دریافت کد بورسی و کد سجام در شیراز

  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
  • ۱۷ دی ۱۳۹۹
  • ۰ نظر
  • ۶۹۵ مشاهده
کدبورسی شیراز

بورس در حال حاضر یکی از بهترین بسترهای سرمایه‌گذاری در ایران محسوب می‌شود. حتی با وجود نوسانات متعدد، این بازار همراه با تورم و نرخ ارز، رشد خواهد کرد و می‌تواند ارزش پول شما را حفظ کند. خرید و فروش در بازار بورس بسیار ساده است.

همه چیز از طریق سامانه‌های آنلاین انجام می‌شود و به سادگی می‌توان معاملات بزرگ و کوچک انجام داد. با این حال، ورود به بورس مقدماتی دارد و دریافت کد بورسی نخستین مرحله محسوب می‌شود. در این مقاله درباره نحوه دریافت کد بورسی در شیراز سخن خواهیم گفت.

 

فهرست مطالب

 

کد بورسی چیست؟

کد بورسی یا کد سهامداری شناسه‌ای شبیه کد ملی، یکتا و منحصر به فرد است. برای هر فرد، اعم از حقیقی و حقوقی، صرفا یک کد بورسی از طریق سازمان بورس صادر می‌شود. افراد برای فعالیت در بورس باید کد بورسی دریافت کنند و این کد، لازمه سرمایه گذاری در بورس محسوب می‌شود.

کد بورسی از ۳ حرف اول نام خانوادگی هر فرد و ۵ عدد تشکیل می‌شود. برای مثال کد بورسی کسی که نام خانوادگی‌اش ایزدی باشد، به این شکل خواهد بود: «ایز۹۶۱۴۱». حالت دیگری نیز وجود دارد که در آن کد بورسی شامل حروف اول نام خانوادگی نیست. در مواردی مشاهده می‌شود که کد بورسی فرد از سه حرف و پنج عدد تصادفی تشکیل شده است برای نمونه: «ع ص ز ۵۶۸۷۴»

کد بورسی برای هر فرد تنها یک بار صادر می‌شود و امکان تغییر آن وجود ندارد؛ مگر این که اطلاعات هویتی فردی تغییر کند. هر کسی می‌تواند برای فعالیت در بازار بورس و دریافت کد بورسی اقدام کند و محدودیت سن و تحصیلات وجود ندارد. افراد زیر ۱۸ سال برای دریافت کد بورسی آنلاین باید با تعهدنامه ولی اقدام کنند.

نحوه دریافت کد بورسی در شیراز

دریافت کد بورسی در شیراز نیز مانند دیگر مناطق کشور از طریق ثبت نام اینترنتی انجام می‌شود. برای شروع فعالیت در بورس و دریافت کد بورسی، باید هم در سامانه سجام و هم در سامانه‌های مخصوص کارگزاری‌ها ثبت نام کنید. پس از ثبت نام و ارائه اطلاعات درخواست‌شده، نوبت به مرحله احراز هویت می‌رسد.

احراز هویت از سه طریق انجام می‌شود. در گذشته شعب کارگزاری‌ها احراز هویت را انجام می‌دادند. متقاضیان با در دست داشتن مدارک به شعب مراجعه می‌کردند و کارشناس مسئول، مراحل مربوط به احراز هویت را انجام می‌داد. در حال حاضر، هیچ گونه مراجعه حضوری در این زمینه به شعب انجام نمی‌گیرد و امور مربوط به کد بورسی و احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت سپرده شده است. تعداد بسیار زیادی دفتر پیشخوان دولت هم اکنون در سراسر کشور مشغول ارائه خدمات هستند. روی لینک دفاتر پیشخوان دولت منتخب آگاه در شیراز کلیک کنید و پس از مشاهده فهرست کامل دفاتر، نزدیک‌ترین دفتر را برای احراز هویت انتخاب بفرمایید. همچنین با کلیک روی لینک دفاتر پیشخوان دولت منتخب کارگزاری آگاه می‌توانید فهرست مربوط به دفاتر سراسر کشور را مشاهده کنید.

دفاتر پیشخوان در سراسر کشور، تمامی امور مربوط به ثبت نام سجام و کارگزاری را برای مشتریان انجام می‌دهند. البته می‌توانید مراحل ثبت نام را شخصا و به صورت آنلاین انجام دهید و تنها برای احراز هویت به این دفاتر مراجعه کنید.

احراز هویت آنلاین روش سوم محسوب می‌شود که به تازگی راه‌اندازی شده است و به تدریج رواج می‌یابد. در سامانه سجام می‌توانید با روش‌های احراز هویت آنلاین سجام و مراجع و اپلیکیشن‌های فعال در این زمینه آشنا شوید. در مورد احراز هویت آنلاین هر کارگزاری نیز باید به سامانه‌های مخصوص آن‌ها مراجعه کنید. احراز هویت آنلاین کارگزاری آگاه از طریق سامانه آگاه اکسپرس انجام می‌گیرد.

دریافت کد سجام در شیراز

ثبت نام در سجام یا سامانه جامع اطلاعات مشتریان، یکی از مراحل ضروری دریافت کد بورسی در شیراز است. سجام یک سامانه ملی است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و با هدف یکپارچه کردن اطلاعات مشتریان بورس راه‌اندازی شد. هر کسی که قصد فعالیت در بازار سرمایه را داشته باشد باید در سجام ثبت نام کند. این شامل تمامی افراد حقیقی، حقوقی و حتی غیر ایرانی‌ می‌شود.

برای دریافت کد سجام در شیراز باید به وب سایت www.sejam.ir مراجعه کنید. بعضی از اپلیکیشن‌ها مانند آپ نیز امکان ورود به سامانه سجام را فراهم می‌کنند. پس از ورود به سامانه، تکمیل فرم‌های اطلاعات هویتی و مالی و پرداخت هزینه ثبت نام (۱۰ هزار تومان)، یک کد رهگیری به شماره موبایلی که وارد کرده‌اید ارسال می‌شود که کد سجام نامیده می‌شود و باید آن را برای مراحل بعدی نگه دارید.

اگر از طریق کارگزاری آگاه و سامانه آگاه اکسپرس برای ثبت نام در بورس اقدام کنید، نیازی به ثبت نام جداگانه در سجام نخواهد بود. با کلیک روی لینک ex.agah.com به سامانه آگاه اکسپرس مراجعه کنید و ثبت نام رایگان سجام و کارگزاری را، به صورت همزمان و بدون نیاز به پرداخت هزینه، انجام دهید.  همچنین شما می توانید برای آموزش بازیابی و دریافت کد پیگیری سجام ایجا کلیک کنید.

پس از این مرحله، نوبت به احراز هویت سجام می‌رسد. برای این کار می‌توانید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید، هم‌اکنون نیز با توجه به حرکت سریع جامعه به سمت استفاده از خدمات آنلاین، امکان احراز هویت غیرحضوری  کارگزاری آگاه فراهم شده است.

دریافت کد معاملاتی در شیراز

برای دریافت کد معاملاتی در شیراز می‌توانید به سامانه آگاه اکسپرس مراجعه کنید. در این سامانه می‌توانید ثبت نام دریافت کد بورسی و کد معاملاتی را به صورت همزمان انجام دهید. بسیاری اوقات، افراد این دو کد را با هم اشتباه می‌گیرند. کد معاملاتی کدی است که با آن نزد کارگزاری شناخته می‌شوید. چنان که می‌دانید، معاملات بورس تنها از طریق کارگزاری‌ها و با استفاده از سامانه‌های معاملاتی آن‌ها انجام می‌شود. برای دسترسی به این سامانه‌ها باید کد معاملاتی داشته باشید؛ شناسه‌ای که کارگزاری از طریق آن هویت شما را شناسایی می‌کند و امکان معامله در بورس را برای‌تان فراهم می‌کند.

زمانی که شناسه یا نام کاربری و گذرواژه را از کارگزاری دریافت کردید، می‌توانید وارد سامانه معاملاتی شوید و سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید.

بسیاری افراد کد بورسی را با کد معاملاتی اشتباه می‌گیرند. موارد زیر تفاوت‌های این دو را مشخص می‌کند:

• کد بورسی یک شناسه منحصر به فرد شبیه کد ملی است که توسط سازمان بورس صادر می‌شود.

• صدور کد معاملاتی از طریق کارگزاری انجام می‌شود و به واسطه این کد دسترسی به سامانه معاملاتی کارگزاری فراهم خواهد شد.

• هر فرد می‌تواند چند کد معاملاتی داشته باشد؛ یعنی از چند کارگزاری کد معاملاتی بگیرد و معاملات خود را از طریق چند کارگزاری انجام دهد، اما کد بورسی تنها یک بار صادر می‌شود.

سهام عدالت در شیراز

سامانه فروش سهام عدالت

پروژه سهام عدالت یک پروژه ملی است که از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و به موجب آن، سهام بعضی از شرکت‌ها و کارخانه‌های دولتی در اختیار برخی از مردم قرار گرفت. صاحبان سهام عدالت نمی‌توانستند دخل و تصرفی در آن داشته باشند و تنها سود سالیانه به حساب‌شان واریز می‌شد. به همین علت، این طرح نتوانست توجه چندانی را به خود جلب کند. طرح آزادسازی سهام عدالت در سال ۱۳۹۹ مطرح شد و حرف و حدیث‌های فراوانی را به وجود آورد. با این طرح مردم می‌توانستند اختیار سهام عدالت را خود به عهده بگیرند و با انتخاب روش مدیریت مستقیم یا غیر مستقیم، در مورد آینده این سهام تصمیم‌گیری کنند.

افرادی که روش مستقیم آزادسازی را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند به صورت تدریجی و با توجه به اطلاعیه‌های دولت، درصدی از سهام خود را به فروش برسانند. این کار از طریق سامانه‌های آنلاین انجام شود. برای فروش سهام عدالت در شیراز و دیگر مناطق کشور، می‌توانید به سامانه سهام عدالت آگاه به نشانی se.agah.com مراجعه کنید و اختیار فروش سهم‌ها را در اختیار کارگزاری قرار دهید. کارگزاری سفارش‌های ثبت‌شده را جمع‌آوری می‌کند و به تدریج، با اجازه ناظر بازار و در زمان معین به فروش می‌رساند. سپس وجه حاصل از فروش به حساب مشتریان واریز خواهد شد. در مقاله «سامانه مدیریت و فروش سهام عدالت» می‌توانید مراحل ثبت درخواست فروش را مشاهده کنید.

جمع‌بندی

در حال حاضر تمامی مراحل ثبت نام در بورس، دریافت کد بورسی، کد معاملاتی و احراز هویت را می‌توان از طریق سامانه آگاه اکسپرس و به صورت آنلاین انجام داد. انتخاب روش دریافت کد بورسی در شیراز و روش احراز هویت، به عهده شخص شما است: می‌توانید برای تمامی مراحل از روش غیر حضوری و سامانه‌های آنلاین استفاده کنید یا انجام این فرایند را به دفاتر پیشخوان دولت بسپارید.

آدرس و شماره تماس شعبه شیراز

 

 

فرم تماس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: