ساعت معامله در بورس ایران و جهان

  • ۸ آذر ۱۴۰۲
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
  • ۳۴ نظر
  • ۴۵۱۹ مشاهده
ساعت جدید معاملات بازار بورس

اطلاع از زمان‌های آغاز و پایان بازار بورس، برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است. از آن جایی که ساعات کاری بازارهای مختلف مالی در سراسر دنیا متفاوت است، در این مطلب ساعات کاری این بازارها را در ایران و سایر نقاط دنیا معرفی می‌کنیم.


ساعات معاملات بازارهای مالی در ایران

بازارهای مالی مختلفی در ایران فعالیت می‌کنند که می‌توان به بازار بورس و اوراق بهادار تهران، بازار آتی کالا، بازار بورس کالا، بازار اختیار معامله و … اشاره کرد. ساعات معامله در هر کدام از این بازارها نیز متفاوت است. معامله‌گران و سهامدارانی که تمایل دارند در هر کدام از این بازارها به فعالیت بپردازند، لازم است ابتدا با ساز و کار آن آشنا شوند و در ساعات معامله سفارشات خود را ارسال کنند.
طبق اطلاعیه‌ها و اخباری که از سمت سازمان بورس اعلام شده است، ساعت انجام معاملات بورس از روز دوشنبه بیست و هفتم مردادماه تغییر خواهد کرد. طبق این اخبار، بازار به دو جلسه معاملاتی صبح و ظهر تقسیم می‌شود و در هر جلسه، سهام گروهی از صنایع و شرکت ها معامله خواهد شد. در ادامه، جزئیات ساعت جدید معاملات بورس را مطرح خواهیم کرد و مزایا و معایب آن را با هم بررسی می‌کنیم.

همان طور که اشاره کردیم، بازار از این پس به دو جلسه معاملاتی تقسیم خواهد شد:

جلسه معاملاتی اول به ساعات صبح اختصاص دارد. زمان پیش‌گشایش در بخش اول بازار، از ساعت ۸:۳۰ الی ۸:۴۵ و زمان انجام معاملات از ساعت ۸:۴۵ الی ۱۱:۴۵ اعلام شده است.

جلسه معاملاتی دوم پس از پایان کار بخش اول بازار آغاز می‌شود. زمان پیش‌گشایش این بخش، از ساعت ۱۲:۰۰ الی ۱۲:۱۵ و زمان انجام معاملات از ساعت ۱۲:۱۵ الی ۱۵:۱۵ اعلام شده است.
در بخش دوم بازار سهام صنایع فلزات اساسی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به همراه مشتقات آن از قبیل اختیار معامله و اوراق اختیار فروش تبعی معامله خواهد شد. همچنین تمامی صندوق‌های قابل معامله (ETF)، اوراق بهادار درآمد ثابت و معاملات تمامی نمادهای آتی سبد سهام در جلسه دوم معامله خواهند شد.
جدول زیر فهرست نمادهایی را که معاملاتشان به بخش دوم بازار منتقل شده است به نمایش می‌گذارد:

ساعت معاملات
نوع اوراق پیش گشایش معاملات پیوسته روزهای معاملاتی
شروع پایان شروع پایان
سهم ۸:۴۵ ۰۹:۰۰ ۰۹:۰۰ ۱۲:۳۰ شنبه تا چهارشنبه
حق تقدم سهام
قرارداد اختیار سهام
صندوق‌های سهامی و مختلط بورسی
گواهی سپرده فلزات گرانبها ۱۱:۳۰ ۱۲:۰۰ ۱۲:۰۰ ۱۵:۰۰ شنبه تا چهارشنبه
صندوق سپرده کالایی
صندوق‌های سرمایه‌گذاری (به جز درآمد ثابت فرابورسی) ۰۸:۴۵ ۰۹:۰۰ ۰۹:۰۰ ۱۵:۰۰ شنبه تا چهارشنبه
قرارداد اختیار صندوق‌ها
تسهیلات مسکن
اوراق بدهی(به جز اوراق مشارکت و صکوک فرابورسی)
گواهی سپرده کالایی (سیمان) ۱۲:۴۵ ۱۴:۰۰ ۱۴:۰۰
(حراج تک قیمتی)
دوشنبه و سه‌شنبه
گواهی سپرده کالایی (مس) شنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه
گواهی سپرده کالایی (میلگرد) دوشنبه
گواهی سپرده کالایی (شیشه) دوشنبه و سه‌شنبه
گواهی سپرده کالایی (سنگ آهن) دوشنبه
گواهی سپرده کشاورزی ۰۸:۴۵ ۰۹:۰۰ ۰۹:۰۰ ۱۵:۰۰ شنبه تا چهارشنبه
صندوق سپرده کشاورزی (سحرخیز-نهال)

نحوه معامله در بازار بورس اوراق بهادار تهران و قراردادهای مشتقه به صورت پیوسته است. بنابراین دوره زمانی خاصی برای انجام معاملات در نظر گرفته می‌شود. اما در تالارهایی که تنها یک زمان برای آن‌ها ذکر شده است، سازوکار معاملات متفاوت است. نحوه معاملات در این تالارها به صورت گسسته و حراج تک قیمت است. برای ارسال سفارش در این تالارها افراد سفارش خود را به کارگزاری اعلام می‌کنند و کارگزار در زمان اعلام‌شده سفارش را ثبت می‌کند.

دلیل تغییرات جدید بورس چیست؟

بورس ایران اخیرا رشد چشمگیری را تجربه کرده است و روز به روز بر تعداد فعالان آن افزوده می‌شود. دولت نیز متوجه منافع این بازار شده است و برای کنترل نقدینگی و تامین سرمایه مورد نیاز خود، مردم را به حضور در بورس تشویق می‌کند. این شرایط اگر چه که سود بسیاری را نصیب سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌پذیر می‌کند، زیرساخت‌های بازار را دچار مشکل کرده است.
یکی از بزرگترین مشکلات فعالان بازار، اختلال‌هایی است که در هسته معاملات بورس و سامانه‌های کارگزاری‌ها پدید می‌آید. این اختلال‌ها مانع انجام معاملات در زمان مناسب می‌شوند و در بعضی از موارد، سرمایه‌گذاران را با ضرر و زیان مواجه می‌کنند.
در چنین شرایطی، ارتقای زیرساخت‌ها، بهبود عملکرد هسته معاملاتی بورس و افزایش کیفیت سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها امری ناگزیر است که به ناچار انجام خواهد شد. با این حال این فرایند، به ویژه در مورد هسته معاملات بورس، زمان‌بر خواهد بود و به بودجه‌‌های کلان نیاز دارد؛ بنابراین لازم است راهکارهای دیگر نیز امتحان شوند.
اخیرا شرکت مدیریت فناوری بورس تهران گزارش‌هایی منتشر کرد که به پرتراکنش بودن معاملات شرکت‌های فعال در بعضی از صنایع اشاره داشت. ابتدا معاملات سهم‌های بزرگ به ساعات عصر انتقال داده شد اما این تدبیر نیز کارساز نبود و مشکلات هسته معاملات و سامانه‌های کارگزاری‌ها همچنان به قوت خود باقی ماند. اکنون و در راستای بهبود کارکرد سامانه معاملاتی، تصمیم بر این شده است که زمان‌بندی جلسات معاملاتی صنایع در بورس تهران به‌صورت موقت تغییر کند و بازار به دو بخش تقسیم شود.

تغییر ساعت معاملات چه تاثیری بر بازار بورس می‌گذارد؟

تغییر ساعت‌های معاملات و تقسیم شدن بازار به دو بخش، مزایا و معایب متعددی دارد و قطعا بر وضعیت بازار اثر خواهد گذاشت. به همین دلیل، این طرح از حالا موافقان و مخالفانی دارد. از جمله مهمترین مزایای ساعت جدید معاملات بورس می‌توان به کمتر شدن مشکلات فنی اشاره کرد.
همان طور که اشاره کردیم، دلیل اجرایی شدن این طرح، بزرگ شدن بازار است. زیرساخت‌ها توانایی پردازش کردن این حجم عظیم معاملات و تراکنش‌ها را ندارند و کندی و اختلال، ناشی از افزایش چشمگیر تعداد معاملات است. با ایجاد دو جلسه معاملاتی، بار و فشاری که بر سیستم‌ها وارد می‌شد در ساعت‌های مختلف تقسیم می‌شود و عملکرد سامانه‌ها بهتر خواهد شد.
ایجاد دو جلسه معاملاتی با ساعت‌ها و نمادهای مشخص، نسبت به طرح قبلی نظم بیشتری به بازار می‌دهد و شرایط را برای همه معامله‌گران روشن می‌کند. در طرح قبلی، پس از شروع بازار اعلام می‌شد که معاملات کدام نمادها به ساعات ظهر موکول شده است، اما با اعلام ساعت جدید معاملات بورس، تکلیف همه سهم‌ها و نمادها روشن است.
دو بخشی شدن بازار معایبی نیز دارد. برای نمونه مانع تاثیرگذاری بعضی از صنایع بر یکدیگر می‌شود. برای مثال شرایطی را در نظر بگیرید که صنایع فلزات اساسی اثرگذاری بیشتری داشته باشند یا به اصطلاح لیدر بازار باشند. در این شرایط و با اجرای قانون ساعت جدید معاملات بورس، فلزات اساسی بلافاصله بر صنایع دیگری مانند خودروسازی اثر نخواهد گذاشت؛ زیرا معاملات هر یک از این صنایع، در ساعت‌های جداگانه انجام می‌گیرد.
همین نکته در مورد تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی نیز صدق می‌کند. برای مثال شرایطی را در نظر بگیرید که یک خبر خوب سیاسی-اقتصادی در نیمه روز منتشر می‌شود. در این حالت و با توجه به دو بخشی بودن بازار، نمادهایی که هنوز معاملات‌شان تمام نشده تحت تاثیر آن خبر قرار می‌گیرند اما سهم‌هایی که در ساعات صبح معامله شده بودند، از این تاثیر بی‌نصیب می‌مانند.
علاوه بر این موارد، طولانی شدن زمان بازار و معاملات ممکن است روی نحوه عملکرد معامله‌گران نیز اثر منفی داشته باشد. فعالان بورس لازم است بازار را به صورت کامل تحت نظر داشته باشند تا بتوانند اقدامات ضروری را در زمان مناسب انجام دهند. با طولانی شدن زمان معاملات، ممکن است افراد نتوانند تمرکز خود را در تمامی ساعت‌های معاملات حفظ کنند و رصد بازار را به خوبی انجام ندهند.

ساعات معامله در مهم‌ترین بازارهای بورس دنیا

باتوجه به گسترده‌بودن بازارهای بورس در سراسر دنیا و تفاوت‌های جغرافیایی، هر کدام از آن‌ها ساعات معامله متفاوتی دارند. باتوجه به وجود محدودیت‌های موجود، امکان فعالیت در بازارهای جهانی در ایران وجود ندارد. اما برای آشنایی با ساعات معامله این بازارها، در جدول زیر می‌توانید ساعات مختلف معامله در بازارهای مالی دنیا براساس زمان استاندارد را مشاهده کنید.

نام بازار بورس ساعت آغاز معامله ساعت پایان معامله
NYSE بازار بورس نیویورک ۰۹:۳۰ ۱۶:۰۰
NAZDAQ بازار بورس نزدک ۰۹:۳۰ ۱۶:۰۰
TSE بازار بورس توکیو ۰۹:۰۰
۱۲:۳۰
۱۱:۳۰
۱۵:۰۰
LSE بازار بورس لندن ۰۸:۰۰ ۱۶:۳۰
HKE بازار بورس هنگ‌کنگ ۰۹:۳۰ ۱۶:۰۰
NSE بازار بورس ملی هند ۰۹:۰۰ ۱۵:۳۰
ASX بازار اوراق استرالیا ۱۰:۰۰ ۱۶:۰۰
FWB بازار بورس فرانکفورت- دوتچه بورس ۰۸:۰۰ ۲۰:۰۰
RTS سیستم معاملات روسیه ۰۹:۳۰ ۱۹:۰۰
JSE بازار بورس ژوهانسبورگ ۰۹:۰۰ ۱۷:۰۰
DIFX بورس مالی بین‌المللی دوبی (نزدک دوبی) ۱۰:۰۰ ۱۴:۰۰
SSE بازار بورس شانگهای ۰۹:۱۵
۱۳:۰۰
۱۱:۳۰
۱۵:۰۰
NZSX بازار بورس نیوزلند ۱۰:۰۰ ۱۷:۰۰
TSX بازار بورس تورنتو ۰۹:۳۰ ۱۶:۰۰
SGX بازار بورس سنگاپور ۰۹:۰۰
۱۳:۰۰
۱۲:۰۰
۱۷:۰۰

کشورهای مختلف روزهای تعطیلی متفاوتی دارند. بنابراین ساعات و روزهای کاری بازارهای بورس نیز می‌تواند از هم متفاوت باشد. برای مثال در کشورهای اروپایی و آمریکایی، روزهای شنبه و یکشنبه روزهای تعطیلی و غیرکاری است؛ در حالی که در بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس، جمعه روز غیرکاری است و بازارهای بورس در این روز تعطیل هستند. بعضی از روزهای سال نیز به خاطر تعطیلات سال نو و دیگر مناسبت‌ها، تعطیل است که بازارهای مالی نیز تحت تاثیر این روزها تعطیل خواهند شد.

ساعات معامله در بازار فارکس

بازار معاملاتی فارکس ۱۵ بازار جهانی مستقل دارد که به صورت هفتگی از دوشنبه تا جمعه فعالیت می‌کنند. هر کدام از این بازارها ساعات معامله مخصوص به خود را دارند؛ اما از میان آن‌ها، ۴ بازه زمانی مهم‌تر هستند.

نام بازار فارکس ساعت آغاز معامله ساعت پایان معامله
لندن ۰۳:۰۰ ۱۲:۰۰
نیویورک ۰۸:۰۰ ۱۷:۰۰
سیدنی ۱۷:۰۰ ۰۲:۰۰
توکیو ۱۹:۰۰ ۰۴:۰۰

با این حال که هر کدام از این بازارها به صورت مستقل کار می‌کنند، در همه آن‌ها ارزهای برابری مورد معامله قرار می‌گیرد.
مهم‌ترین ساعات معامله ۸ صبح تا بعدازظهر است که با بازار ارزهای نیویورک و لندن همپوشانی دارد. این دو مرکز مهم، بیش از ۵۰ درصد معاملات فارکس را شامل می‌شوند. بین ساعات ۵ تا ۶ بعدازظهر، بیشترین معاملات در بازار ارزهای سنگاپور و سیدنی اتفاق می‌افتد که حجم کمتری از زمان معاملات بازار لندن/نیویورک دارند.


سخن آخر

همان‌طور که مشاهده می‌کنید بازارهای مالی در سراسر دنیا قوانین مخصوص به خود را دارند که روز و ساعت متفاوت معامله از این دست قوانین هستند. در این مطلب سعی کردیم ساعات مختلف معامله در بازارهای مختلف بیان شود.
در ایران نیز با توجه به بزرگ شدن بازار و پر تراکنش شدن بعضی از سهم‌ها و در راستای بهبود عملکرد سامانه معاملات، سازمان بورس بازار را موقتا به دو بخش تقسیم کرده است. زمان پیش‌گشایش بخش دوم بازار از ساعت ۱۲:۰۰ الی ۱۲:۱۵ و زمان انجام معاملات از ساعت ۱۲:۱۵ الی ۱۵:۱۵ اعلام شده است. جلسه دوم معاملاتی شامل موارد زیر می‌شود: سهام صنایع فلزات اساسی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به همراه مشتقات آن از قبیل اختیار معامله و اختیار فروش تبعی، صندوق قابل معامله در بورس (ETF)، اوراق بهادار درآمد ثابت و معاملات نمادهای آتی سبد سهام. تمامی سهم‌های دیگر در جلسه معاملاتی اول از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۱:۴۵ معامله خواهند شد.

34 پاسخ به “ساعت معامله در بورس ایران و جهان”

  1. روح الله پژوهانمهر گفت:

    با سلام وادب واحترام خدمت دست اندرکاران کارگزاری آگاه وتشکر فراوان بابت مشاوره وآگاهی دادن رایگان به مشتریان یا سهامداران،خداوند خیرتون بده بنده هنوز در بورس سرمایه گذاری نکردم چون نمیشه به دولتی که مردم رو همیشه قربانی خودخواهیهای خود میکنه مخصوصا دولت روحانی اعتمادکرد ولی با برنامه هایی که کارگزاری آگاه در تخصیص امتیاز وتخفیف وکمک به تازه کاران انجام میدهد بنظرم جذاب وشیرینه و راغب شدم دربورس وارد شوم امیدوارم خیر وبرکت پیش روی همه مردم کشورم باشه دعاگوی همه شما هستم

    ۷
  2. ح گفت:

    دو بخشی شدن معاملات بورس بیشتر از قبل اختلاف معاملات حقیقی ها و حقوقی ها ( و همینطور آماتورها و حرفه ای ها ) را نشان خواهد داد!
    با توجه به سیگنال دهی ها به شکل ها و رنگ های متفاوت در این برهه از زمان، بیش تر از پیش احساس نیاز به سازماندهی نحوه ی معاملات و یکدست شدن حجم های معاملاتی در سهم های لیدر بود_با مشتق کردن سهم ها در زمانهای جدا گانه ضمینه برای دلالگری صودجویان بیشتر از پیش فراهم خواهد شد و همین یعنی زیر سوال بردن اصل سهام داری و به طبع آن کاهش مشتریان بازار بورس .امیدوارم برای کنترل مشکلات مربوط به هسته ی معاملات و کثرت ترافیک نزد کارگذاری ها تصمیمات مطلوبتری گرفته شود و عرضه وتقاضای هیچ سهامداری تحت تاثیر آزمون خطاهای نابجا قرار نگیرد. افزایش ساعات معامله حتی به ۲۴ ساعت چیزی که در بازار بورس بین المللی میبینیم راه حلی بسیار معقولانه برای کنترل ترافیک معاملات و ارتقای کیفیت بورس است که بورس تهران ناگذیر دیر یا زود به این امر تن خواهد داد منتها این آزمون خطاها بیشتر از هر چیز ذهنیت مشتریان را به چالش خواهد کشید.

    ۱۰
  3. گل نژاد گفت:

    تغییر ساعات معامله در بازار بورس، اگرچه از لحاظ فنی و تراکمی که روی هسته وجود داشت به بهبود خرید و فروش کمک شایانی می رساند اما به نظر اینجانب یک ایراد و عیب معاملاتی خواهد داشت، و آن اینکه با توجه به دو تایمی شدن بازار، سهامدار نوعی چنانچه قصد فروش یک سهم و خرید سهم دیگری را داشته باشد و یکی از سهام در تایم اول و سهم دوم در تایم بعدی باشد، قابل پیش بینی نخواهد بود که آیا سهمی را که می فروشد، در تایم بعدی خواهد تونست سهم مورد نظر را بخرد یا خیر. ضمن اینکه افت و خیز سهم نیز کار را مشکل خواهد نمود.

    ۱۳
  4. صالح شکورپورزارع گفت:

    بازار بورس باعث حمایت،رونق وپشتیبانی از محصولات داخلی می گردد و نتیجه آن جمع آوری نقدینگی از سطح جامعه و بتبع آن کاهش تورم، سودوتامین منابع مالی فعالان عرصه اقتصادی است‌.

    ۱۲
  5. محمدرضا گفت:

    به نظر من ک اینکه دو وقتی کردن عین بی عدالتی هست ساعت بخش دوم رو خیلی کم کردن ک خطر منفی کمتری داشته باشن مثل امروز شستا ک فقط نیم ساعت معامله شد و نیم ساعت هم سفارش گیری

    ۲۰
    • طاها گفت:

      مشخص بود که این تقسیم بندی شکست خواهد خورد
      و البته این فرضیه کمتر از یک هفته از اجرا اثبات شود و الان ساعت معاملات به روال قبل برگشته است.

      ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 7