انواع روش های سرمایه گذاری در بورس

  • تاریخ درج ۱۶ آبان ۱۴۰۰
  • تاریخ ویرایش ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
  • ۱۹ نظر
  • ۱۶۹۶ مشاهده
انواع روش های سرمایه گذاری در بورس

رویکردها و سبک‌های زیادی برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد که افراد بنا به میزان ریسک‎پذیری و توقع سودآوری، آن‌ها را انتخاب می‌کنند. البته برقراری توازن بین سبک‌های مختلف سرمایه‌گذاری بر مبنای شرایط موجود بسیار مفید است و بهتر است هرگاه که ضرورت حکم می‌کرد و در فواصل زمانی معین، برای بهینه کردن سرمایه‌گذاری از ترکیب سبک‌های مختلف استفاده کنیم.در این مقاله قصد داریم ابتدا تعریفی از سبک سرمایه‌گذاری داشته باشیم و با شمردن انواع آن‌ بگوییم که کدام سبک سرمایه گذاری برای شما مناسب است؟ با ما باشید.


 

این ویدئو را حتما ببینید!


 

منظور از سبک سرمایه گذاری چیست؟

سبک سرمایه‌گذاری در تعریف ساده، روشی است که مدیران برای خرید سهام یا دیگر دارایی‌ها از آن استفاده می‌کنند. تازه‌واردان حوزه سرمایه‌گذاری معمولا از کثرت قابل‌ ملاحظه سبک‌ها و تاثیر عظیم آن‌ها بر عملکرد سرمایه‌گذاری در طی یک دوره تعجب می‌کنند اما این تنوع قابل توجیه است. چرا که سبک‌های سرمایه‌گذاری ابزارهای بسیار مفید اما نادیده گرفته شده‌ای برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری هستند.

استفاده آگاهانه از گونه‌های مختلف سبک‌های سرمایه‌گذاری با هدف کاهش ریسک، باعث مقبولیت آن‌ها در دنیای سرمایه‌گذاری می‌شود. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که استفاده از سبک‌های مدیریتی، بخش مهمی از روند متنوع‌سازی سبد دارایی‌ها است.

در عصر حاضر استفاده گردشی از سبک‌ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است چرا که به علت ظهور اینترنت و تکنولوژی، بسیاری از بازارهای سرمایه جهان در هم تنیده شده‌اند. ادغام بازارهای سرمایه جهان باعث شده است که شکاف پیشین بین ابزارهای سرمایه‌گذاری تاثیر خود را از دست بدهد. در حال حاضر این جهانی شدن به از میان رفتن تفاوت‌ میان انواع دارایی‌ها منجر شده است. در نتیجه بسیاری از بازارهای بین‌المللی هماهنگ با هم حرکت می‌کنند و این موضوع مهر تاییدی بر اهمیت سبک‌های سرمایه‌گذاری است.

۸ سبک‌ سرمایه گذاری کدامند؟

حال اگر سوال شما این است که سبک‌های سرمایه‌گذاری کدامند؟ در ادامه به معرفی هشت سبک اصلی خواهیم پرداخت اما در ابتدا بهتر است با پرسیدن سوالاتی از خود، هدف سرمایه‌گذاری‌تان را مشخص کنید. به عنوان مثال از خود بپرسید که آیا ریسک پذیر یا خطرپذیر هستید؟ آیا به دنبال سود بلند مدت یا کوتاه مدت و فوری هستید؟ آیا می‌خواهید خودتان به صورت مستقیم سرمایه‌گذاری کنید یا قصد دارید به صورت غیرمستقیم و با استفاده از سبدگردان یا صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنید؟ و… پاسخ به این سوال‌ها به شما کمک می‌کند تا نیازهای خودتان را با یک سبک سرمایه‌گذاری خاص مطابقت دهید و به شیوه آن پیش بروید.

  •  سرمایه گذاری فعال

اگر در برابر نوسانات بازار صبور هستید و در دسته افراد ریسک‌پذیر قرار دارید، سبک سرمایه‌گذاری فعال برای شما مناسب باشد. سرمایه‌گذاری فعال معمولا توسط سرمایه‌گذارانی استفاده می‌شود که پایبند به افق زمانی کوتاه‌مدت هستند. این افراد با استفاده از استراتژی شخصی خود، سهام خاصی را انتخاب می‌کنند و با زمان‌بندی درست سعی می‌کنند از بازار پیشی بگیرند و سود خوبی را در بازه زمانی کوتاه کسب کنند.

  •  سرمایه گذاری منفعل

حال اگر دارای روحیه ریسک‌پذیری کمتری هستید و قصد ندارید زمان و انرژی بسیاری را برای سرمایه‌گذاری خود صرف کنید به روش سرمایه‌گذاری منفعل اقدام کنید. سرمایه‌گذاران منفعل کسانی هستند که پول خود را با افق زمانی بلند مدتی سرمایه‌گذاری می‌کنند. برعکس سرمایه‌گذاران فعال، سرمایه‌گذاران منفعل رقم شاخص کل را دنبال می‌کنند که پیگیری شاخص، منجر به کاهش ریسک، کاهش هزینه‌های معامله و تنوع پرتفوی می‌شود.

  •  سرمایه گذاری مبتنی بر ارزش

در سبک سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارزش، سرمایه‌گذاری روی سهم‌هایی انجام می‌شود که پس از برآیند ارزان باشند. سرمایه‌گذاران ارزشی انتظار دارند که این اوراق بهادار افزایش یابند بنابراین مدت‌ها منتظر آن‌ هستند. این سبک سرمایه‌گذاری توسط وارن بافت، یکی از بزرگترین فعالان عرصه بورس، ابداع و محبوب شد. افرادی که این استراتژی را انتخاب می‌کنند، پیش از خرید بخشی از سهام یک شرکت، با آنالیز صورت‌های مالی و سنجه‌های بنیادین آن شرکت، ارزش ذاتی سهام آن را تخمین می‌زند.

نهایتا وقتی سرمایه‌گذار مطمئن شد که قیمت آن سهم با قیمتی پایین‌تر از ارزش ذاتی‌اش عرضه می‌شود به آن سهم به چشم یک فرصت برای خرید نگاه می‌کند. در واقع سرمایه‌گذار به این امید سهم را خریداری می‌کند که رشد کند زیرا با محاسبات خود به یقین رسیده که سهم مورد نظر پتانسیل رشد برای رسیدن به ارزش بازاری خود را دارد.

  •  سرمایه گذاری مبتنی بر رشد

در سبک رشد، سرمایه‌گذاری بر سهام شرکت‌هایی تمرکز دارد که درآمد آن‌ها از سایر سهام‌ها سریعتر رشد می‌کند و انتظار می‌رود رشد آن به همین منوال ادامه داشته باشد. این گونه سهم‌ها عموما نسبت قیمت به درآمد بالایی دارند. توجه به این نکته مهم است که این سهام به طور کلی سود کم می‌پردازند یا بدون سود هستند اما با عملکرد خوب می‌توانند آن را جبران کنند. با این که سبک رشد و ارزش کاملا با هم متفاوت هستند اما سرمایه‌گذاران با داشتن منابع مالی کافی می‌توانند از هر دو سبک همزمان استفاده کنند؛ چراکه در بلندمدت، سرمایه‌گذارها متوجه می‌شوند که افت و خیزهای سود سبد سرمایه‌گذاری را می‌توان از طریق ترکیب کردن این دو سبک‌ کاهش داد.

  •  سرمایه گذاری مبتنی بر درآمد

در سرمایه‌گذاری مبتنی بر درآمد تاکید بر نگهداری سهام شرکت‌های است که سودآور هستند و سود سهام مناسبی پرداخت می‌کنند. شرکت‌هایی که سابقه پرداخت سود سهام دارند در این جدول قرار می‌گیرند. سرمایه‌گذاران این سبک روی شرکت‌هایی دست می‌گذارند که سود سهام‌شان حداقل پنج تا شش درصد قیمت هر سهم باشد. البته بهتر است سهم‌هایی را بخریم که بنیان‌های قوی‌ داشته باشند زیرا اگر احیانا شرکت عرضه کننده‌ سهم شروع به از دست دادن سرمایه کند در نتیجه آن پرداخت سود نیز قطع می‌شود.

  •  سرمایه گذاری مبتنی بر ارزش بازار

سبک دیگر سرمایه‌گذاری نیز بر ارزش سرمایه در بازار شرکت تاکید دارد. در حقیقت با انتقال سرمایه از شرکت‌هایی با ارزش خاص به سوی شرکت‌هایی با ارزش دیگر می‌توان نتایج متفاوت و سود بیشتر کسب کرد. ممکن است برخی اوقات سهام شرکتی با ارزش اندک سرمایه در بازار، سود بالاتری نسبت به شرکتی با ارزش سرمایه بالا نصیب سرمایه‌گذار ‌کند.

  •  سرمایه گذاری مبتنی بر نگهداری

سبک خرید و نگهداری در حقیقت زیر مجموعه سرمایه‌گذاری منفعل است. در این سبک سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذار سهم را می‌خرد و آن را نگه می‌دارد و به ندرت در پرتفوی خود مشغول معامله و تجارت می‌شود. دید سرمایه‌گذار بلند مدت است و دغدغه رشد در طولانی مدت را دارند. در این روش فرد زمانی که قیمت سهم پایین است آن را می‌خرد و نگه می‌دارد تا با گذشت زمان از افزایش قیمت آن بهره‌مند شود.

  •  سرمایه گذاری مبتنی بر متنوع سازی

در این سبک لازم است سبدی با ساختار مناسب و متنوع بچینید. شکل استاندارد متنوع‌سازی، گنجاندن انواع دارایی‌ها از قبیل اوراق قرضه و سهام و… در سبد دارایی است. در واقع با ایجاد تنوع در سبد سهام خود و افزودن یا جایگزینی برخی از شرکت‌ها با شرکت‌های دیگر، سطح ریسک شما نیز کاسته می‌شود.

کدام سبک سرمایه گذاری را انتخاب کنیم؟

این که کدام سبک سرمایه گذاری می‌تواند مناسب شما باشد بسته به عواملی چون میزان تحمل ریسک، افق زمانی سرمایه‌گذاری، سن و اهداف سرمایه‌گذاری شما دارد. در حقیقت نسخه‌ ویژه‌ و نهایی برای گزینش سبک سرمایه‌گذاری وجود ندارد که با آن بتوانیم به شما بگوییم که به کدام سبک پایبند باشید چراکه هیچ شیوه سرمایه‌گذاری درست یا غلطی برای پیگیری وجود ندارد و همه چیز بستگی به استراتژی و روحیات خودتان دارد. البته ممکن است در طول مسیر سرمایه‌گذاری و با کسب تجربه و دانش بیشتر، اهداف سرمایه‌گذاری شما تغییر کند و به تبع آن رویکرد و سبک سرمایه‌گذاری ترجیحی شما نیز تغییر کند.

گفتنی است که در بسیاری از مواقع، سرمایه‌گذارها آمیزه‌ای از چند رویکرد و سبک متفاوت را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند تا با کسب تجربه، به سبک منحصر به فرد خودشان دست یابند. علاوه بر انتخاب رویکرد مناسب سرمایه‌گذاری، به یاد داشته باشید که میزان سود در سبک‌های مختلف، در زمان‌های گوناگون، در بازارهای مختلف و با مدیران متفاوت، یکسان نیست. برای بهینه‌سازی ساختار سبد دارایی‌ خود باید از این تفاوت‌ها استفاده کنید و با نظارت مداوم و ترکیب سبک‌ها، بیشترین سود را برای خود به ارمغان آورید.


سخن آخر

در این مقاله در ذیل تعریف سبک سرمایه گذاری گفتیم که رویکرد‌های گوناگونی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که با پیروی از هر کدام آن‌ها، می‌توان به بازدهی مناسبی دست پیدا کرد. سرمایه‌گذاری مبتنی بر متنوع سازی، رشد، ارزش، درآمد، نگهداری، ارزش بازار و… از جمله این سبک‌ها هستند.

19 پاسخ به “انواع روش های سرمایه گذاری در بورس”

  1. علی سوخت سرایی گفت:

    سپاس از اطلاعات خوبی آگاه ارائه داده

    ۰
  2. علیرضا گفت:

    ای کاش قبل از سال ۹۹ این متن مدل های سرمایه گذاری را خوانده بودم

    ۱
  3. خانم جلالی گفت:

    .به نطر من متنوع سازی بهتر جواب میده چون هم ریسک پایین‌تر هم مقایسه نمادهاست

    ۱
  4. خانم جلالی گفت:

    سلام بسیار عالی از بچه ها و تیم خوب آگاه و بآشگاه مشتریان

    ۱
  5. مهدی گفت:

    متشکر از اطلاعات خوبی آگاه ارائه داده

    ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: