سایت کدال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

  • ۹ بهمن ۱۴۰۲
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
  • ۴۰ نظر
  • ۴۲۶۵ مشاهده
سایت کدال چیست

سرمایه‌گذارانی که در بازار بورس فعالیت می‌کنند، به داده‌های مختلفی برای تصمیم‌گیری‌های خود نیاز دارند. مادامی که این اطلاعات از منابع قابل‌اعتماد به دست سرمایه‌گذاران برسد، نتایج تصمیم‌‌گیری آن‌ها قابل‌اتکاتر خواهد بود. به همین منوال تصمیم‌هایی که بر پایه شایعه‌های بازار گرفته می‌شوند، با احتمال زیادی نتایج دلخواهی برای سرمایه‌گذاران نخواهند داشت. یکی از جامع‌ترین وبسایت‌های بازار سرمایه برای کسب اطلاعات باارزش از شرکت‌های بورسی، کدال است. کدال ( Comprehensive Database Of All Listed Companies ) یا سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران بورس و فرابورس ایران، یک سامانه رایگان است که برای معامله‌گران، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بورس کاربردهای فراوانی دارد. اگر در بازار سرمایه فعالیت می‌کنید، لازم است بدانید سایت کدال چیست و چه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در این مطلب با کدال و بخش‌های مختلف آن بیشتر آشنا می‌شویم.


ویدئو معرفی سایت کدال


سایت کدال چیست؟

بازار بورس از سال ۱۳۴۶ در ایران راه‌اندازی شد و در طول سال‌های فعالیت خود فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است. با گذشت زمان، قوانین این بازار تقریبا تغییرات چندانی نداشت تا این که در سال ۱۳۸۴ قوانینی برای بازار بورس تصویب شد که بستر موردنیاز برای معامله با استفاده از ظرفیت‌های اینترنتی را فراهم می‌کرد. پس از آماده‌سازی این بستر، کارگزاری‌ها سامانه‌های معاملاتی آنلاین ایجاد کردند و سازمان بورس نیز، با اقتباس از بازارهای جهانی، پایگاهی را برای انتشار گزارش‌های شرکت‌ها معرفی کرد. این پایگاه، همان وبسایتی است که به نام سامانه کدال شناخته می‌شود و از آدرس codal.ir  در دسترس است.

سامانه اطلاع‌رسانی ناشران، یک مرجع مهم برای سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران محسوب می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، کدال سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران است اما منظور از ناشر چیست؟ هر شرکتی که نماد آن در بازارهای بورس یا فرابورس ایران معامله شود، یک شخصیت حقوقی محسوب می‌شود. سایت کدال، این شخصیت‌های حقوقی را ناشر می‌نامد. با این توضیح، کدال وبسایتی است که اطلاعات مربوط به شرکت‌های بورسی و فرابورسی را منتشر می‌کند.

 

کدال چه کاربردی دارد؟

سرمایه‌گذاران با توجه به تحلیل‌های مختلف و استراتژی معاملاتی خود، سهام شرکت‌های مختلف بورسی را با هدف کسب سود معامله می‌کنند. به همین علت،هر یک از فعالان بازار بورس تلاش می‌کنند که سهم‌ها را در پایین‌ترین قیمت بخرند و در بالاترین قیمت بفروشند. در این میان، نوسان قیمت سهام شرکت‌های مختلف به عوامل متعددی بستگی دارد اما در بسیاری اوقات، تغییر قیمت سهام به اتفاقاتی که درون یک شرکت رخ می‌دهد و اخباری که از آن منتشر می‌شود، وابسته است.

معامله‌گران و تحلیل‌گران این اخبار را از طریق گزارش‌های منتشرشده در سامانه کدال، به دست می‌آورند. گذشته از افزایش قیمت سهم، تقسیم سود نقدی نیز یکی دیگر از روش‌های کسب درامد از بورس است. همه شرکت‌هایی که در بازار سرمایه حضور دارند، طبق قانون ملزم هستند حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی، مجمع عمومی برگزار کنند. در این مجمع، عملکرد سال گذشته شرکت بررسی می‌شود و در صورت سوددهی، لازم است حداقل ۱۰ درصد از سود میان سهام‌داران تقسیم شود.

حضور در مجمع، بر قیمت سهم تاثیر می‌گذارد. وقتی که در مجمع یک نماد، سود نقدی تصویب ‌شود، میزان سود تقسیمی از قیمت سهم کسر می‌شود. همچنین آن نماد بدون محدودیت دامنه نوسان پنج درصدی بازگشایی خواهد شد و قیمت را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند. هر سرمایه‌گذار با توجه به استراتژی معاملاتی خود تصمیم می‌گیرد که در مجمع حضور داشته باشد یا قبل از آن سهام خود را بفروشد. به همین دلیل، شرکت‌ها وظیفه دارند تا ده روز قبل از تاریخ برگزاری، آگهی دعوت به مجمع عمومی را در سایت کدال منتشر کنند. در این آگهی، زمان دقیق پرداخت سود نقدی مصوب نیز اعلام می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند با در دست داشتن اطلاعات کامل، استراتژی خود را تدوین کنند.

 

به عنوان مهم‌ترین مزایای سامانه کدال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسهیل و سرعت بخشیدن به فرایند ارائه اطلاعات شرکت‌ها
  • ایجاد بسترها و فرایندهای گزارش‌گیری طبق اصول جهانی
  • ایجاد دسترسی آسان به اطلاعات برای سهام‌داران و تحلیل‌گران
  • ایجاد سیستم نظارتی دقیق، افزایش دقت محاسبات و افزایش شفافیت اطلاعاتی

کدال چه گزارش‌هایی را منتشر می‌کند؟

دامنه گزارش‌هایی که در سایت کدال منتشر می‌شود گسترده است و برای تحلیل‌گران، به ویژه کسانی که از تحلیل بنیادی استفاده می‌کنند، بسیار ارزشمند است. در ادامه رایج‌ترین گزارش‌های کدال را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • صورت‌های مالی میان‌دوره و پایان دوره: طبق قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌ها موظف هستند صورت‌های مالی خود را در دوره‌های سه ماهه منتشر کنند. گزارش‌های میان‌دوره‌ای ۳، ۶ و ۹ ماهه و البته گزارش سال مالی را می‌توانید در این سایت مشاهده کنید.
  • گزارش ماهیانه: از سال ۱۳۹۵ سازمان بورس تمامی شرکت‌ها را ملزم کرده است یک گزارش یک ‌ماهه از فروش خود منتشر کنند. در این گزارش اطلاعات مربوط به میزان فروش و ارائه خدمات انجام شده طی یک ماه گذشته را همراه با حجم و نرخ فروش و در نهایت ارزش ریالی فروش کل، ارائه می‌کنند تا شفافیت اطلاعاتی از شرکت‌های بورسی افزایش پیدا کند.
  • گزارش هیئت مدیره: اعضای هیئت مدیره شرکت‌ها پس از انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده ۱۲ ماهه، گزارش‌هایی درباره وضعیت فعلی شرکت و پیش‌بینی وضع آینده در سایت کدال منتشر می‌کنند. این گزارش‌ها یک منبع اطلاعاتی مهم برای سهام‌داران و تحلیل‌گران محسوب می‌شود.
  • گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف: از سال ۹۶ شرکت‌ها موظف شده‌اند اطلاعاتی را که بر سود هر سهم اثر می‌گذارند را در قالب گزارش افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف منتشر کنند. این گزارش شامل تغییرات سود هر سهم می‌شود.
  • گزارش اطلاعات با اهمیت گروه ب: این گزارش شامل اطلاعاتی می‌شود که لازم است سهام‌داران از آن‌ها آگاه باشند اما تاثیر مستقیم روی سود هر سهم ندارند.
  • گزارش تفسیری مدیریت: این گزارش، انتظارات مدیریت از فروش را مطرح می‌کند و معمولا همراه با صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای منتشر می‌شود.
  • یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی: شرکت‌ها موظف هستند گزارش‌های حسابرسی‌شده را منتشر کنند. گزارش‌ها توسط حسابرس مستقلی که مورد تایید سازمان بورس باشد تدوین می‌شود. عنوان اصلی این گزارش در سامانه کدال، یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی است.
  • گزارش افزایش سرمایه: شرکت‌ها باید برای افزایش سرمایه مجمع فوق‌العاده تشکیل دهند و برای این کار ارائه چندین گزارش الزامی است. این گزارش‌ها در قالب اطلاعیه‌های کدال در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

سخن آخر

مهمترین ویژگی بازار سرمایه، شفافیت بالای معاملات در آن است. وبسایت جامع کدال یکی از دلایلی است باعث شفافیت در بازار سرمایه می‌شود.. مرجعی که اطلاعات مهم و صورت‌های مالی و گزارش‌های دوره‌ای شرکت‌ها را منتشر می‌کند و رایگان در اختیار علاقه‌‌مندان قرار می‌دهد. مهمترین اطلاعاتی که می‌توان از این سامانه دریافت کرد شامل مواردی چون تاریخ برگزاری مجمع عمومی یا فوق‌العاده، تصمیماتی که در مجمع عمومی یا فوق‌العاده اتخاذ می‌شود، اطلاعات مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها و مهلت استفاده از حق‌تقدم در بورس و … است. افرادی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، می‌توانند با استفاده از اطلاعات قابل‌اطمینان این سایت، تصمیم‌هایی برای مدیریت دارایی‌های خود اتخاذ کنند.

 

40 پاسخ به “سایت کدال چیست و چه کاربردهایی دارد؟”

  1. KU3138 گفت:

    کدال در واقع به معنای سامانه یا پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته شده(فهرست شده در بورس) است. این سامانه در واقع یک سامانه الکترونیکی است که با اقتباس از سامانه‌های اطلاع‌رسانی بورس‌های دیگر جهان راه‌اندازی شده است.
    با تشکر فراوان از کارگزاری آگاه بخاطر این مطلب

    ۳
  2. هادی رستمی نیک گفت:

    واقعا از اطلاعات مفیدتون ممنونم

    ۳
  3. هرمز گفت:

    ممنون بابت توضیحات جامع در مورد کدال

    ۳
  4. Majid گفت:

    تریدر خوب کسی است که بتواند تحلیل خوب و کاملی از بازار سهام داشته باشد و برای این مهم به اطلاعاتی نیاز دارد که در سایت کدال می تواتد به ان دست یابد

    ۸
  5. بهروز گفت:

    سایت کدال یک منبع خوب برای بررسی شرکتها از نظر بنیادی هست.دوستان حتما از این سایت برای خرید و فروش ها و تحلیل هاتون استفاده کنید.

    ۱۹
    • سید حسین مهدی نژاد گفت:

      سایت کدال جهت آشنایی بیشتر با نماد ها بسیار خوب هست و میشه اطلاعات نماد ها را بروز دریافت کرد و جهت خرید وفروش برنامه ریزی کرد

      ۵
    • masoud گفت:

      سایت کدال چیست

      کدال یا سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران بورس و فرابورس ایران، یک سایت و سامانه رایگان است که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بورس از آن استفاده می‌کنند.

      ۲
1 2 3 7