوری سبد دارد و معمولا اگر سود حاصل شده سالیانه کمتر از سود بانکی باشد، شرکت سبدگردان کارمزد متغیر را از مشتری دریافت نمی‌کند.

با توجه به این موضوع که درآمد شرکت سبدگردان کاملا به عملکرد خود بستگی دارد، شرکت تمام تلاش خود را می‌کند تا بیشترین بازدهی ممکن را برای سرمایه‌گذار ایجاد کند. این کار در کنار تکنیک‌های خاص مدیریت سبد به سرمایه‌گذار این اطمینان نسبی را می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌ او بازدهی مناسبی را خواهد داشت.

سخن آخر

ویژگی‌های دو نوع سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس و خدمات سبدگردانی اختصاصی را با هم مرور کردیم. افرادی که سرمایه‌گذاری مستقیم را انتخاب می‌کنند شاید صرفا به خاطر علاقه‌ای که به این کار دارند با وجود همه ویژگی‌هایش آن را ادامه می‌دهند، اما کسانی که شرایط‌شان به نحوی است که ترجیح می‌دهند مستقیما در بورس فعال نباشند و به طور غیرمستقیم سرمایه‌شان را به افراد متخصص بسپارند، خدمات سبدگردانی اختصاصی را انتخاب می‌کنند.

49 پاسخ به “تفاوت سبدگردانی و سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس”

  1. Salhivand گفت:

    با سلام
    از تلاش و پشتکار همکاران کارگزاری نهایت سپاس و امتنان را داریم و ب امید روزی ک آموزش و پرورش یاد بگیره ،ابنها رو باید از دوران راهنمایی ودبیرستان آموزش بده تا ملت از همان نوجوانی راههای سرمایه گزاری رو یاد بگیرند.ب امید آنروز.

    ۱
  2. heyna گفت:

    جاداره اینجا از خانم سارا احمدی مدیر مسابقات تشکرکنم که نذاشتند ۵۵۲ امتیاز کسرا به راحتی از گلوی ما پایین بره تا مبادا ما خفه بشیم !!!!!!!!!!!!!

    ۰
    • Agah گفت:

      سلام
      سوال مذکور به علت داشتن دو پاسخ، حذف شده است.

      ۰
      • heyna گفت:

        کدوم دوپاسخ؟ این که ازاشتباهات تایپی که دربعضی از سوالات وجود داشت که بدتر نبود.همه ما با مسابقه آشنایی داریم و می دونیم که ۲۹۳ را اشتباها ۳۹۳ تایپ شده . گیرم که حد بالا را اشتباه کردید دیگه مشخص هست که وقتی گزینه بالایی ۲۹۳۱ ریال حد پایینش هست گزینه قبلی ۲۹۳ بوده. منتها شما به جای تفهیم کردن این مطلب به تنها معترض اون سوال تصمیم گرفتید حق ۵۰ نفر را تضییع کنید.

        ۰
        • Agah گفت:

          با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز؛
          همانطور که در جریان مسابقات و فرایند و قوانین نانوشته آن قرار دارید، در صورتی که در یک مسابقه به دلیل وجود ابهام در صورت یا گزینه های سوال، وجود بیش از یک پاسخ صحیح و یا نبودن پاسخ صحیح در گزینه های موجود و ... مسابقه دارای مشکل تشخصی داده شود این سوال باید از لیست سوالات باشگاه حذف و امتیاز آن در رتبه بندی لحاظ نشود. سوال مورد نظر شما دارای دو گزینه صحیح بود. در این سوال دو بازه قیمتی وجود داشت که هر دو هم می توانست پاسخ سئوال باشد. لذا این سوال طبق روال گذشته حذف گردید.

          ۰
  3. AJ3745 گفت:

    سلام و روز به خیر...
    چند روز پیش توی نظر سنجی سیستم جدید آسا شرکت کردم و پیشنهاد دادم که علاوه بر شاخص کل، دیگر شاخص ها هم توی این سیستم نمایش داده بشه... دیروز این تغییر اعمال شد که کار بسیار موثری در موفق ترید کردن کاربران شما خواهد بود. ضمن تشکر از این حرکت بسیار زیباتون، جایزه ی ما به عنوان پیشنهاد دهنده چی میشه؟

    مطمئناً خودتون هم به فکر بودید، ولی خب بالاخره اجراش هم زمان با ایده ی من بوده، پس منتظر جایزه ی ویژه کارگزاری آگاه میشم!

    ۰
    • Agah گفت:

      سلام
      دوست بزرگوار شاخص ها در ورژن ۲٫۱۰٫۰ و حدود ۱ ماه پیش به آنلاین جدید اضافه شده است. ورژن فعلی برنامه ۲٫۲۲٫۱ است.
      چنانچه به تازگی در نظر سنجی شرکت کرده اید، در دوره بعدی که امتیازات نظرسنجی اعمال می شود، بر اساس سوالات پاسخ داده شده، امتیاز شما نیز منظور خواهد شد.

      ۱
  4. agaht02169 گفت:

    سلام
    حداقل مبلغ مورد نیاز برای سبدگردانی در کارگزاری آگاه چقدر است؟

    ۰
  5. hr.smaeili@gmail.com گفت:

    سلام
    از توضیحات شما سپاس گزارم.

    ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 5